Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sunless Skies

Sunless Skies: Sovereign Edition

31.01.2019
19.05.2021
kompatibilní
81
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Sunless Skies je nástupcom steampunkovej rogue-like exploračnej adventúry s prvkami RPG Sunless Sea a rovnako ako jeho predchodca je založený na unikátnom svete štylizovanom do alternatívneho viktoriánskeho obdobia. Od udalostí v Sunless Sea ubehlo už desať rokov a nepriaznivé okolnosti prinútili kráľovnú Viktóriu presunúť svoje britské impérium z temných morí a oceánov medzi hviezdy. To však ešte nevedela, že tieto hviezdy nie sú len mŕtve kusy skál, no žijúce bytosti, ktoré pomaly ale isto zomierajú. Vašou úlohou je v steampunkovej lokomotíve odhaliť pôvod ich trápenia, pričom zavítate napríklad aj do regiónu Albion, ktorý je len úbohým pozostatkom pôvodného Anglicka. Vaša lokomotíva tak bude napríklad prelietavať okolo zvyškov Big Benu, či medzi troskami britského parlamentu.

Rovnako ako v Sunless Sea vás čaká v úlohe kapitána najmä prieskum tajomného vesmíru, dokovanie v prístavoch, neustále riešenie hladu, všadeprítomného strachu a nedostatkového tepla. Musíte sa však pripraviť na to, že vaše postavy budú zomierať, z čoho bude prameniť i množstvo nevyhnutných reštartov.


Poslední diskuzní příspěvek

@Ronik (05.04.2019 17:18): Já bych si ty hry ráda zahrála, ale právě mám obavy z "květnatosti" té angličtiny. Hry sice hraji běžně v anglickém jazyce, ale jak je tam více toho textu a je to více popisné, tak je to horší a ta slovní zásoba mi chybí. Holt se budu muset překonat a vrátit se do časů, kdy jsem hrála hry se slovníkem :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Sunless Skies je v podstatě moderní verzí konceptu, kterému daly za vznik letité Sid Meier’s Pirates! Ujímáte se role kapitána či kapitánky plavidla, jehož cílem je nashromáždit slávu či bohatství. Toho lze docílit jednak plněním různých příběhových úkolů, bojem s nepřáteli a plundrování jejich skladišť, ale i obchodováním s různými komoditami. V jednom přístavu levně nakoupíte, v druhém draze prodáte. Pokud jste však z her po vzoru Pirates! zvyklí na zasazení do koloniálního Karibiku, Sunless Skies na to jde jinak. Vaším plavidlem je tentokrát vesmírná parní lokomotiva a vaším mořem je nekonečný vesmír, ovládaný Jejím Nesmrtelným Veličenstvem královnou Viktorií a její britskou říší.

Svět Padlého Londýna kombinuje steampunk, lovecraftovské horory, magický realismus a pořádnou dávku britskosti. Taková kombinace skrývá obří množství příběhového potenciálu a právě příběh je hlavním důvodem, proč byste se o Sunless Skies měli zajímat. Každý přístav na vaší cestě představuje samostatnou povídku s unikátní premisou, vyprávěných formou podobnou klasickým gamebookům. Čeká na vás například stoupání skrze ranky britského parlamentu, asistence ďáblům v poněkud netradiční psychiatrické léčebně nebo objevování tajemství neeukleidovského vězení, zvenčí i zevnitř.

A právě touha po objevování dalších a dalších zajímavých míst a událostí vás potáhne dál. Ovládnout se a držet se jedné příběhové linie je téměř nemožné, jelikož hra vás neustále zásobuje dalšími a dalšími unikátními vjemy. Neustále láká ještě trochu pokročit v příběhu, najít ještě jeden nový přístav, uskutečnit ještě jednu obchodní trasu. A nezbývá mi jen zírat, jak je hra zároveň kvalitně napsaná a nabitá obsahem. I když se mi jednu kapitánku povedlo dovést k úspěšnému splnění jejího cíle a odchodu na odpočinek, ani omylem jsem neviděl všechno, co hra nabízí. Pokud vás kouzelný svět Sunless Skies pohltí, můžete ve čtení jeho příběhu strávit celé stovky hodin.

