Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Babel

01.10.1997
70
1 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Textová adventura autora Iana Finleyho (např. Kaged nebo Exhibition) začíná poměrně klasicky - tedy amnézií hlavní postavy, která si během doby hraní začne vzpomínat na minulost a na nedávné události. Předním je u hry Babel příběh a jeho narace skrze skládání malých střípků minulosti. Logické úkoly, neboli puzzly, jsou potlačeny, avšak přesto přítomny. Kvůli jednodušší obtížnosti jde o vhodnou textovou adventuru pro začátečníky v žánru.

Babel v době vydání dosáhl úspěchů v soutěži Xyzzy Awards 1997. Zvítězil v kategoriích nejlepší příběh či implementaci logických problémů.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Hrát Babel po několika hrách od Infocomu je zajímavá zkušenost, protože člověk vidí, kam se textové adventury posunuly za nějakých deset let. Novější interactive fiction nemají totiž obvykle tolik místností, ale zato jsou jednotlivé popisy obsáhlejší, můžete se odvolávat na více objektů a při jejich prozkoumání nedostanete popis obecný, ale relativně detailní, což obecně napomáhá lepší atmosféře.

Babel je horor situovaný na arktickou základnu, kde skupina vědců provádí "ve prospěch lidstva" biogenetické experimenty. Něco se ale zvrtne a vy se probouzíte se ztrátou paměti na základně zcela opuštěné. Díky postupným flashbackům, které nastávají, pokud se dotknete modře svítících předmětů (kterýžto fakt má své opodstatnění), se postupně dozvídáte, co se na základně skutečně odehrálo. Místností na základně je něco přes čtyřicet, takže hra úplně malá není. Hádanky v ní obsažené jsou ale poměrně snadno překonatelné a hraní tak příjemně odsýpá. Mrazivá atmosféra je vystižena opravdu dobře a obzvláště ze začátku hra vyvolává nepříjemný pocit hrůzy z neznáma. Mé uznání je umocněno faktem, že jejímu autorovi bylo v době vzniku 17 let.

Jak už jsem zmínil, po dobu hraní vás provází flashbacky. Ty jsou zde realizovány jako poměrně dlouhé pasáže textu, které tak tvoří jakési cutscény. Z rozhovoru pro časopis SPAG Ian Finley přiznal, že tento designový prvek byl motivován jeho nedostatečnou technickou zdatností systému TADS, protože nedokázal ještě vytvořit životná NPC. Je to hezký příklad toho, jak se z nouze stala ctnost, neboť tento prvek funguje v rámci hry velice dobře. I závěr hry, byť od jistého momentu očekávatelný, není hloupý a jen hru logicky završuje.

Babel je často doporučován jako textová adventura pro hráče nepolíbené tímto žánrem, s čímž nemohu nesouhlasit. Nemůžete se dostat do slepé uličky, falešných stop je zde málo a nepůsobí jako schválnosti, hra je zapamatovatelná i bez mapování, zemřít sice můžete, ale je zcela zjevné proč i jak se tomu snadno vyhnout a hádanky jsou při pečlivém průzkumu místností v zásadě snadné (a pár z nich i docela dobrých).

Pokud byste tedy někdy měli náladu na adventuru s mrazivou atmosférou Carpenterovy Věci, u které nebudete mlátit hlavou o zeď nad frustrujícími hádankami, a nebudete se ani chtít pustit do rozsáhlého majstrštyku jako je Gentryho Anchorhead, dejte Babel šanci a zjistěte, zda babylónská věž pod vedením doktora Jonase tentokrát skutečně dosáhne samotného boha.

Vlastní Mapa (stylově v mrazivě modré :) vytvořená v programu Trizbort.

Pro: atmosféra, arktický setting, hádanky jsou přísně logické a vždy motivované příběhem

Proti: pár hádanek je pouze typu, jak se dostat za zavřené dveře, systém Hosea by mohl vědět více, několik textových cutscén je dlouhých snad až příliš

+11