Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grim Fandango

30.10.1998
84
74 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Netradičně zpracovaná adventura odehrávající se v Underworldu (v českém překladu Země mrtvých), ve které se hráč ujímá Mannyho Calavery, jehož úkolem je postarat se o nedávno zemřelé a poslat je na cestu do ráje. Příběh čerpá z filmového žánru noir, ze kterého využívá různé postupy v ději a temnější tón zápletky.

Adventura ovládaná za pomoci klávesnice Grim Fandango čerpá z mayského a aztéckého umění, mexického folklóru a nabízí rozsáhlý příběh, rozdělený do čtyř let - kapitol. Jak to bývá u adventur od LucasArts velmi častým jevem, i Grim Fandango je prostoupen humorem a nadsázkou. Nemalým dílem se na tomto díle podílel designér Tim Schafer, který je podepsán například pod tituly Day of the Tentacle nebo Psychonauts.

Roku 2015 vyšel lehce upravený remaster titulu nazvaný Grim Fandango Remastered.


Poslední diskuzní příspěvek

@Red (06.08.2022 20:31): Tak už od vyjití Grim Fandanga jsem tuto hru považoval za něco, k čemu chovám respekt, protože mi to téma přišlo zajímavé. Ovládání je na pohodu, normální myšoidní, v podstatě tento typ interface byl i ve Full Trhottle. Jediné, proč jsem tuto hru nehrál v době vydání nebo záhy po té, byly dvě věci, neměl jsem ji a ani jsem ji nesháněl jako prioritu, protože tu byla jedna věc. Nebyl jsem si jist, že se dokáží vžít do mrtvoly, tedy hrát za mrtvolu mi nikdy nepřišlo nějak in nebo povznešené. Proto ten dlouhý odklad, ale má to výhodu, mohu hrát v remasteru, kde jsou vylepšené ty 3D postavy, protože v té původní verzi to, jako většina starých 3D věcí z počátků 3D akcelerátorů, zestárlo kapku nepříjemně.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Při každém zmínění Grim Fandanga si můžete být jedním jisti, v souvislosti s touto adventurou takřka nepochybně padne jméno Tima Schafera nebo zvolání typu nedoceněno, originální, geniální, úžasné… a vše je pravda. LucasArts vydal ze sebe to nejlepší, a po rozpačitém Full Throttle, nezvyklém The Dig a nádherném The Curse of Monkey Island zkombinoval to nejlepší a představil právě dílo mrtváka Mannyho. A to se, paradoxně, stalo velmi špatně prodejným vzhledem k reputaci autorů a ještě stále populárního žánru.

Začnu vůbec nejpovedenější složkou hry. A to je výborný dabing, jenž nepochybně potěší všechny hispanisty. Hlas Mannyho Calavery a jeho společníků i nepřátel v říši mrtvých je jednoduše ten pravý a jediný. Navíc podobné kvality poskytuje i hudba a vizuální styl zpracování hry. Technická stránka je tak téměř bezproblémová... ale! Ovládání, velký problém - tedy z teoretického hlediska - se ukázal z mého pohledu spíše vítanou změnou od klasického point n click pojetí, leč je mi jasné, že toto může být pro ortodoxní adventuristy :) velkým problémem.

Ruku v ruce se zpracováním jdou i hůře ovlivnitelné faktory, a to, jak si sednou příběh se scénářem, dialogy s postavy a atmosféra s designem. A i zde dopadlo vše na výbornou. A to i s přispěním spíše dlouhé hrací doby a nepromíjející, avšak motivující, obtížností. Díky těmto aspektům a jejich nakombinování se mi tak podařilo děj zachycující mexický svátek mrtvých plně vychutnat a oblíbit si hlavní hrdiny a jejich svérázný humor.

S tím, či zahrát či ne se snad ani nelze rozloučit. Jedno ze základních děl žánru by mělo být v dokončeno v portofilu těch, o videohry se zajímajících krátce i dlouze. A není náhodou, že je GF často řazeno na samotný vrchol žánru.

Pro: dabing, námět, Manny, humor, stylizace prostředí

Proti: ovládání (?)

+24
  • PC 90
"Oh Manny... so cynical... What happened to you, Manny, that caused you to lose your sense of hope, your love of life?"
"I died."


