Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

80 Days

81
13 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > textová adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
29.09.2015 PC
01.10.2019 Switch
Vývojáři:
inkle
Oficiální stránky:
http://www.inklestudios.com/80days/
Snad všichni jsme v nějaké formě hltali příběh Philease Fogga a jeho sázky, díky které zažije mnohá dobrodružství a procestuje celý svět za víceméně 80 dní. Správný anglický gentleman 19. století, které je zde okořeněné slušnou dávkou steampunku, se však neobejde bez svého osobního sluhy a právě role věrného Passepartouta se jako hráč ujímáte.

Vaším úkolem je tedy balit kufry, plánovat trasu cesty a zajišťovat dostatečnou finanční hotovost. Všechna akce se však odehrává pouze ve vaší fantazii. Hra totiž nejvíce připomíná knižní gamebooky, kdy vás jednotlivá rozhodnutí pouze nasměrují k dalšímu popisu děje. K plnohodnotnému ocenění hry je tedy nezbytná dobrá znalost angličtiny a velká dávka představivosti. Pokud však dané podmínky splňujete a četba mnohdy i delších textů vám nevadí, budete odměněni chytlavým příběhem a vysokou znovuhratelností. Ta je zaručena 170 různými městy, které při své cestě můžete navštívit. A patriotickým plusem je samozřejmě přítomnost Prahy.

Hra jako taková nejprve vyšla na mobilních platformách, na které je svým formátem poněkud vhodnější, avšak stylové grafické zpracování se vyjímá i na velkých obrazovkách stolních počítačů.


Poslední diskuzní příspěvek

Red: Hral som to znova minulý týždeň a práve Panama ma tiež strašne zbrzdila, hoci som bol celkom rýchly. Špeciálnu dopravu som v nej našiel,…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Tahle hra je splněný sen každého kluka(i leckteré holky), který vyrůstal na knihách J. Vernea. A to "na knihách" je více než důležité. Protože tahle hra prostě nebude bavit někoho, kdo se nedostal se čtením dál než za druhý díl Čtyřlístku a za svoji denní četbu považuje písmenkovou polévku. Ale pro nás - čtenářsky pozitivní - je to země/hra zaslíbená. I psaný text vtáhne do děje, občas si člověk i nervózně poklepává a párkrát jsem i zuřivě držel palce při nebezpečných situacích, ale hlavně celou dobu jsem civěl na časomíru ve snaze popozdržet neúprosně ubíhající dny.
Mám za sebou 3 pokusy a 2 z nich úspěšné - nejde tedy o těžké taktizování.. to by ostatně bylo na úkor atmosféry - a o tu jde v téhle hře především!

P.S. asi půjdu a seženu si animovaného Willi Fogga - kvuli atmosféře ;)

Pro: Atmosféra, tuny textu

Proti: tuny textu

+24
  • PC 80
80 Days berie koncept Verneho knižky do veľmi zaujímavej textovej adventúry s rôznym priebehom udalostí (dialógy a iné rozhodnutia) a taktickými elementami vo forme plánovania cesty, získavania poznatkov o tom, kadiaľ sa dá cestovať a zarábaním si na cestu predajom predmetov, ktoré v jednom meste lacno kúpite a v inom, špecifickom draho predáte.

Pre príjemné texty (väčšinou dialógy), o ktorých hra najmä je, 80 day vytvára veľmi silný knižný dojem a necháva hráčovu predstavivosť pracovať na plné obrátky. Keďže hráč si môže naplánovať svoju cestu okolo sveta a nemusí ísť trasou z knihy, je tu možnosť replayability, ktorá ponúka odlišné zážitky na cestách. Osobne som hru zatiaľ prešiel dvakrát (jedno prejdenie trvá približne 3 hodiny). Prvý raz som sa pokúšal ísť knižnou cestou, pričom som sa nechtiac zamotal v juhovýchodnej ázii a Fog mi v Manile ochorel na tropickú chorobu a cesta nebola práve najúspešnejšia. No druhý raz sme si to dali krížom cez Európu a Áziu transibírskou magistrálou a cesta bola o niečom inom a do Londýna sme sa vrátili po 68 dňoch.

Možností a kombinácii je naozaj veľa. Aby hráč mohol logicky a za dobrý čas cestovať aj končinami, ktoré v 19. storočí ešte neboli tak dobre prejazdné, autori do hry pridali steampunkové prvky vo forme špeciálnych vzducholodí, mechanických zvierat a gyrokoptér. Tieto stroje industriálny dojem nijak nerušia, naopak atmosféru príjemne dopĺňajú. Neviem presne ako fungujú jednotlivé možnosti, ktoré hráč robí počas celej hry, pretože napríklad cez obidva prechody som cestoval z Honolulu do San Francisca, no na tejto trase s rovnakými postavami, som zažil iné udalosti.

Škoda, že niektoré herné prvky nie sú vysvetlené a hráč pochopí ich zmysel až keď ich vyskoša. Príklad - hráč zistí, že si môže privyrábať na ceste peniaze pomáhaním v hoteli a podobne počas voľných večerov, no hra ho na to vopred neupozorní.

Pro: príjemná knižná atmosféra, replayabilita, originálny koncept

Proti: chcelo by to viac vysvetliviek pre herné prvky, je to malý indie titul, ale myslím si, že dabing by v tak textovej hre veľmi prehĺbil zážitok

+14