Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rapier Rapier

Pavel Ondruch / 39 let / IT engineer, consultant / Ostrava (ČR - kraj Moravskoslezský) / uživatel / 919 bodů

Momentálně rozehráno


Profil

Proč mě baví hry
Počítačové hry mě pochopitelně učarovaly už v dětství, nicméně se nepovažuji za hardcore hráče. Spíše jsem příležitostný hráč, který málokdy nějakou hru dohraje. To je pochopitelně dané i žánry, které preferuji. Propadl jsem totiž od začátků především leteckým simulátorům a, jelikož jsem strávil opravdu hodně času létáním s přáteli a kolegy z nejrůznějších letek ve kterých jsem kdysi létal (Falcon 4.0, Lock On: Modern Air Combat a IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles), tak jsem prakticky zatím nedohrál žádný letecký simulátor ale dokončil alespoň jednu leteckou kampaň. Několikrát jsem tomu už byl blízko, především u vynikajících Jane's Combat Simulations: Israeli Air Force a Jane's Combat Simulations: USAF.
A proto nyní, o 20 let starší a bohatší, co se týče herních zážitků a zkušeností s leteckými simulátory doháním resty a, už přes rok mám rozehraný famózní F-22 Total Air War a EF2000.

Herní výzva 2017
1. Dohrát všech zbývajících 9 dynamických kampaní v F-22 Total Air War na Hard obtížnost.
2. Dohrát dynamickou kampaň v EF2000 na Top Gun obtížnost.

Total Air War, 11.2.2017 - vyhrál jsem první a nejtěžší dynamickou kampaň v DID F-22 Total Air War na HARD obtížnost 1 hod. před Time Limit!



Pochopitelně nemám rád jen letecké simulátory ale jsem milovník 3D taktických akcí jako Operation Flashpoint: Cold War Crisis nebo SWAT 3: Close Quarters Battle a také Stealth žánru, takže nedám dopustit na Thief: The Dark Project nebo Tom Clancy's Splinter Cell. Taktéž mě učarovaly simulátory aut, jen kvůli nim jsem si v roce 2016 pořídil Xbox One S.


Jak šel čas anebo okénko do mé herní historie

První seznámení s počítačem:
Ne, opravdu nezačnu tím, jak jsem opečovával své první Atari, Amigu nebo ZX Spectrum které jsem dostal od rodičů, bohatého dědečka nebo strejdy, protože jednoduše počítače za mého dětství byly drahé a nedostatkové zboží, které si mohl dovolit za socialismu málokdo. Moje rodina na něj peníze neměla (a nebo nebyla ochotna dát), takže moje první začátky s hrami byly u našich známých, kteří měli bohaté členy rodiny a na jejich ZX Spectrum na chatě jsem odehrál mnoho tehdejších pecek jejíž jména si pochopitelně už nepamatuji (rakety, auta, lyžování, formule, atd.).
Také nejlepší kamarád vlastnil kopii Nintendo konzole (možná to byl originál, to už vážně nevím), který jsem si čas od času zapůjčil domů a pak se sestrou trávili mnoho času u TV hraním těch báječných her. Pamatuji si hlavně tu raketu, kterou jsem se snažil pokořit xx levelů a dostat se k cíli. Hry mého dětství byly jednoduché 8/16 bitové hry ale bavil jsem se královsky!

První elektronické hry:
které jsem kdy hrál byla mlátičky na automatech na pouti. Jako každý kluk jsem tenkrát nechal své skromné úspory v automatech a piloval dovednost jak se dostat co nejdál :) Už si ani nepamatuji názvy těch her, ve většině z nich nešlo o nich jiného, než porazit všechny protivníky a postupovat na další obrazovku.

První (a dosud také jedinou) příruční herní konzoli a zároveň první elektronickou hru kterou jsem vlastnil byla ruská Chobotnice. Tu hru jsem dohrál nespočetně krát a královsky se u toho bavila celá rodina a všichni naši známí. Až o mnoho let později jsem se dočetl na internetu, že se jednalo o SSSR bezlicenční kopii Nintendo konzole.