Manuel "Manny" Calavera je smrťák v Zemi mrtvých. I když lepší je ho spíše nazývat cestovním agentem zaměstnaným v Oddělení mrtvých. Jeho práce spočívá ve vyzvednutí lidí, kteří právě zemřeli, prohlédnutím jejich spisu aby zjistil jak dobrý život žili a na základě toho jim přidělil jeden z možných dopravních prostředků, jak se dostat do Devátého podsvětí, konečné destinace kam míří všichni mrtví.
Ne všichni však na Deváté podsvětí věří a ztratili naději. Jiní do něj zase vůbec nechtějí. Právě ti obývají Zemi mrtvých, kde si vytvořili vlastní společnost a snaží se "žít" životy co nejvíce podobné těm, co měli před smrtí. Slaví například Den mrtvých, kdy se mohou na jeden den vrátit za příbuznými ve světě živých.

Ti co vedli ty nejlepší životy dostanou lístek na vlak číslo 9, který je převeze do Devátého podsvětí za čtyři minuty. Ti nejhorší (a že jich je!) dostanou procházkovou hůl s kompasem. Jejich cesta místo 4 dnů bude trvat 4 roky.
Než se ale Manny vůbec může vydat na svou cestu, musí si odpracovat svůj hříšný život právě v Oddělení mrtvých. Co přesně ještě za života spáchal? To neví ani on sám.
Kšefty mu už ale tolik nejdou. Zatímco jeho kolega a soupeř Domino dostává prvotřídní klienty, Manny musí rozdávat procházkové hole spodině lidstva.
A protože toho má dost, rozhodne se to změnit. Ukradne Dominovi jeho klientku, slečnu Mercedes Colomar. Její zápis je bezchybný, její život byl ukázkový. Ale z nějakého důvodu nemá nárok na lístek na vlak číslo 9. Proč?
Na to musí spolu se svým kámošem Glottisem (démon zrozený v Zemi mrtvých s jediným účelem - spravovat a řídit automobily) Manny přijít a rozhodně to nebude jen tak. Možná totiž půjde o život. Teda, o ten život po životě.

Oko hráčovo okamžitě zaujme zajímavá stylizace, která v sobě spojuje art deco 30. let a mexickou mytologii. Mrakodrapy se hezky mísí s aztéckými motivy na sochách a zdech, které neustálé připomínají, že tohle je Země mrtvých, která je z velké části založena právě na aztécké představě o životě po smrti.
Nejvýraznějším prvkem jsou ale samotné postavy. Kostry, které mají připomínat mexické figurky calacas, používané právě při oslavách Dne mrtvých.
Třetím motivem, který utváří výbornou atmosféru hry je podání příběhu a prostředí ve stylu noir filmů. Zakouřené bary, bezútěšnost, charismatický hlavní hrdina, femme fatale, mafiáni, to vše Grim Fandango má a pracuje s tím výborně.

Humor patří k tomu nejlepšímu, co se podařilo hrám vyplodit a často je černý jak bota, morbidní a cynický. S vtipem jde ruku v ruce i charisma Mannyho, jehož komentáře situací a prostředí kolem něj vás budou logicky provázet celou hru. Je to jeden z prvků, který vás bude ve hraní hnát vpřed.
A bude to hlavně výborný napsaný příběh, který se rozplétá ideálním tempem, není v něm nouze o zvraty a překvapení a zajímavé a jedinečné postavy. Dialogy s nimi jsou radost a hispánský přízvuk většiny postav se krásně poslouchá.

Grafice není co moc vyčíst. Pozadí jsou krásná a modely postav sice nemají tisíce polygonů, ani mega ostré textury, ale vzhledem k pojetí hry to vůbec nevadí. Hudba je směsicí swingu, jazzu a jihoamerického folku. Noir atmosféru krásně podtrhuje a po celou dobu hraní udržuje.
Samotná hratelnost je v jádru klasická, jde o používání předmětů na správném místě na správné postavy. Když už se ve hře zaseknete, jde to třeba o to, že si nevšimnete nějakého interaktivního prvku na pozadí. Na ty Manny upozorňuje tak, že je sleduje a otáčí za nimi hlavu když kolem nich prochází. Po většinu času to funguje dobře, problémy s tímhle jsem měl minimální.

Co však ale problémem opravdu je, tak je ovládání. Manny se na místě otáčí nesmírně pomalu a když při běhu narazí, okamžitě odrazí jiným směrem. Běhat tak v malých interiérech je tedy téměř nemožné, protože nelze udržet směr. Někdy je to dost otravné. Hře by snad možná i víc slušel point and click formát.

