Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Falcon 4.0

1998
87
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Čtvrté pokračování realistického simulátoru letounu General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Použitý grafický engine tehdy ždímal 3Dfx karty opravdu až na hranici jejich výkonu a majitelé slabších karet byli odkázáni pouze na softwarově renderovanou hru.

Styl hry je navržený na kontaktní boj, a proto je zde velké množství speciálních pohledů pro lepší orientaci. Avionika samotného letounu jde ve stejných šlépějích, jako její předchůdci a zvládnutí všech fines vyžaduje dlouhé hodiny tréninku. Kampaň, odehrávající se nad Koreou, probíhá zcela v reálném čase a tak není výjimkou, že vás během plánování další mise povolají k okamžitému startu, protože se blíží nepřátelské letouny nebo byla poškozena základna a je nutný přesun jinam.

Celkově přinesl Falcon 4.0 do žánru leteckých simulátorů mnoho vylepšení, i když za cenu velké HW náročnosti.


Poslední diskuzní příspěvek

Pár dnů zpět jsem testoval Falcon 4.0 s posledním oficiálním patchem 1.08US na 1 core AMD Sempron 64 3400+, 2,5 GB DDR 400, SB Audigi a ATI X 1950GT 256MB DDR3 na 32 bit Windows XP SP3.

Pár postřehů:
1. originál MicroProse Falcon 4.0 (1998) na rozdíl od (vzhledem k propracované dynamické kampani jediné reálné) konkurence F-22 Total Air War (1998) nevypadá po těch 21 letech zdaleka tak hezky jak by člověk z tehdejších nadšených recenzí soudil.
Dělá to ta tzv. fotorealistická grafika na rozdíl od TAW, kde je grafika kreslená (nebo jak bych to správně nazval).

Na jednu stranu zde máme fotorealistický kokpit, výborné speciální efekty (kouř, odpaly raket, mlha při zemi v kopcích, apod.) ale na druhou stranu neustále se opakující textury terénu, to není výtka protože i TAW má opakující se textury terénu jen to vzhledem k barevné paletě není tak vidět na první pohled, respektive si toho hráč nevšimne okamžitě. U Falconu to paradoxně kazí dojem z foto-real grafiky.

Nevím jak to popsat ale prostě i přes ne-fotorealistickou grafiku, terén v TAW vypadá subjektivně lépe.
Ano objekty na zemi v TAW nejsou texturované, respektive jsou, ale ne pokryté real-foto texturou.
Ve Falcon 4.0 má vše foto textury ale 3D modely některých objektů, a je jedno zdali jde o letadlo, vozidlo nebo budovu, vypadají divně (zkřivené proporce).

Divné, a jako pěst na oko působí zobrazení oblačnosti (mraků) ve Facon 4.0. K foto-real grafice se to vůbec nehodí. Oblaka vypadají hrozně, chápu že v roce 1998 to byl více méně standard, ale jednolitá plocha vzhledem ke zpracování terénu vypadá přímo odpudivě.
TAW má také oblaka jako jednu vrstvu ale paradoxně to působí subjektivně lépe. Až Falcon BMS 2.0 přinesl 3D oblaka a zpracování počasí nejvíce se blížící tomu co známe dnes z BMS.

TAW nejspíš použil při ztvárnění grafiky širší paletu barev (působí tak celkově barevněji a pestřeji), a není pochopitelně foto-real ale třeba hory v TAW vypadají naprosto fantasticky z jakékoliv výšky.

2. ten tzv. reálný kokpit od MicroProse ve skutečnosti není zdaleka celý. Úplně chybí boční panely.
3D kokpit je, na rozdíl od toho co prezentuje TAW, vyloženě hnusný, ne že by byl 3D kokpit TAW bůhví co ale rozhodně působí lépe.
Když si ale člověk nainstaluje od BenchmarkSims SuperPack 3(4) tak rázem dostane plný kokpit ve 2D, kde už je většina budíku funkčních (ale zdaleka ne všechny!) a RAMP start (nastartování vypnuté F-16 na stojánce) už připomíná to co známe z dnešního Falcon BMS 4 ve verzi 4.32-4.34.

3. hra podivně jede na 32 bit Windows XP, seká se zvuk při načítání mise do kampaně a navíc se hrozně pomalu otevírají další okna, třeba s municí, kde se navíc nedá skoro plynule točit s modelem F-16. Mod zpětné kompatibility pro Windows 98 nepomáhá.

4. za žádných okolností jsem nedokázal na Windows XP spustit úvodní video nebo jakékoliv další vide ve hře a přitom ty videa jsou naprosto klíčové proto aby hráč poznal jak kampaň skončila a kdy skončila.

5. ztvárnění avioniky je u originál MicroProse slušné ale zelená barva na TGP vůbec neodpovídá reálu (ve skutečnosti je tam obraz z TV nebo infra kamery v paletě bílá/černá). Tohle vylepšil až Open Falcon 4.7 a Falcon BMS 4.32.

6. letový model mě tedy u Falconu 4.0 na zadek neposadil. Neřekl bych že to je nějaký zázrak, ani na rok 1998. Řízení F-16 mě připadalo stejně "arkádové" (na dnešní poměry) jako v F-22 u TAW. Plus mínus to vyšlo na stejno.
Takový Flanker 2.0 (1999) měl letový model mnohem propracovanější v každém ohledu. I vliv počasí, který zde u originál Falcon 4.0, stejně jako u TAW, chybí.

