Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

PlayStation 4

2013, Sony • PS4

Uvedení

Playstation 3 se navzdory krušným počátkům způsobeným mylnými předpoklady managementu Sony postupně prosadil. Architekt prvního Playstationu Ken Kutaragi už z kraje roku 2007 uznal, že přístupy, které fungovaly u prvního a druhého Playstationu, u třetího viditelně selhaly a uvolnil místo pro nového prezidenta SCEI. Kazuo Hirai sice nebyl inženýr, zato však po letech strávených na západě přesně věděl, čeho si tamější trhy žádají. Pod jeho vedením se z PS3 podařilo udělat atraktivní zařízení pro vývojáře, vydavatele a ve výsledku pro mainstreamové hráče.

V průběhu roku 2008 zadalo Sony tvorbu nástupce Playstationu 3 kolektivu designérů, který vedl programátor Mark Cerny. Sony si přálo Playstation 4 na vývojářům přístupnější architektuře v porovnání s PS3. Zároveň už Sony nechtělo roky doplácet na každou vyrobenou jednotku tak jako v případě předchozích generací. K oznámení došlo na únorové konferenci Playstation Meeting 2013 v New Yorku. Na Electronic Entertainment Expo v červnu 2013 byla konzole poprvé ukázána veřejnosti a v srpnu téhož roku Sony na Gamesconu v Kolíně nad Rýnem stanovilo datum začátku prodeje. Playstation 4 ve světě odstartoval v listopadu až prosinci 2013, jen do té doby vždy první Japonsko si na svůj start PS4 počkalo až do února 2014.

Hardware

Cerným vedený vývoj PS4 se projevil v přiblížení hardwaru konzole osobním počítačům. CPU tvoří dvě x86-64-bitová AMD Jaguar čtyřjádra s jedním jádrem o frekvenci 1.6 GHz. Systémová paměť sestává z 8 GB typu GDDR5 o maximální frekvenci 2.75 GHz a díky integraci proprietárních čipů PS4 nedělá problém ani multitasking úloh a provádění úkonů v režimu „odpočinku“, pro což je vyhrazeno 256 DDR3 RAM. HD 6970/GeForce GTX 480GPU výkonem ekvivalentní AMD GPU disponuje 8 GB GDDR5 s 256-bitovou sběrnicí a vedle OpenGL podporuje také rozhraní DirectX 11.1+. PS4 je se svou 6x Blu-ray mechanikou první z hlavních konzolí Sony, která nepropaguje nový formát optických médií. SATA II HDD s kapacitou 500 GB u startovní PS4 i její Slim revize a terový HDD u Pro revize lze snadno vyměnit. U PS4 byly zcela vypuštěny A/V analogové porty, konzole se připojuje přes HDMI a S/PDIF. Mimo zdroj se k dalším vstupům počítá trojice USB 3.0 a po jednom portu pro ethernet kabel a dvoučočkovou (1280×800 pixelů) Playstation kameru.

Periferie a multimédia

PS4 je kompatibilní s pohybovým ovladačem Move, který využívá zmíněné Playstation kamery podobně jako v říjnu 2016 vyšlá periferie, headset Playstation VR. Zatímco první modely PS3 disponovaly úplnou hardwarovou nebo částečnou softwarovou zpětnou kompatibilitou s PS2 tituly, PS4 není s hrami na PS3 kompatibilní vůbec, přičemž BD-ROM v PS4 už nepřehrává CD média. Určitou alternativu představuje od května 2015 postupně spouštěná cloudová služba Playstation Now, prostřednictvím níž si lze zahrát vybrané PS3 tituly. Remote Play je obdobou konkurenčního Xbox SmartGlass a umožňuje hrát na PS4 prostřednictvím Sony Xperia smartphonu, tabletu nebo handheldu Playstation Vita, což bylo posléze rozšířeno o PC a Mac. Podporovaná rozlišení jsou 360p (640x360), 540p (720x540), 720p (1280×720) a 1080p (1920x1080) při poměru stran 16:9. Bez ohledu na zařízení lze hrát s ovladačem Dualshock 4.

