Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grim Fandango Remastered

74
29 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
27.01.2015 PCPS4Vita
01.11.2018 Switch
Vývojáři:
, (původní verze)
Oficiální stránky:
http://grimremastered.com/
Grim Fandango Remastered je předělávkou klasické adventury Grim Fandango z roku 1998. Jde především o úpravy v technické stránce hry, kdy byly vylepšeny stíny i možné rozlišení, charaktery mají nové textury a kompletně byl nově nahrán i soundtrack. Samozřejmostí je bezproblémový chod na nových operačních systémech (a i na konzoli PlayStation 4). Předělávka také poskytuje více jak dvě hodiny komentářů autorů hry.

Příběh Grim Fandango Remastered se odehrává v takzvaném Underworldu (Zemi mrtvých) čerpající z mexické estetiky a tradic, ve které se hráč ujímá Mannyho Calavery, jehož úkolem je postarat se o nedávno zemřelé a poslat je na cestu do ráje.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Původní Grim Fandango jsem nikdy nehrál. Jednak mi vadila představa point and click adventury ovládané klávesnicí, ale hlavně proto, že se mi jí nikdy nepodařilo rozchodit pod Windows 7. Věděl jsem ale, že podle mnoha žebříčků, obzvláště těch z anglicky mluvících zemí, se jedná o jednu z nejlepších adventur vůbec a pomyslný vrchol žánru. Když pak vyšla remasterovaná edice, která nahradila dementní ovládání klasickým a šla v pohodě rozchodit i pod novějšími Windows, hned jsem po ní sáhl. A ono se nejedná o špatnou hru, jenomže za ta léta se faktor očekávání vyšplhal tak vysoko, že ho tahle adventura nedokázala naplnit.

Největším problémem je obtížnost. Ta je naprosto přestřelená a bez návodu bych asi nedokončil ani první rok. Dost mi vadilo, že se mi stávalo, že ani poté, co jsem předmět dle instrukcí použil, nepochopil jsem pořádně, proč jsem to vlastně udělal. I když nemáte nikdy v inventáři snad ani jednou za celou dobu hraní vic než 10 předmětů, nenapadlo by Vás, jak a kde je použít. Před bezpečnostním rámem musíte vypít likér, který má v sobě zlaté šupinky, aby Vás rám mohl detekovat. Ale proč to proboha děláte, když máte po celou hru u sebe v inventáři kosu. Navíc problém je celková nepřehlednost inventáře, který je řešen jako Mannyho vnitřní kapsa u saka a prohlížet se dá pouze šipkami do stran, kdy vidíte pouze jeden předmět. Poslední potíž s inventářem jsem měl v tom, že předměty, které jsem v něm měl se mi kvůli grafickému zpracování hry občas pletly a já se tak snažil použít jiný předmět, než jsem v danou chvíli použít měl.

Postavy jsou dalším rozporuplným bodem. S Mannym problém není, toho si zamilujete prakticky od začátku. Je to zkrátka sympaťák, který vše glosuje s humorem sobě vlastním. Další fantastickou postavou je Glottis. Toho bych se nebál označit za jednu z nejlepších vedlejších postav videoherní historie. Jenže další, kdo stojí za zmínku je prakticky jenom Domino a Meche. Kvůli rozdělení hry na 4 roky, kde každý se odehrává v úplně jiném prostředí, s většinou ostatních postav budete mít jeden až dva dialogy a to je zkrátka málo. Hlavně v druhé části hry kdy je Manny šéfem kasina, probíhají rozhovory ve stylu, že se bavíte se starými známými, protože Manny ostatní postavy evidentně dobře zná, jenže Vy ne a to pak bývá docela matoucí. Navíc mi i příběh hry připadal překombinovaný a místy jsem se v něm ztrácel.

Poslední věc, kterou bych hře vytknul je grafika. Ta podle mnohých není špatná, někteří ji dokonce považují za přednost hry. Já si to nemyslím. Jednak nemám rád tyhle adventury z přelomu tisíciletí, které se pokoušely o změnu pohledu. Escape from Monkey Island, který běží na stejném enginu je nejošklivější díl série, ale to samé se dá říct i o třetím Gabrielu Knightovi, Simon the Sorcerer 3D si komentář pro jistotu ani nezaslouží. Když si představím, že jen rok předtím vyšel dodnes úžasně vypadající The Curse of Monkey Island a když si představím, jak skvěle by vypadalo Grim Fandango, kdyby běželo na tomto enginu, chce se mi z grafiky hry málem brečet. Jediné v čem je opravdu dobrá je, že dobře vytváří temnou noirovou atmosféru a celá Říše mrtvých díky ní působí správně ponurým dojmem. Ale v klasickém 2D a s ručně kreslenou grafikou to mohlo být ještě lepší.

