Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Android

2008, Google • Android

Uvedení

Původní společnost nesoucí jméno Android byla založena v říjnu roku 2003 ve městě Palo Alto v Kalifornii. Zakladateli jsou Andy Rubin, Rich Miner, Nick Sears a Chris White. Jejich cílem bylo vytváření chytrých zařízení, která dokáží rozpoznat nejen polohu zařízení, ale také preference uživatele. Nejprve se zaměřili na vývoj pokročilého systému určeného digitálním fotoaparátům, avšak tento směr byl záhy opuštěn, jelikož došli k závěru, že takový trh s nimi není dostatečně velký. Pět měsíců poté bylo rozhodnuto o dalším směřování, jímž se nově stalo vytvoření systému pro mobilní telefony, který by konkuroval Symbianu od Nokie a Windows Mobile od Microsoftu.

Problémem se ukázalo shánění investorů, a Android stanul až před hrozbou vystěhování z pronajatých kanceláří. Naštěstí do společnosti vstoupil Steve Perlman, jeden z Rubinových přátel, který projektu věřil, a rozhodl se Androidu věnovat nejprve 10 tisíc dolarů a později ještě nespecifikovanou částku na další vývoj. Rubin Perlmanovi nabídl podíl ve společnosti, ten ale odmítl s tím, že chce pouze pomoci přátelům. Peněžní infuze zafungovala, a vývoj mohl pokračovat.

V červnu 2005 vstoupil do vývoje dnes nadnárodní gigant Google, který společnost Android zakoupil za více než 50 milionů dolarů, součástí akvizice bylo zachování pozic nejdůležitějších zaměstnanců včetně zakladatelů a jejich přechod pod Google. Právě zde se začalo utvářet základní jádro systému, tak jak ho známe dnes a tým vedený Andy Rubinem vytvořil první prototyp platformy s jádrem Linuxu.

Cílem totiž bylo dostat platformu na co největší množství různých konfigurací, a tedy bylo nutné, aby šlo systém snadno programovat a upravovat. V listopadu 2007 bylo založeno konsorcium Open Handset Alliance, jenž dodnes zaštituje mnoho společností od výrobců procesorů, vývojářů software, ale i samotných výrobců mobilních telefonů. Mezi zakládajícími členy tehdy byli například LG, HTC, Sony, Samsung, či Intel a mnoho dalších.

V roce 2008 přišel na trh HTC Dream, první mobilní telefon osazený systémem Android. Snadný vývoj a uživatelská přístupnost vyústily v rychlé rozšíření a velkou oblibu na straně uživatelů. Ke konci roku 2019 je na trhu již 10. generace systému, tentokrát jednoduše pojmenovaná Android 10 a společně s iOS od společnosti Apple patří k nejrozšířenějším OS v mobilním odvětví.

Aplikace

Aplikace jsou programy rozšiřující schopnosti systému Android, jsou psány pomocí Android Software kitu (SDK) a často využívají programovacího jazyku Java, ta bývá občas kombinována také s C/C++ jazykem. Podporován je také jazyk Go, byť s omezeným rozhraním (API) a v roce 2017 bylo ohlášeno přidání podpory jazyka Kotlin. SDK obsahuje sadu vývojářských nástrojů, například debugger, nástroj určený pro vyhledávání chyb, softwareové knihovny, handset emulátor založený na QEMU, dokumentaci, vzorové kódy (sample code) a také návody. Původní integrované vývojové prostředí Eclipse používající Android development tools, bylo v roce 2014 nahrazeno Android Studiem založeným na IntelliJ IDEA, které se stalo primárním prostředím pro vývoj aplikací. K dispozici jsou také další nástroje jako například NDK (Native development kit) pro aplikace či rozšíření v C a C++ či Google App Inventor, který představuje vizuální prostředí pro začínající programátory.

Interface

Výchozí ovládání systému je realizováno dotykově, systém rozpoznává posouvání i poklepávání a klikání. Kromě psaní na virtuální klávesnici lze skrze rozhraní Bluetooth či USB připojit herní periferie či fyzické klávesnice.

Systém dynamicky reaguje na jednání uživatele a podporuje akcelerometr, gyroskop či třeba senzor pohybu, jež využívají některé aplikace. Prakticky se to promítá do ovládání fotorežimu, v němž natočením zařízení můžete určit, zda se bude fotografie fotit na výšku, či na délku, ale také při hraní her. Systém startuje na hlavní „stránku“, na níž jsou zobrazeny všechny aplikace a potřebné údaje. Zde se uživatel posouvá mezi „stránkami“ a volí vybrané aplikace.

Distribuce paměti

Jelikož je Android mobilním systémem, byl navržen také s ohledy na co největší úsporu spotřeby baterie, na níž je spuštěný. V případě že aplikace není využívána, systém ji umí pozastavit a tím zastavit její využívání baterie, avšak stále udržet pro okamžité užití v případě potřeby. V případě že je využití paměti příliš vysoké, Android automaticky uzavře neaktivní procesy, během tohoto kroku Android začíná nejprve s nejdéle neaktivními a v případě nutnosti postupuje dále.

Pravidelné updaty

Pravidelné updaty systému probíhají formou stahování nových verzí skrze internet, většinou jde o updaty v rámci jedné generace systému, došlo však již také k případům, kdy výrobce daného mobilu povolil přechod z nižší generace na vyšší (zejména v případě, pokud mobil dorazil na konci životnosti jedné generace a cenově spadá do vyšších kategorií).