Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

King's Quest

King's Quest: Quest for the Crown

74
15 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
10.05.1984 PCApple II
10.05.1986 Atari ST
10.05.1987 Amiga
10.05.1989 SegaMS
Vývojáři:
Sierra, Microsmiths (SegaMS verze)
King's Quest je první z řady dobrodružství od Roberty Williams z pohádkového království Daventry.

Zde se dostáváte do role Sira Grahama, statečného rytíře, který je pověřen úkolem získat tři vzácné artefakty, které byly podvodně ukradeny: štít, chránící jeho nositele před újmou, zrcadlo, odhalující budoucnost, a bezednou truhlici plnou zlata. Pokud Graham navrátí tyto artefakty zpět na královský hrad, churavějící král Edward Dobrotivý mu předá vládu nad královstvím. Během svého putování se Graham setká se spoustou postav, které mu budou nápomocny, nebo mu budou házet klacky pod nohy.

Veškeré akce jsou prováděny za pomocí zadávání jednoduchých příkazů do stavové řádky (např. "climb tree" či "open door"). Hra obsahuje spousty hádanek a rébusů, z nichž je většina inspirována těmi nejznámějšími pohádkami a jejich znalost je pro vyřešení nezbytná.

Hra vyšla v několika verzích. V té původní z roku 1984 je příběh velmi prostý, v podstatě jen "Království slábne, najdi 3 předměty a staneš se králem". V pozdějších verzích je pozadí příběhu znatelně rozšířeno. Navíc v 5. vydání z roku 1987, které je dnes nejrozšířenější, je přidána podpora EGA, hra běží pod DOSem a dostává podtitul "Quest for the Crown". Všechny verze však používají stejný herní engine AGI. Tedy až do roku 1990, kdy vychází SCI remake.

V roce 2001 také vyšel freewarový fanouškovský remake, který vychází z SCI verze a podporuje moderní operační systémy.


Poslední diskuzní příspěvek

Richmond: Nemyslel jsem problematický. Spíš se mi zdá ScummVM na adventury pohodlnější. Autosave, u savu obrázek, rychlé spouštění, možnost…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
První díl série v EGA grafice nabízí v podstatě jednoduchý příběh o nalezení 3 artefaktů. Jde o pohádkový svět, dobro a zlo. Na tom by asi nebylo moc zábavného či přitažlivého, nebýt konzolové řádky po psaní pokynů. Tato věcička má za následek, že i zdánlivě jasné úkoly se mohou při realizaci ukázat jako velmi náročné na splnění, protože psat pokyny ručně, a nikoliv pomocí myši zvolením předdefinovaných příkazů, je někdy opravdu zrádné.

V KQ1 je také navíc umíráte skoro na každém kroku. Skutečně se mi vybaví jen málo adventur (krom dalších "questovek" ze slavného období Sierry), které jsou na hlavního hrdinu takto kruté. Nejvíc asi opravdu pobaví řešení hádanek, hledání předmětů tam, kde jen tušíte, že asi jsou (dokud třeba nedáte přímo hrdinovi pokyn, aby se nepovídal pod nějaký balvan). Hra na hlavního hrdinu nachystala různé překážky v podobě draků, obrů, trollů, kde není možné použít hrubou sílu a je potřeba vyzrát nad pohádkovým stvořením pomocí vlastní myslivny :)

Povedlo se mi dohrát hru bez návodu (nikoliv však bez load/save metody). V porovnání s KQ2 a KQ3 jde totiž jednoznačně o nejlehčí díl. Pokud bych měl srovnat s remakem, tak ten má samozřejmě skvělou grafiku, ale zase bez psaní příkazů to prostě už nebylo ono :)
+20
  • PC 80
Mám rád adventury od LucasArts i od Sierra, ale Sierracké jsou mi asi bližší. Setkal jsem se s nimi dříve a zvykl si na jejich styl. V dobách DOSu jsem jich hrál hodně, ale dohrál jen několik (obvykle s návodem). Rozhodl jsem se tedy doplnit si vzdělání a tvoru tohoto studia řádně prozkoumat. Začít se samozřejmě nedalo jinde než u King's Questu. Nejdříve jsem si zapnul obě oficiální verze (EGA i VGA), ale ta původní se mi líbala víc. Paradoxně se mi zdá, že VGA nějak víc zastaralo. Tahle verze je proti tomu krásně přehledná a naopak jsem si jednotlivé obrazovky užíval. Hrál jsem Steam verzi pomocí ScummVM, vše fungovalo jak má.

