Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Dig

01.11.1995
78
49 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

The Dig je klasická point & click adventura podle námětu Stevena Spielberga.

V nedaleké budoucnosti se k planetě Zemi přiblíží nebezpečně velký asteroid a začne si kolem Země obíhat. Jeho obíhání však začne každou chvíli více znestabilňovat, a tak k němu lidé vyslali speciální raketoplán vedený kapitánem Bostonem Lowem, aby přesně položenými náložemi uvedli asteroid na vhodnější dráhu oběhu. Avšak asteroid je ve skutečnosti tajemným mechanismem, který raketoplán neznámým způsobem přenese i s posádkou na cizí planetu do neznámých končin vesmíru. Posádka, která se skládá z dvou mužů a ženy, se musí pokusit v neznámém světě přežít a najít cestu zpět domů. A v tu chvíli se dostává hráč do role kapitána Lowa, aby svou posádku dostal zpět na Zem.

The Dig se vyznačuje detailní grafikou, která je kombinací 2D kreslených a 3D předrenderovaných scén. Hra obsahuje i dabing všech postav a ambientní hudbu. Jde o nejvážněji pojatou adventuru od společnosti LucasArts. V roce 2002 se dočkala i přeprogramování i pro Windows XP.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Jediná vážná adventura od LucasArts ve které čekejte prázdné a dlouhé roky opuštěné prostředí, drama tří kosmonautů jenž musí zabránit střetu asteroidu s planetou Zemí a v neposlední řadě nádhernou pixel-artovou grafiku.

The Dig mě na první pohled vůbec nezaujal. Počínaje hlavním protagonistou, klasickým američanem co jde rázně za cílem a zjištěním, že na scénaři se podílel Spielberg. Vše nasvědčovalo, že se bude jednat o převedení filmů jako Armageddon do podoby počítačové hry. Ve výsledku jsem se moc nemýlil, ale přes mírný prvotní odpor jsem se do hry pustil a za pár dní dokončil. Ještě je třeba dodat, že na The Dig je velké monožství názorů. Ti, co mají rádí sérii Monkey Island či Day of the Tentacle budou pravděpodobně mírně zklamáni rozdílným tématem a zaměřením na publikum, jenž chce vážnou sci-fi adventuru.

Pro mě bylo asi nejdůležitější, že tu byl už použit moderní systém ovládání jako ve Full Throttle, který je o dost dynamičtější než starý systém s klikáním na tlačítka úkonů (/edit - ovládání pomocí ikon také není špatné :). Příběh se mírně inspiruje tématem 2001: A Space Odyssey. Také tu je vyšší forma bytí a oddluočená posádka v cizím prostředí.

Kapitolou samo o sobě je ručně kreslené prostředí (například já jsem vytípal 53 screenshotů). Na planetě je například precizně zpracovaný exteriér, podzemní komplexy, různé šachty či mohutné skalní klenby. Hudba je zde zastoupena jen atmosféru dolaďujícím ambientem či kratšími melodiemi.

Největší chybou tak zůstavá happy-end konec, který jako by někdo ze shora mimo vývojářské studijo přikázal doimplementova. Na to, že LucasArts tvořili The Dig více než pět let je hra také docela krátká. Ale dabing je parádní jako obvykle.

Pro: atmosféra, audiovizuální zpracování, dabing

Proti: některé puzzly, konec

+23
  • PC 75
The Dig má výborný příběh, ale přesto má spoustu neduhů, kvůli kterým jsem si hru nemohl užít trochu víc. Prvním problémem je složitost. Bez návodu bych to asi nedohrál. Jelikož jste na cizí planetě, nemůžete intuitivně zjistit, k čemu jaká věc je a jaké má vlastnosti, takže to nakonec dopadne tak, že budete všechno zkoušet se vším. Navíc bude polovina vašeho inventáře obsahovat různé tyče a tyčky a ve hře je děr víc než dost. Též tady působí onen pixelhunting, který se ovšem týká překvapivě vchodů a ne předmětů. Často jsem totiž přehlédl nějakou díru, do které bych mohl eventuelně vkročit, jelikož jsem ji považoval jen za pozadí. Hra také obsahuje nepřeberné množství lokací, takže styl ´zkoušet všechno se vším´ je značně zdlouhavá. Další problém je to, že určité věci jsou vám k ničemu, pokud je nezkombinujete v určité lokaci, což může při zkombinování v lokaci jiné budit dojem, že to je k ničemu. Jeden příklad za všechny: Když jsem se kolegyni ukázal jistou kamennou desku, dala mi půlminutovou přednášku, jejímž závěrem bylo, že neví, co to je. (dialogy mi přeskakovat nešly) Ale když jsem se ji zeptal v té dané lokaci, něco ji najednou napadlo a hra mohla pokračovat. Na tohle jsem došel jen díky návodu, protože jsem se ji zeptal dvakrát v lokacích jiných a bylo to k ničemu. Proto jsem to už nezkoušel.