Když to shrnu: jen masochista by asi dnes zahrál originál Falcon 4.0 od MicroProse, tak jak v roce 1998 vyšel. Všem ostatním kteří chtějí trochu více realismu, lepší grafiku a celkově více možností jak z Falcon 4.0 vyždímat maximum a zároveň mají starší počítače (CPU klidně okolo roku 2005) nemohu jinak, než doporučit instalaci:
1. originál Falcon 4.0
2. patch 1.08US opravující mraky bugů (a že jich tam je požehnaně)
3. instalovat benchmarksims SuperPack 3 nebo SuperPack 4 který mimo jiné opravuje celou řadu bugů co tam MicroProse v kampani nechali. A že jich je!
4. na SuperPack 3/4 nainstalovat Falcon BMS 2.0 kvůli 3D mrakům a celkově lepší grafice, včetně oblačnosti, vyššímu realismu avioniky, a v neposlední řadě BMS 2.0, který má smysl už jen kvůli tomu, že jako první Falcon 4.0 v historii má možnost nastavit ovládání oddělené plynové páky a kniplu a využít tak všech os a tlačítek, bez nutnosti programovat vše v 3rd party software.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Falcon 4.0 byl v době svého vydání naprostá špička mezi leteckými simulátory. Doslova deklasoval své tehdejší protivníky, tzn. Jane's Combat Simulations: F-15, F-22 Total Air War, F/A-18 Hornet: Korea nekompromisním podáním reality pilotáže moderního bojového letounu a v mnoha ohledech (grafika, avionika, zbraně a částečně i kampaň) byl o krok napřed před veškerou tehdejší konkurencí.

V časopise GameStar Falcon 4.0 získal titul hry čísla a bylo mu věnováno několik stran. Moje první seznámení s Falcon 4.0 proběhlo někdy v roce 1999 kdy jsem získal pirátskou kopii hry ale na mé tehdejší sestavě ADM K6 233, VGA ATI Xpert&Work 8MB, 32MB SDRAM byla hra téměř nehratelná. Na svou dobu měl Falcon 4.0 neuvěřitelné nároky na HW.

Hru jsem tedy odložil a znovu se k ní vrátil někdy po roce 2000 v době kdy MicroProse zkrachoval a vývoj simulátoru převzali vývojáři (komunita) z celého světa, kteří postupně zkrz modifikace jako např. Super Paky, Open Falcon, Free Falcon se postupně dopracovali k dnešní finální verzi Falcon BMS 4.33. Trvalo to neuvěřitelných 19 let ale nyní máme k dispozici jeden z nejrealističtějších simulátorů moderního bojového letadla, F-16 Fighting Falcon, který si nezadá s komerčními produkty ze světa DCS World (včetně DCS: A-10C Warthog) a v mnoha ohledech je i předčí.

Nicméně pokud bych měl hodnotit původní Falcon 4.0 s posledním oficiálním patchem 1.08 tak bych rozhodně nemohl mluvit v takových superlativech. Bez ohledu na hloubku simulace MicroProse nasekali v simulátoru tolik chyb, že ani velmi dlouhý seznam oprav v patchi 1.08 neopravil zdaleka vše!

Jedna z nejlepších věcí na Falcon 4.0 je bezesporu kampaň. Ta je dynamická a navíc v ní probíhá i regulérní pozemní válka, která už tak umocňuje výborný dojem z dynamičnosti kampaně. Když zmíním perfektní radio komunikaci a fakt, že kampaň jde hrát kooperativně v multiplayeru tak tu máme žhavého kandidáta na nejlepší simulátor všech dob. Nicméně je tu jeden háček. V kampani je neuvěřitelné množství nejrůznějších chyb, které dokáží člověka pořádně vytočit. Ať už se jedná o neschopné wingmany, úžasnou schopnost severokorejských soudruhů do několika hodin opravit naprosto zničené letiště, až po taktiku nasazení zbraní/letadel. Ostatně stačí se podívat na dobové zkušenosti československých virtuálních pilotů odkaz

Chyb v kampani bylo tolik, že je dodnes vývojáři nebyli tak zcela schopni opravit (byť je nynější stav o mnoho lepší) a tak s odstupem času musím jednoznačně pochválit vývojáře z DID jak dokázali vytvořit dynamické kampaně s min. chyb ve své labutí písní F-22 Total Air War.

Falcon 4.0 je legenda a taktéž se jedná o labutí píseň MicroProse. Simulátor, který tak trochu neprávem zastínil tehdejší velmi kvalitní konkurenci, a do vydání Flanker 2.0 a Jane's Combat Simulations: F/A-18 Simulator naprosto s přehledem kraloval žánru leteckých simulátorů.

Kdo by rád začal s Falcon BMS 4.33 předem ho upozorňuji na fakt, že se jedná o tak zvaný study sim a je mnohem těžší se naučit ovládat F-16 z Falcon BMS, než původní MicroProse F-16 z Falcon 4.0. Tahle simulace/trenažér F-16 není pro každého. Dobře si tedy rozmyslete co od simulátoru čekáte. Pokud ale do Falconu proniknete a chytne Vás nebudete chtít odejít. Za to Vám ručím.

Pro: Nejrealističtější simulace F-16 Fighting Falcon

Proti: Časová náročnost, chyby v dynamické kampani

+21