Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Psychonauts

19.04.2005
21.06.2005
04.12.2007
28.08.2012
07.06.2016
24.10.2017
kompatibilní
83
147 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jedná se o hru od Tima Schafera (The Secret of Monkey Island, Grim Fandango), ve které se ujmete hlavního hrdiny jménem Razputin. Ten se dostává po útěku z domova do výcvikového tábora pro psychonauty (agenti se speciálními schopnostmi), kterému se říká Whispering Rock Psychic Summer Camp. Místo, kde se tento tábor nachází, totiž před dávnými lety zasáhl meteor z materiálu s názvem psitanium. To ovlivnilo jak místní faunu, které propůjčilo psychické schopnosti, tak i nové obyvatele. Ty to ovlivnilo natolik, že museli být umístěni do zařízení pro duševně nemocné. Vláda nakonec toto zařízení přestěhovala a kráter po meteoritu zaplavila vodou ve snaze zabránit dalším lidem osídlit toto místo. Ovšem stejně to lidem nedalo a postavil se zde výcvikový tábor pro speciální agenty.

Razputin se setkává s jinými psychonauty, kteří mu sice zakážou účastnit se aktivit, dokud si pro něho jeho rodiče nepřijdou, ale svolí k tomu, aby předvedl své psychické schopnosti. Díky tomu se zjistí, že někdo dokáže manipulovat s myslí ostatních psychonautů a právě Razputin je jediný, kdo to dokáže zastavit, čímž začne jeho dobrodružství..

Psychonauts je akční 3D plošinovka se zvláštními úrovněmi, které reprezentují mysl toho psychonauta, jehož vnitřní svět je právě zobrazován. Každý svět je odlišný od toho předešlého, má svůj unikátní vzhled a ovlivňuje způsob, jakým se hra právě hraje. Ovšem každá z úrovní má společné to, že Razputin v nich musí porážet své protivníky, bosse a sbírat měnu, která je potřebná pro vylepšení schopností hlavního hrdiny. Další náplní hry jsou také logické hádanky, jejichž řešení spočívá v použití psychických vlastností Razputina, jako je telekineze, čtení mysli či vytvoření štítu. Výcvikový tábor pak slouží jako centrální hub, ve kterém je možné interagovat s ostatními postavami a dozvědět se tak více o světě psychonautů.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Originalita, nápaditost, neokoukanost. Tyhle tři slova sedí na Psychonauty dokonale. A taky to, že zdání klame.

Hlavní postavou je Raz, 10 letý klučina, co se rozhodl utéct z domova a stát se psychonautem, speciálním agentem s mentálními superschopnostmi. Na letním táboře pro mladé budoucí psychonauty se tak učíte, jak silou mysli něco zapálit nebo jak se stát neviditelným. Jenže mezi tím se začnou dít divné věci a zbude to právě na Razputina, aby celou záhadu vyřešil a zachránil své kamarády a zbytek světa před katastrofou.

Jednotlivé lokace jsou asi jedny z nejšílenějších, co jsem kdy ve hrách potkala. Raz totiž musí v rámci svých dobrodružství vstoupit do mentální krajiny jiných postav. A že to opravdu nejsou jen louky plné květin a motýlků (a králíčků). Každý mentální svět je jiný, panují v něm jiná pravidla a pro jeho rozuzlení musíte najít to, co jeho vlastníka trápí a pomoci mu porazit jeho osobní démony.

Pokud se zrovna nepotloukáte myslí někoho jiného, můžete zkoumat areál tábora, kde se můžete zúčastnit "scavenger hunt" soutěže, která spočívá v hledání různě ukrytých "trofejí" či sbírání karet, které můžete použít pro vylepšení úrovně postavy.

Ačkoliv může hra zezačátku svou stylizací a postavami působit jako hra pro děti, rozhodně tomu tak není. Hlavně ke konci se dostanete do hodně temných zákoutí a i přes grafické ladění se autorům povedlo vykouzlit až hororovou atmosféru. Každopádně ten, kdo navrhoval finální lokaci, byl buď génius nebo psychopat. Možná obojí.

Tahle hra by rozhodně neměla zůstat zapomenuta. A to i přes některé drobné vady - třeba kameru, která se občas nechová tak, jak by člověk zrovna potřeboval. Psychonauts mi hodně připomínají Beyond Good and Evil - ta byla taktéž originální, se skvělým příběhem a bohužel u hráčů nedoceněná. Pokud si chcete zahrát něco jiného a nekoukaného, rozhodně sáhněte po Psychonauts. A vemte si k tomu gamepad, s ním je hraní mnohem pohodlnější a zároveň i mnohem lepší zážitek.

