Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Shadowrun Returns

78
81 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
25.07.2013 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.shadowrun.com/shadowrun-returns/
Shadowrun Returns je pokračováním a zároveň jakýmsi restartem kyberpunkových RPG Shadowrun z let 1993-1995, která vyšla na velké množství tehdy aktuálních platforem, ovšem s výjimkou PC. Jedná se o izometrické turn-based RPG, které se odehrává v blízké budoucnosti (druhá polovina 21. století). Ve fiktivním světě se střetávají moderní technologie s magií a vedle lidí po světě chodí i elfové, trpaslíci a trollové, kteří reprezentují typické zástupce fantasy žánru.

Hráči je (na rozdíl od původních her) umožněno vytvořit si svou vlastní postavu, přičemž kromě obvyklého výběru rasy a povolání, které se může specializovat na boj se střelnými zbraněmi či na blízko, je možné se i úzce specializovat, například na hacking. Specializace mohou zpřístupnit i oblasti v herním světě, které jsou pro ostatní povolání naprosto nepřístupná. Vývoj postavy probíhá klasickým přidáváním bodů do jednotlivých odvětví, přičemž pro vylepšení na následující úroveň je potřeba stejně bodů jako je nová úroveň (tedy pro šestou úroveň 6 bodů).

Příběh a hra celkově je více méně lineární a je těžké v ní zabloudit, obsahuje však řadu volitelných úkolů a díky lineárnosti i pohlcující příběh, který chytne a nepustí. S hrou je dodáván i komplexní editor, který může odradit nováčky, vzhledem k velikosti fanouškovské základny ovšem slibuje, že by v něm v budoucnu mohla vzniknout nová komplexní dobrodružství, která mnohokrát zvýší dobu strávenou se hrou. Shadowrun Returns získal potřebné peníze pro svůj vývoj od hráčů samotných kampaní služby Kickstarter a časem by měl vyjít na celou řadu platforem, včetně Linuxu, Androidu a iOS.


Poslední diskuzní příspěvek

Dočasně grátis na humblu - https://www.humblebundle.com/store/shadowrun-returns-deluxe

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Hodnocení se vztahuje na oficiální kampaň Dead Man's Switch.

Shadowrun Returns jakožto jeden z prvních větších kickstarterových projektů určitě nezklamal. Oficiální kampaň ždíme z bizarnosti fantasy/cyberpunk světa maximum a slouží jako dobrý úvod do universa i pro nováčky. Samotný příběh je vcelku standardní pohádka o tom, jak se vyšetřování jedné vraždy zvrhne v záchranu světa, ale skvělá atmosféra a vysoká kvalita dialogů a textů obecně dává vzpomenout i na legendy od Black Isle a Obsidianu. I přes nepříliš originální téma je tak hráč motivován od začátku do konce a celou desetihodinovou kampaň projede na pár sezení.

Čistě mechanicky se jedná o mix RPG a tahové strategie. Žádná z hratelnostních složek však nedosahuje kdovíjaké hloubky a i přes jejich jednoduchost občas herní mechanismy působí poněkud krkolomně a nedotaženě. Celkově však Shadowrun drží pohromadě a hraje se relativně příjemně.

Často se zmiňuje potenciál pro modding v kontextu "teď je to průměr, ale těším se na user made kampaně". Osobně se těším spíš na oficiální přídavky, protože ačkoli modeři určitě brzo udělají pár pěkných taktických map, narativní stránku originální kampaně budou dohánět jen horko těžko.
+30+30 / 0
  • PC 95
Shadowrun nie je ani tak zaseknutý v čase ako si skôr dláždi vlastnú cestu na prekvapivých základoch Planescape Tormentu a Fallout Tactics. Z prvého si berie atmosféru, výrazné zameranie na adventúrnu časť a najmä množstvo dodatočného textu, ktorým opisuje vzhľad a jednotlivé situácie, čo by samo o sebe nebolo ničím výnimočné, nebyť veľmi vysokej kvality textu, či už v dialógoch alebo popisoch, a z druhého svoj turn-based combat a výraznú linearitu.

Jordan Weisman možno nie je najznámejším RPG dizajnérom, svoje si ale odslúžil pri príprave pôvodného Shadowrun z 80tich rokov, či Battletechu RPG. A je to cítiť, štýl písania a mierny humor, ktorý nie je prehnaný ani holywoodsky, ale citlivo zapasovaný do sveta Shadowrunu, veľmi pripomína krátke poviedky a popisky v pravidlách, ktoré som naposledy čítal niekedy v 90tich rokoch keď vyšla druhá edícia.