Začátky hraní na PC:
První PC hra kterou jsem dohrál byla Dune II: Battle for Arrakis za Atreidy na kamarádově AMD 120! To byla doba, kterou dnešní mládež a děti už nemohou zažít. Tenkrát mělo jen málo z nás vlastní PC a tak se chodilo hrát ke kamarádům a známým, kteří měli to štěstí, že se nějak k PC dostali (přes rodiče, brigády, práci). Byly to úžasné pionýrské doby a doby kdy jsme se u hraní levelů střídali a tak vlastně dohráli hry jako Need for Speed III: Hot Pursuit, KKnD: Krush, Kill 'n' Destroy, Command & Conquer: Red Alert, Command & Conquer, Star Wars: Dark Forces, Quake a další tehdejší pecky jako Doom, Heretic, Duke Nukem 3D, Civilization II: Test of Time, Transport Tycoon, F29 Retaliator které kamarádi hráli.
Zkrátka tehdejší hraní na PC se od toho dnešního značně lišilo. Pamatuji si doslova hodiny, které jsem proseděl u kamaráda co hrál přede mnou Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant a další dungeony. Stačilo se jen dívat a člověk měl zážitek stejný jako by aktivně hrál. Tehdejší hraní na PC bylo zkrátka společenská zábava. Dneska každý hraje na PC zavřený doma a sociální aspekt hraní se na PC prakticky vytratil, paradoxně ale nejvíce přežívá na konzolích.
Na svém vlastním, prvním, PC jsem hrál a dohrál Duke Nukem 3D, Doom, Doom II: Hell on Earth, Quake, Warcraft II: Tides of Darkness.

Pochopitelně jsme hráli i na střední škole v hodinách informatiky, a to především F-15 Strike Eagle II, Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame, Wolfenstein 3D a Doom. V kroužku informatiky na základní škole jsem hrál i legendárního RoboCop.

Taktéž nelze zapomenout dobu kdy nikdo z nás neměl doma PC a chodili jsme do herny na Náměstí SNP do Kulturního domu hrát Doom, Heretic, Rise of The Triad: Dark War, Star Wars: Dark Forces nebo EF2000. Ve zmíněné herně měli i tehdejší virtuální realitu a Terminal Velocity nebo Doom byl rozhodně zajímavý zážitek.
A ještě dříve v areálu Kino Luna byla herna s automaty. Tu jsme pochopitelně navštěvovali také.

První vlastní PC:
za své těžce vydělané peníze v prvním zaměstnání, s finanční podporou rodičů a částečně (bohužel) na úvěr jsem si v roce 1998 koupil své první PC: AMD 233 MMX, 16MB SDRAM, S3 Virge DX/GX, onboard zvuková karta, OS DOS 6.22. Jako většina tehdejších kamarádů jsem Windows 95 měl z druhé ruky, stejně jako většinu her. Tehdejší ceny her/OS byly na tehdejší platy neuvěřitelně vysoké a dovolit si koupit novou hru mohl málokdo. To byla také doba kdy se hry nakupovaly v bazaru (v tom lepším případě) nebo u piráta (v tom horším případě). Bohatší kamarádi si pořídili CD vypalovačky a v určité době se na tom dalo slušně zbohatnou. Pamatuji si, že tenkrát stála vypálená hra na CD mezi 200-250 Kč což pořád bylo hodně ale výrazně méně, než v obchodě.

První PC hru, kterou jsem si koupil v bazaru byla DID EF2000 s datadiskem TACCOM (Tactical Communication Upgrade) v bazaru za 500 Kč v roce 1998.
Nádherná krabice s Eurofighterem na čelní straně, dvěma rozsáhlými a tištěnými AJ manuály a 2 stříbrné placky. To byl skutečný začátek mé lásky k virtuálnímu létání. Bohužel už ji doma nemám.

První PC hru kterou jsem si koupil v obchodě s PC hrami byla Jane's Combat Simulations: U.S. Navy Fighters '97 za cca 600 Československých Kč, neboť se v té době už jednalo o starší hru. Tuhle hru jsem zakoupil ještě před koupí vlastního PC v roce 1998, takže jsem ji marně zkoušel hrát u kamaráda na jeho AMD 120 ale bez Joysticku to prostě nebylo ono. Navíc jsem neuměl příliš dobře anglicky (prakticky vůbec) a celý tištěný manuál byl pochopitelně pouze v angličtině.

