Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Spider and Web

1998
65
1 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Ocitáte se ve slepé uličce nejmenovaného města. Když se však pokusíte uličku opustit, osloví vás hlas z neznáma a bude si od vás žádat jen samé pravdivé odpovědi na své otázky. Po nějakém čase se ukáže, že jste špión a toto je jistá forma výslechu.

Spider and Web je inovativní textová adventura Andrewa Plotkina, neboli Zarfa. Stejně jako jiné hry tohoto autora, patří mezi to obtížnější ve svém žánru. Časté střídání minulosti s přítomností v kombinaci s úvodem, který neposkytne žádné informace, dokáží odradit nejednoho hráče. Vítězství v pěti kategoriích prestižní soutěže Xyzzy Awards naznačuje, že jde o jednu z nejúspěšnějších novodobých textovek, od éry studia Infocom.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Spider and Web byl pro mě dlouhou dobu hrou-mýtem. V rámci renesance interactive fiction na konci devadesátých let minulého stojetí představuje Andrew Plotkin jednu z klíčových postav a jeho hra Spider and Web se mnoho let umisťovala na samém vrcholu neoficiálního žebříčku interaktivních próz. Chodil jsem kolem ní po špičkách, skoro jako kolem pomyslného svatého grálu, a dohrát jsem se ji pokusil vlastně až nyní, kdy mne zápal pro tento specifický žánr již poněkud opustil - a nakonec nevím, co si s ní vlastně počít. V prvé řadě bych ji asi nedoporučil tomu, kdo se o interaktivní prózy začíná teprve zajímat, protože se nejedná o snadnou záležitost. Bez mučení musím přiznat, že jsem větší část jel otrocky podle návodu, byť právě tu jednu neslavnější hádanku jsem vyřešil sám (není totiž ve skutečnosti tolik obtížná). Po prvotním hezkém "aha efektu" nad způsobem vyprávění příběhu (doporučuji nečíst si kvůli spoileru zdejší popisek) jsem totiž zjistil, že se design hry bohužel liší od toho, co mám na interaktivních prózách osobně rád - tedy poměrně nenáročnou interakci s rozvětveným textovým prostředím, která stimuluje větší míru spolu-prožívání příběhu. Vzhledem ke specifickému způsobu vyprávění se však v případě Spider and Web jedná o lineárně trhané posouvání v poměrně stroze vymezeném prostoru, kdy vás hra nenechá příliš snít, mj. i proto, že velká část hádanek je omezená počtem tahů, takže se vracíte po neúspěchu stále do stejného bodu, a musíte otravně vypisovat sled příkazů, který již zafungoval. A jsou to právě tyto náročné hádanky, které způsobují odcizení od příběhu, nikoli linearita. Celé to působí jako jeden velký, promyšlený "proof of concept", který mi ale ve své racionální strohosti připadal nakonec studený a nezáživný. Většina odpovědí na vaše otázky navíc zůstane skryta, protože hra je na vykreslování fikčního světa a motivů postav velice skoupá (byť vše dává naprostý smysl, nutno podotknout). Nenechte se také mýlit, Spider and Web v zásadě navazuje na klasické adventury od Infocomu a je svým způsobem konvečním řešením sledu hádanek v rámci špionážního sci-fi. Pouze je spoutaný onou chytristikou, která mu zajistila značný ohlas. Osobně mi tenhle kouzelnický vypravěčský trik ale nestačil na to, abych byl z této textovky vysloveně nadšený. V literatuře jsem se s ním totiž již dávno setkal mnohokrát. Pokud však budete mít za sebou již nějakou zkušenost s parserem a interaktivní prózy vás baví, tak se do Spider and Web určitě někdy pusťte. Kromě toho, že je bezesporu zajímavým svědectvím o své době, mu nelze upřít originalitu - a ta se cení.
+12