Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow

30.09.1992
1993
81
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Zde se dostáváte do role prince Alexandra, hledajícího princeznu Cassimu v zemi Zeleného souostroví, která je zde proti své vůli vězněna vezírem Abdulem Alhazredem. Princ Alexander musí projít všechny čtyři ostrovy, kde se setká se spoustou zvláštních stvoření, z nichž mu budou některá nápomocna v jeho úkolu a jiná mu budou putování ztěžovat. King's Quest VI jako první přináší alternativní cesty, po kterých se můžete vydat a i tak více různorodých konců.

Jako první z celé série vychází hra na CD-ROM, která obsahuje jak DOS, tak i Windows verzi, úvod do příběhu je více jak 4 minutový, postavy jsou plně namluveny a hrou vás provází ústřední melodie - Girl in the Tower.


Poslední diskuzní příspěvek

Dohráno. Ten závěr byl hektický, hodně pod tlakem, v podstatě i na čas a člověk v těch momentech už nevěděl, co vše mohl a nemohl zkazit, takže kouknutí do návodu nakonec bylo více, než jsem doufal, ale ne zase tak moc, abych z toho byl zklamán. Hodně hrálo roli to, že zde kromě dvou konců (buď v převlečení ženy proniknout do hradu a ukončit to tam a nebo si projít říši mrtvých), byly alternativní i některé řešení. Třeba celé to šaškování kolem lampy, člověk musel přesně udělat několik věcí, aby celá akce s lampou na konci hry zafungovala. Já jsem zřejmě něco neudělal a tak se se mnou šašek na konci vůbec nebavil a rovnou na mě volal stráže. Takže celá akce s lampou padla, i když jsme si u prodavače před tím vybral správně. Navíc, když jsem si po dohrání hry přečetl závěr hry v různých návodech, tak i s lampu je zde více variant (buď ji v pokoji šaška vyměním a pak použiji na džina u vezíra nahoře anebo si šaška dříve ve hře spřátelím tak, že mi na základě něčeho sám přinese džinovu lampu nahoru k vezírovi).  

Co mi je záhadou, že se mi během rozhovoru měnily během hry obličeje, jak prince, tak i některých postav. Například v mé hře šašek vypadal při rozhovoru jinak než šašek z videa, co jsem viděl na Yutube. Nevím, jestli tyhle změny nenaskakují dle toho, k jaké variantě řešení se v těch místech s rozcestími při řešení vydám.

Moje kouknutí do návodu, celkem 5x v posledních řekněme 15% hry. Dvě bych si obhájil, ty ostatní - no chtěl to více trpělivosti a v jednom případě jde o zásadní přehlédnutí něčeho, na co jsem si z počátku zaměřil, ale pak to pustil k vodě, že tudy asi ne:-)

1. Nabíral jsem marně slzy od pláčících květin. Pak jsem to vzdal. Tím jsem se zasekl a tak jsem mrknul do návodu a měl jsem přesně do lampy nabrat slzy. Tak jsem to zkusil a najednou to fungovalo. Nechápu, ale je to tak. Mohu se uklidňovat, že jsem to ale zkoušel! :-) Tímto mě navíc hra uvedla na scestí a já si myslel, že teacup je jediná věc, v které se budou míchat kouzla. Vznikl z toho několikadenní zákys.

2. Klíč od smrtky při vstupu k mrtvým - zkoušel jsem ukrást, nešlo to. Pak přišla pauza ve hře a následoval postu dále, neuvědomil jsem si, že na kostěný xilofón šlo hrát a smrtka tak ztratila klíč. Bohužel neodpustitelné přehlédnutí, které jsem si otřískal o hlavu, taková blbost, přitom jsem ve hře přišel sám na daleko zapeklitější rébusy. Bohužel tohle jsem si navíc přečetl v náhodou omylem, když jsem pátral v jiné pozdější situaci, kde by mohla být potíž.

3. Brnění ve sklepení hradu - klial jsem na něj kde to šlo a nic. Tak jsem mrknul do návodu a tam je napsáno kliknout na ruku od brnění. Super, to jsem dělal říkal jsem si, a tak jsem loadl pozici a zkusil to znovu od vstupu do hradu a najednou ta ruka fungovala. V návodu jsem se dočetl, že někdy fungovat nemusí (buď bug nebo propásnutí dané situace). Tohle kouknutí si omlouvám stejně jako ty slzy do lampy :-)

4. Trapné přehlédnutí tajných dveří do Vezírovy ložnice, prostě jsem nahlédl do chodby, řekl si, aha slepá, žádné díry ve zdi a šel jsem pryč. Až další kouknutí do návodu mě sem navedlo.