Ale tohle všechno bych hře odpustil, kdyby nebylo toho největšího problému. Konce. The Dig rozehraje opravdu skvělý a poutavý příběh na zajímavém místě. Zkoumáte cizí opuštěnou planetu a její zvyky a každý byť minimální kontakt s mimozemšťany oslavujete zvoláním "Hurá!". Ten konec tuhle hru ale degradoval o 10-15% mého hodnocení. Ten nucený a vyždímaný Happy End do téhle hry vůbec nesedl. Všichni najednou byli šťastní, všechno se povedlo, planeta byla zachráněná, lidstvo začalo s cizí planetou spolupracovat... HNUS! Neříkám, že nemám rád, když to dobře dopadne, ale tady to bylo všechno až na dřeň.

Závěr: Opravdu těžká hra, se skvělým příběhem, ale příšerným koncem. Měl by ji zkusit každý, kdo má rád LucasArtovky už proto, že se jedná o netypickou LucasArtovku, která i tak dokáže pobavit.

Pro: Příběh, skvěle dávkovaný humor, prostředí, postavy

Proti: Konec, složitost, pixelhunting

+16
  • PC 70
Zajímavá adventura, ke které jsem se dostal až dlouhých 25 letech po vydání. I když jsem hru vnímal při jejím vydání, dostal jsem se tehdy pouze k demu, plnou verzi jsem si ale nikdy nesehnal. Jeden z mých restů byl tedy napraven až v roce 2020.

Příběh hry je z počátku velmi zajímavý. Jako velitel vesmírné expedice máte za za úkol navrtat asteroid, který se blíží k Zemi, a odpálit na něm dvě nálože, díky kterým změní Attila, jak bylo těleso pojmenované, svojí dráhou a stane se družicí naší země. Attila byl v naší historii mocný vůdce Hunů, kterému se přezdívalo "Bič Boží". V současné době se toto slovní spojení používá pro jakékoli události či jevy, které odpovídají stylu bojů Attily - spálené země. Proto dostal asteroid ve hře The DIG jméno Attila - jeho dopad na Zemi by totiž měl zcela katastrofální následky.

Navrtáním a odpálením dojde k objevení vstupu do útrob asterodiu, který se uvnitř ukáže být více umělý, než by člověk čekal. A také se po určité době ukáže být více mezihvězdnou lodí, než na první pohled vypadá. Tři z pěti hlavních hrdinů v automatickém režimu odveze na domovskou planetu svých tvůrců, kde teprve začíná to pravé dobrodružství.

Hra se tak odehrává na cizí planetě, kde trojice hrdinů hledá smysl všeho okolo sebe, kde postupně objevují zákonitosti původní rasy a po čase přijdou na to, proč je planeta tak zoufale prázdná a na první pohled bez života.

Čím mě The Dig doslova uchvátil bylo grafické zpracování. Hra vznikla v roce 1995 a díky tomu je z větší části ručně kreslená v nízkém rozlišení. Nebál bych se kvalitu pozadí označit až za pixelart. Jednotlivé lokace na mě často dýchali svojí atmosférou už jenom tím jak vypadaly. Pokud si k perfektní grafice prostředí přidáte ambientní hudbu složenou z většinou krátkých smyček, bude většina hráčů s největší pravděpodobností atmosféru hry považovat za skvělou. Hra se navíc vyznačuje skvělým dabingem a výborným technickým zpracováním.

Čím mě naopak The Dig příliš neoslovil, je kolísavá kvalita rozhovorů. Občas jsou napsané skvěle, někdy ale bohužel zklouzávají do naivnosti, či účelovosti. Dost mi bouralo atmosféru, kterou vytvářela grafika a hudba, když postavy tlachali doslova o ničem, jenom proto, aby tam jednoduše nějaký dialog byl.