Zmien v pravidlách oproti druhej edícií je tu dosť, ale názvy kúziel / schopností / archetypov ostali rovnaké. Turn-based combat je veľmi príjemný a interface pôsobí minimalistickým dojmom. Linearita dizajnu je príznačná pre Shadowrun, ak niekto čítal a / alebo hral pen and paper moduly, tak vie že dej bol koncipovaný presne týmto štýlom. Z tohto hľadiska je finálny dojem veľmi podobný pen and paper hraniu.

Zaujímavý je fakt, že ostatní parťáci sa rýchlo striedajú, prichádzajú a odchádzajú tak ako im to vyplýva z deja. Nič tu nie je umelé a z ničoho som nemal pocit, že by pri tom dizajnéri uprednostnili gameplay pred logikou (ako to je často u Bioware). Nekonajú sa žiadne ťažké dejové zápletky s desiatkami menami ani súkromné telenovely, napriek tomu (alebo možno práve kvôli tomu) pôsobí dej autenticky.

Atmosféra je prvotriedna a omnoho presnejšie predstavuje cyberpunk než napríklad najnovší Deus Ex. Stále síce soundtrack nerobil FLA (to im nikto nepustil ich soundtrack k Airmechu?), ale hodne pripomína (niekedy až moc) Hallura z EVE Online. Spoločne s artstylom to pôsobí veľmi dobre ale občas by nezaškodilo trochu pritvrdiť namiesto toho sústavného ambientu.

Hra je relatívne dosť krátka, 10 hodín za 12 EUR však nie je žiadna tragédia. Save systém je otrasný, kedže ale som to prešiel viacmenej na jeden go, tak som to až tak nevnímal. Nerobím veľké rozdiely medzi 70 či 90%, používam viacmenej 3-stupňovú škálu (palec hore / palec dole / priemer); Shadowrun Returns napriek svojmu save-systému, krátkosti, či značnej až adventúrnej linearite má u mňa určite palec hore a už sa teším na ďalšie prídavky a user content zo Steamworks.
+24+30 / -6
  • PC 80
Dívkou či Shadowrun světem nepolíben jsem spustil nakickstartnuté dobrodružství, ve kterém mě můj kámoš Sam kontaktoval s tím, abych vypátral jeho vraha, klasické "dobrý den, jsem právník pana Sama, máte si pustit tohle video". Zabili Sama, parchanti!

Tak začíná příběh Shadowrun Returns, do kterého jsem vstoupil jako elf decker, který má schopnost nabourat se do počítačového komplexu známého jako Matrix. Morpheus mi ani nemusel nabízet červenou pilulku, spolykal jsem jich ochotně desítky a zapil je Taéngelé na počest mrtvého Sama. Fajn, Same, kamaráde, najdu tvýho vraha, zabiju toho parchanta a to jen kvůli... těm prachům, co mi za to nabízíš, thanks buddy! Začne se rozvíjet příběh, v jehož cca polovině dopadnete Samova vraha, ale pak začínají zvraty a příběh se dostává do finále. Ke konci už mu dle mého názoru dochází dech, škoda, že ve střižně Harebrained Schemes nepracuje Střihoruký Edward.

Celá hra se skládá z krátkých, jasně vymezených map, kde nemůžete zabloudit a pokud přece jen ano, šipka vám ukáže směr. Postranních úkolů je tu jako chutných receptů od Ládi Hrušky, naštěstí vývojáři ukázali znalost i dalšího českého kulinářského mistra a řídili se dle jeho instrukcí: dejte tam postranní úkoly, jestli nemáte postranní úkoly, dejte tam hodně předmětů, když nemáte hodně předmětů, dejte tam více schopností, když tam nemůžete dát ani více schopností, tak tam nedávejte nic. Výsledkem je dost očesaná hra (co se mechanik týče), které do pořádného RPG chybí větší sžití s hlavní postavou, důmyslnější strom schopností, více předmětů i možnost volby. Volba se tu omezuje často jen na vtipné, vtipnější a nejvtipnější odpovědi NPC, málokdy máte možnost něco ovlivnit. Ovšem tímto se vývojáři nijak netají a každý by to měl brát na vědomí, chce-li si Shadowrun Returns zahrát.

Dialogy a příběh jsou nejsilnější devízou Shadowrun Returns. Hltal jsem každé slovo, vybíral pečlivě vhodné (vhodně vtipné) odpovědi, četl reakce jednotlivých postav a často jsem se i nahlas smál některým situacím. Častokrát vám hra popíše charaktery jednotlivých postav, do čeho jsou oblečeni, jaké dělají při odpovědích grimasy, kam koukají a podobně. Celé to vytváří uvěřitelný dojem a do hry se tak opravdu můžete ponořit. Konec je docela podivný, ale to nechám na každém z hráči. Co se týče hudby, po pár hodinách začne to cvrlikání dost lézt na nervy a měl jsem i pocit, že její smyčka je opravdu hodně krátká. Tak možná Střihoruký Edward pracuje u vývojářů ve zvukovém studiu!

