Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Scratches

Scratches - Director's Cut

08.03.2006
80
15 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Spisovatel hororových příběhů Michael Arthate se stěhuje do domu s pohnutou minulostí, který se nachází v panství Blackwood. Jeho předchozí majitel James T. Blackwood byl obviněn z vraždy své ženy. V noci Michaela budí podivné zvuky. Brzy se ukáže, že dům skrývá více než jen pár artefaktů z afrických cest.

Principem hry je osamělý průzkum domu a jeho přilehlého okolí z pohledu první osoby. Pocit uzavření a bezradnosti doprovází snahu odhalit stopu minulosti. Hra dokáže zručně naservírovat klasické hororové lekačky.

Roku 2007 byla vydána Director's Cut edice hry. Rozšířila příběh o alternativní závěr s názvem Last Visit odehrávající se několit let po původním konci před zbořením vily Blackwoodů. Také vylepšuje zvuky a grafiku.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Řemeslně výborně provedená adventura z vlastního pohledu, která si bere to nejlepší z žánrové inspirace a tvoří jeden, poměrně krátký, ale o to intenzivnějšího zážitek. Pomalé plynoucí děj střídají dramatické události, odehrávající se v noci mezi dny, jež zde ve viktoriánském domě tráví jeden spisovatel, snažící se zde nalézt literární múzu pro své hororové příběhy.

Scratches vynikají především optimálním dávkováním příběhu, kdy zprvu, ovšem i po většinu času, víte jen o tom, že zde není vše v nejlepším pořádku. Mimo to je graficky, především v interierech hra špičkou ve svém žánru. Renderovaná grafika je výborně skloubená s uměleckými díly od řady malířů minulých století, stejně tak samotný pohyb po domě je řešen plynulými předěly. Interakce mezi osobami je řešena pouze komunikací skrze telefon, a tak pocit osamění je zcela naplněn. Dále je vhodné doplnit, že celá hra působí střídmým až minimalistickým dojmem, a její hraní (samozřejmě jen v noci) je zábavné po celou dobu.

Ač jde o prvotinu autora, Scratches působí velice profesionálním dojmem, a překonává řadu plně komerčních adventur. Jediné negativum tak putuje za absenci něčeho nového, co by obohatilo zavedený koncept vídaný v řadě filmových i knižních hororů. A ještě bych zapomněl na výborný hudební podkres od Cellar of Rats.

I po letech má Scratches stále co nabídnout, a vedle Dark Fall: Lost Souls nebo Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder působí nejlepším dojmem.

Pro: hratelnost, atmosféra, grafika a hudba, dabing, dávkování příběhu

Proti: délka (která je ale ke zvolenému tématu vhodná)

+23
  • PC 90
Uprimne, Scratches je jedna z najlepsich hororovych adventur co som hral, o to viac ze to ma na svedomi len jeden clovek. Dej, prostredie a atmosfera je inspirovana H.P. Lovecraftom, ale necerpa z neho priamo. Hrac sa ocita v roli spisovatela sam v opustenom viktorianskom dome. Plizive klavirove tony stridane s obcasnymi syntetickymi sferami vytvaraju atmosferu, ktora je jedinym slovom famozna. Tak ako Barrow Hill, ci Darkness Within, tu sa nepredava sokujuca zapletka s infantilnym happyendom, ale skor temna a decentna interaktivna kniha.
+14
  • PC 60
Scratches je audiovizuálně dobře zvládnutá adventura, která dokáže zalézt pod kůži. Dům, ve kterém spisovatel Michael Arthate setrval několik dnů, působí velmi nepříjemným dojmem. Samota je cítit na každém rohu a odhalování minulosti pomocí deníků a dopisů je možná až překvapivě zajímavé.

Graficky působí viktoriánská vila perfektně. Všechny místnosti i chodby jsou zpracovány detailně a nepůsobí jednotvárně. Venkovní prostory jsou o něco horší. Většinou vypadají dost nepřirozeně a uměle. Naštěstí čas trávíte hlavně v interiérech, takže lze nad zahradou přimhouřit oči. Soundtrack perfektně dokresluje atmosféru, ale neobsahuje žádné vyloženě nezapomenutelné kousky. Nicméně hudba se ke hře hodila. Stejně tak i dabing je na profesionální úrovni. Jen trochu škoda, že jsme nemohli, mimo mluvené slovo, slyšet i myšlenky hlavní postavy.

Přiznávám, že jsem používal návod a s ním dohrání trvalo nějakých šest hodin. Bez něj tipuji asi dvojnásobek. Myslím, že ideální délka pro mystery adventuru. Problém vidím v tom, že za celou dobu se ,vyjma závěru, vlastně nic nestane. Nebýt Michaelových nočních můr asi bych si těžko vybavil zajímavější moment. S tím souvisí prakticky nulová znovuhratelnost. Také se pořád dostavuje pocit, že tohle už někde bylo. Opuštěný dům s temnou minulostí tady často byl a ještě mnohokrát bude.

Pro fanoušky žánru jistě kvalitní hororová adventura. Ostatním Scratches nabízí sice skvělý zážitek, ale průměrnou hru.