Hra má úžasnou atmosféru, to pohádkové zasazení ze hry přímo dýchá. Obtížnost je poměrně vysoká, umřít se nechá na každém kroku, časté ukládaní a autosave brání frustraci. Hádanky jsou často nelogické, ale rozsah hry a počet předmětů naštěstí není velký. Největším problémem je zjisti jaké slovo hra očekává. Někdy prostě víte co udělat, ale ne jak (orel, obr).

Pokud jste nikdy žádnou starou hru z "Quest" série od Sierry nehráli, bude asi těžké se s hrou smířit. Když ale vytrváte, čeká vás jedinečný zážitek, který je atypický i v rámci tehdejší produkce. Za mě rozhodně doporučuji zkusit, dohrát hru, byť s návodem, za to stojí. Pokud vás neláká pohádkové zasazení, tak zkuste Space Quest: Chapter I - The Sarien Encounter nebo Police Quest: In Pursuit of the Death Angel.
+18
  • PC 70
Tak jsem se rozhodl při projíždění databází her oddychnout si od stříleček a vrátit se ke starým adventurám a moje volba padle hned na tu první slavnější, z herního pravěku roku 1984.

King's Quest je jedna z mnoha Sierráckých sérií, které jsem samozřejmě kdysi na 486 dohrál. Je přelomová, převratná a dá se říct že nastavila styl hraní žánru na spoustu let dopředu, než přišli Lucasové s modernějším ovládáním. Na svoji dobu to musela být absolutní bomba.

Jak se to ale hraje dnes? Inu zajímavě. Mám rád retro, věděl o psaných příkazech, ovládání šipkami, smrti na každém kroku i primitivní grafice. Jenže i tak je pekelně složité a přiznávám že jsem hrál podle návodu a na plný počet bodů. Už ty hry mám dávno dohrané, tak si to můžu dovolit. I tak je hra pekelně těžká a takové šplhání po stonku nebo chytání orla je brutální. Jindy by mě řešení nenapadlo ani za tisíc let (jméno gnóma, obr), přemýšlení co vlastně napsat by bylo rovněž brutální. Herní doba? S návodem slabé dvě hodinky, bez něj bych to hrál tak měsíc.

I přes výtky je to v podstatě kouzelná pohádková záležitost. Starý král umírá a po hrdinovi Grahamovi chce, aby přinesl tři magické artefakty - zrcadlo pravdy, štít neporazitelnosti a bezednou truhlici zlata, čímž dokáže, že je hoden se stát králem. A Graham čeká cesta, která ho zavede mezi spoustu pohádkových bytostí a lokací perníková chaloupka, troll na mostě, drak, Rampelník, Jack a fazolový stonek, leprechauni. Trošku zamrzí, že tu v podstatě není ani žádné intro nebo outro, jen král zaklepe bačkorama (doslova) a vy sednete na trůn.

Sérii mám rád, staré adventury miluju, chápu že je to milník, ale i tak je tohle už moc retro a víc než 70% prostě nedám. Adventura roku 1984.

Pro: Začátek série a celého žánru adventur

+11
  • PC 80
King's Quest, jedna z prvních adventur a dobrodružných her vůbec, musela být ve své době zatraceně přelomovou. Byť na dnešní poměry by byla grafika docela primitivní, v té době, předpokládám, to byla skutečná krása pohledět - žádné nechutné kombinace barev (fialová a tyrkysová), malebná krajinka, detailní prostředí... Podobně ohromující je i hratelnost. Hra vám dovolí jít, kam se vám zachce, nutí vás kreslit si vlastní mapu světa (tenhle nápad se mi obvzlášť líbil) a nutí vás inteligentně řešit všelijaké problémy.

Samozřejmě, že má i svoje neduhy. Nemluvím teď o technickém zpracování (to byla na svou dobu špička) jako spíš o otravnosti některých prvků, např. nechat se chytit obřím ptákem či utéct některým nebezpečím je opravdu nadlidský úkol.

No ale co, když se vžiju do role někoho v roce 1984, pro nějž je první King's Quest naprostou novinkou, může mi tak leda spadnout brada. Hned ona melodie při úvodních titulcích, pohádkový příběh, hezký svět, to je prostě radost pohledět.

Pro: pěkná grafika, nutnost kreslit si vlastní mapu, úvodní znělka, celkově nápad stovřit takovouto hru

Proti: občas ovládání, chvilkami neohrabanost

+7