Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sid Meier's Civilization V

21.09.2010
81
202 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Civilization V je již pátým dílem série Civilization od amerických Firaxis. Hlavní změnou v novém díle je rozdělení mapy, ta již není dělená na čtverce, ale na šestiúhelníky, takže vzniklo hexové pole typické pro tahové strategie. Na jedno políčko na mapě nově lze umístit jen jednu jednotku. Větší armády tak zabírají větší část herní mapy. Pokud vaše jednotka narazí na nepřátele, zobrazí se grafická tabulka, v ní se porovnají síly obou pluků, zhodnotí se terén a zobrazí se finální verdikt boje.

Velkou součást hry tvoří také diplomatická stránka, ta je v pátém díle o něco málo "ochuzena". Například státní rozpočet již nelze procentuálně dělit mezi pokladnu, výzkum a kulturu, stát se nově řídí sám a pokud budete chtít udělat nějaké změny, musíte navštívit všechna města a nastavit jim v interním hospodaření dělení financí. Pokud ve hře uzavíráte obranné pakty, útočné aliance nebo domlouváte obchodní embarga, nemáte o svém spojenci, či soupeři téměř žádné informace. Jeho celkovou úroveň lze odhadnout jen z jeho celkového skóre a množství zlata ve státní pokladně. Tvůrci totiž odstranili informace o vyspělosti politického zřízení a nejlepší jednotce v armádě.

Z herních módů hra nabízí již tradičně kampaň, ve které si vyberete jednu z celkem devatenácti civilizací a k tomu získáte i různé bonusy. Pokud si například zvolíte USA, povede vás George Washington a vaše jednotky získají větší dostřel. Od samotného začátku vám jsou k dispozici čtyři poradci, ti vám dávají rady na téma vojsko, ekonomie, zahraniční politika a věda. Hra má také svou vlastní síť, zde si můžete vytvořit vlastní profil, diskutovat, měnit mapy s ostatními a samozřejmě s nimi i soupeřit.

Ke hře vyšla postupně dvě větší DLC Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings a Sid Meier's Civilization V: Brave New World přidávající do hry nové civilizace, zbrusu nové scénáře, či některé herní mechaniky, o které byla původní hra v rámci zjednodušování ochuzena.


Poslední diskuzní příspěvek

@Gordon (29.06.2023 09:03): JJ, mám to stejně. Speedruny respektuji, včetně %any varianty, kdy se snaží využívat glitchů ve hře. Ale "ohýbání" pravidel podle mě není nic obdivuhodného a rozhodně daný čas není pro mě nejrychlejší dohrání hry. Stejně jako jinde je tu za dohrání hry označené dohrání jen jedné kampaně z mnoha.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Hra začíná. Generátor mi určil, že budu dobývat svět po boku čínské císařovny.

Na břehu řeky zakládám svoje první město a snažím se co nejrychleji rozvíjet. Svoje mudrce pověřuji důležitým úkolem - musíme co nejdřív vymyslet esenciální "technologie" - kolo a matematiku.

Spolu s tím, jak se rozšiřují hranice mojí říše, narážím na ostatní národy a městské státy. První obchody, první nájezdy barbarů, první strach o moji křehkou civilizaci. Za zlato si dovedu koupit přátelství a později i spojenectví sousedních měst. Na "přátelsky" darovaných jednotkách stavím základ armády a sám se začínám vojensky rozvíjet.

Zkoumám, co se děje v sousedním Římě. Mají něco, co já nemám, ale chci - bavlnu, barvivo a stříbro. Tváří se jako národ estétů a umělců. Jejich nejlepší jednotky se však nemůžou poměřovat s mými šermíři. Brzy dorazily i katapulty a Řím lehl popelem. Rychle obsazuji dobyté území a kradu, co se dá. Moje říše vstoupila do zlatého věku.

Abych na našem kontinentě nevystupoval v tak špatném světle, posílám Aztékům a Egypťanům dary - většinou cetky, kterých mám dost. Na strategické suroviny si nedám sáhnout. Většinu úsilí vkládám do vědy. Snažím se co nejrychleji dopracovat ke střelnému prachu. Zároveň s tím rozjíždím politické pletky. Podařilo se mi vyjednat tajné spojenectví s Aztéky proti Egyptu, který se také nebezpečně rychle rozvíjí.

