Znáte Falcon Online Player-vs-Player kampaň?
Řádky níže jsou můj osobní zážitek z roku 2020, kdy jsme letěli bojovou misi v leteckém simulátoru Falcon BMS verze 4.34 s tehdy opravdu zkušeným polským pilotem s volacím znakem B3rNO a s dalším pilotem z naší původní 42. CSVS virtuální letky s volacím znakem slide, taktéž velmi zkušeným pilotem s mnoha nalítanými hodinami. Mimochodem B3rNO zvítězil v mistrovství světa v dogfightu v roce 2021 v leteckém simulátoru DCS World a slide se jej zúčastnil také. Potěšení na mé straně.Falcon Online – bojiště Balkán
Jak nejspíš tušíte, ve Falcon Online lítáte s dalšími virtuálními piloty (lidmi) proti jiným virtuálním pilotům (lidem). Letěli jsme jako zlí hoši na RED straně (každý chce létat za dobré na BLUE straně) a náš úkol v této online PvP kampani nebyl o nic menší, než porazit NATO (BLUE) se vší jejich převahou v technice a zbraních.Samozřejmě my virtuální piloti za RED stranu jsme dostali pouze F-16 Block 40 bez některých specializovaných podvěsů a s omezenými typy a množstvím moderních zbraní, které lze podvěsit na naše stíhačky namísto lépe vybavených NATO (BLUE) F-16 Block 50/52 dostupných pro virtuální piloty BLUE strany. Zkrátka tvůrci této online PvP kampaně chtěli simulovat omezené možnosti jugoslávských MiG-29.
Mise
Naším bojovým úkolem pro tuto misi bylo zaútočit na obrněné prapory s tanky M1 Abrams (NATO) na target steerpointech 4 a 5, a kde nám průzkum ukázal AA prapory a velmi nebezpečné SAM baterie Patriot s dalekým dostřelem! Na základě svých schopností a zkušeností vybírám 4x LGB (Laser Guided Bomb) + 4x AMRAAM (AIM-120 Advanced Medium Range Air to Air Missile). Slide si vzal CBU (Cluster Munitions) jakožto reálně nejlepší volbu na zničení co největšího počtu obrněných cílů na zemi současně. A konečně B3rNO zvolil také LGB, oba v kombinaci s BVR AA raketami AMRAAM.B3rNO a slide chtěli sestřelit CAP dvojici F-15 (NATO, řízené AI) vzdušnou hrozbu, jelikož F-15 byly na nás HOT, tzn. letěli směrem k nám a znamenaly pro nás hrozbu, jakmile jsme dosáhli cílové oblasti. Bohužel baterie Patriot (raketový systém země-vzduch NATO), o které nám průzkum neřekl, sestřelila B3rNO (Flight Leader) a posléze jsme také ztratili slide (Wingman), který sestoupil během útoku pod oblačnost, aby mohl použít CBU munici v režimu CCIP (zaměřovač na HUD se umístí na cíl na zemi a počítač kontinuálně počítá místo dopadu na základě rychlosti, výšky a profilu letu).
Nutno podotknout, že slide ode mne dostal varování (Element Lead), že sestupovat pod mraky není dobrý nápad! Jakmile slide klesl pod 10 000 stop, (nepřekvapivě) dostal zásah od FIM-92 Stinger (MANPADS), respektive během úhybného manévru vrazil do země a zabil se. Na Balkáně nikdy nemůžete jít níže, než je 10 000 stop, jinak vás MANPADS (Man-Portable Air-Defense System) velmi pravděpodobně sestřelí. Doporučuje se udržovat výšku 20 000 stop, pokud zde existují hrozby v podobě SAM (Surface-to-Air Missile) nebo AA (Anti-Aircraft Gun), už jen kvůli kopcovitému terénu tak charakteristickému pro Balkánské bojiště. Naštěstí pro mě po celou dobu hledání a útočení na cíle na zemi RWR (Radar Warning Receiver) pípal pouze Spike (a threat warning of enemy air/ground radar), od baterie Patriot na mě ale nic nevystřelilo, neboť udržuji úctyhodný odstup od SAM.
V cílové oblasti (STP 4 a 5) bylo počasí dost dobré na vypuštění dvou LGB ze závěsů ale později nebylo možné najít okno v mracích a zamknout cíl na TGP (targeting modul), a proto jsem se rozhodl vrátit zpět a s nepoškozeným letadlem plus zbylými dvěma LGB, protože situace byla stále nebezpečná. Svou roli hrál stres z opakovaného pípání Spike (SAM Patriot) na RWR a ztráta dvou našich letadel. Během všech těchto aktivit výše zbyl jen čas zavolat záchranářský vrtulník pro B3rNO (stav RS v debriefingu), ale prošvihl jsem možnost zavolat vrtulník pro sestřeleného slide (v dané chvíli jsem netušil, že to narval do země). Ve vzduchu je příliš mnoho věcí, které musíte jako pilot dělat pod tlakem a neustále si přitom udržovat SA (Situation Awareness) kolem sebe, abyste nebyli nepříjemně překvapeni. Byl to také můj první PvP let kompletně komunikovaný pouze v angličtině kvůli mezinárodní posádce, takže premiéra a rozhodně nová zkušenost.
Pojíždění na Taxiway k Runway