Co je ovšem naprosto excelentní, to je dabing. Manny se svým španělským akcentem je famózní, úžasně namluvený je rovněž Glottis. Ale prakticky všechny postavy ve hře mají vysokou kvalitu namluvení, která se k ním perfektně hodí.

Skvělá je i myšlenka zasadit celou hru do světa mrtvých. Tohle prostředí se v neakčních hrách prakticky neobjevuje, takže je neokoukané a autoři ho velice dobře využili k různým vtípkům a narážkám. Tím se dostávám k humoru hry, který je rozhodně její velkou předností. Je spíš černý, trošku cynický, občas suchý, ale nikdy ne trapný nebo křečovitý.

Remasterovaná edice se liší od původní hry pouze vyhlazením grafiky a jejím mírným vylepšením. Hlavní důvod, pro který má ale smysl je, že konečně si tuhle hru můžete zahrát na současných počítačích. Jinak žádné výraznější vylepšení oproti originálu nečekejte.

Grim Fandango je velmi dobrá adventura a každý fanda žánru by si jí měl určitě alespoň jednou zahrát. Pro běžného hráče je ale strašně těžká. Já jí kvůli vysoké obtížnosti a kvůli nenaplněnému faktoru očekávání dávám spíš průměrné hodnocení, Vy se ale nenechte odradit.

Pro: Říše mrtvých, skvělý dabing, černý humor, Glottis

Proti: Vysoká obtížnost, pro mně grafika, nepřehledný inventář

+17
  • PC 75
Grima už jsem si plánoval zahrát delší dobu bohužel mi osud nepřál a hra mi nešla spustit a to jsem zkoušel hromadu možností a jako bonus jsem se zalekl toho jak lidé popisovali ovládání, takže kupodivu jsem si řekl že když už Fandango tak v remaster edici. Která už je konečně tady a já si konečně mohl užít tuhle legendární adventurku.

Vžijeme se tu do kostry Mannyho Calavery který dělá práci cestovního agenta což znamená že doprovází zesnulé na cestu do ráje. Bohužel Manny se zaplete do problému a postupně se začne zaplétat do víru nebezpečných událostí.

Příběh sám o sobě není vůbec špatný a funguje díky tomu že je zasazen v originálním světě mrtvých který vypadá krásně a to také díky skvělému grafickému zpracování.

Jak už jsem načal tak grafické zpracování je povedené a hezké a jelikož se jedná o Remaster přímo se to vybízí ke srovnání ! Remaster se graficky liší jen ve vzhledu postav a některých předmětů takže pozadí apod zůstalo nezměněné.

Postavy jsou skvěle napsané, ať už hlavní postava Mannyho nebo další vedlejší. Za zmínku také stojí váš výborný parťák který vždy dokáže hru pořádně oživit a díky němu hra nepadá do nudy a tím partákem není nikdo jiný než maniakální Glottis.

Dalším skvělým plusem je soundtrack který je velice příjemný a užívám si ho i mimo hru. Dobré je že byl pro Remaster edici znovu nahrán.

Takže teď by mohla přijít kritika.

První neduh hry je že hře dochází ihned ze začátku dech a chvíli hra opravdu nudí a to i když je ve hře všudepřítomný humor. Naštěstí když překousnete nudu která je v roce 2 ( hra je rozdělena do čtyř let) tak vzápětí hra nabere velice rychle spád a vy se nebudete nudit až do samého závěru.

Další neduhy se týkají Remaster verze která je kupodivu plná bugů: Postava se zasekne o schody, při vyndání věci z inventáře vám hra zamrzne a nic nemůžete dělat krom přepínání grafiky z Remaster na Original.

Takže Grim Fandango je skvělá originální humorná adventura se sympatickými hlavními postavami,skvělým dabingem,soundtrackem apod. Bohužel Remaster obsahuje řadu bugů a také samotná hra je v druhé kapitole značně nezáživná. Jinak obtížnost je taková no vyrovnaná. Jinak délka hry je dostačující.