Čekám na vhodnou chvíli a sahám hluboko do kapsy. Zadařilo se. Povedlo se mi Aztéky a Egypťany poštvat proti sobě. Zatímco se na jihu, kdesi na rozhraní pouště, navzájem zabíjí, přesunuji svoje mušketýry a dělostřelce na průmyslový sever. S minimálními ztrátami se mi daří anektovat bohatá egyptská mšsta. Posílám svoje jednotky na jih, kde se setkávám se spojenci. Faraon nabízí kapitulaci. Nezájem. Ať zmizí z povrchu Země. Říši Středu nesmí stát nic v cestě!

Rozvíjím mořeplavectví. Zkoumám oceán. Narážím na Japonsko a Británii. Tito se také zbavili slabších sousedů a rozdělili si kontinent. Čile s nimi obchoduji. Rozvíjím vědu a techniku. Nastává průmyslová revoluce. Železnice, elektřina, oběvují se ložiska ropy. Aztékové mají ve svých vodách oproti mě sakra bohatá ložiska. Přichází čas zrady. Útočím na bývalého spojence z moře i z pevniny. Přijímám jeho kapitulaci a jeho zlato. Já nechci být Ten Tyran, ale ostatní mi nedávají jinou možnost.

Buduji námořnictvo, zkokonaluji medicínu, stavím školy a banky ... a také oběvuji jaderné štěpení. Začínáme okamžitě pracovat na projektu Manhattan. V Singapuru a Kuala Lumpur - svobodných městech daleko za mořem nacházím ložiska uranu. Zlato, opravdu hodně zlata však stačí na to, aby se z nich stali mí nejlepší přátelé. Brzy mezi námi existuje obchodní trasa. Přesto k nim posílám expediční sbor a dávám Japoncům, Angličanům a v problémech se potácejícím Aztékům vědět, že moji přátelé jsou pod mou ochranou. Japonci a Angličani si vyměňují technologie a stávají se hrozbou, se kterou je nutno počítat.

Jednoho rána připlula do britských vod letadlová loď v doprovodu bitevníků. Preventivní útok přišel znenadání. Nad Londýnem a Yorkem přeletěly bombardéry. Jaderné hřiby byly dostatečně výmluvným vyhlášením války. Záhy na to se vylodilo moje tankové vojsko a zničilo to, co ještě zůstalo v celku. Královna kapituluje a já ukazuji, že za dostatečně plnou truhlu zlata umím být i velmi milosrdný.

O Britském Impériu se už skutečně nedá mluvit jako o impériu, šógun v Japonsku nevypadá příliš jako vyznavač nějakého poznání, Aztékové jsou prakticky moji otroci a ostatní národy už jsou dávno zapomenuty. Rozbíhám naplno program Apollo. Stavím kosmickou loď. Vysílám expedici k Proximě Centauri.

Začal jsem hrát v pátek večer. V noci na sobotu skutečně na spánek nebyl čas.
+38
  • PC 90
Pětka je zatím podle mého v complete verzi tou moderní Civilizací, kterou bych každému doporučil. Grafika jednotek i prostředí je moc pěkná. Malou výhradu bych měl k vykreslování povrchu dlaždic. Vzhledem k tomu, že si hra bere málo ramky (i pokud ta je přehršle k dispozici), tak uvedené trvá dlouho i na aktuálním hardwaru. Naštěstí, jak je u civilizací zvykem (viz změna rozlišení v mém komentu u trojky), dá se nastavit v „ini“ souboru, aby si hra brala alespoň 4 GB. I tak se ale s odkrytou mapu vykreslování postupně zpomaluje. A na každé své kolo si také chvilku počkáte. Btw moc se mi líbilo i grafické ztvárnění jednotlivých vládců. Že na mě mluví svým jazykem je další velké plus.

Stran samotného gameplaye je pátý díl výborný. Zachází s řadou konceptů (kultura, víra, ideologie…), které vedou k tomu či onomu typu vítězství. Malou výtku bych měl snad k turismu, který představuje jakousi „ofensivní variantu“ vaší kultury a skrze něj tuto šíříte. Je to trošku úsměvné. Člověk, aby se měl na pozoru před lidmi, kteří rádi cestují a poznávají nové kultury (!). Každopádně vše funguje celkem přehledně, byť než najdete ideální pořadí rozvoje vašeho státu, tak to může trvat měsíce i roky. Jednoduchá hra na hraní, složitá na mistrné ovládání. Pomáhá přehledný interface. Tak má civilizace vypadat.