5. Že mám zdrhat za vezírem po schodech nahoru jsem si netrpělivě bohužel už přečetl v návodu, pořád jsem hledal řešení, jak sejmout džina v sále, aby všechny nepozabíjel a už jsem měl zase v hlavě myšlenky, že mi zase něco chybí. Tak jsem koukl, že tam mám běžet. Zbytek jsem už dořešil. Hra mi nenabídla řešení s lampou, což je škoda, těšil jsem se na to, ale věděl jsem, že džin je závislý na mentolu, tak jsem mu dal ten lístek a vyfičel :-)
 

Nakonec tedy jen 212 bodů z 231. Možná si zkusím odehrát ještě alternativní konec :-)

Každopádně jde asi o King´s Quest, v kterém jsem si na většinu věcí přišel sám asi z největší míry, v předchozích dílech jsem asi koukal pro pomoc přeci jen častěji. Hlvní problém King´s Questů je, že má člověk tendenci se ujišťovat, že se nevřítil do navždy neřešitelné situace kvůli tomu, že někde něco zapomněl. A tech věcí jde přehlédnout a zapomenout dost. Proto dávám 95%, jinak by to bylo fakt asi za stovku, jedna z nejlepších a nejhezčích Sierráckých adventur.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Trochu jsem se bál znovu rozehrát KQ6. Koneckonců nostalgie dokáže být pěkná potvora a pro mne byl KQ6 jednou z prvních, ne-li úplně první adventurou, která se mi dostala do ruky. Ovšem tehdy jsem ji nedohrál, to až mnohem později. Po dnešním dohrání musím říct, že nostalgie nezkreslila nic. King's Quest je pro mne milník a jedna z nejlepších adventur, ne-li úplně nejlepší, kterou jsem kdy spustil.

Story goes on... Do hry nás přivítá několikaminutové intro, na kterém sice mírně zahlodal zub času, ale není to nic, co by zkazilo herní zážitek. Po Mordackově porážce se Grahamova rodina vrací zpět do Daventry. Princ Alexander se však vášnivě a na první pohled zamiloval do princezny Cassimy a chodí po zámku jako tělo bez duše, protože nikdo neví, kde její domov, ona Země zelených ostrovů, vlastně leží. Opět pomůže kouzelné zrcadlo, které ukáže druhou dívku ve věži v sérii a Alexander nasedne na loď a naviguje ji podle hvězd, které viděl ve vizi. V bouřce loď ztroskotá a Alexander se probouzí sám na pláži ostrova. V sérii jde už o jakýsi evergreen.

Postupem času Alexander navštíví všech pět ostrovů Zeleného souostroví a navštíví i Zemi mrtvých, ze které se s trochou štěstí a šikovnosti snad i dokáže vrátit. Spíše než pohádky se tentokrát tvůrci inspirovali pověstmi a dospělejšími příběhy, a tak na svém putování potkáme Minotaura i s jeho labyrintem, Krásku a Zvíře (to je obzvlášť dojemná část hry), Chárona a dokonce Abdula Alhazreda (sice není šílený, ba ani mnich, ale i tak se to počítá). Všechna prostředí jsou krásná, zejména Isle of wonders se tvůrcům opravdu povedl. A je zajímavé, kolik lidí si v dětství myslelo, že se dá nějak dostat do Šachovnicové země. Mě nevyjímaje.

Pojetím je KQ6 klasická point'n'click adventura. Vše je ručně kreslené a jak už u Sierry bývá zvykem, vše je také krásné. Tentokrát se poměje i posluchač, protože hudební soundtrack řadím k absolutním klasikám, zejména skladba "Girl in the tower" je nezapomenutelná.

Cca ve dvou třetinách příběhu se hra větví, takže se nedočkáme "jen" dvou konců, ale i úplně jiných úkolů a lokací. Osobně jsem horší konec dohrál jenom jednou, protože se tím člověk připraví o návštěvu Říše mrtvých a ta věru stojí za to. Hra je zakončena outrem, které sice není filmečkové, ale i tak přináší důstojné zakončení Alexandrova pátrání po Cassimě.

Nutno ještě říct, že jsem hru nikdy nedokázal dohrát na plný počet bodů a nepodařilo se mi to ani dnes. King's Quest 6 nevydává svá tajemství zadarmo a přestože ubylo náhodných úmrtí, nejedná se o jednoduchou hru, zejména kvůli přítomnosti dead-endů.

Má obava z návratu do Země zelených ostrovů se ukázala jako lichá. I nadále KQ6 považuji za jednu z nejlepších, ne-li nejlepší adventuru všech dob. Na tom nic nezměnily ani roky, které mi naskákaly do občanky, ani další dohrané hry, ani šedivé vlasy, které se mi začínají rojit na hlavě.

Pro: Všechno. Ale kdybych měl něco vypíchnout, tak skvělou hudbu, stylovou Zemi mrtvých a rozvětvení příběhu do dvou linií.

