Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Profil

- Will you read me a story?
- Read you a story? What fun would that be? I've got a better idea: let's tell a story together.

(Adam Cadre, Photopia)

Počítačové hry hraji více či méně soustavně zhruba od roku 1992, ale hodnotil jsem zde pouze ty, které jsem hrál až po registraci (těch před registrací je cca 200+). Posledních několik let se zaměřuji na textové adventury a obdobné žánry, kde text hraje dominantí roli (tedy cokoli, co se vejde do kolonky interactive fiction). Vedle toho jsem se v poslední době začal trochu zajímat o wargames, ale bohužel se jedná o velice časově náročné hry, takže reálně dohraných jich mám velmi málo. Také si čas od času rád zastřílím v FPS, případně zkusím pro zpestření i nějaký jiný žánr, obvykle z indie scény. Např. různé plošinkovy, metroidvanie, akční hry a či rogue-like, které jsem hrával ještě v době jejich undergroundové slávy (Adom, DCSS, Nethack, Angband, Unreal World, Doom RL aj.), tedy předtím, než došlo k jejich zaslouženému boomu. V 90. letech jsem dohrál mnoho významných RPG, resp. dungeonů, ale po dohrání Baldur's Gate 1, Fallout 2 a Wizardry 8 jsem žánr novějších RPG v zásadě opustil (což se v poslední době mění, viz skvělé Disco Elysium a Shadowrun Returns, Dragonfall a Hong Kong či dohrání Planescape: Tormentu). Svého času jsem používal jako herní platformu tablet, na kterém jsem bez návodu dohrál a zmapova Ultimy I, II, III & IV (mapy ke 4. dílu zde a zde). Dá se celkově říci, že mne fascinuje herní archeologie a také objevování toho zapomenutého či zasutého - čímž se vracím k mým oblíbeným "textovkám".

Na Databázi her jsem aktivní dle toho, v jaké fázi je zrovna sinusoida mých koníčků (vážná hudba, literatura a film). Jsem pomalý a pečlivý hráč a dohrát nějakou hru mi obvykle trvá déle než průměrnému vzorku (alespoň dle HowLongToBeat). Na druhou stranu nejsem ale typ, který by u jedné hry vydržel stovky, neřku-li tisíce hodin - dávám přednost herní variabilitě. Oceňuji, byť to není podmínkou, pokud hry obsahují určité přesahy (umělecké, historické, odborné atp.).

Momentálně žiji na Tchaj-wanu
  


Níže je seznam her, které v daném roce považuji za zásadní/zajímavé, vč. linků na mé komentáře

2022: Strange Horticulture, NORCO
2021: Inscryption, Mundaun 
2020: Noita, Hades, Field of Glory: Empires, Kentucky Route Zero, Spelunky 2, Suzerain, Intergalactic Fishing 
2019: Disco Elysium, Untitled Goose Game, A Short Hike, Katana ZERO, APE OUT
2018: Cypher, Dandara, Dead Cells, Armored Brigade, Celeste
2017: Hollow Knight
2016: The Witness, INSIDE, SUPERHOT, Order of Battle 
2015: A Study in Steampunk, Hotline Miami 2, Sunless Sea, Pike and Shot, Shadowrun: Hong Kong
2014: NEO Scavenger, Creatures Such as We, The Talos Principle, 80 Days, Rogue Legacy, The Wolf Among Us, Shadowrun: Dragonfall 
2013: Sorcery! 2, Gone Home, Monaco, BioShock Infinite, Jelly no Puzzle, Shadowrun Returns 
2012: The Cat Lady, Hotline Miami, Dishonored, Super Hexagon, Dust, Dear Esther, Dustforce, Counterfeit Monkey, Crusader Kings II
2011: English Country Tune, Portal 2
2010: Super Meat Boy, Amnesia, LIMBO, VVVVVV
2009: F.E.A.R. 2, Spelunky
2008: The Lost Crown, Braid 
2007: Call of Duty 4: Modern Warfare, Portal, Aquaria, Knytt Stories
2006: Dungeon Crawl Stone Soup
2005: Dungeon Lords
2004: Half-Life 2, Cave Story, N
2003: City of Secrets, Slouching Towards Bedlam
2002: Syberia, Morrowind
2001: Return to Castle Wolfenstein, Wizardry 8
2000: Real Myst, Thief II, Shade, 9:05, Metamorphoses, Rameses, The Longest Journey, Wizards & Warriors
1999: King of Dragon Pass, Varicella, Gabriel Knight 3, Jagged Alliance 2, Planescape: Torment
1998: Half-Life, Anchorhead, Photopia, Fallout 2, Sanitarium, Baldur's Gate, Spider and Web 
1997: Quake II, Babel, Callahan's Crosstime Saloon
1996: Unreal World, Bad Mojo, Duke Nukem 3D, The Neverhood, Albion, Quake 
1995: EarthBound, Chrono Trigger, ADOM, Chronomaster, Stonekeep, I Have No Mouth, and I Must Scream
1994: Super Metroid, Death Gate, System Shock, Little Big Adventure, Realms of Arkania: Star Trail, Battle Isle 2200, UFO: Enemy Unknown, Colonization
1993: Gabriel Knight, Day of the Tentacle, Ultima Underworld II, Doom, Princess Maker 2, Flashback, Lemmings 2, Prehistorik 2, Prince of Persia 2, The Chaos Engine, Warlords II, Sim City 2000, Ishar 2
1992: Frederik Pohl's Gateway, Wizardry VII, Ultima Underworld, Dune II, The Lost Vikings
1991: Gobliiins, Knights of Xentar, Eye of the Beholder II, Another World, Gods, Lemmings, Supaplex, Civilization
1990: The Secret of Monkey Island, Conquests of Camelot, Spellcasting 101, Angband,  Powermonger, Minesweeper 
1989: Prince of Persia, Golden Axe
1988: ---
1987: Dungeon Master, Nethack
1986: King's Quest III
1985: Ultima IV, A Mind Forever Voyaging 
1984: ---
1983: Planetfall, Ultima III
1980: Zork I 
1977: Adventure

