Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Jeden den dlouhé války 

Následující text je detailní zprávou a současně pohledem do zákulisí jedné z mnoha online PvP kampaní komunitního webu Falcon Online a události, které jsem se účastnil jako virtuální pilot 43. VFW Black Adders letky dlouhodobě létající na F-16 Viper (Fighting Falcon) v leteckém PC simulátoru Falcon BMS.

Znáte Falcon Online Player-vs-Player kampaň?

Řádky níže jsou můj osobní zážitek z roku 2020, kdy jsme letěli bojovou misi v leteckém simulátoru Falcon BMS verze 4.34 s tehdy opravdu zkušeným polským pilotem s volacím znakem B3rNO a s dalším pilotem z naší původní 42. CSVS virtuální letky s volacím znakem slide, taktéž velmi zkušeným pilotem s mnoha nalítanými hodinami. Mimochodem B3rNO zvítězil v mistrovství světa v dogfightu v roce 2021 v leteckém simulátoru DCS World a slide se jej zúčastnil také. Potěšení na mé straně.

Falcon Online – bojiště Balkán

Jak nejspíš tušíte, ve Falcon Online lítáte s dalšími virtuálními piloty (lidmi) proti jiným virtuálním pilotům (lidem). Letěli jsme jako zlí hoši na RED straně (každý chce létat za dobré na BLUE straně) a náš úkol v této online PvP kampani nebyl o nic menší, než porazit NATO (BLUE) se vší jejich převahou v technice a zbraních.

Samozřejmě my virtuální piloti za RED stranu jsme dostali pouze F-16 Block 40 bez některých specializovaných podvěsů a s omezenými typy a množstvím moderních zbraní, které lze podvěsit na naše stíhačky namísto lépe vybavených NATO (BLUE) F-16 Block 50/52 dostupných pro virtuální piloty BLUE strany. Zkrátka tvůrci této online PvP kampaně chtěli simulovat omezené možnosti jugoslávských MiG-29.

Mise

Naším bojovým úkolem pro tuto misi bylo zaútočit na obrněné prapory s tanky M1 Abrams (NATO) na target steerpointech 4 a 5, a kde nám průzkum ukázal AA prapory a velmi nebezpečné SAM baterie Patriot s dalekým dostřelem! Na základě svých schopností a zkušeností vybírám 4x LGB (Laser Guided Bomb) + 4x AMRAAM (AIM-120 Advanced Medium Range Air to Air Missile). Slide si vzal CBU (Cluster Munitions) jakožto reálně nejlepší volbu na zničení co největšího počtu obrněných cílů na zemi současně. A konečně B3rNO zvolil také LGB, oba v kombinaci s BVR AA raketami AMRAAM.

B3rNO a slide chtěli sestřelit CAP dvojici F-15 (NATO, řízené AI) vzdušnou hrozbu, jelikož F-15 byly na nás HOT, tzn. letěli směrem k nám a znamenaly pro nás hrozbu, jakmile jsme dosáhli cílové oblasti. Bohužel baterie Patriot (raketový systém země-vzduch NATO), o které nám průzkum neřekl, sestřelila B3rNO (Flight Leader) a posléze jsme také ztratili slide (Wingman), který sestoupil během útoku pod oblačnost, aby mohl použít CBU munici v režimu CCIP (zaměřovač na HUD se umístí na cíl na zemi a počítač kontinuálně počítá místo dopadu na základě rychlosti, výšky a profilu letu).

Nutno podotknout, že slide ode mne dostal varování (Element Lead), že sestupovat pod mraky není dobrý nápad! Jakmile slide klesl pod 10 000 stop, (nepřekvapivě) dostal zásah od FIM-92 Stinger (MANPADS), respektive během úhybného manévru vrazil do země a zabil se. Na Balkáně nikdy nemůžete jít níže, než je 10 000 stop, jinak vás MANPADS (Man-Portable Air-Defense System) velmi pravděpodobně sestřelí. Doporučuje se udržovat výšku 20 000 stop, pokud zde existují hrozby v podobě SAM (Surface-to-Air Missile) nebo AA (Anti-Aircraft Gun), už jen kvůli kopcovitému terénu tak charakteristickému pro Balkánské bojiště. Naštěstí pro mě po celou dobu hledání a útočení na cíle na zemi RWR (Radar Warning Receiver) pípal pouze Spike (a threat warning of enemy air/ground radar), od baterie Patriot na mě ale nic nevystřelilo, neboť udržuji úctyhodný odstup od SAM.