Proti: Cliffs of copy protection =)

+18
  • PC 80
I když první King's Quest pro mě asi už zůstane z celé série nejlepší, šestku řadím spolu s druhým dílem hned za něj. Krásná grafika z pátého dílu zůstala, díkybohu tu už ale není žádný otravný sidekick - bože, jak já tu zku*venou sovu z pětky nesnášel... A to hlavně kvůli dabingu, který tam byl vyloženě špatný. V tomto díle už si to naštěstí Sierra pohlídala, a tak zatímco jsem v pětce hledal, kde se zapínají titulky (btw nešlo to, takže jsem byl nucen ten otřesný dabing poslouchat), tady jsem rád zůstal u poslouchání a titulky oželel. Hrál jsem vylepšenou verzi, ve které se při rozhovorech zobrazují (hezké) portréty mluvících postav (ano, i s lip-synchem, i když nedokonalým).

Příběh zůstává věrný sérii - jako vždy musíte něco/někoho zachránit, tentokrát je to princezna, přičemž na cestě narazíte na řadu prvků z jiných pohádek/pověstí/legend, v tomto případě se objeví např. můj oblíbený Minotaur a jeho bludiště (viz cover hry) či cesta přes řeku Styx a Charon. Stejně jako v ostatních hrách série je tu asi milion možností jak zařvat, takže to chce ukládat, ukládat, ukládat a existuje tu i ošklivá možnost, že když někde něco neseberete, tak o hodně později můžete zjistit, že kvůli tomu nemůžete pokračovat ve hře. Takže to chce ukládat chytře a nepřepisovat starší uložené pozice. Ale mě opakování prošlých částí nebaví, takže jsem si postup kontroloval podle návodu :)

V jednom bodě se hra větví a můžete zvolit buď delší nebo kratší cestu, přičemž další průběh i zakončení příběhu se tímto rozhodnutím změní - a i když ne nějak výrazně (tak i tak to skončí happy-endem), stejně to potěší.
+12
  • PC 90
Pátý díl ve mě do teď zanechal lehce hořkou pachuť, ne až tak špatný pátý díl zase není ale velké zklamání to ano, nemluvně o velké pohádkové klišovitosti která nebyla kvalitně zpracována. To samé naštěstí neplatí pro díl šestý na kterém spolupracovala i Jane Jensen (proto asi ten kvalitativní skok) a který se směle řadí mezi nejlepší Kings Questy ne-li adventury obecně. Než ale začnu jako maniak vypisovat co je na tomto díle skvělé, tak se pokusím lehce nastínit příběh.

Alexander po vysvobození jeho otcem ze spárů zlého mága Mordacka nemůže přestat myslet na spanilou princeznu Cassimu kterou v Mordacově pevnosti poznal. Proto se také náš odvážný princ Alexandr vydá na širé moře (samozřejmě na lodi) směrem k zemi kde Princezna Cassima žije, bohužel jak je zvykem blízko pevnině se rozpoutá velká bouře a loď se zničí a chudák Alexandr je vyplaven na neznámé pláži.

Příběh je klasické klišé, to ano, jenže je zpracováno velice zajímavě, díky tomu mě příběh a jeho vývoj až dokonce bavil a zajímal a to i když je předem jasné jak to dopadne.

Začnu tím nejdůležitějším a tím jsou pohádky, ty doprovázejí KQ sérii od počátku, a i v tomto díle je pohádek zakomponovaných do děje vcelku dosti. Naštěstí jsou všechny zpracovány zajímavě a nepůsobí jakoby do hry byli násilně vloženy. Například takový Minotaurův Labyrint je vskutku atmosférická záležitost, naštěstí v díle šestém je takových zajímavých částí dostatek na rozdíl od dílu minulého.

Krom pohádek také ve hře zůstala vysoká obtížnost, což znamená že vás tu zase čeká velká spousta smrtí (které jsou často vtipné) či možnosti slepých cest, což znamená že když nějaký předmět neseberete tak v pozdější fázi hry se už k němu nemusíte dostat a tím pádem vám bude zmařena možnost pokračovat. Na to už hádám jsou ale všichni Sierristé či fandové KQ zvyklí.

Dále si hra po díle pátém ponechala líbivý grafický kabátek který se skvěle hodí k lokacím které navštívíte, a že jsou většinou poměrně zajímavé. Podíváte se do městečka s Arabským nádechem, do močálů, jeskyní, lesů, zahrad. Na lokace je hra vskutku pestrá a vždy jsem byl z nového místa učarován či mě zajímalo co ukrývá. Zajímavosti také nahrávalo to že svět ve kterém se hra odehrává je rozdělen na několik části, takže tu máme Mlžnou zem na které žijí Druidi apod. Lokacím a zpracováním světa nemohu nic vytknout, hra mě zajímala a bavila až dokonce.

