Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Browser

1991 • Browser
Historie her v internetovém prohlížeči začala v roce 1991 se začátkem provozu veřejně dostupného internetu. Zatímco historie hraní na PC či konzolích byla značně ovlivněna použitým hardwarem, prohlížečové hry byly omezené spíše schopnostmi softwaru a svých autorů. V počátcích zvládal prohlížeč zobrazit pouze text a primitivní grafiku, proto byly první jednoduché hry pouze textové.

V druhé polovině 90. let byl velmi populární browser Netscape Navigator. Přibližně od vydání Windows 98 se však stal dominantním Internet Explorer, který byl součástí operačního systému. Nízká rychlost internetu v té době příliš nedovolovala přenášení obrázků a grafiky, proto se rozvíjely zejména strategické hry a manažery (např. Hattrick - 1997), kterým stačilo jednodušší zobrazení.

Technologií, která změnila browserové hry k nepoznání, byl Flash. Ten vznikl koncem roku 1996, tehdy ještě pod hlavičkou společnosti Macromedia. Flash byl moderní nástroj, který umožňoval tvořit vektorové animace. Výsledkem byla kombinace hezké grafiky a současně malé datové velikosti. To způsobilo boom a během následujících let se stal Flash webovým standardem. Postupně Flash umožňoval stále pokročilejší grafické kejkle. Možnosti Flashe přitáhly i pozornost tvůrců webových stránek a některé weby byly vytvořeny ve Flashi úplně celé.

Mohly začít vznikat stále komplikovanější a hezčí hry. Do povědomí hráčů se dostaly masově populární webové hry jako Webgame či Travian. Velkou záplavu her začaly organizovat nejrůznější kompilační weby - z těch známých jmenujme například Newgrounds, Armor games či Kongregate. I v českých podmínkách vzniklo několik velmi populárních stránek, kde mohl kdokoliv s přístupem k internetu trávit svůj volný čas se stovkami her.

Internet Explorer si i na přelomu tisíciletí nadále držel dominantní postavení mezi prohlížeči. V roce 2004 mu citelně začala ukusovat podíl nová Mozilla Firefox a v roce 2009 se pak přidal další významný prohlížeč - Google Chrome. Podíl Internet Exploreru poté vytrvale klesal až na jednotky procent v roce 2019.

Historie Flashe nabrala nový směr v roce 2005, kdy byla Macromedia odkoupena společností Adobe. Ta v průběhu šesti let vydala několik nových verzí s dalšími vylepšeními včetně nové platformy Adobe AIR. Postupem času však i přes tuto péči začala obliba Flashe klesat. Důvody byly různé - od vyšší zátěže procesoru (a s tím spojené malé výdrži na baterii u mobilních zařízení), přes bezpečnostní díry až k nahrazení modernějšími alternativami např. v podobě HTML5. Oficiální podpora Flashe byla ukončena v roce 2020. Na konci roku přestaly Flash podporovat i prohlížeče a Flash tak definitivně odešel do internetového důchodu. Zde je vhodné zmínit, že i množství "skutečných" her vzniklo původně jako flashová hříčka - např. Machinarium či Super Meat Boy.

Zvyšování výkonu počítačů a vývoj webových technologií přinesly do prohlížečů i hardwarovou akceleraci. Grafika her se tak mohla rozšířit i do třetího rozměru. Nová rozhraní WebGL či Unity Web Player umožnila vývojářům používat také pokročilé efekty známé z PC her. Poměrně významným milníkem v prohlížečovém hraní byla hra Quake Live z roku 2010. Moderní prohlížeče již nativně podporují potřebné technologie a odpadá složité instalování zásuvných modulů a jiných závislostí, které byly dříve nutností. To hraní zpřístupňuje širšímu publiku. A dokonce lze hrát i emulované starší klasiky na webu Archive.org.

Konkurence mobilních her a free to play titulů způsobuje nadále klesající zájem o hry v prohlížeči. Velkou výhodou malých browserových hříček je ale rychlost spuštění - kliknu a hraju. Zejména proto budou mít hry v prohlížeči stále své místo na slunci.

Autor popisku: Kwoky