Problém může nastat v těch částech hry, kdy nic nečtete. Ta od Sunless Sea prošla jistými zjednodušeními, ale i vylepšeními. Soubojový systém je podstatně intuitivnější a akčnější. Je méně druhů komodit a surovin a je jednodušší se v nich vyznat. Hra vám do samostatného deníku zaznamenává informace o rozehraných questech. Více user-friendly je dokonce i systém umírání – permadeath se tentokrát přesunuje do pozice nepovinné úrovně obtížnosti a i v jejím rámci dědí vaši kapitáni od svých zesnulých předchůdců solidní část bohatství.

I tak to ale úplně nestačí. Hratelnost je sice přívětivější, ale pořád se nedá nazvat příliš zábavnou. Ekonomika je možná přívětivá až moc, soubojový systém je pořád dost primitivní a těžkopádný twin-stick shooter a co je nejhorší, spoustu času strávíte zkrátka jen tupým držením šipky dopředu Stále mi také přijde, že tak propagované roguelike prvky a s nimi spojená permadeath se ke zbytku hry vlastně vůbec nehodí. Ano, mezi kapitány se vám tentokrát přenáší více progresu než minule, ale naprostou většinu rozdělaných příběhů budete po smrti muset absolvovat odznovu a i když jsou při prvním čtení velmi poutavé, při třetím čtení už poněkud ztrácí svůj lesk.

Někomu neustálé umírání a opakování stejných příběhů nemusí vadit a může ho považovat za nedílnou součást hry. Osobně ale patřím spíš k té skupině, které se Failbetter Games rozhodli částečně ustoupit a do Sunless Skies tak zakomponovali přívětivé nastavení obtížnosti. Můžete si tak nejen vypnout permadeath, ale i nastavit míru autoaimu, rychlosti nepřátelských projektilů či trvanlivosti zásob vaší posádky. Toho jsem ve všech případech po první smrti využil a nemůžu říct, že bych litoval.

Kde Sunless Skies nad předchozím Sea také jasně vyhrává, je grafické zpracování. Podmořské putování nebylo ošklivé, ale trpělo jistou jednotvárností, která by se dala čekat a ospravedlnit i u vesmíru. Grafici si však dali záležet a pro každou oblast světa vytvořili krásná, detailní pozadí, které v kombinaci s nenápadným soundtrackem a ozvučením dokáží vykouzlit velmi působivé a atmosférické scenérie. Pocit z putování jednotlivými částmi světa je zcela markantně rozdílný a cokoliv, co dokáže rozvířit tedium pomalého přemísťování světem, je vítané.

Pokud se poohlížíte se po tradičnějším roguelikovém zážitku bez ohledu na příběh, najdou se lepší alternativy. Jste ale pro dobrý a nápaditý příběh ochotni překousnout místy stereotypní a repetitivní hratelnost? Jestli ano, svět britského intergalaktického impéria vás přivítá s otevřenou náručí a za trpělivost odmění mnoha zážitky.
+25
  • PC 90
Jedna z nejlepších her, které jsem kdy četl.

Samotný proces hraní Sunless Skies neuchvátí a těžko by mě u hry udržel - na to je tu příliš mnoho nepohodlných prvků, příliš mnoho prostoru ke stížnostem. Ovládání vesmírně lokomotivy je takové normální - při nejlepších okamžicích se o něm dá říct, že nepřekáží. I s nejrychlejší lokomotivou jsou vzdálenosti dlouhé, postup pomalý. Souboje těžkopádné, snaha trefit nepřítele pomalými raketami občas frustrující. Cestování mezi stejnými stanicemi může být dost jednotvárné. Celé by mě to asi neudrželo víc než pár hodin, nebýt nepřeberné hromady textu a popisů a příběhů a fantazie, které obklopují všechno, co se v Sunless Skies děje.