Pro: grafika , dabing, hudba, závěr

Proti: žádná znovuhratelnost, nedostatek zajímavějších momentů, nulová originalita

+12
  • PC --
Výborně na atmosféře postavená hra. Hrul jsem zrovna dohrál, a hrál jsem jí párkrát i přes noc, a panečku to nepřeju nikomu. Ještě jsem si musel kvůli dětem nasadit sluchtáka:-) To kvílení a výtečná hudba, je vážně výborná. Adventura je to poměrně dlouhá lokace se nemění vše se odehrává v jednom panství, kde už nidko nebydlí. Všude jsem čekal kde na mě něco vyskočí, protože najednou hudba zrychlí a já v tu dobu můžu jít nakupovat nové trenýrky:-). Grafika hry je poměrně dobrá, ale nejvíc mě štvaly některé pomalu neviděné předměty(SPOILER Nebo vykopání miminka, než jsem našel hrob uběhla hodina Konec SPOILERU). Jen škoda že nebylo úplně vše vysvětleno, pevně doufám že v budoucnu vznikne pokračování. Každopádně hra samotná my připomínala filmová zlatá 80 hororvá léta(hlavně třeba Fulciho Dům u hřbitova), a to hlavně díky naprosto výtečné atmosféře. S takovou atmoškou jsem se ve hře dlouho nepotkal. Strašidelnost hry jsem probral, ale není na škodu to znova napsat, tohle v noci nehrajte(PS. úplně na konci hry kde se podíváte do díry, tak žádné trenýrky nezůstanou suché:-D)

Pro: Vážně děsně strašidelné, příjemná lokace, atmosféra

Proti: nějaké opravdu blbé záseky

+11 +13 −2
  • PC 85
Na tuhle hru jsem narazil náhodou, když mi ji jeden člověk doporučil kvůli dobrému soundtracku a v ten moment jsem ještě netušil, že se trefil do mého oblíbeného herního žánru. Když jsem se dozvěděl, že jde o point and click adventuru, byl jsem trochu zklamán, protože jsem si dělal chutě na plnohodnotnou procházečku a ne procházení mapy po kliknutích. Tohle zklamání trvalo ale jen malou chvíli, protože zanedlouho jsem poznal, že na kvalitě a prožitku to v zásadě nic nemění.

Opuštěné viktoriánské stavení a postupná motivace odhalovat zdejší ponurou minulost člověka hned nabudí energií se do hry pustit. Procházíte domem a přilehlými okolními prostory a doslova vás pohltí atmosféra. Z dostupných informací je zřejmé, že tu kdysi žil muž, který zabil svou ženu. Dítě, které brzy po narození záhadně zemřelo. Služebná, která se málem zbláznila. To jsou jen útržky z toho všeho, co postupně začne hlavní postava rozkrývat.

Procházíte prostory, studujete novinové články, deníky. Po nalezení stavebních plánů domu je patrné, že dům obsahuje některé skryté prostory, které mají zůstat z nějakého důvodu zapomenuty. Zazděný dětský pokoj mě dojal a svým způsobem děsil. Proč proboha? Ptal jsem se sám sebe, když jsem se do něj dostal. Tyhle rozporuplné pocity se mi líbily, tyhle pocity právě tvořily onu herní atmosféru. Přízemi i první patro tvoří relativně kultivované prostředí, kdežto horní prostory působí špinavě, chmurně a tajuplně. Samozřejmostí jsou některé uzamčené místnosti, do kterých si hráč teprve musí najít příslušný klíč nebo cestu.

Hra má vynikající soundtrack, který není všudypřítomný a je dokonale šitý na míru. Od poklidného a jednoduchého klavírního motivu značící klid a bezpečí tu máme pasáže, vyjadřující naprostou tíseň, napětí, strach nebo dramatické lekací momenty. V momentě, kdy jsem poprvé sestoupil do sklepa, tak mě ta hudba naprosto pohltila, možná víc než to prostředí samotné. Připadal jsem si jako senzibil, který by právě vstoupil do místnosti, kde by pocítil, jaké hrůzy a zvěrstva se v tomto místě odehrály.

Asi po třech hodinách hraní jsem začal mít problém s postupem. Nevěděl jsem, co mám dělat, kam jít nebo co udělat. Všechno jsem měl prozkoumané a tady začala pasáž, kdy jsem musel hledat to, co jsem někde přehlédl, neudělal nebo vynechal. Tohle dokonce přerostlo do stavu, kdy jsem se začal nudit a tudíž jsem musel sáhnout po hint booku. Možná je to jenom můj pocit, ale některé mechanismy a puzzly mi přišly toho rázu, že sám bych na ně asi nepřišel. Některé věci se dají i při nejlepší vůli přehlídnout a tak nakonec pokud jsem někde zakysnul na nějakou dobu, tak si postup vyhledal, aniž bych samozřejmě hrál hru podle návodu, to by nemělo smysl.

Líbilo se mi, že nehrajete pouze ve dne, ale i v noci. A zase opět vyniká atmosféra. Ty noční průzkumy po domě doprovázené temnem v doprovodu rozličných zvuků a úderů, to mělo fakt něco do sebe (sám jsem to hrál v noci se sluchátky - doslova labužnické zážitky!).

Scratches je atmosférickou dobrodružnou adventurou, která opravdu dostane i žánrové fajnšmekry, stejně jako lidi, kteří tenhle žánr nevyhledávají. Oproti jiným hrám kde jen dochází k "lekacím" momentům je tady široká škála nástrojů, která doslova vybudují atmosféru hustou jako mlhu. Hudba, zvuky, prostředí, propracovaný příběh - tohle všechno spolu úžasně pracuje. Kdo nehrál, ať určitě zahraje, zklamání tady pro většinu lidí nehrozí.

Pro: Atmosféra!!!! , vynikající soundtrack

Proti: Nic zásadního

+8