Jako první novinku, PC hru v obchodě s hrami jsem si zakoupil Flight Unlimited II, což byla naprostá pecka v civilních leteckých simulátorech s úžasnou grafikou, která vyrážela dech a naprosto deklasovala konkurenci v podobě Microsoft Flight Simulator 98. Utratil jsem za ní více, než jsem si tenkrát mohl dovolit (cca 1900 Kč, pro ilustraci 1/3 mého platu), takže jsem potom co si vzpomínám min. další 3 měsíce šetřil na všem. Tak drahé tenkrát byly nové originální PC hry.
Pro někoho kdo měl tehdy stěží průměrný plat to byl naprostý luxus. Neexistoval žádný Steam a GOG jako dnes a neustálé slevy při každé příležitosti. To také hnalo mnoho lidí, včetně mě, do náručí paličů CD.

Doba neustálého upgradu PC v 90 létech minulého století:
Na tuhle dobu mám rozporuplné vzpomínky. Sotva jsem si zakoupil první PC, už bylo zastaralé. AMD procesor byl pecka, kterou kamarádi s Pentii 166 (nebo AMD) nebo Cyrix procesory nemohli rozdýchat ale grafická karta byla beznadějně zastaralá a pak se to stalo.
Na svět přišla firma 3Dfx s grafickým akcelerátorem Voodoo 1 a najednou hry vypadaly o celou třídu lépe, než cokoliv, co si člověk tenkrát dokázal představit. Ovšem cena této veskrze revoluční technologie byla zcela mimo mé finanční možnosti, takže jsem byl rád za ATI Rage IIC 4MB a později za ATI Xpert@Work 8MB, než klesla cena Voodoo 1 natolik, že jsem si jej mohl zakoupit taky. Glide rozhraní tenkrát frčelo a ATI umělo jen D3D a navíc ne moc dobře. ATI sice mělo D3D akceleraci ale speciálně u Rage IIC jsem musel čekat dlouho na použitelné ovladače, na kterých se dal hrát System Shock 2. I tak 3Dfx mělo jednoznačně lepší speciální efekty, taková mlha v Need for Speed III: Hot Pursuit nebo voda co odlétávala z kol aut jedoucích před mnou vypadala o třídu lépe na 3Dfx, nemluvě o faktu, že byla průhledná.
Také jsem vždy dbal na hudební prožitek ze hry, takže dříve než první 3Dfx jsem vlastnil zvukovou kartu Sound Blaster AWE 64, později SB 128, SB 1024 a později SB Audigi. Hrát na General Midi tehdejší DOS hry to byl jiný zážitek, než hrát na běžné onboard zvukovce.

Když jsem si poprvé přinesl domů Unreal na vypáleném CD za nekřesťanských 250 Kč od piráta, tak jsem nestačil valit bulvy. Neměl jsem 3Dfx a na mé 4MB S3 Virge DX/GX hra běžela jen v softwarovém módu ale díky CPU AMD K6 233 MMX běžela plynule. Grafika byla tak dobrá, že vypadala lépe než konkurenční titul Quake II s 3Dfx! Za tím si stojím! O hratelnosti a úžasné hudbě, stejně jako architektuře nemluvě. Dodnes jej považuji za nejlepší FPS jaké jsem kdy hrál a narozdíl od mnoha novějších her i dnes po létech vypadá k světu, což se třeba o takovém Half-Life říct nedá.

Už ani nevím jaký HW jsem přesně vlastnil a jak často jsem měnil CPU a GPU ale vím, že to bylo velmi často. Přes AMD K6 233 MMX, Intel Celeron 433 (později 633), první Athlony XP někde okolo 1,2 Ghz.
Jen jednou za svou PC historii jsem měl skutečně High End herní PC a to, když jsem zakoupil Athlon XP 2500+ Barton, a ten úspěšně přetaktoval a provozoval jako Athlon XP 3200+ (měl jsem štěstí na kus), což byl tenkrát nejvýkonnější procesor ze stáje AMD! K tomu sekundovala neméně úspěšná high endová GPU ATI Radeon 9800 PRO s 128 MB paměti. Ovšem iluze herního top ten mě vydržela jen do vydání The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Tehdy přišla druhá technologická revoluce po příchodu 3DFx a to HDR (za revoluci nepovažuji fa. Nvidia a její HW T&L jednotku, to byl slabý odvar proti HDR). Oblivion na mé sestavě vypadal a hýbal se skutečně slušně ale když jsem hru poprvé uviděl na GPU s HDR tak mě málem vypadly oči. Taková to byla pastva pro oči, a já byl nucen k upgradu GPU na ATI X 1650 256 MB, která to stěží rozhýbala s HDR na plynulých 30 FPS ale výsledek stál za to.