Oproti minulým dílům se „štěstí“ i „nespokojenost“ obyvatel dělí mezi celou civilizací. Dokud tak ve vašich městech nedojde k revoltě, tak už nemusíte řešit bouření se příliš velkých měst. Přiznám se, že už jen kvůli tomuhle je třeba pětku milovat. Doteď jsem si neuvědomoval, jak moc mě tohle u předchozích dílů otravovalo. I obsazování už je méně problematické. Do zapojení se do vaší sítě měst stačí chvíli počkat na potlačení resistence a pak postavit soudní dvůr (opět celkem zajímavá varianta). A samozřejmě skrze cesty či přístavy zajistit spojení s hlavním městem (tohle se ale týká i měst, které zakládáte).

Obdobně válčení je opětovně (proti trojce) možnost, která není přespříliš penalizována a je relevantní cestou k vítězství (dobytím hlavních měst několika civilizací). Problémem je ale následná diplomacie. Po totální porážce Německa (resp. v mém případě německé Jižní Ameriky) už mě až do konce hry měly ostatní národy za „válečného štváče“ (a to byl k válce relevantní důvod). Asi bych ocenil, pokud by další státy rychleji zapomínali. Za dalších pět set let už se mnou nikdo neuzavřel ani mírovou smlouvu a s jejich hlasy na světovém kongresu jsem nemohl počítat. Mimochodem ten se objeví jakmile někdo naváže kontakt se všemi dalšími civilizacemi (nikoliv městskými státy – k tomu níže) a nabízí velkou řadu možností. Jakkoliv tak samotná diplomacie s jednotlivými státy není až tak převratná, tak právě díky kongresu se časem můžete celkem vyřádit. Do té doby není ale diplomacie až tak skvělá (není ale ani vyloženě špatná). Kongres pak, samozřejmě, umožňuje diplomatické vítězství (V první hře mi uteklo o jediný hlas!). Zde se vám vrchovatě vyplatí aliance právě s městskými státy.

Válčení je bravurní. Hexy a jedna jednotka na „dlaždici“ asi pomohly. Ale hlavně zde máme klasický „kámen-nůžky-papír“ systém, díky němuž existují v každé době ideální kombinace a (s výhradou dle terénu) jejich ideální rozestavení. Souhlasím ale, že počítač v tomto případě nepředstavuje moc velkou výzvu. Pokud jste někdy hráli Panzer General (aj.), tak rozhodně nebudete často prohrávat. Doteď nechápu, proč soupeř raději ničí proplouvající barbarské lodě, když má za branami násobně nebezpečnější armádu. Plusové body dávám i za futuristické jednotky (Mech, X-Com pěchota). Naopak zamrzí, že nemůžeme stavět letiště mimo města (stealth bomber nemůže ani na letadlovku a jeho přesun na jiný kontinent tak může vyžadovat založení nového města).

Stran špionáže jsem také celkem spokojen. Paradoxně mi stále přijde nejlepší v tomto dvojka (hrál jsem první tři díly, pětku a SMAC/SMAX) a samozřejmě Alpha Centauri s Alien Crossfire datadiskem. Nicméně v kombinaci s existencí neutrálních městských států, jejichž podpora je ve hře celkem zásadní, tato funguje celkem dobře. Vaši agenti tak mohou krást technologie, manipulovat volby v městských státech či bránit vaše vlastní území proti cizím agentům. Pokud je pošlete do „diplomatických služeb“, tak i přináší řadu tajných informací, které je možné využít v diplomacii. Velmi dobře je tak možné si hlídat své největší rivaly. Na druhou stranu jadernou elektrárnu nikomu asi do vzduchu nevyhodíte (jedna z mnoha možností špionáže ve dvojce). Škoda, byla s tím legrace, hlavně když podobné šlo občas úspěšně hodit na jiný stát a sledovat pak, jak si spolu dávají do úst ve válce.

Btw bohužel se opět nevrátily animace divů světa. Obrázky těchto jsou celkem stylové, ale není to prostě ono. Po SMAX a druhé civilizaci vám tohle už bude prostě vždy chybět. Alespoň dobře hudebně jsou ale ty obrázky dokreslovány, takže v posledku je to jen malá nevýhoda.