Prakticky všechno v Sunless Skies, kromě cestování a střílení, probíhá přes text. Nejenom hlavní příběh a popis nejzásadnějších událostí ovlivňujících celé britské impérium na nebesích stojí za pozornost, ale i obyčejné ochutnávaní různých čajů v klidném městečku může přinést několik odstavců hodných zapamatování. Snaha zvrátit (nebo naopak provést) revoluci proti Koruně může být stejný literární požitek jako záchrana Neužitečné Kočky ze studny. Některá rozhodnutí mohou ovlivňovat rovnováhu sil v regionu, změnit životy našeho Kapitána, posádky nebo i celých měst. Jiné volby jsou drobné, nedůležité, chtělo by se říct zbytečné. Ale zároveň umožňují člověku si ve své vlastní fantazii vytvářet postavu Kapitána k obrazu svému. Choval by se můj Kapitán na honosném večírku slušně a distinguovaně, nebo by si raději pořádně nahlas užil? Na osud vesmíru to velký vliv mít nebude. Na moji představu o postavě, kterou jsem se rozhodl obývat, je ale vliv obrovský.

Stejně funguje i vylepšování postavy. Na každé úrovni dostanu na výběr z několika aspektů osobnosti, každý zvyšuje některé vlastnosti. Mohl bych vybírat jen podle čísel, podle vlastností, které zrovna potřebuji vylepšit. Ale není zajímavější vybírat podle přiložených popisů? Stala se v předchozím životě mé postavy nějaká neprominutelná a nepopsatelná křivda? Nebo snad nešťastná láska, ztráta iluzí, či pobyt v psychiatrické léčebně? A z léčebny jsem se dostal opravdu vyléčený, nebo jsem se jen naučil správným způsobem lhát...? Všechny malé i velké volby utvářejí moji představu o světě a jsou pro mě většinou mnohem zajímavější než "zrovna bych potřeboval skill Hearts na 45, jinak nemůžu použít tu zbraň, co jsem viděl v obchodě".

A tak si člověk putuje vesmírem, levně nakupuje, draze prodává, plní úkoly, objevuje svět a hlavně čte. Dlouhé vzdálenosti už nejsou takový problém, aspoň je čas zamyslet se nad posledním objevem o podstatě vesmíru a lidské duše. Opakované návštěvy těch samých přístavů jsou jako návrat do něčeho připomínajícího domov - oázy klidu mezi fantasmagorickými výjevy. A alespoň posádka chvíli nebude umírat hrůzou z vesmírné prázdnoty...

Dostat se do světa Sunless Skies není jednoduché a vyžaduje to dost trpělivosti. Proto jsem se vůbec neostýchal posunout obtížnost směrem k lehčí - menší spotřeba paliva, méně nebezpeční nepřátelé... Pro mě osobně pak byla jasná volba i zapnutí možnosti po smrti načíst poslední pozici. Oficiálně je hra sice rogue-like, každé úmrtí by mělo být konečné a po každém Kapitánovi by měl přijít Kapitán další, budující na kariéře těch předešlých. Pro mě tenhle přístup ale moc nefungoval, přece jen to už by bylo příliš mnoho opakovaných příběhů. Naštěstí ale hra právě tohle zjednodušení pro méně masochisticky založené jedince umožňuje, takže jsem si mohl v klidu číst. Četl jsem si víc než 100 hodin hraní a rozhodně jich ani v nejmenším nelituju.

Herní výzva 2023 -  9. Období páry a petroleje: Dohraj hru, která je zasazená do steampunku.

Pro: úžasná atmosféra, hromady větších i menších příběhů ve fascinujícím a děsivém světě

Proti: slabší proces samotného hraní, některé události a příběhy se můžou začít opakovat

+11