Grafická stránka, byť překrásná, má také své úskalí. Občas jednoduše na pozadí nepoznáte, že se jedná o vstup někam dál, případně nerozeznáte popředí od pozadí, jelikož barvou a stylem splývají a vy tak přehlédnete předmět, tak potřebný k dalšímu postupu dále. Též obrazovky, které někdy skrolují, ale někdy ne, můžou být občas problém. Hra vám nijak nenaznačí že se obrazovka posune, poté co hlavní hrdina dosáhne určitého bodu v lokaci, a tak budete často chodit od kraji ke kraji jenom pro tu jistotu, že to nikam dál nevede (ale občas ano).

Taktéž kombinatorika není příliš kvalitní a tak se setkáte s předměty, které se v určité kombinaci projeví až na určitém místě. Ještě horší je toto u rozhovorů, kde pokud s postavou mluvíte o nějakém konkrétním předmětu, postava pouze na jednom jediném místě ve hře o předmětu prozradí zcela zásadní informace. Hra vás na to ale nijak neupozorní a hráč se tak, poté co o předmětu mluvil na několika místech, vzdá pokusů o předmětu mluvit, čímž se ale dostane do slepé uličky. Při hraní se tak nelze vyhnout nejenom kombinování všeho na všechno, ale také zjišťováním informací o všem všude, jelikož nikdy nevíte, kdy a kde konkrétně se dialog posune dále. Celkově tak obtížnost hry hodnotím jako opravdu velmi vysokou, především kvůli špatnému návrhu, občas ale také díky nelogičnosti - složení kostí mrtvého tvora je velmi těžké, jelikož nevíte jak vypadal a kosti jdou skládat do všech možných, i špatných, kombinací. Po správném složení je nutné do tvora vložit bombu, poté tvora oživit, poté se schovat, poté nechat oživeného tvora sežrat příšerou a poté co jí v tlamě tvor bouchne, máte volnou cestu dále. Nebo vypáčení kousku ovládacího panelu na zdi. Žádný panel ve hře nejde vypáčit, pouze jeden jediný, ale pouze v momentě, kdy v něm složíte správně klíč k otevření. To že složíte klíč správně vám hra ale nijak neřekne, to pouze okomentuje hlavní hrdina až poté, co skládání opustíte. Ve výsledku musíte opustit skládání obrazce vždy po každé změně a sledovat, jestli hrdina pronese nějaký komentář. Hráč toto ale neví, takže se jedná o měnění obrazců na panelu bez očekávaného otevření dveří jako vždy u jiných panelů. Pokud si ale výše uvedené nějak hráč uvědomí, a má složený správný obrazec bez otevření dveří (byť u všech ostatních panelů se již dveře otevřeli), tak až poté lze vypáčit panel pomocí kosti. Tohle bylo velké zlo.

Ovládání je naproti tomu velmi přehledné a lehké, jeden kurzor stačí na většinu akcí. Inventář je udělaný dobře a nikdy nebudete trpět jeho nedostatečnou velikostí (zdravím adventury od Westwood Studios).

Příběh hry, který nechci spoilerovat mimo schované spoilery výše, na mě působil velmi zajímavě, bohužel díky občasným nelogickým akcím dostával trhliny. Konec příběhu nechci hodnotit tak přísně jako většina kolegů zde, přesto bych si dokázal představit lepší zakončení. Vážnost a syrovost příběhu na konci každopádně dostane na zadek.

Celkově hodnotím The DIG jako nadprůměrnou adventuru, především po stránce příběhu, grafiky, hudby a ovládání. Občasná nelogičnost a chyby v návrhu hry ale bohužel The DIG strhávají dolů. Hru obecně doporučuji, ale nebojte se v případě problémů nahlédnout do návodu. Vůči hře to není vůbec nefér, pouze srovnáte férovost s tím, jak samotná hra občas přistupuje k hráči.

Pro: Nádherná grafika pozadí, příjemná ambientní hudba, fajn ovládání, přehledný inventář, zajímavý příběh

Proti: Občas špatný návrh herních mechanik, někdy nelogické, občasný pixelhunting, rozporuplné zakončení