To je ale snad jediná výtka, kterou bych k této hře měl. Jinak je to opravdu zábavná, napínavá, chytrá, atmosférická a sexy hra. Forma ani zdaleka nepřebíjí obsah.

Pro: Příběh, postavy, stylizace, atmosféra, hudba, dialogy

Proti: ovládání, někdy snad slabší upozorňování na interaktivní věci

+17
  • PC 90
Grim Fandango, ať už jste nebo nejste fanoušky adventur, určitě jste o něm zaslechli. A to co jste o něm zaslechli, bylo jen většinou v dobrém, že ano? Takže co můžu říct já?

Za ty čtyři roky, co znám nebožtíka Manuela Calaveru, byť se potkáváme jen jednou ročně, vždy o Mexickém svátku mrtvých, jsem si toho dobráka prostě musel oblíbit. Víte, on je to mrtvák, který dokáže vytěžit z ničeho úplně všechno. Třeba potom, co musel kvůli podvodům svého šéfa poslat nevinnou duši na strastiplnou cestu do podsvětí, zjistíc o "své" chybě vrhnul se za ní, aby ji zachránil. A panečku co on při tom dokázal! Chvíle kdy z malého zapadlého bistra vytvořil během jednoho roku prosperující kasíno, to byla jen špička ledovce.
Prostě a dobře, Manny Calavera je frajer a jako každej správnej frajer se obklopuje jen zajímavými lidmi. Je tady Glottis, což je bez pochyb ten nejlepší mechanik a řidič na světe mrtvých, a pak třeba Chepito, který už roky kráčí oceánem, a spousta dalších neméně zajímavých mrtvých. A příběh který vyprávějí? To je panečku příběh, který má grády.

Přidejte si k tomu skělé grafické zpracování, kvalitní dabing a trefnou hudbu a nemáte si na co stěžovat.

Teda až na ovládání... tohle bylo poprvé, co jsem kvůli adventuře musel vytahovat gamepad, a i tak jsem semtam šílel, hlavně ve chvílích, kdy se změnila poloha kamery a Manny najednou běžel úplně jinam, než jsem měl v úmyslu, nebo reagoval na jiné předměty, než jsem chtěl. Obtížnost hádanek mi přišla poněkud nerovnoměrná – někdy jsem viděl řešení během chvíle, jindy jsem nad ním musel dumat až příliš dlouho, což sice nemusí být chyba hry, ale na druhé straně by mohla semtam dát nějakou radu, aby hráč nemusel pořád zkoušet různé předměty na tu samou věc... už jenom proto, že kvůli byť pěknému, ale zdržujícímu řešení inventáře je to práce na docela dlouhou chvíli.
Ale což, alespoň to není gumová kachnička...;)

Celkově je tedy Grim Fandango špičková adventura, kterou byste neměli minout.
+12 +13 −1
  • PC 95
Jedna z nejlepších adventure her, které jsem kdy hrál. Celý příběh je doslova prošpikován morbidním humorem hlavního hrdiny Manuela Calavery. Manuel je zaměstnancem ministerstva smrti, které určuje, zda mrtví půjdou do pekla, či nebe (neboli obdrží zlatý lístek na vlak). Jednoho dne však do jeho kanceláře přijde klientka, která navždy změní Manuelův posmrtný život a přivede ho tak na stopu rozsáhlého spiknutí, které může ohrozit celou Zemi Mrtvých.

Hra jako taková nepatří do klasického žánru point and click adventur, jelikož je kompletně ovládána na klávesnici a interakci s objekty tak zajišťuje pouze pohled Manuela na konkrétní předmět, který lze použít. Tento systém je velice inovativní, ale také občas problémový v některých situacích. Hlavní devizou hry je skvělý dabing hlavních postav a také originální prostředí inspirované mexickým svátkem mrtvých.

Pro: Výborný příběh zasazený do originální prostředí. Skvělá atmosféra, dabing postav a nápaditý humor. Na svou dobu velice povedená vizuální stránka.

Proti: Občas ovládání a také složitost některých hádanek.

+10
  • PC 90
Naprosto jedinecna a brilantni adventura. At uz pribehem, humorem nebo zpracovanim. Nechal jsem si originalku poslat tusim z GB.
Navic postava Glottise... Glottis propadly hazardu na dostizich, vytrhavajici si srdce po vyhazovu, prvni Mannyho reakce, kdyz uvidel jak Glottis vytunil jeho vozitko: "Glottis, are you loco?" :D
+7