Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Vývoj

Hlavní hrdina Raz měl být původně koncipován jako pštros trpící duševní nerovnováhou a mnohonásobnou osobností. Tim Schafer však tento nápad zavrhl, protože pevně věří, že hry by měly hráčům "plnit přání" a pravděpodobně ne moc lidí fantazíruje o tom být šílený pštros.
Psychonauty měl původně vydat Microsoft exkluzivně pouze na první Xbox. V březnu 2004 však z této dohody vycouval. Po několika měsíčním hledání nového vydavatele se v srpnu 2004 hry ujala společnost Majesco a Psychonauts byli vydáni také na PC a PS2.
Jedna z nepoužitých verzí Raze byl d'Artagnan Alstublieft, malý modrý žlutooký kluk se čtyřmi prsty a velkou žlutou čepicí. Vývojáři od tohoto konceptu nakonec upustili, protože naanimovat čepici se ukázalo jako příliš obtížné, navíc měli strach, že by si ji lidé pletly s vlasy a mysleli si, že je to dívka.

Tvůrci

První myšlenku na Psychonauty dostal Tim Schafer během vývoje Full Throttle, který původně měl obsahovat interaktivní psychadelickou, tripovou sekvenci vyvolanou peyote kaktusy. Nápad byl ale zrušen, jelikož se údajně nehodil do jinak "rodinné" hry. Od té doby však Schafer toužil vytvořit hru, která by obsahovala psychologické výlety a snové interaktivní sekvence.
Šlo o první hru nově založeného studia DoubleFine. Tim Schafer přiznal, že i přes mnohaleté zkušenosti se při tvorbě Psychonautů cítil jako kdyby nikdy předtím žádnou hru neudělal. Pro něj i všechny ostatní v týmu to byla první plošinovka na které pracovali a vše se tak učili od základů. Předtím pracovali pouze na point-and-click adventůrách.

Easter eggy

Vzhledem k tomu, že Psychonauts nejsou kdovíjak temnou hrou, mohla leckoho trochu zaskočit tajná místnost, do které se dostanete skrz truhlu na hračky v úrovni "Milla's Dance Party". Tato místnost zobrazuje potlačenou Millinu vzpomínku na děti, které zemřely při požáru jejího sirotčince.

Ostatní

I přes vynikající kritiky a několik ocenění se hra stala komerčním propadákem. Do konce roku 2005 prodala v Americe méně než 100 000 kusů. Dle vyjádření Tima Schafera z června 2007 se celkově prodalo 400 000 kusů Psychonauts, do čehož není započtena digitální distribuce.
V červnu 2011 skončila vydavatelská smlouva Majesca a kompletní značku Psychonauts a její vydávání tak nyní vlastní vývojáři Double Fine Productions.
Vzápětí vznikl update pro Steam verzi, jenž přidal achievementy a ukládání na cloud a také port hry na systémy Mac. V souvislosti s tímto vydáním byla vytvořena aplikace Psychonauts Vault Viewer pro iOS (iPhone), která obsahovala všechny "memory vaults" ze hry s nově nahraným komentářem Tima Schafera a kreslíře Scotta Campbella.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 30 minut a 53 vteřin. Údaj může být ve zdrojovém odkazu průběžně aktualizován.
Pokud se vám podaří sebrat všechny figmenty, PSI karty, mentální pavučiny, odemknete všechnu emocionální zátěž a splníte Psi Challenge, odemknete i krátký bonusový filmeček (viz zdroj).