+16
  • PC 80
K The Dig jsem se dostal pozdě a hned po první hodině hraní jsem musel konstatovat, že jsem o dost přišel. Základní herní koncept LucasArts adventur zde zůstává beze změny, stehně tak grafika, která spíše než dokonalostí útočí svým nostalgickým kouzlem.
Na scénáři se podílel Steven Spilberg, a je to znát, hned úvod na tiskové konferenci působil dost filmově a líbivě. The Dig začíná zlehka, aby pak mocně gradovalo. Děj je zajímavý natolik, aby vás donutil zkusit hru dohrát na jeden zátah.
Animace postav je na uvěřitelné úrovni a z gestikulace při rozhovorech by si měly některé dnešní adventury vzít příklad.
Atmosféra hry přesně vystihuje styl vesmírné sci-fi a vyzdvihuje beznaděj a bezradnost hlavních hrdinů.
Co by byla ale atmosféra bez hudby, která chytře hraje na strunu toho, že ve vesmíru není nic slyšet.
Hra má i slušný dabing a interakce mezi postavami je proto posunuta na další level. Obzvlášť Lowe je výborně nadabován. Ve hře je možné i jen tak tlachat což potěší a dává postavám lidskost. A ne že jsou jenom strojem na úkoly.
Velitel akce Lowe, který má za úkol prozkoumat asteroid Attila má k ruce ještě další dvě postavy. Brink je archeolog, který ví všechno nejlípa časem začne hodně prudit a novinářka Robbinsová, která vyplňuje ženský prvek ve skupině.
Příběh se sice z počátku dost vleče, ale díky tomu dostaneme prostor k poznávání postav, které se během hry vyvíjejí.
Úkoly se drží v rámci nastavené logičnosti světa a selským rozumem jsou řešitelné, myslím ,že žádný zásek nehrozí.
Optimalizace je také na úrovni hra nepadá a jde bez problému dohrát.
Ale ten konec K takovému příběhu se prostě Happy end nehodí.

Pro: Hudba, hratelnost, příběh, atmosféra, dabing

Proti: Konec, zdlouhavost, krátkost

+15
  • PC 85
The Dig aneb jediný pokus o 100% vážnou adventuru od Lucasů, navíc v ranku sci-fi. Dá se říct že povedený pokus.

Dig má jedno eso v rukávě - scénář psal Steven Spielberg, dialogy slavný spisovatel Orson Scott Card a je to poznat. Už začátek hry je víceméně filmový - filmovým způsobem jsou představeny postavy, nastíněn problém (na Zemi míří asteroid) a s tříčlennou posádkou se vydáváte do kosmu odpálit asteroid. Akce probíhá úspěšně ale asteoid nebyl jen kusem šutru, ale sondou, která odveze hrdiny na mimozemskou planetu. A tak se ocitáte na cizím pustém světě, kde nerozumíte jazyku, přístrojům ani podivné technologii. Příběh toho obsahuje opravdu dost oživování mrtvých, závislost na oživovacích kamenech, prastarou rasu a jiný stupeň bytí, tvůrce který trpce lituje svých vynálezů..

Především ale obsahuje onen Spielbergovský "pocit úžasu z neznáma" který tak báječně fungoval v jeho starých sci-fi filmech. Dialogy jsou fajn s lehkými pokusy o humor, postava jsou fajn. Kapitán Low je obyčejný voják, který chce domů, Maggie je otřískaná reportérka který je typicky ženská a Brink se z nadřazeného vědce mění v pořádného magora. A zmiňovaný happyend? Ale proboha, tohle prostě k Spielbergovi patří.

Graficky je to určitě moc pěkně nakreslené a nechybí spousta filmečků. Jen škoda, že rozlíšení je docela nízké a dneska to všechno vypadá už poněkud rozplizle.

Hratelnost taky není vůbec zlá. Jeden kurzor na všechno, předměty které nepřehlídnete. S posádkou komunikujete pomocí obrázků a když téma vyčerpáte zmodrá. Občas je sice problém najít cestu dál, ale nic hrozného. V průběhu hry se budete pohybovat v centrálním Nexusu, odkud si můžete otevírat cesty do jedné z pěti věží, která má vždy trochu jiný účel. Budete sbírat kódové tyče, jezdit metro-koulí, aktivovat světelné mosty a celou dobu přemýšlet k čemu to všechno povede. Nechybí ani pár puzzle (skládání kostry je pořádný oser) a kupodivu i taková moderní fičura jako opuštění místnosti dvojklikem. Občas je otravné to létání od čerta k ďáblu, občas Vás nenapadne, že musíte znovu za někým zajít nebo se někoho na něco zeptat, abyste se pohnuli. Ale nic strašného.

Zkrátka The Dig je kvalitní adventura se slušným sci-fi příběhem a solidní férovou hratelností, která vydrží a i když nepatří mezi moje největší srdcovky, 85% si zaslouží.

Pro: Příběh a všechno kolem od Spielberga, slušná hratelnost bez podrazů, opouštění mísnosti dvojklikem.

Proti: Pěknou grafiku zabíjí nízké rozlíšení.

+15