Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Full Throttle

79
55 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
30.04.1995 PC
Vývojáři:
Full Throttle, adventúra, ktorú vo svojej dobe buď ľudia milovali, alebo na ňu nadávali. Hráč sa v nej prevtelil do úlohy Bena, motorkára a hlavy gangu, ktorý si hovorí Polecats. V bare sa Ben stretne s Malcolmom Corleyim, ktorý je posledný výrobca ozajstných motoriek v krajine. Ben si s Malcolmom celkom rozumie, ale ponuku, ktorú dostane od Malcolmovho podriadeného, viceprezidenta spoločnosti Adriana Ripburgera (Mark Hamill), odmietne. A niektoré ponuky sa jednoducho neodmietajú. Ben skončí v odpadkovom koši a jeho gang je zatiahnutý do nekalých plánov podlého Ripburgera.

Full Throttle bol prvým samostatným projektom Tima Schafera, ktorý mal za sebou prácu na takých projektoch, akým bola Day of the Tentacle, či Secret of Monkey Island (jeden z jeho zatiaľ posledných počinov je kritikou vysoko cenená hra Psychonauts). Už na tejto hre je vidno, že sa Tim Schafer pokúšal posunúť žáner klasickej adventúry do iných rozmerov. Full Throttle obsahuje nie len klasické adventúrenie, ale i akčné medzihry, ktoré musí hráč absolvovať.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
K adventuram od LucasArts mam trosku ambivalentni vztah, vetsina z nich me tolik nebavi, at uz z duvodu slabsiho pribehu (napr. Sam and Max), nebo jejich prisernemu ovladani a nejradeji mam tu, na kterou se nejvic zapomina, tedy The Dig. Zkratka a jednoduse, adventury od LucasArts jsou precenene a jako pomnik tomuto tvrzeni pak stoji slavny Full Throttle.

Adventura Full Throttle byla ve sve dobe ocenovana diky filmovemu pristupu, v podstate se jedna o tehdy modni zanr interaktivniho filmu, ktery nicmene obsahuje vice pristupu hrace do hry, nez bylo obvykle. Mene pocetnymi hardcore hraci pak byla kritizovana pro svuj smesne kratky rozsah. U nej by bylo dobre se trochu pozastavit, kratsi hru jste totiz pravdepodobne jeste nehrali. Full Throttle je v zasade zhruba 10 pomerne obtiznych adventurnich ukonu, prokladanych nekolika akcnimi mezihrami. Tot vse, za jeden vecer to mate za sebou. Samozdrejme nelze rict, ze bych se u toho prave diky onomu filmovemu pristupu a motorkarskemu prostredi nudil, u zaverecnych titulku jsem mel opravdu prijemny pocit, coz ale bylo zpusobeno z vetsi casti skvelou hudbou. Nutkani si hru zahrat znovu se nicmene nedostavilo ani po letech, nulova znovuhratelnost je u takto kratke hry kamenem urazu.

Zpracovani je ok, rozhodne se vsak nejednalo o spicku ani v dobe vydani. Animace a hudba se sice povedly, slabsi je ale grafika adventure casti, ktera je obcas hlavnim duvodem jeji vetsi obtiznosti. Standartne dobry dabing je trochu stahovan dolu amaterskym namluvenim hlavniho hrdiny, ktery sice zni drsne, ale porad stejne i v momente kdy sedi u baru, jako v momente kdy je natahovan na skripec. LucasArts nastesti neimplementovali jejich tradicni priserny scumm ovladaci system, misto nej vsak prisli s radobyvtipnym tezkopadnym ovladacim menu v dobe, kdy se ovladaci system ala Kyrandie pomalu staval standardem.

