Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

King's Quest IV: The Perils of Rosella

23.09.1988
75
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Král s královnou byli rádi, že se jim jejich děti vrátily zpět, a Graham tuší, že již nadešel čas, aby se tíha dobrodružství přenesla na jeho potomky. Jednoho dne krále Grahama postihne srdeční záchvat a je upoután na lůžko. Jediná šance, jak ho zachránit, je přinést mu zázračné ovoce z daleké země Tamir.
Princezně Roselle se zjeví krásná víla Genesta a učiní nabídku, že ji do této země přenese, aby zachránila svého otce, avšak pod jednou podmínkou - nevrátí ji zpět, pokud víle nepomůže získat její talisman, který jí ukradla zlá čarodějnice Lolotte.

King's Quest IV je první hrou ze série, kde je hlavní postavou žena. Herní systém zůstává nezměněný, jen je znát další posun v grafice a hudbě.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Když jsem spustil KQ4, spadla mi čelist nad nádhernou grafikou. Dokonce tak nádhernou, že mi přišlo zvláštní, že bych si ji z předchozího dohrání nepamatoval. A skutečně. Hra vyšla ve dvou verzích a já Léta Páně 2015 dohrál starší AGI verzi. Nyní se mi dostala do ruky SCI verze a ta je prostě nádherná. Co do soutěže o nejkrásnější oldskool Sierrovku poráží i Space Quest 3. Smekám svůj pomyslný klobouk, graficky je čtvrtý díl prostě skvělý. Stejně tak poprvé v sérii se dá mluvit o herní hudbě. I tady jde o velký skok směrem vpřed. Hra v SCI verzi působí moderně.

Ale nejen grafikou a zvukem živ jest hráč. Příběh KQ4 pokračuje tam, kde skončila trojka. Alexander se vrací, král Graham vyhazuje do vzduchu svůj cestovatelský klobouk, když tu náhle král klesá k zemi. Infarkt se bohužel nevyhýbá ani pohádkovým světům. Král Graham žije, ale jeho život visí na vlásku. A tak stejně jako ve druhém dílu přichází s řešením kouzelné zrcadlo. Skrze něj kontaktuje princeznu Rosellu víla Genesta z dalekého Tamiru, která nabízí pomoc prostřednictvím kouzelného jablka, ale brzy se ukáže, že to není jediný úkol čekající na mladou princeznu, jejíž CV doposud zahrnovalo pouze řádek "plánovaná dračí oběť". Víla Genesta totiž přišla o svůj kouzelný amulet. Ten jí ukradla zlá Lolotte a bez něj nebohá Genesta příští den zemře. Tolik k intru. Následně je Rosella vysazena na břehu ostrova (v sérii se z toho pomalu stává zvyk) a vyráží do boje za záchranu otce i víly. 24 hodin zavání nepříjemným časovým limitem, ale nenechte se mýlit. Čas zde hraje jedinou, zato však významnou, roli - poprvé v sérii se mění denní doba. Ano, jednotlivé lokace budeme navštěvovat přes den i v noci.

Celkově je pojetí hry zajímavé, protože kromě hlavní hrdinky Roselly jsou dalšími hlavními postavami výhradně ženy - dobrá víla Genesta a démonická záporačka Lolotte. Celkově mi přijde hraní za ženskou hrdinku v adventurách poměrně neobvyklé. Z toho, co mám odehráno, mne napadá pouze Syberia (ano, The longest journey má taky ženskou hrdinku, ale nikdy jsem ho nehrál).

To, že hrajete hru od holky s holkami jako hrdinkami, neznamená, že se jedná o hru pro malé princezničky. Naopak. Přestože ubylo náhodných úmrtí a asi i náhodných nepřátelských setkání, hra umí vyvolat děsivou atmosféru. Takovou Sierráckou tradicí je začarovaný les, tentokrát je opravdu vyvedený. Půlnoční kopání na hřbitově poblíž strašidelného domu mělo atmosféru, že by se dala krájet, taktéž půlnoční vyloupení hrobky se staroegyptskými hieroglyfy a mumií vyvolávalo příjemné mrazení v zádech.

Samozřejmě se hře nevyhnuly některé zákeřnosti, u kterých jsem si zanadával. Ohledně schodišť v Sieře přitvrdili a servírují nám vylepšenou verzi - točité schody. Proklínal jsem i vodní anabázi velryba vs. žralok a otravný umí být i troll v tmavé jeskyni.

To jsou ale jen drobnosti které nezkazí požitek z druhé nejlepší hry série (mám odehráno prvních šest dílů) a celkově pro mne jde o jednu z nejlepších adventur vůbec. Hra se hráči odmění krásným outrem, kde jsem se dočkal i příjemného překvapení. Genesta přemění přiťápnutého dobrosrdečného Edgara na krásného mládence a ten požádá Rosellu o ruku. Už už jsem čekal zazvonění svatebních zvonů, ale nedošlo k němu. Konec zahrnující svatbu by byl asi příliš přeslazený a koneckonců tento díl byl o záchraně rodiny původní, nikoliv o budování rodiny budoucí. Nezbývá než vynést verdikt: King's Quest IV je skvělá adventura.

Pro: Skvělá hra s nádherným pohádkovým příběhem a lehce mrazivou atmosférou oděná do absolutního vrcholu EGA grafiky. Jo a je tam jednorožec :)

Proti: Pár drobností, nic významného.

+20
  • PC 75
A jedeme dál. Čtvrtý díl je pro mě zatím nejpovedenější. Opět pokračujeme přesně na konci předchozího dílu - stárnoucí král Graham dostává infarkt a vypadá to s ním zle. Přes magické zrcadlo nabízí pomoc víla Genesta z dalekého Tamiru, která má ovoce uzdravující každou nemoc. Háček je v tom, že Genesta umírá, protože ji zlá čarodějnice Lolotte ukradla amulet s životní silou.

A tak po Grahamovi a Alexandrovi přichází na řadu Rosella, ale v tomto poněkud dívčím obsazení pomohla. A v její kůži nás celá klasická země plná postaviček, kterým můžeme pomoc a především tři úkoly pro zlou Lolotte, aby se k ní Rosella dostala - získat jednorožce, slepici co snáší zlaté vejce a pandořinu skříňku.

Oceňuji, že grafika se o 100% zlepšila, barevná škála je nádherná, jen škoda toho podivného prokládaného režimu, chvílemi jsem si myslel že je to DosBoxem, ale ne. Hádanky už nejsou tak šílené, i když výbředy typu šplhání na jazyk, bloudění temnou jeskyní nebo skákání přes bažinu zůstaly. Stejně jako nepochopitelné věci koho by napadlo plavat od mola do moře a najít ostrov, když to v minulých dílech znamenalo smrt?. Stejně jako předtím jsou tu úkoly postavené na tom někde počkat a opět nejhorší hrozbu představují schody a skalní římsy. Je tu sice myš, ale ovládání je v podstatě stejné přes klávesnici a zadávání příkazů.

Nicméně musím ocenit, že hra má nějaký příběh s intrem a outrem, pořádně opdudivou záporačku a podíváme se na zoubek pár pohádkám obr v domku, sedm trpaslíků, řeckým bájím stygijské čarodějky, jednorožec, Pandořina skříňka a zabrousíme i do hororu dům duchů spojený s hřbitovem plným zombíků. Adventura roku 1988.

Pro: Příběh, spousta odkazů, ženský prvek, hezčí grafika

+12