V cílové oblasti (STP 4 a 5) bylo počasí dost dobré na vypuštění dvou LGB ze závěsů ale později nebylo možné najít okno v mracích a zamknout cíl na TGP (targeting modul), a proto jsem se rozhodl vrátit zpět a s nepoškozeným letadlem plus zbylými dvěma LGB, protože situace byla stále nebezpečná. Svou roli hrál stres z opakovaného pípání Spike (SAM Patriot) na RWR a ztráta dvou našich letadel. Během všech těchto aktivit výše zbyl jen čas zavolat záchranářský vrtulník pro B3rNO (stav RS v debriefingu), ale prošvihl jsem možnost zavolat vrtulník pro sestřeleného slide (v dané chvíli jsem netušil, že to narval do země). Ve vzduchu je příliš mnoho věcí, které musíte jako pilot dělat pod tlakem a neustále si přitom udržovat SA (Situation Awareness) kolem sebe, abyste nebyli nepříjemně překvapeni. Byl to také můj první PvP let kompletně komunikovaný pouze v angličtině kvůli mezinárodní posádce, takže premiéra a rozhodně nová zkušenost.

Pojíždění na Taxiway k Runway


V bojové formaci s B3rNO a slide


Úkolem bylo zničit co nejvíce tanků NATO a pomoci tak našim těžce zkoušeným pozemním jednotkám, protože situace na zemi pro nás nebyla vůbec dobrá. Nepřátelské obrněné prapory NATO prorazily naši obranu.


Cílem byly obrněné prapory s hlavními bojovými tanky M1 Abrams


Cíl zničen Laserem naváděnou bombou (LGB) z relativně velké výšky v závislosti na lokální oblačnosti (laser musí vidět na cíl), tudíž bezpečně a bez zbytečného rizika, že letadlo zasáhne MANPAD nebo AA.


Po odhození a vyhledání cíle následuje další útok. Kvůli povětrnostním podmínkám nebylo snadné najít okno v mracích, aby bylo možné zasáhnout cíl bez rizika klesnutí níže a být tak vystaven hrozbě AA/MANPAD. Věřte mi, na Balkáně bylo téměř v každé misi této kampaně obvykle špatné počasí s mlhou (jakou by mohl večerníčkový Rákosníček doslova krájet) plus velkou oblačností nad cílem!


Naše primární cíle: hlavní bojové tanky M1 Abrams obrněných praporů NATO


Druhý útok po nalezení cíle na TGP. Cíl zasažen!


Bohužel B3rNO a slide byli sestřeleni a já byl jediný, kdo přežil! Nyní (a tohle pro mě byla úplně nová situace) jsem musel sám letět zpět a přistát (opravdu zvláštní pocit být v PvP misi sám), ale na druhou stranu s nepoškozeným letadlem a zbraněmi, protože v kampani se počítá všechno (zásobování)! Každá (i prázdná) palivová nádrž nebo nepoužitá AIM-120 AMRAAM nebo LGB anebo samotné letadlo F-16, které se vrátí domů v jednom kuse, znamená, že příště budete mít možnost s něčím letět a něco naložit na podvěsy. Ve skutečnosti to ale také znamená, že přistání bude obtížnější, protože jste těžší!


Nebyl čas a podmínky uvolnit plnou AG (Air-to-Ground) výzbroj. Dvě LGB stále na závěsnících pod křídly.


Domovské letiště na vizuální dohled!


A jde se na finále.  Pro 100% jistotu, že mám podvozek vysunutý, kontroluji kokpit. Vlevo svítí 3 zelená světla na siluetě letadla. Falcon Online neumožňuje vnější pohledy ve vzduchu během mise! 


Přistání bylo úspěšné, i když jsem byl téměř na konci dráhy, protože jsem byl příliš těžký a dotkl se dráhy později. Přistání ve Falcon BMS s F-16 může být problém, pokud je vaše rychlost vyšší, než by měla být, můžete snadno poškodit avioniku.


Pěkná agressor kamufláž, nemyslíte (používá americké letectvo v TOP GUN)?


Debriefing


Slova na závěr?

Nebojte se být součástí online komunity Falcon a pamatujte, že návrat s nepoškozeným letadlem (i když s plným nákladem) je vždy lepší, než být sestřelen (lépe být na padáku, ale zachráněn) a zabit. V další misi budete mít příležitost letět ji znovu a lépe. Pokud máte air kill (vzdušný sestřel), ale ztracené letadlo, výsledkem může být pozdější nedostatek letadel, které může řídit lidský pilot a vaše strana prohraje kampaň.

Letecký simulátor Falcon BMS 4.37 https://www.falcon-bms.com/
Falcon Online https://falcon-online.net/

Pavel “Rapier” Ondruch 
43. VFW Black Adders (Československá virtuální letka)

Chcete, aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.

Diskuze ke článku

@Kunick (24.03.2023 07:17): ne tak zcela. :) Manželka mému koníčku samozřejmě plně fandí a podporuje jej.