Rozhodne nechci rict, ze by Full Throttle byla spatna hra, tech par hodin jsem se u ni naopak velmi dobre bavil. Jeji razeni do ruznych zebricku typu "10 nejlepsich adventur vsech dob", ktere obvykle sestavuje clovek ze vsech adventur, ktere kdy hral, je pro me zahadou. Osobne bych Full Throttle spis zaradil do zebricku "10 nejprecenovansich her vsech dob". Je to sice dobra hra, takovych "dobrych" her je ale spousta. Proto mi neni lito, ze ke hre nevzniklo pokracovani, narozdil od mnoha jinych. Pokud chcete nejakou hru dohrat opravdu rychle, je Full Throttle jasnou volbou.

Pro: Filmovy pristup, animace, hudba, akcni mezihry

Proti: Neuveritelne kratke, misty deliricka obtiznost, dabing Bena

+18
  • PC 60
Celkem mě udivuje zdejší počet hodnocení, i přes více než nepříznivé ohlasy z redakce Score. Kdybych za Full Throttle měl platit tehdejší plnou cenu, jistě bych se po těch třech, čtyřech hodinách tvářil stejně. A to je také největším problémem samotné hry - je krátká a vcelku jednoduchá, tedy přesný opak toho, na co jsou (byli) fanoušci LucasArts zvyknutí. Naštěstí to dokáže vyvážit, a nedopadá tak jako produkce American Laser Games nebo podobně laděné interaktivní filmy.

Ostatní prvky už jsou však podstatně zajímavější a hodnotnější. Počínaje zajímavým a málo vídaným zasazením mezi pouští ošlehané motorkáře a výborným dabingem konče. Navíc hra příjemně plyne, nehází pod nohy příliš překážek v podobě malých předmětů nabo nelogické kombinace předmětů.

Příběh není nijak komplikovaný, úvodní scéna dokáže naladit na jízdu v nedaleké budocnosti, kdy klasické motorky se již nevyrábí, a jsou zájmem pouze několika gangů a nadšenců jako je hlavní hrdina hry. Jedním takovým příslušníkem gangu je právě Ben, v jehož kožené vestě odehrajete celou hru. Během tohoto putování potká minimum spřátelených tváří, ale když už, tak mu pomohou po zbytek jeho cesty. I přes krátkou hrací dobu se najde místo na zpestření hratelnosti. Pár desítek minut strávíte přímo v sedle vašeho stroje, a zbraní se budute snažit zbavit dotírajících motorkářů, nebo se dostanete i do dvoustopého vozidla v jedné demoliční aréně. Navíc celkem často narazíte na další povedené cutscény posuvající děj závratnou rychlostí kupředu.

Kdyby Full Throttle vyšel dnes, dovolil bych si tvrdit, že by zaznamená podstatně větší úspěch než v roce 1995. Jedná se totiž o adventuru moderního typu se snadným ovládáním, pěknou ručně kreslenou grafikou a optimálním vyvážením obtížnosti a délky - svým předchůdcům, tedy Indiana Jones and the Fate of Atlantis a The Secret of Monkey Island se ale vzdaluje až příliš.

Pro: výborné animace, grafika, dabing, zajímavé a neokoukané zasazení, hratelnost

Proti: krátké, jednoduché

+18
  • PC 75
"Když si vzpomenu na Maureen, vybaví se mi dvě věci: asfalt - a trable"... nebo takhle nějak se to říká v intru.

A když si vzpomenu na Full Throttla, vybaví se mi jedno odpoledne roku 1998, když jsem telefonem kontroloval dítě, jestli přišlo domů ze školy a jestli je vše v pořádku... Kontroloval jsem ho po pevné lince, protože mobily v té době vlastnili jen menežéři, kteří nosili fialová saka s ohrnutými rukávy. A kontroloval jsem ho z kanceláře, ve které bylo kromě mě ještě asi 5 lidí... Dítě, které chodilo do 2. třídy základní školy, si postěžovalo, že "jezdí sem a tam, mydlí motorkáře a ono furt nic." Protože jsem předešlého večera pokročil, poradil jsem mu: "Slepou rybu musíš praštit prknem"... Když jsem vyslovil tuto podivnou větu, všiml jsem si, že osazenstvo kanceláře na mě užasle zírá a nevěří vlastním uším...