Pro: Originalita, nápaditost lokací, superschopnosti

Proti: Kamera, ovládání (s gamepadem ovšem v pořádku)

+34
  • PC 80
Dost zajímavá a především bláznivá plošinovka, kterou bych originalitou rád přirovnal k Beyond Good & Evil. V táboře pro začínající psychonautiky, špióny s psychickými schopnostmi, začne kdosi unášet děti a sbírat jejich mozky, pomocí nichž chce ovládnout svět. Zní to šíleně? Tak to počkejte, až budete jako King Kong dobývat mrakodrapy v mozku zmutované obří ryby jménem Linda, pomáhat vyhrát falešnému skutečnému Napoleonu Bonaparte v jeho válečné deskové hře nebo řešit »děsivou« konspirační teorii o .. mlékaři (pro mě nejlepší mise).

A to je jen malý výčet toho, co zde na vás čeká. Hra obsahuje velmi vtipné scénky a naproti tomu za pár minut dokáže připravit takřka hororový zážitek. Každá jednotlivá postava v dětském táboře má svoji vlastní cestu, své vlastní já a některé vám i Razputinovi přirostou k srdci. Postupem ve hře získáváte psychické dovednosti, mezi kterými jsem si nejvíce oblíbil Levitaci, Štít a Telekinezi. Jednotlivé dovednosti se vám po dosažení určité úrovně zlepšují (nejdříve na každé 10. úrovni, později na každé 5.).

Nejvíce mě na hře bavily všemožné reference. Třeba již uvedený King Kong, ale hodně mě pobavila scénka v Black Velvetopii, kde se odehrává milostný trojúhelník mezi Edgarem a jeho bývalou družkou Lampitou Pasionado. Edgar však Lampitu nachytal inflagranti s Dingem Inflagrantim. Na střední škole Edgar přišel podobně o svou tehdejší přítelkyni s panem Deanem LaGrantem :) A takových hračiček řečiček je tu požehnaně.

Psychonauts není úplně dokonalý, chyby jsou však pouze technického rázu. Občas jsem se zasekl na skluzavce a musel jsem znovunahrávat pozici, zlobivá kamera je evergreen podobných titulů a sem tam mi přišla na škodu i jistá roztahanost, kdy, přiznám se, jsem občas zívnul. Celkově bych však hru výrazně doporučil každému milovníku plošinovek, zbytek by se měl připravit na klasické neduhy těchto her.

Pro: Vtipné, zábavné, originální, reference a narážky, hratelnost

Proti: Občas roztahané, technické bugy, kamera

+20
  • PC 85
Ohromně nápadítá a vtipná hra. Skvělá grafická stylizace. Každá úroveň vypadá jinak. Snad poprvé mě bavilo hledat bonusové předměty (skončil jsem na 97 úrovni). Vyborný nápad umístit děj do hlav s psychickejma problémama a jejich "léčení". Vývoj postavy a jejich mentálních sil. Vtipný a dobrý příběh. Hra má spád. Skvělé, skvělé, skvělé! Tuhle hru jednoznačně doporučuju a doufám že někdy bude druhý díl. Zápory jsou, ale není to nic zásadního. Je to samozřejmě jen skákačka se vším co z toho vyplývá (hledání cesty, nervy z pádů a nutnost opakovat některé úseky dokola, občasné problémy s kamerou). Hrál jsem ale s gamapadem a na něm asi dost problémů odpadá. Na mé sestavě se také projevoval dost nepříjemný bug, kdy po jakékoliv animaci, které jsou ve formátu bink, mi začal blbnout zvuk a hru bylo nutné schodit a spustit znovu. To bylo dost otravné. Nevíc jsem nikde nenašel řešení. Přesto to jsou ve srovnání se zábavností hry banality.

Pro: Humor, grafická stylizace, vůbec nápad s psychikou, odklišnost úrovní, vývoj postavy

Proti: Je to skákačka se vším co k tomu patří, problém se zvukem (aspoň u mě)

+15
  • PC 85
Hop, hop, hop. Psychonauts se na první pohled tváří jako hra pro dětské publikum, vždyt všechny aspekty tomu nasvědčují - roztomilá grafika, žánr, sbírání všemožných kravinek atd. Pod touto dětinskou slupkou se však skrývá poměrně dospělá hra, hlavní hrdina kromě toho že se snaží zachránit své kamarády, také prožívá svou první lásku a potkává různé typy lidí. Skoro jsem se až divil na kolik lidských charakterů zde narazíte, potkáte zde: drsňáka, poseroutku, šprta nebo slizského "milovníka žen". Psychonauts jsou přímo ukázkovou plošinovkou se vším co k ní patří včetně svérázného humuru ale bohužel i neposlušné kamery a frustrujících úseků. Level design je přímo výborný, Tim Shafer zase dokázal v čem je král, akorát některé úrovně mi přišli jako by se autoři hromadně sjížděli na LSD. Šílená hra, šíleně dobrá hratelnost.

