NetHack patří k nejklasičtějším, všeobecně nejoblíbenějším a nejdéle vyvíjeným roguelike RPG hrám. Jde o pokračování hry Hack, která navazovala na samotného zakladatele žánru, hru Rogue. Předpona Net naznačuje, že v počátcích byl vývoj hry koordinován přes diskuzní skupiny na síti Usenet.
Jakožto roguelike nabízí NetHack přísně tahový systém, náhodně generované dungeony, komplexní systém pravidel a tedy výraznou znovuhratelnost podpořenou i velmi vysokou obtížností způsobenou již tím, že ve hře je možné ukládat pouze na jedinou pozici, která se při úmrtí postavy smaže. Hru je možné hrát buď v původní ASCII grafice či v novém grafickém tilesetu. Případně existují i nadstavby Falcon's Eye nebo Vulture v izometrické grafice se zvuky.
Cílem hry je získat mocný Amulet z Yendoru, jenž leží hluboko v údolí Gehennom pod dvacátým patrem Labyrintu Hrozeb (tento úkol je převzat přímo ze hry Rogue). Celkově je úrovní díky různým odbočkám kolem padesáti. Tvrdí se, že tomu, kdo Amulet z Yendoru z hlubin vyzdvihne, darují bohové nesmrtelnost.
Vzhledem k tomu, že hra vznikala v uzavřené subkultuře Usenetu, doznal NetHeck jistých změn či vtípků, které jdou proti budování atmosféry konzistentního fantasy světa. Na linuxovém portu je tak např. možné obdržet skutečný e-mail od monstra jménem Mail daemon nebo je jedním z volitelných povolání i do havajského trička oblečený turista vybavený videokamerou a kreditní kartou. Tento fakt může vzbuzovat určité kontroverze, ale obecně je přijímán jako prvek přispívající k specifické zábavnosti hry.
Ze hry NetHack byly odvozeny i některé její varianty, z nichž tou nejznámější je patrně Slash'EM.
cRPG Addict to dokázal a po roce NetHack udolal - link na článek v odkazech.
Blázen :)
Blázen :)