V komentářích se píše, že "Full Throttle je neuvěřitelně krátká hra". S tím si dovolím nesouhlasit. Mně osobně, když jsem ji hrál poprvé, zabrala spoustu dlouhých večerů. Jednak jsem neměl s adventurami příliš zkušeností, vlastně to byla moje druhá (po Dračí historii), takže jsem trošku tápal. Za druhé to bylo v dobách předinternetových, kdy jsem se nemohl jen tak podívat do návodu. Na všechno jsem musel přijít sám. V případě vleklých zákysů jsem telefonoval švárovi, od kterého jsem měl hru půjčenou a který měl přístup na jakýsi pre-internet s připojením po telefonní lince... No a za třetí je FT násilně natahovaný různými opruzy, u kterých bez návodu jen stěží přijdete na správné řešení. Těmi opruzy myslím nejen (neblaze proslulé) bitky v kaňonech a demolition derby, ale také různé sekvence, kdy musíte provést sérii úkonů ... a když je neuděláte v přesném pořadí, tak vám dojde čas a vy musíte začít znovu.

Aktuálně - po 20-ti letech od prvního hraní - jsem si teď FT přehrál znova. Ze zvědavosti jsem si hru zahrál v remastered verzi i v té původní. Původní verze je dělaná pro malé monitory a na velkém je děsivě roztahaná, vlastně vypadá spíš jako abstraktní obraz plný Rorschachových skvrn. Grafika se v "remastered" verzi značně vylepšila. Na druhou stranu mám pocit, že z "remastered" verze vypadlo pár sekvencí (minimálně jedna)... Ani původní, ani remastered verze není konstruovaná na "akční vsuvky", které jsou tam implantované docela násilně. Ovládání akčních pasáží je neohrabané, hra reaguje se zpožděním (a demolition derby je samo o sobě jedna velká katastrofa).

Jak jsem se dočetl na Wiki: i přes určité nedostatky vydělal původní Full Throttle neuvěřitelný balík, kterým byli ohromeni i samotní tvůrci. Chystalo se několik pokračování, respektive se chystalo několik verzí pokračování, ale všechny byly zastavené. Nechápu proč.

Musím vyzdvihnout atmosféru, kterou bych popsal asi takhle: mladí drsní motorkáři se proháněli ve vyprahlé pouštní krajině. Když se tam proháněli asi dvacet let, nepřišla je vystřídat žádná další generace a jim nezbylo nic jiného, než se prohánět dál. Benovi je aktuálně (soudě podle vizáže) asi tak 50. I ta Maureen je spíš odkvétající čtyřicátnice než svěží poupátko... Krajina se vylidňuje, farmy krachují a lidé se stěhují do vzdáleného města. Divoká poušť si bere zpět území, které jí na krátký čas vyrvali lidé. Parta drsňáků se snaží uchovat si svůj životní styl. I když vědí, že jsou poslední a po nich už nepřijde nikdo další, tak se nevzdávají. To se mi na Full Throttlovi líbí.
+16
  • PC 70
Ani do jedné ze tří her z roku 1993, které mě zbývají se mi pouštět nechtělo, do třetího Simona Sorcerera už vůbec ne a tak jsem se rozhodl doplnit mezeru v dohraných Lucasovských adventurách. Full Throttle si pamatuji spíše díky sporu mezi Andrewem a Fukou ve Score, než na to jak se mi kdysi líbila a moc se to nezmění.

Full Throttle není v zásadě špatný projekt. Hned na začátku odpálí děj bombastické intro, ve kterém se banda motorkářů seznámí se stařičkým majitelem poslední továrny na motorky. Toho ale odpraví jeho zástupce, z vraždy je obviněn postarší motorkář a ten se vydá očistit své jméno a sejmout záporáka.

Multimediální stránka je skvělá, filmečky jsou jak je zvykem u Lucasů naprosto parádní, skvěle nadabované (záporáka mluví Mark Hamill), finále připomíná akční filmy 90. let, do toho hraje motorkářský rock skupiny Gone Jackals. Všechno včetně grafiky a vzhledu hrdiny je skvěle karikované a stylizované. Jenže pod tím vším je to poměrně béčkový příběh, který by v 90. letech šel jako film rovnou na video.