Co se týče GPU technologie, tak si zaslouží samostatnou odbočku GPU Matrox Millennium G400 32MB, na němž System Shock 2 vypadal fantasticky, protože karta uměla jako jedna z mála svého času Environmental Bump Mapping a tak textury v hororovém System Shock 2 vypadaly neobyčejně plasticky!

Pak jsem měl poměrně dlouho dobu stejné PC, až do upgradu na legendární Athlon 64 3000+ (socket 754) na desce ASUS s čipem Nvidia Nforce 3 (jednokanálové zapojení pamětí). Toto CPU jsem úspěšně provozoval přetaktované z default frekvence 2 Ghz na 2,4 Ghz, a to bez zvýšení napětí se vzduchovým chladičem. Sekundovalo mu 2 GB DDR pamětí a ATI X1950GT 256MB DDR což byla úžasná karta, na které jsem odehrál celou řadu her. Na LCD monitoru Fujitsu-Siemens P17 s SPVA to byla pastva pro oči.
Měl bych ho nejspíš dodnes ale Battlefield: Bad Company 2, který neběžel na jedno jádrovém CPU, mě donutil k upgradu na současnou herní sestavu a tehdy se konečně zastavilo doba šílených upgradů PC, protože se současným, dnes už legendárním CPU Sandy Bridge jsem stále spokojen a výkon CPU bohužel nebo bohudík nešel už mílovými kroky dopředu jako v 90 létech minulého století. Ono s přetaktovanou i5 na 1 CORE na 3,8 Ghz (na 4 COREs na 3,6 Ghz) je těžké donutit se upgradovat CPU, zvláště když ty dnešní CPU jsou jen o chlup rychlejší než procesor, který jsem zakoupil před téměř 6 lety!


Herní časopisy
Asi jako každý jsem začínal o hrách dříve číst než hrát. Takže daleko před pořízením prvního PC jsem hltal články o hrách a obzvláště o leteckých simulátorech v časopisech Excalibur, Score, Level a Gamestar a také z CD časopisu KLAN, ten jsem měl obzvláště v oblibě. Herní časopisy byly součástí formování mého mládí a nemalou měrou se podíleli na mém kulturním obohacení. Dodnes mám na ně jen ty nejlepší vzpomínky a kupuji od znovuzrození současný Level.


Současná Herní sestava
Intel Core i5 2400 Sandy Bridge 3,2Ghz@3,6 GHz, 12GB RAM DDR3 1600Mhz, MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1, Sound Blaster X-Fi Gamer, 23" LCD Fujitsu P23T-6 IPS.

Notebook: Acer Aspire V15 Nitro Black - Intel Core i5 4210U Haswell, 15.6" LED 1920x1080 IPS, 8GB RAM, GeForce 840M

Konzole: od Prosince 2016 XBOX ONE S kvůli NHL 17 a především famózní Forza Motorsport 6, stejně jako Forza Horizont 2/3 a Gear of Wars 1-4.

Jako perličku, na hraní starých her, vydržuji doma sestavu s chipsetem Intel 440BX, Intel Pentium PIII 600, 256MB SDRAM, Matrox G400 32MB, 3Dfx Voodoo 2 12MB, Sound Blaster 128. Taky sbírám zvukové a grafické karty a mám ve sbírce perly jako ATI RAGE FURY MAX 64MB, 3Dfx Voodoo 4 4500 PCI, Sound Blaster AWE 32 ISA, apod. Prostě jsem tak trochu "blázen" do HW. Především to mám ale pro hraní EF 2000 s dat. TACCOM a patchem na 3Dfx pod DOSem.


Herní zařízení
Trustmaster HOTAS Warthog
Saitek Pro Flight Rudder Pedals
Microsoft Sidewinder Precision 2 USB
Saitek Cyborg X
Logitech F510 gamepad
Track IR4 PRO


Top herní série:
1. Thief (první díl)
2. System Shock (druhý díl)
3. Splinter Cell (první díl)
4. Deus Ex (první díl)
5. Flanker 2, Lock On, Flamming Cliffs (dnes DCS World)
6. Fallout (druhý díl)
7. Hidden&Dangerous (první díl)
8. TFX (TXF, EF 2000, F22 ADF a F22 TAW)
9. IL-2 Sturmovik (Forgotten Battles)
10. Falcon (Falcon 4.0, Allied Force a free modifikace jako Free Falcon a Falcon BMS)
11. Vampire (The Masquarade, Bloodline)
12. Age of Empires (druhý díl)
13. Command&Conquer (první díl)
14. Civilization (třetí díl)
15. Jedi Knight (druhý díl)
16. Battlefield (třetí díl)
17. Colin McRae Rally (druhý díl)