@Ringo (24.03.2023 07:31): jasně, ale třeba moje srdcovky od DID a Jane's seženeš za hubičku, často ve špičkové stavu, ceny mezi 400-1000 Kč za krabici s obsahem pomalu jak s výroby co jsem se tak namátkou díval.
@Rapier (22.03.2023 22:12): Záleží jak které a nebo co je to levně :-) Já už léta sháním F-15 Strike Eagle II v PC verzi a dlouhodobě se pohybuje na ceně, která se moc neslučuje s představou, kolik jsem za to ochoten dát a bude se to jen zhoršovat :-)
@Ringo (20.03.2023 23:00): na simulátorech je super, že se dají poměrně levně koupit na e-bay, v dobrém stavu, za dobré ceny, a z celého světa. Začínám zvažovat, že bych se pustil do nákupů a doplnil si sbírku. Jenže pak vždy zvítězí mé racionální já, a nákupy mě zatrhne. :)
Existuje spousty simulátorů z devadesátek, které stojí za to zahrát si i dnes, bez ohledu na stáří, grafiku, apod. Falcon BMS je defacto postaven na základech dynamické kampaně Falcon 4.0 od MicroProse.
Velmi dobře hratelné simulátory, tedy simy kde není nutné nejprve studovat 500+ stránkový manuál a pak strávit desítky hodin tréningem všeho možného i nemožného, z těch dob jsou: Jane's Combat Simulation Flight Anthology = ATF, USNF97 a datadisky, Jane's Combat Simulations: Israeli Air Force , Jane's Combat Simulations: USAF, a nebo třeba Jane's Combat Simulations: WWII Fighters pokud někdo preferuje 2sv. Všechny mají lineární kampaně, tzn. po sobě jdoucí mise, na druhou stranu mise jsou vesměs historicky podložené.

Nicméně to pravé ořechové, to co vypráví příběhy takřka jako ze silných RPGs álá The Witcher, jsou letecké simulátory s dynamickou kampaní kde není nic dopředu dáno a podmínky se mohou kdykoliv změnit. Ostatně kdo sledoval mé zápisky z hraní kampaně v DID F-22 Total Air War viz. první příspěvek http://dbher.cz/hp216484, ví jak zábavné to může být.
A zde, v této samostatné kategorii leteckých simulátorů (těch s plně dynamickou kampaní), pokud se nebavíme o tzv. study simech alá Falcon 4.0/Allied Force/BMS, je k dispozici F-22 Total Air War, stejně jako starší ale stále skvělý EF2000, a nebo např. vynikající, dnes realtivně jednoduchý na naučení a s ještě starší grafikou Falcon 3.0, předchůdce dnes již legendárního Falcon 4.0.

TFX je samozřejmě stále super, neuvěřitelné co DID vytřískali z tehdejší grafiky, dá se na to koukat i dnes. Vůbec od DID bych měl pro DH sepsat samostatný článek, protože, to co dokázali na poli leteckých simulátorů tihle mágové z UK, dokázal málokdo.

Případné zájemce přesměruji na přehled leteckých simulátorů jenž jsem publikoval pro jistý herní webový magazín, viz. https://www.zing.cz/specialy/4001862/vyl ... eteckych-simulatoru/
Hezký článek, úplně mě to navnadilo oprášit si nějaký oblíbený letový simulátor, který jsem v dávných dobách hrával.
Tak je pravdou, že proniknout do Falcon BMS 4 znamená strávit hrubým odhadem několik desítek hodin pilováním praxe v kokpitu (avionika, radar, zbraně, navigace, start a přistání, let samotný, atd.) + přinejmenším lehkým studiem manuálů: na to je pro ne-angličtináře ideální CZ překlad od @Menny: viz. https://menny.webnode.cz/bms-training/uvod/ z naší letky.

V podstatě se jedná o tzv. study sim, předpokládá se, že zájemce je dostatečně motivovaný do hry proniknout. Spolu s F-22 Total Air War se jedná o dva letecké simulátory moderních letadel s bezkonkurenčně zpracovanou dynamickou kampaní dodnes.

Shodou okolností jak DID F-22 Total Air War, tak MicroProse Falcon 4.0 vyšly krátce po sobě, tzn. ve zlatém období leteckých simulátorů (1995-2005).
Super článek, sepsané zážitky z těchto velkých her jsou vždy bezvadné čtení. Úplně mám chuť si jít zahrát, ale tohle je na mě moc hardcore.
Díky, článek vznikl jelikož mě do něj dokopal @Viktor: Pochopitelně je jasné, že 80 komentářů jako předcházející článek nezíská, ale s tím jsem tak nějak smířený. :) Nejspíš bych měl rozjet něco jako "simulátorový" retro klub.
Pěkně napsaný článek. Přestože mě tato tématika až tak moc nezajímá, dočetl jsem až do konce. A to je u mě úspěch :-)
Líbí se mi to seriózní zapálení pro hru. Sice letadla nic pro mně, ja spíš poletovani ve vesmíru ale nemá to k sobě tak daleko takže článek jsem pobral kladně.