V bojové formaci s B3rNO a slide

Úkolem bylo zničit co nejvíce tanků NATO a pomoci tak našim těžce zkoušeným pozemním jednotkám, protože situace na zemi pro nás nebyla vůbec dobrá. Nepřátelské obrněné prapory NATO prorazily naši obranu.

Cílem byly obrněné prapory s hlavními bojovými tanky M1 Abrams

Cíl zničen Laserem naváděnou bombou (LGB) z relativně velké výšky v závislosti na lokální oblačnosti (laser musí vidět na cíl), tudíž bezpečně a bez zbytečného rizika, že letadlo zasáhne MANPAD nebo AA.

Po odhození a vyhledání cíle následuje další útok. Kvůli povětrnostním podmínkám nebylo snadné najít okno v mracích, aby bylo možné zasáhnout cíl bez rizika klesnutí níže a být tak vystaven hrozbě AA/MANPAD. Věřte mi, na Balkáně bylo téměř v každé misi této kampaně obvykle špatné počasí s mlhou (jakou by mohl večerníčkový Rákosníček doslova krájet) plus velkou oblačností nad cílem!

Naše primární cíle: hlavní bojové tanky M1 Abrams obrněných praporů NATO

Druhý útok po nalezení cíle na TGP. Cíl zasažen!

Bohužel B3rNO a slide byli sestřeleni a já byl jediný, kdo přežil! Nyní (a tohle pro mě byla úplně nová situace) jsem musel sám letět zpět a přistát (opravdu zvláštní pocit být v PvP misi sám), ale na druhou stranu s nepoškozeným letadlem a zbraněmi, protože v kampani se počítá všechno (zásobování)! Každá (i prázdná) palivová nádrž nebo nepoužitá AIM-120 AMRAAM nebo LGB anebo samotné letadlo F-16, které se vrátí domů v jednom kuse, znamená, že příště budete mít možnost s něčím letět a něco naložit na podvěsy. Ve skutečnosti to ale také znamená, že přistání bude obtížnější, protože jste těžší!

Nebyl čas a podmínky uvolnit plnou AG (Air-to-Ground) výzbroj. Dvě LGB stále na závěsnících pod křídly.


Domovské letiště na vizuální dohled!

A jde se na finále. Pro 100% jistotu, že mám podvozek vysunutý, kontroluji kokpit. Vlevo svítí 3 zelená světla na siluetě letadla. Falcon Online neumožňuje vnější pohledy ve vzduchu během mise!


Přistání bylo úspěšné, i když jsem byl téměř na konci dráhy, protože jsem byl příliš těžký a dotkl se dráhy později. Přistání ve Falcon BMS s F-16 může být problém, pokud je vaše rychlost vyšší, než by měla být, můžete snadno poškodit avioniku.


Pěkná agressor kamufláž, nemyslíte (používá americké letectvo v TOP GUN)?





Debriefing



Slova na závěr?
Nebojte se být součástí online komunity Falcon a pamatujte, že návrat s nepoškozeným letadlem (i když s plným nákladem) je vždy lepší, než být sestřelen (lépe být na padáku, ale zachráněn) a zabit. V další misi budete mít příležitost letět ji znovu a lépe. Pokud máte air kill (vzdušný sestřel), ale ztracené letadlo, výsledkem může být pozdější nedostatek letadel, které může řídit lidský pilot a vaše strana prohraje kampaň.Letecký simulátor Falcon BMS 4.37 https://www.falcon-bms.com/
Falcon Online https://falcon-online.net/
Pavel “Rapier” Ondruch
43. VFW Black Adders (Československá virtuální letka)
43. VFW Black Adders (Československá virtuální letka)
Chcete, aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.