Jo a právě Alpha Centauri s datadiskem u mě stále vede. :)

Pro: grafika, hratelnost, systém spokojenosti, válčení není příliš penalizováno, diplomacie a špionáž, způsob boje a doplňující se jednotky, různé varianty vítězství, interface, luxusní/strategické suroviny, charakteristiky civilizací, panovníci

Proti: limity ve využití RAM, čekání na počítač při odklepnutí kola, turismus jako ofenzivní kultura, ostatní civilizace pomalu „odpouští“, ve válce hloupý počítač, absence animací divů světa, absence mimoměstských letišť, AI zakládá města všude

+26
  • PC 85
Návrat k Civilizaci v plné polní. Průběžně se k téhle hře vracím, protože právě tahle hra mě uvedla do světa počítačových her. Slovo Civilization je první slovo, který mě na PC ve hře potkalo. Možná ještě předtím bylo Microprose, ale stejně. Užil jsem si s ní tuny hodin a nelituji toho.

Tak se také stalo s dalšími díly, až se udál rok 2013 a já měl tu čest se setkat s Civilizací, která má za sebou pořadové číslo pět. Není ani možný, jak ten čas utíká. Podstata je nicméně stejná. Je teda pravda, že od čtyřky se hra vyvinula trošičku slabším směrem, kdy vynechala pár vychytávek, ale na druhou stranu to je přesně ta Civilizace, co jsem od ní chtěl.

Ve výsledku musím říct, že grafika je překrásná. Super je i fakt, že se svojí zemi dá vypiplat na hned několik způsobů. Viděl jsem i takový hráče, kteří se rozhodli celou svojí hru odehrát mírumilovně a vědecky. Dá se to, to určitě, a pořád to dokáže hodně bavit.

Hlavní devizou podle mě je i to, že tento díl se neskládá jenom ze základních zemí, za které je možné hrát. Hned jako první hru jsem si hodil obří mapu a zjišťoval každý kout země, kde na mě vykukoval jeden městský národ za druhým. S těmi jsem pak spolupracoval, stavěl k ním cesty. Zapracovával naše vztahy na výrazných diplomatických vztazích. No super, co Vám mám povídat.

Civilizace je matička všech strategií, která nádherně nabízí otevřený prostor a řiká hráči: "Na, tady máš osadníka a dělej si s ním co chceš" po prakticky celou jednu dekádu, po které se na planetě Zemi objevil člověk. No skvělý a nejúžasnější na tom je, že se to dá hrát pořád a pořád dokola...

Pro: Stará dobrá Civilizace v novém balení, s lepší, ale náročnější grafikou a nutností hru stále dokola opakovat

Proti: Náročnost na grafiku je v některých ohledech opravdu extrémní, nutnost stále sledovat diplomatické vztahy se všemi a občas brutální nepřehlednost.

+18
  • PC 80
Po krátkom ročnom afekte som dal Civ 5 férovú šancu. V krátkosti sa posnažím zosumarizovať pocity z hrania.

Klady oproti predošlým dielom:
-- Gold má omnoho dôležitejšiu funkciu. Nakupovanie územia malo byť už v štvorke. Rovnako, konečne netreba late-game tech na nakupovanie jednotiek a budov.
-- Pohodlnejší grid systém. Opäť, šesťuholníková mapa mala byť už dávno v tejto sérii. Toto je jednoznačný klad oproti predošlým dieľom.
-- Grafika je krajšia, na mojom PC šlape bezproblémovo, žiadne crashe, end-of turn však trvá dlhšie, viď nižšie.
-- Combat je lepší, napriek pochybnej AI, to že sa nestackujú jednotky na rovnakom políčku dodáva istú strategickosť. CIV séria mala vždy problém s balancovaním unit stacku, päťka s hexagonovým gridom a non-stackom to rieši veľmi pohodlne.
-- Cesty stoja gold maintenance. Vždy mi prišlo divné mať cesty úplne na celom území, čo nebol problém, nič to nestálo a zrýchlovalo to pohyb. S nutnosťou platiť údržbu každé kolo v CIV 5 za cestu núti hráča v podstate budovať cesty len v nutnosti - na spojenie miest pre trade routes. Veľké plus.
-- Všetky jednotky sa môžu nalodiť a preplávať more pri vynájdení istých techov (pričom ak ich niekto napadne počas toho, tak sú automaticky zničené) Veľké plus, jedna z najotravnejších veci v predošlých dieľov bolo transportovanie 40 jednotiek cez more pomocou lodí, ktoré mali cargo space 2.
-- City-states je len malá výhoda ale stále výhoda. Do značnej miery pripomínajú natives z Colonization. Najväčší prínos vidím z pocitu reálnosti, kedže už po mape nepobehá len 7 najväčších národov, ale aj ďalších 16 city-states, s ktorými sa dá obchodovať alebo bojovať.