Největší resty
System Shock 2, Deus Ex, Ultima V, Pool of Radiance, Baldur's Gate II, Curses! 

Textové adventury (interactive fiction): Kde začít?
Interactive fiction lze rozdělit na 3 fáze:
1. Komerční před rokem 1990 (resp. i krátce po něm, když počítáme rané hry studia Legend Entertiment). Tyto hry se standardně ovládají přes parser a nejvýznamějšími zástupci jsou hry studia Infocom
2. Nezávislou scénu interactive fiction s parserem, kterou víceméně odstartovala hra Curses! (1993)
3. Moderní komerční interactive Fiction, které navazuje na žánr CYOA (Choose Your Own Adventure). U těchto her chybí parser, ale vybírá se z textových voleb, takže jsou tyto hry podstatně přístupnjší.

Pokud si chcete vyzkoušet nějakou interactive fiction, tak patrně znáte hry studia Infocom (Zork, Hitchhiker's Guide to the Galaxy). Osobně bych doporučil, pokud nejste vyslovený retrogamer, se těmto hrám ze začátku vyhnout. Ne, že by některé z nich nebyly kvalitní, ale jednak obsahují z dnešního pohledu nepříjemné designové prvky (opomenutí předmětu vede do slepé uličky, nepříjemná bludiště, omezený inventář, hádanky omezené počtem tahů atp.) a potom jsou hlavně limitovány tehdejším hardwarem, což se promítá i do množství znaků, které mohli vývojáři použít pro textové popisy. Hry jsou to tudíž poměrně strohé. Naopak bych sáhnul po hrách nezávislé scény, které hry od Infocomu předčí, ale bohužel nejsou tak známé. Další hry, které určitě stojí za zahrání jsou moderní CYOA. Níže je tedy seznam her, které považuji za slušný vstup do žánru Interactive fiction.

Hry s parserem 
náročnost hodnotím na stupnici 1 až 5, přičemž 5 je nejnáročnějíš 
- 1 9:05 - nejlepší úvod do IF, pěkné seznámení s parserem, jako první příspěvek v diskuzi ke hře uvádím i návod. Herní doba cca 20 minut.
- 1 Photopia - asi první "walking simulator" vůbec a také hra, která mi ukázala krásu novodobých textovek. Herní doba cca 1hod.
- 1 Rameses - walking simulator. Herní doba cca 1hod.
- 1 Shade - walking simulator. Herní doba cca 0.5hod.
- 2 Babel
- 2 City of Secrets
- 3 Ka - hra s moc pěkně vymyšlenými hádankami a zajímavým settingem.
- 3 Lost Pig
- 3 Metamorphoses
- 4 A Mind Forever Voyaging (Infocom)
- 4 Anchorhead - možná nejlepší textová adventura s parserem, jaká kdy vznikla. Pokud máte rádi Lovecrafta, je to povinost!
- 4 Counterfeit Monkey
- 4 Gateway (Legend Entertiment)
- 4 Planetfall (Infocom) - imo nejlepší vstupní hra do her od Infocomu.
- 4 Varicella
- 4 Zork (Infocom)

CYOA 
- 80 Days
- Creatures Such as We 
- A Study in Steampunk
- Suzerain
- Sorcery! (a to obzvláště druhý díl)