Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

PlayStation 3

2006, Sony • PS3

Uvedení

Playstation 2 prodejně předčil očekávání i veškerou konkurenci. Xbox přes důraz na multiplayer nikdy nedosáhl popularity PS2 a Microsoft na zařízení po celý aktivní cyklus prodělával. Nintendu se s GameCube nepodařilo zastavit trend pozvolného odlivu vývojářů z platformy, který započal už od poloviny 90. let s Nintendem 64. O to obtížnější se však posléze jevila otázka, jak navázat na úspěch PS2 při zachování dominantního postavení na trhu. Rok 2004 se nesl v duchu několika technologicky přelomových PC titulů, které následovalo vydání 1. konzole 7. generace – Xboxu 360 v listopadu 2005. Spolu s dojmem nekonečného růstu před světovou finanční krizí roku 2008 tyto faktory přispěly k rozhodnutí, že Playstation 3 by svým produktovým designem i výkonem měl navozovat dojem luxusního artiklu.

K oznámení PS3 došlo na E3 v květnu 2005, funkční model konzole Sony předvedlo na zářijovém Tokyo Game Show i s komparativní demonstrací běhu hry na PS3 a ekvivalentní PC sestavě. Na E3 2006 bylo PS3 k vidění znovu s jedním HDMI
portem místo dvou, jedním ethernetovým místo tří a čtyřmi USB porty oproti původním šesti. Ovladač Dualshock 3 se od „bumerangu“ vrátil ke tvaru svých předchůdců a veřejnosti byly odhaleny konkrétní technické specifikace a přes dvě desítky hratelných titulů. Vedle dražšího modelu PS3 s 60 GB HDD byl představen i levnější s kapacitou HDD 20 GB, který však postrádal čtečku paměťových karet a Wi-Fi port.

Důvody počátečního neúspěchu

Playstation 3 se měl ve všech regionech najednou začít prodávat během listopadu 2006. Kvůli komplikacím při výrobě se však na celý svět dostalo až v březnu 2007. Roční zpoždění oproti Xboxu 360, těžícího z postavení první HD konzole na trhu, bylo první zásadní chybou Sony. K dalším se řadila vyšší cena zařízení, absence achievementů a zprvu i výraznějších exkluzivit, které přišly až v roce 2008. Problémové se ukázalo být i hardwarové řešení konzole, konkrétně v porovnání s Xboxem slabší GPU spoléhající do určité míry na výpočty grafiky pomocí CPU a také mezi CPU a GPU dělená systémová paměť namísto sdílené jako u Xboxu 360. Řada multiplatformních titulů z raných let PS3 z tohoto důvodu po vizuální stránce mírně zaostávala za verzemi pro Xbox 360, se kterým se vývojářům mimo studia Sony pracovalo snáze.

Ovladač

Výsledkem se míjela i snaha nalákat ke koupi PS3 plně analogovým a bezdrátovým ovladačem Sixaxis. Ten uvedl Playstation button na rychlý přístup do menu konzole a zavedl LED kontrolky pro přehled o detekovaných ovladačích. Pohání jej vestavěná lithium-intová baterie s dobíjením přes bytelný USB port. Designově Sixaxis vychází z Dualshocku, který zastupoval mezi lety 2006-2008. Prostorová detekce pohybu u Sixaxisu po třech osách však nemohla vyvážit absenci vibrací, jimiž od začátku disponoval konkurenční Xbox 360 ovladač na tužkové baterie. Důraz Sony na pohybové funkce byl pravděpodobně reakcí na chystané Wiimote pro konzoli Nintendo Wii, uvedenou na trh na sklonku roku 2007. S výjimkou exkluzivit však mnoho PS3 verzí multiplatformních titulů pohybové detekce Sixaxisu nevyužilo. Už v dubnu 2008 proto vyšel vzhledově identický vibrační Dualshock 3, jenž obsáhl i motion funkci.

Hardware

Cell Broadband Engine procesor společně vyvinuly společnosti Sony, Toshiba a IBM, o praktickou realizaci se postaralo texaské STI Design z Austinu. Procesor s taktem 3.2 GHz odvozený od 64-bitového IBM PowerPC 970 CPU z roku 2002 se dělí do hlavního PPE procesoru a osmi SPE koprocesorů s různými funkcemi. Systémová XDR DRAM činí 256 MB a dalších GDDR3 RAM o 256 MB má vyhrazeno RSX 'Reality Synthesizer GPU od Nvidie na architektuře grafické karty 7800GTX. 2x Blu-ray/8x DVD/24x CD mechanika neudělala z nového Blu-ray formátu standard videoherního průmyslu tak jako PS1 z CD a PS2 z DVD, nicméně alespoň v případě filmů se nejednalo o fiasko typu externí HD DVD mechaniky pro Xbox 360. Kapacita SATA HDD v průběhu životního cyklu PS3 rostla z 20-40 na 500GB. Konzoli lze zapojit přes kompozitní i S-video vstup, dále SCART RGB, VGA, YPBPR, D-terminál, S/PDIF, RCA a HDMI port.

Revize

Během svého životního cyklu došlo ke třem zásadním a v jejich rámci desítkám menších revizí. Při každé zásadní došlo ke zvýšení kapacity HDD a ke zdokonalení výrobního procesu, což se projevilo snížením spotřeby a „výhřevnosti“ konzole. Počínaje revizí z roku 2008 bylo upuštěno od ve startovních modelech hardwarové a v druhé revizi od částečné softwarové zpětné kompatibility s PS2 tituly. S PS3 Slim revizí ze září 2009 Sony opustilo logo Playstation ve fontu inspirovaném filmy se Spidermanem, užívaným na krabičkách, coverech her i disků a na těle konzole samotné ve prospěch jednoduššího „PS3“ na černém podkladu. K poslední ze zásadních revizí došlo koncem roku 2012. UltraSlim se po estetické stránce předchozím modelům sice nevyrovná, atraktivita konzole však spočívá především v ceně a přiložených titulech.

Odkaz

Start PS3 připravil Sony o prvenství na trhu, jež trvalo od uvedení prvního Playstationu v polovině 90. let. Především první tři roky se nesly v duchu nápravy škod vzniklých kombinací od reality odtrženého marketingu před startem a nedostatku přesvědčivých her při zahájení prodeje konzole. PS3 byla první konzolí s HDMI portem, přesto v počátečních letech kvůli komplikovanější architektuře vypadaly multiplatformní hry mírně lépe na papírově slabším Xboxu 360. Nejprve se podařilo u multiplatformních titulů postupně eliminovat běžný trend častých PC-Xbox 360 only releasů, přičemž se prodeje hardwaru a softwaru obou konkurenčních konzolí zhruba vyrovnaly až v roce 2013.

Pozvolný zvrat k lepšímu však nezpůsobily ani podpora stereoskopického 3D, které využilo jen něco přes 120 titulů, a už vůbec ne další experimenty s pohybovým ovládáním v podobě PS Move, jako spíše stálý nárůst nabídky exkluzivit, doprovázený snižováním ceny v úvodu cyklu jinak dražší PS3. Sony u her na Blu-ray discích poprvé zcela upustilo od regionálních restrikcí a není tak například problém hrát hru z Evropy na japonském PS3. Zatímco Sony těžilo z rozmanité produkce po léta rozšiřované skupiny kmenových studií, Microsoft jistý si přízní hráčů stále více preferoval časové exkluzivity a z těch permanentních rozvíjel jen několik osvědčených značek.

Autor popisku: RNDr. Gunár Pavel