Pro: herní charaktery, povedený příběh, originalita

Proti: kamera, frustrující úseky

+15
  • PC 90
Tim Schafer umí dělat hry. Dokázal to Monkey Islandem, dokázal to Grim Fandangem a pak přišeli Psychonauts. Abychom si ujasnili, Psychonauts byla první jeho hra, ke které jsem se dostal, a hned od začátku mi učarovala svým jedinečným prostředím, postavami a skvělou hratelností. Protože jsem ale při prvním hraní udělal chybu a od začátku jsem se soustředil pouze na hlavní linii a zanedbával jsem zkoumání světa – a tedy sbírání místního platidla, zasekl jsem se na místě, kde jsem potřeboval mít koupený jeden důležitý předmět, a už se mi nechtělo běhat po světě, abych to dohnal. A protože v té době už byla většina vedlejších postav na jiných místech než předtím, bylo by to hledání vcelku nudné. Tak jsem tehdy přestal hrát. Dal jsem si pauzu, dohrál jsem Monkey Island a když už moje paměť ohledně nárazu, který jsem u Psychonauts zažil, trochu pobledla, pustil jsem se do nich znovu, tentokrát se od začátku více soustředíc na vedlejší úkoly. A byl to skvělý zážitek.

Psychonauts je důkazem toho, že jednoduchý příběh, plný jedinečných a zajímavých postav, odehrávající se v nezvyklém prostředí (v tomhle případě spoustě nezvyklých prostředí) a hlavně s dobrým zpracováním, dokáže hráče pohltit více, než rádobyreálné akční slátaniny. Dokázal nám to Outcast, dokázalo nám to BGE, dokázala to Majora's Mask (šestá Zelda) a dokazuje to i Psychonauts. A přesto her tohoto typu vidíme tak málo. Ach, zpropadená prodejnosti (byť snad jediná Zelda s tím neměla problémy... ale to je Zelda).
Jak už jsem zmínil, příběh je sice jednoduchý, ale jeho zpracování, filmové rozhovory a děj, stavěný primárně na gameplayi a ne na zbytečných cutscénách (ty které tam jsou, nejsou zbytečné) a hlavně na špičkovém humoru, který je hrám Tima Schafera vlastní, háže do kapsy většinu herních příběhů. Postavy jsou pak snad nejsilnější stránkou celé hry – takovouhle sbírku naprosto jedinečných cvoků nenajdete v žádné hře! Každá postava má svoji minulost, svůj způsob vyjadřování, své problémy a názory – a to i takové postavy, které s vámi v průběhu hraní prohodí tak maximálně pět vět. Navíc, každá je natolik zajímavá, že prostě nejde si je nezamilovat.
A prostředí? Lze tady dělat jiné věci než chválit? Každá úroveň je úplně jiná, se svými vlastními způsoby hraní, každá představuje určitý posun v příběhu a informace o postavách (koneckonců, odehrává se v jejich hlavách). Je to jako v jedné chvíli bojovat s monstry ve vesmíru a za chvíli sázet stromy v Amazonském pralese, aniž by si člověk uvědomil, kde se stala ta změna.

Graficky je díky svému specifickému zpracování víc než pěkná a nevšiml jsem si v ní žádných chyb. Zvuky, dabing i hudba skvěle sedí do prostředí, takže i tady žádné problémy.

Co se problémů týče, tak kromě toho, který jsem už načrtnul na začátku = pokud se od začátku soustředíte pouze na hlavní dějovou linii, může se vám stát, že se zaseknete v jedné konkrétní lokaci (Milkman Conspiracy – mimochodem jedna z nejlepších lokací vůbec) a musíte se vracet zpátky abyste posbíral iveškeré potřebné věcičky, což vás ale v takhle pozní části hry připraví o spoustu skvělých zábavných scének mezi postavami, na které byste narazili, kdybyste "Wispering Rock Summer Camp" prozkoumávali hned na začátku. Přitom by stačilo hráči zamezit postup do nových mozků, pokud by nebyl dostatečně připraven. Dalším problémem je pak křivka obtížnosti, která ke konci jde až možná moc strmě nahoru – ne že bych neměl rád těžké hry, ale je dobré obtížnost hráči naservírovat postupně a ne v ohromné dávce na konci.

Takže shrnutě: Psychonauts je hra, která zdařile spojuje špičkovou hratelnost se skvělým humorným příběhem plným opravdu jedinečných postav. Ten pár much, které má, můžete klidně přehlédnout – jen bych vám doporučil prozkoumávat herní postředí hned na začátku (nejlíp hned po "Basic Braining"). Sice se Psychonautům neporařilo mne pohltit na emocionální úrovni tak moc, jako hry, kterým jsem dal 95%, ale byli k tomu sakra blízko. Máte-li rádi hry jako Beyond Good & Evil nebo Legend of Zelda, je tohle hra pro vás.
+15 +16 −1