Problémem je samotná hratelnost. Ne že by se to ovládalo špatně - kliknutí na předmět vyvolá menu (oko, jazyk, ruka, noha), které použijete, dvojklik slouží k urychlení odchodu. Kurzor se zvýrazní při přechodu předmětu, ale bez popisu nevíte, že potřebujete kliknout na ten malý kousek něčeho a přichází zákysy.

Jádro pudla je v tom, že většinu hry koukáte na filmečky nebo ji strávíte akčními mezihrami. Souboje na motorkách jsou se zavřením obou očí ucházející. I když na to, že každého můžu sejmout něčím jiným, nebo jak se odbočuje jsem přicházel metodou pokus omyl. Demoliční derby (se specifickým postupem) je ale jednoznačně příšerné. A na samotné adventuření zbývá asi tak 30% hry. A to jsou úkoly nadmíru nelogické (celý stánek se suvenýry), plné pixelhuntingu, hledání cest a přemýšlení co máte vlastně dělat. Závěrečný souboj na trucku je sice bombastický, ale časově omezený a když Vám to přemýšlení trvá moc dlouho, zařvete a jedete znovu.

Zkrátka pěkně se mi na to koukalo, dobře poslouchalo a i ten béčkový příběh jsem si celkem užil, jen jako adventura to není upřimně žádný zázrak.

Pro: Grafika, animace, vizuální stylizace, hudba, béčkový motorkářský příběh.

Proti: Přemíra animací a akční sekvencí na úkor adventuření, nelogické úkoly.

+15
  • PC 60
Disclaimer: Obecně nepreferuji žánr point and click adventur. Gameplayem příliš pasivní, nikdy mě nebavila hratelnost založená na kliknutí a čekání zatímco postavička někam jde. Nicméně herní výzva je o rozšiřování herních obzorů, tak jsem zkontroloval co mám na GOGu za hry, a pro kategorii "S humorem jde všechno lépe" padlo oko na Full Throttle. Byl jsem zvědav i proto, že Tim Schaffer je obecně považován za legendárního designéra, ale já od něj vlastně zatím nic nehrál.

Takže Full Throttle. No, nebylo to špatné. Příběh je sice jednoduché klišé, ale jeho zpracování se povedlo, postavičky mají určité kouzlo, Ben měl to správně tvrďácké charisma a záporák Adrian Ripburger (krásné jméno) měl v hlase hint Jokera, který tam vpasoval dabující Mark Hamill. Prostředí motorkářských gangů je herně v podstatě kompletně netknuté (napadá mě jen Lost and Damned pro GTA4), takže také bod k dobru.
Hratelnost je poměrně snadná, i jako nehráč adventur jsem se zasekl jen dvakrát, a pokaždé to bylo na pár minut, kvůli nepřehlednosti grafiky (na vrakovišti jsem přehlédl, že se dá jít nahoru do kabiny jeřábu, pak na konci v letadle jsem přehlédl motorku).
Co ale musím vytknout jsou minihry. Mlácení nepřátel na motorce, no bylo to stupidní a debilně zpracované, ale budiž, příliš času to nezabralo. Víc mě ale potom iritovalo "destruction derby". To navrhoval magor a byl to jediný úsek kde jsem se podíval na walkthrough, protože jsem netušil zda něco dělám špatně, nebo tam je nějaký trik (byl). Každopádně tyto minihry v té podobě jaké jsou, hře nic pozitivního nepřinesly.
Z kladů bych ještě vypíchl milosrdně krátkou herní dobu (mě ty 3-4 hodiny na point and click adventuru bohatě stačí, psal jsem, že tento žánr moc nemusím, ne?) a skvěle šlapající muziku.
No a ten humor? Není to žádná hitparáda, nepochybuji, že Schaffer napsal již vtipnější hry, ale občas jsem se pousmál, ne že ne.
+14