Pro: Glottis,Manny,Soundtrack,příběh,prostředí,humor,dabing,délka,

Proti: Druhá kapitola mne málem od hraní odradila,Bugy

+12
  • PC 65
Jakožto milovník žánru adventur jsem byla na remaster Grim Fandanga hodně zvědavá. S nadšením jsem hru poprvé spustila už v roce 2015, došla do druhého aktu, kde však můj prvotní entuziasmus zcela vyprchal. Ke hře jsem se vrátila až za necelé dva roky.

Grim Fandango je prostě obrazem své doby, kdy hry byly naprostým opakem dnešních interaktivních filmů, kde jednou do minuty kliknete, abyste nezemřeli. Hra je opravdu velmi složitá a to i pro adventurní veterány, ale bohužel ne tím správným způsobem. Málokdy se mi u hry stane, že bych chtěla zlostí něco prohodit monitorem, jako se mi to stalo tady - ne, řešení puzzlu se dveřmi do trezoru fakt nebyla zábava.

Nepomáhá ani to, že některé klikatelné objekty splývají s okolím, za všechny například lékárnička v tetovacím salonu. Rovněž hádanky, jejichž podstatou je, že některou činnost musíte zopakovat víckrát, jsou otravné (likvidace zlobobrů). Co mi rovněž pilo krev, bylo množství průchozích lokací, ve kterých není nic zajímavého a i když vaše postava umí běhat, strávíte v těchto lokacích více času, než by vám bylo milé.

Hra se sama neukládá. Jste na to sice důrazně upozorněni hned na začátku, to mi ale nezabránilo ztratit celý akt tím, že jsem zapomněla pravidelně ukládat a narazila jsem na bug, který zabránil dalšímu postupu. Těchto nedostatků bohužel bylo více a nejsem zdaleka jediná, kdo na ně narazil. Remaster by takové problémy prostě mít neměl, zvlášť když byl dostatek času na patch.

Ne všechno je však na hře špatné - voice acting, hlavní námět, směsice mexického folkloru a jazzu, to všechno bylo výjimečné a naprosto skvělé. Hra má osobitý humor a hlavní hrdina Manny je prostě sympaťák.

Pokud máte žánr klasických adventur rádi, doporučuji Grim Fandango alespoň vyzkoušet. Musíte však mít trpělivost a překousnout již zastaralé herní mechaniky a občasné bugy. A ukládat, hlavně musíte pořád ukládat!

Pro: Příběh, voice acting, stylizace, humor

Proti: Zastaralé herní mechaniky, bugy, občas frustrující puzzly

+10(11-1)
  • PC 55
Základ hry tvoří neustálé přehlížení naprosto zásadních věcí. Tahle adventura byla od začátku vyvíjena jako hra, kterou je nutné hrát s návodem. Ale nebojte, o výzvu vás návod nepřipraví, protože i s ním je to zapeklité. Není problém přehlédnout některé předměty, protože prostě splývají s grafikou nebo jsou částečně zakryté něčím jiným. Párkrát jsem dokonce přehlédnul i celou místnost.

Je tu plno hádanek, které byť se tváří jako logické, tak vůbec logické nejsou. Já totiž nevím, co má hlavní postava v plánu. A tudíž mě ta nesmyslná a zákony fyziky popírající kravina ani napadnout nemůže. Naštěstí tu máme návod, který nám poradí, jakou prapodivnou operaci či kombinaci je nutné udělat. Často končíte děláním něčeho, co vůbec nechápete a vůbec netušíte, jaký to má smysl.

Dál tady máme plno chození, nudného a dlouhého chození po docela zbytečných a prázdných obrazovkách. Někdy v půlce hry je neustálé přecházení sem a tam už celkem otravné.

Samá kritika, samá kritika…, ale vlastně mě to celkem bavilo. Příběh je zajímavý, dabing výborný, humor milý a postavy sympatické. Dost to připomíná (překvapivě) Broken Age. Jenže nepřímý následovník Broken Age je po všech stránkách lepší a atmosférou a příběhem mně sednul víc. Grim Fandango by si zasloužil ještě další výraznější remaster, který by hru udělal jednodušší, svižnější a zřetelnější.

Moje úplně první setkání s Manny Calaverou, za které vděčím Herní výzvě.

Herní výzva 2017, kategorie 6. “Šedá myška”.

Pro: Dabing, humor, postavy, nedá se to zkazit

Proti: Nepřehledné a zmatené, nelogické a složité, utahaně pomalé a občas únavně dlouhé

+9(10-1)