Postavy (které v KQ sérii nikdy nehráli nějak velkou roli) jsou i na nedostatek prostoru napsány dobře a to i hlavní hrdina Alexandr, u kterého jsem rád že si mohu za něj po třetím díle znovu zahrát. Dále mě ale pobavila postava Džina a jeho různé převleky či pokusy o to vás zabít jako napříkladzahradník co vás lákal ať se jdete podívat na to co děla s kytkami, ale té podivné sochy se šípem v luku si všímat nemáte protože vám určitě neublíží :D. Dále Dialogy jsou také spolu s postavami kvalitně napsané a nechybí jim ani lehká dávka humoru, ano KQ 6 je vtipný a to i daleko více než díl předchozí.

Soundtrack je opět kouzelný a skvěle utváří pohádkovou atmosféru, klidně bych ho zařadil mezi jedny z nejlepších adventurních soundtracků.

Málem bych zapomněl na dabing, který jsem si dodatečně pustil (při hraní jsem měl zapnuté titulky) a byl to velký kvalitativní skok kupředu, za což chválím.

Šestý Kings Quest je jednoduše pohlazení pro duši a to opravdu, hodně dlouhou dobu jsem žádnou adventuru nehrál a tenhle díl mi připomněl proč adventurní žánr mám rád a je můj nejoblíbenější a také proč se k němu zase vrátit. Opravdu tento díl je skvělý a já nemůžu jinak než ho doporučit, pro fanoušky povinnost a pro nováčky co se zajímají o takovýto druh adventur dá se říci také, i když těm bych spíše doporučil začít remakem dvojky. I když se to nemusí zdát šestý díl je plný odkazů na minulá dobrodružství.

Pro: Grafická stránka, malebné lokace, nádherný soundtrack, postavy a dobře napsané dialogy, humor, ovládání, pohádky, návaznost

Proti: Pro některé příliš vysoká obtížnost a Dead Endy

+11
  • PC 85
Jak jsem psal u pětky, pátý a šestý díl jsou moje nejmilejší ze série. V šestce dostáváte do rukou opět po pár dílech prince Alexandra. Ten nemůže z hlavy dostat princeznu Cassimu, kterou poznal v Mordackově zajetí a když naskytne příležitost, vydává se na plavbu do země Zelených ostrovů. Jenže je všechno jinak - král a královna jsou mrtví, zemi vládne vezír Abdul Alhazrel, princezna nechce nikoho vidět a princ je zdvořile, leč jasně vypoklonkován. Arabské zasazení a celý námět mě těžce připomíná Prince of Persia.

Jinak je to ale opět čerpání ze všeho možného - SPOILERY! Tvůrci nabízí 5 ostrovů a můžete (ale nemusíte) navštívit i zemi mrtvých. Každý ostrov je jiný - na ostrově Zvířete narazit na Zvíře a budete mu pomáhat najít Krásku, na ostrově Zázraků potkáte opravdu úžasnou flóru (tady se tvůrci vyřádili) a také pár postav z Alenky v Říši divů, na ostrově Posvátných hor narazit na atmosférický Minotaurův labyrint a také naprosto šílené skalní puzzle (a check na manuál), Země mrtvých je v podstatě Tartarus se vším všudy včetně úžasného Háda, na ostrově Mlhy vás čekají druidi a na ostrově Koruny je cíl Vašeho snažení - královský zámek.

To vše v pohodové VGA grafice s příjemnou hudbou a díky bohu možností zapnout titulky. Nechybí ani pěkné renderované intro (na outro nezbyly peníze a tak je v enginu hry, ale neva).

Hraje se to stejně jako pětka s tím že ubylo složitostí a nelogičností. Na spoustu věcí se dá snadno přijít, spíše je to o tom, že otevřené je poměrně velké území a musíte si vzpomenout kde co použít. Nezmizely úmrtí, ale jsou spíše k pobavení než frustrující, navíc Vás čeká pěkná animace z Podsvětí. Ostatně v tom jsem se poprvé v sérii od srdce zasmál (tančící kostlivci). Nechybí magická mapa, skládání asi tří kouzel. A hlavně máte možnost hrát poctivě, všechno prošmejdit (nebo použít návod) a ovlivnit konec - ten končí svatbou, ale jak ta svatba bude vypadat a kdo na ní bude je jen na Vás. Závěrečný souboj na meče je parádní a graduje jak v dobrém dobrodružném filmu trošku mě překvapilo že záporák přežil.

Zkrátka pětka a šestka jsou přesně důvodem, proč jsem si v 90. letech zamiloval prastaré adventury a nedám na ně dopustit.

Pro: Pěkná grafika, originální ostrovy, čerpání ze všeho možného, pohodové hádanky a ovládání

Proti: Námětem trošku vykradený Prince of Persia.

+6