Boje jsou zpracovány tahově a nabízejí docela jednoduchý systém, kdy přesně víte, jak velkou šanci jakou zbraní na zasažení nepřítele máte, kam dohodíte granát, kam dojdete, jak účinné je vaše krytí, atp. Nejsem žádný stratég a tak mě tato jednoduchost docela potěšila, souboje nebyly nijak hardcore a moc mě od poutavého příběhu nerušily. Žoldáky do jednotlivých misí si můžete (ale nemusíte) najímat u jedné postavy, jiná disponuje třeba brněním, šaman ovládá kouzla a tak dále. Svět je to však malý, uzavřený a vyloženě vás jen tlačí do prožití příběhu Dead Man's Switch. Tak běžte do toho, stojí to za to.

Pro: Kvalitní příběh, vtipné dialogy, jednodušší souboje

Proti: Ke konci překombinované, málo předmětů, osekaný strom schopností, opakující se hudba

+16+16 / 0
  • PC 70
Na Shadowrun Returns jsem se těšil hodně a bohužel jsem zklamaný. Tahle hra připomíná svoji papírovou předlohu nejen díky popisům postav v dialozích (což je super), ale i absolutní pozorností na hlavní příběh, kde byste možnosti volby vlastní cesty spočítali na prstech jedné ruky (což už moc super není a každý schopnější PJ by to dokázal "ošéfovat" lépe než předvedli vývojáři). Z vysokých hodnocení, která se tu už povalují, soudím, že tahle hra většinu lidí uspokojí. Ale já bych se chtěl podívat po herním světě, projít se po ulicích, když už jsem v nějakém domě, tak třeba otevřít skříňku nebo prošacovat padlého nepřítele, jenže všechny tyhle věci, které by dodaly Shadowrunu dojem životnosti a reálnosti byly vynechány, aby nic nerušilo v průchodu lineárním dějem.
Bojový systém je v pohodě, interakce s těmi pár postavami, co se ve hře objeví, víceméně také (i když možnost ovlivnit cokoliv prostřednictvím voleb v dialozích je opět minimální), ale hraní mi neustále rušily divné bugy (nebo možná úmyslná rozhodnutí vývojářů, kdo ví), jako třeba že se bojový mód nepřepne do real-time ani po poslání všech nepřátel na onen svět a tak se pak všechen pohyb odehrává postupně, na tahy a s každou postavou zvlášť.
Herní doba kolem 10 hodin na normální obtížnost mi přijde zcela úměrná ceně, za kterou se hra na Steamu prodává, takže také no problemo.
Prostě jsem jen čekal nějaký menší Fallout s otevřeným světem a různými nezávislými příběhy postav a dostal místo toho lineární hru, kde je vše zkomprimováno natolik, aby vůbec nic nenarušilo jednoduchý průchod.

Pro: Svět Shadowrunu, bojový systém, grafika, editor

Proti: Lineární a očesané až na dřeň, bugy

+15+16 / -1
  • PC 85
Vynikající adventura-taktická akce v jednom z nejzajímavějších settingů vůbec. Tak výživný cyberpunk si nepamatuju od prvního Deus-Ex, obzvlášť teď po nedávném přečtení Neuromancera jsem měl obrovskou radost z každého detailu, dělajícího z herního světa něco mnohem životnějšího než jak je u takto lineárních a nedlouhých her běžné. Mohu jen doufat že v podobném duchu se do jeho dotváření pustí i fanouškovská základna Shadowrunu.

Hra samotná opravdu není na desítky hodin pařby, ale ani se nedá označit za vyloženou jednohubku a některé momenty v ní patří k jedněm z nejlepších jaké jsem v žánru kdy potkal obzvlášť raid na síť korporátní budovy se souběžnou obranou hackujícího deckera v realitě je dokonalý. Jediné co ji vyloženě kazí jsou občasné bugy, a hlavně opravdu VELMI debilní systém savování.

Oproti Jagged Aliance a snad i Fallout Tatics se mohou zdát strategické možnosti boje poněkud zjednodušené, ale důležitější je že je hratelnost pak mnohem plynulejší a soustředěná stejnou měrou i na klasické adventuření - zkoumání pochmurného světa ve stínech a solidní příběh. A z toho vycházející vývoj postavy, který sice nemá na průchod hrou až tak velký dopad jako třeba ve zmíněném Deus Ex, ale stejně dokáže ovlivnit mnohé a to nejen v bojových situacích.
+13+13 / 0