Neutrálne zmeny
-- Social policies nahradzujú zriadenia. V podstate nevidím rozdiel v tejto zmene. Čo sa týka stratégie, majú veľmi podobný efekt v konečnom dôsledku. Systém social policies slúži ako akási dodatočná counter-motivácia voči city boomu, a snaží sa držať hráča na uzde.
-- Podobne ako social policies, civ happiness bojuje voči city boomu tým, že čím viac miest ovládate, tým nespokojnejší národ budete mať. V CIV 3 bola nízka city produkcia dôsledkom city boomu a v štvorke city commerce. V konečnom dôsledku sa to stále točí okolo toho istého.
-- Happiness funguje na úrovni celej civ a nie na mestskej úrovni. Vo svojej podstate to nič nerieši len to spriehľadnuje golden age systém, ktorý sa iniciuje práve po nahromadení happiness, ktorá sa kumuluje každé kolo.


Zápory oproti predošlým dielom:
-- Zrušený religion systém, namiesto toho aby budovali zo solídneho nápadu z predošlej CIV, oni ho úplne vypustili.
-- Zrušená špionáž. V CIV 4 bola špionináž legitímna stratégia a obsahovala veľké množstvo variánt a strátegií. Celá špionáž bol v päťke vypustená, neunúvali sa ani nechať hráčovi vyrábať aspoň SPY, ktorý je schopný robiť špionáž - aspoň tak ako to bolo v CIV 1 (ktorá bola bez debaty naj-jednoduchšia zo všetkých dieľov).
-- Príliž dlhý turn. Niekde píšu 30 sekúnd, to je samozrejme prehnané. Mne čakanie na turn PC oponentov trvá v priemere tak 5-6 sekúnd, čo je stále 5 krát viac než to bolo v štvorke. Pri 500 turnovej hre, je to 2500 sekúnd, čo je takmer trištvrte hodina strávená čakaním na PC oponentov. Znesitenľné, ale bývalo to lepšie.
-- Diplomacia je úplne mimo. Často za vami príde panovník s návrhom na trade, vy to schválite a on vám odpovie, že na to nikdy nepristúpi. Dobijete mu jedno mesto a on vám hneď ponúkne jeho päť miest, všetok gold, všetky luxury resources. Nedá sa tradeovať research. Každé kolo vás niekto otravuje či podpíšete pact of secrecy - čo v podstate nič nerobí. Je takmer nemožné vytrade-ovať strategic resources, ich požiadavky sú absurdné, veľké mínus.

Pri porovnaní s predošlými dieľmi, pričom ak by som nebral do úvahy kedy bola hra vydaná, je CIV 5 druhý najlepší dieľ, po CIV 4. Ak však zohľadním rok kedy bola CIV vydaná, tak je päťka najhorší dieľ. Po 20 rokoch od prvého dieľu, je CIV 5 skôr krokom späť oproti progresívnej štvorke. Napriek tomu, je to stále Civilizácia, a keď vymažem z hlavy čo bolo a snažím sa sústrediť na hru samotnú, tak je to stále zábavné. Uvidíme, možno po dvoch rokoch s novým datadiskom a uvoľnením DRM od Steamu, bude CIV 5 na piedestály.
+17
  • PC 90
Jako velký fanda série Civilization jsem nemohl vynechat pátý díl. Civilizace si dokázala udržet úroveň i po tolika letech a i po pěti pokračování je stále dobrá hra. To je něco co se povede jen málo hrám. Civilizace V udržela kvalitu Civ IV a přidala k tomu pár vychytávek.

-město se už může samo bránit (i bez toho aniž by tam byly jednotky) a útočit na okolní jednotky. Ve městě může být jen jedna ,takže už nemusím řešit kolik jednotek mám ve městě vybudovat. Ta je i s obranou města pro útočící jednotky dost tvrdý oříšek.

- lze pomocí peněz rozšiřovat území města. To mi přijde jako velmi dobrá vychytávka, kterou využívám velmi často, abych se dostal ke zdrojům kolem města.
- Už nemusím budovat lodě,abych dostal jednotku přes moře. Jednotky se automaticky změní na loď a přeplavou na druhý břeh.
- městské státy představují samostatnou entitu, se kterou lze obchodovat.

Na hře jsem nenašel nějaká významná negativa. Snad jediné co mi tu trochu chybí je možnost určit si státní zřízení. Ale i tak dávám hře 90%.

Pro: obrana města, rozšíření města pomocí peněz,městské státy

+12