Top 20 leteckých simulátorů
1. DID EF 2000 (dnes EF2000 Reloaded s podporou 3Dfx vyvíjený komunitou odkaz)
2. DID F-22 Total Air War (dnes F-22 Total Air War 2.30 vyvíjený komunitou, BTW obsahuje i F-22 ADF odkaz)
3. Microprose Falcon 4.0 (dnes komunitou vyvíjený Falcon BMS odkaz)
4. Eagle Dynamics Lock On (dnes Flamming Cliffs 3 alias jeden z modulů do DCS World)
5. 1C:Maddox Games IL-2 Sturmovik Forgotten Battles (IL-2 Sturmovik 1946 obsahuje FB + další datadisky, letadla, kampaňe + poslední verze patchů)
6. Razorworks Enemy Engaged Apache&Havoc a Enemy Engaged Comanche&Hokum (dnes EECH vyvíjený komunitou odkaz)
7. Looking Glass Studios Flight Unlimited II & Flight Unlimited III (dodnes nejlepší Air Traffic Control)
8. Jane's Combat Simulations IAF / USAF / WWII Fighters
9. Jane's Combat Simulations F-15 (dones nejrealitstičtější zpracování F-15E) / F-18 s TSHv2 komunitou vyvíjeným modem odkaz
10. GraphSim F-18 Hornet Korea verze s 3Dfx (dnes existuje i verze na iOS ale nedokážu si představit jak se takový ultra-realistický simulátor ovládá na telefonu nebo tabletu odkaz
11. Empire Interactive Mig Alley (stále nej. simulátor z Korejské války)
12. Third Wire Productions Strike Fighters 2 Europe, Israel, Vietnam, North Atlantic (simulátor F-14A)
13. Rowan software Battle of Britain (nejlepší simulátor bitvy o Británii, navíc s dynamickou kampaní)
14. Microsoft Flight Simulator 2004 / X
15. Microsoft Combat Flight Simulator 3 (famózní dynamická kampaň) / Combat Flight Simulator 2 (dodnes jeden z nejhranějších simulátorů z Pacifiku)
16. DID TFX (ve své době totální pecka i dnes grafika má co nabídnout)
17. Jane's Combat Simulations Longbow 2 (z hlediska avioniky stále nejrealističtější simulátor vrtulníků)
18. Digital Integration HIND, Apache Longbow, F-16, F/A-18E Super Hornet
19. Jane's Combat Simulations USNF 97, ATF
20. 1C:Maddox Games IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover (s komunitou vyvíjeným Team Fusion Modem odkaz)

Top 10 FPS
1. Unreal
2. Half-Life
3. Jedi Knight: Dark Forces / Dark Forces II
4. Return to Castle Wolfenstein
5. Doom / Doom II
6. Duke Nuken 3D / Shadow Warrior
7. Hexen II / Quake II
8. Far Cry / Crysis
9. Vietcong
10. Medal of Honor


Top 10 RTS
1. Dune 2
2. Age of Empires 2
3. Warcraft II
4. Command&Conquer
5. Starcraft
6. Red Alert
7. Command&Conquer: Tiberian Sun
8. Empire Earth
9. Total Annihilation
10. Earth 2160


Top 10 RPG
1. System Shock 2
2. System Shock
3. Deus Ex
4. Vampire The Masquerade
5. Fallout 2
.6. Oblivion
7. Realms of Arcania: Shadow over Riva
8. Witcher 2
9. KOTOR
10. Vampire The Bloodlines


Top 10 3D taktických akcí
1. Hidden&Dangerous
2. SWAT 3
3. Operation Flashpoint
4. Rainbow Six Rogue Spear
5. SWAT 4
6. Arma II
7. Hidden&Dangerous 2
8. Rainbow Six Raven Shield
9. Ghost Recon
10. Arma III


TOP 5 TPS
1. Mafia
2. Max Payne
3. Tomb Raider 2
4. Gear of Wars
5. Jedi Academy


Osobní TOP 15