Ovladač

Ovladač k Playstationu byl podroben největší revizi od přidání analogových páček a uvedení vibrací v roce 1997. Ikonický tvar Playstation ovladače pochází z 1. poloviny 90. let, tedy z doby dávno před vzestupem konzolových 1st person 3D akcí. Oproti tomu ovladač od původního Xboxu (2001) s tímto typem her už počítá a ten pro Xbox 360 (2005) jim je přímo uzpůsoben. PS3 (2006) Sixaxis přes odvážný „bumerangový“ prototyp i Dualshock 3 zůstaly tvarově shodné s Dualshockem 2. Se čtvrtým Dualshockem návrhářům Sony radilo studio Bungie, což se projevilo hlavně v masivnějších úchopech.

Při zachování vibrací a tříosého pohybového gyroskopu na ovladač přibyl touchpad. Rozložení tlačítek zůstalo víceméně stejné, až na to, že levý select nahradil share button pro rychlé sdílení herních zážitků na sociálních sítích a pravý start nahradil options button. Nad Playstation button přibyl malý mono reproduktor a nad mikro-USB vstup na čele zase svítící plocha. Při hře čtyř na jednom PS4 tak každý hráč má svoji barvu a světel prostřednictvím PS kamery využívá i Move. Dualshock 4 je mimo vibrací, gyro funkcí a touchpadu plně kompatibilní s PS3 a prostřednictvím USB adaptéru či kabelu i s PC.

Revize

Playstation 4 je charakteristický svým designem zkosených hran, a tak jako předchozí generace byl několikrát zrevidován. První Slim revize ze září 2015 snížila hluk, teplo i rozměry konzole a odebrala port pro optický audio kabel. Nejzásadnější revizí napříč jednotlivými generacemi však je Playstation 4 Pro z listopadu 2016. Pracovním názvem „Neo“ revize zvýšila frekvenci jednoho jádra u osmijádrového CPU z 1.6 GHz na 2.13 GHz bez změny architektury. GPU na architektuře AMD Vega je ekvivalentní s kartami Radeon HD 7970 GHz Edition a GeForce GTX 590. Playstation tak ve vybraných herních titulech podporuje až 4K (2160p ̶ 4096 × 2160 pixelů) rozlišení. Standardem je streamování až v rozlišení 1080p při 60 snímcích za sekundu a sdílení 2160p snímků obrazovky.

Odkaz

Playstation 4 splnil ambice Sony, která se roky potýká s ústupem ze slávy v jiných segmentech spotřební elektroniky, kde mívala zdánlivě neotřesitelnou převahu. Konkurenční Xbox One tentokrát neměl žádný náskok, zato poškozenou reputaci vedením Microsoftu, které hráče ještě na E3 2013 odrazoval vyhlídkou dashboardu plného reklam, neustále běžícího Kinectu a především pak nutností neustálého připojení pro hraní her s nemožností jejich bazarového přeprodeje. Ačkoliv od těchto záměrů Microsoft v následujících měsících upustil, odlivu zákazníků už zabránit nešlo.

Playstation 4 těžil i z mírné převahy ve výkonu a především pak z rodiny svých kmenových studií, které se v průběhu let postaraly o pestrou škálu AAA exkluzivních titulů. Microsoft setrvával od roku 2005 v tendenci činnost vlastních studií postupně utlumovat a spoléhat na multiplaty a časové exkluzivity. Sony navíc nepodcenilo ani drobné indie hry, a tak byla řada releasů malých her když ne rovnou PS4, tak alespoň PC-PS4 only a Xbox One verze vycházely buďto později, nebo nikdy. Nepoměr v počtu exkluzivních her pro PS a Xbox ve prospěch konzole od Sony je tak ještě výraznější, než tomu bylo u předešlé generace.

Autor popisku: RNDr. Gunár Pavel