Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Curse of Monkey Island

86
49 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
31.10.1997 PC
Vývojáři:
Třetí díl série Monkey Island je dvanáctou a zároveň poslední hrou, která využívá známý SCUMM engine. Také je to první hra ze série, která je kompletně nadabována.

Příběh pokračuje tam, kde skončil druhý díl. Hlavní hrdina Guybrush Threepwood už několik dní trčí v autodromovém autíčku uprostřed Karibiku a zapisuje si do svého deníku, když v tom ho náhoda zavede na Plunder Island přímo do konfliktu, jehož se účastní zloduch LeChuck se svojí nemrtvou posádkou a Guybrushova láska Elaine. LeChuck Guybrushe zajme a uvězní, ten se však dostane ven, hlavního padoucha zneškodní, loď potopí a navrch ještě dokáže ukořistit prsten s obrovským diamantem. Vše vypadá ideálně, Guybrush požádá Elaine o ruku a předá jí prsten, když v tom zjistí, že je prokletý a Elaine se změní ve zlatou sochu.

Stále se jedná o klasickou point&click adventuru, interface je od minula změněný (zmizela dolní lišta) - levým myšítkem chodíte, pravým otvíráte inventář a přidržením levého myšítka nad aktivním objektem se objeví zlatá mince, na které jsou tři ikony zastupující určité, podle objektu se měnící, akce - ruka (vzít předmět, strčit do někoho, otevřít dveře), lebka (prozkoumat) a hlava papouška (mluvit, vypít apod.).

Hra je rozdělena do 6 kapitol, během nichž Guybrush potká staré známé postavy (Wally, Voodoo Lady, Stan). Dodržuje "LucasArts Game Design Philosophy", tudíž hráč nemůže zemřít, ani se dostat do situace, kdy musí načíst starou pozici. Účelem je hráče bavit a ne ho trestat za chyby. Neobvyklá je také nabídka dvou stupňů obtížnosti, standardní a Mega-Monkey, ve které je pár hádanek navíc. Návrat slaví Insult Swordfighting známý z prvního dílu.

The Curse of Monkey Island vyšel na 2 CD a byl kritiky přijat veskrze pozitivně.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Vizuálně nádherný titul ze zlatého období tradičních adventur. The Curse of Monkey Island má vše, co by taková ručně kreslená adventura měla mít a ještě to dělá o stupínek lépe než konkurence. Pro mě, ač určitá část fanoušků Guybrushe, Elain a LeChimpa nebude souhlasit, také nejpovedenější díl populární série. A to z mnoha důvodů. Pokud pominu výborný dabing, hudbu, stylizovanou grafiku a povedený humor, tak to je především scénář, který Threepwooda provede po řadě lokací Karibiku a nabídne uspokojivé zakončení jeho dobrodružství (ač samozřejmě, později vyšel čtvrtý díl a řada kratších epizod z Tales).

Obsah, tvořený explorací, dialogy a překážky je skvěle vyvážen, a všechny složky jsou v harmonii. Podobně jako ve druhém díle, i zde má hráč na výběr ze dvou nabízených obtížností. Důraz je kladen především na menší detaily (možné úmrtí!) a pro sérii tradiční humor. Zde, i vzhledem k tomu že na hře již nepracoval Ron Gilbert, se posunul trochu do jiného směru a funguje možná lépe než u prvního dílu a LeChuck's Revenge.

Vytknout jde jen menší vtažení hráče do samotné hry, kdy postav na dialog není tolik, nebo jen plné nevyužití některých prvků (Murray) přičítané uspěchanému vývoji hry. Obvyklé stížnosti na kratší rozsah a na zakončení jsou opodstatněné, ale v kontextu výsledného zážitku nejde o markantní problémy. Zvláště, když je atmosféra tropického ráje pohlcující a pravé pirátské dobrodružství táhne od úvodního intra po závěrečné titulky. Kvalitou se v žánru ručně kreslených humorných adventur přiblížili LucasArts o rok staršímu Discworldu II a Toonstrucku, a dodnes jde o trojici toho nejlepšího, co může člověk v bohaté historii žánru nalézt.

Postupem času se u mě probojovala Kletba do pomyslné TOP 10 žánru, a to zcela zaslouženě. LucasArts jako vždy nabídl adventuru, která se dobře hraje a nemá takřka žádné designové chyby. Po Grim Fandango také jejich nejlepší titul, a to i přes velmi silnou konkurenci dnes již klasických zástupců point n click adventur.

Pro: vizuální stránka, hudba, dabing, hratelnost, atmosféra

Proti: kratší, nedodělané

+26
  • PC 80
Měl jsem trochu obavy, že třetímu dílu dojde dech a zklame, proto jsem ho neustále odkládal, ale při pohledu na místní vysoké hodnocení mi hra nedala spát. A po čerstvém dohrání musím zvolat - Wow, pořád je to ten správný Monkey Island a dokonce se mi to líbilo víc jak druhý díl.

Nebudu tu moc rozpitvávat velice povedené audio-vizuální zpracování, to každý může posoudit z videí v galerii. Důležité je zmínit, že insult-swordfighting je zpět v celé svojí kráse (jupí) a s ním i poměrně povedená minihra, kterou si užijete v jedné osvěžující kapitole hry. Stejně tak humor útočí na naše bránice jako před lety a jak už je zvykem, najdeme tu různé narážky na další hry od LucasArts - Sama & Maxe, Grim Fandango, Loom, atd. Nechybí tu ani občas trochu nesmyslné kombinace / zásekové hádanky, i když podobné hovadiny jako "použij banán na metronom, čimž zhypnotizuješ opici, kterou pak použij na hydrant" tu už naštěstí nenajdeme, ale vzhledem k typu hry se toto dá s přimhouřením oka odpustit.

Zamrzí lehce useknutý konec, nějaké delší outro by určitě nebylo na škodu, trochu mi přijde že vývojáři už neměli čas, tak to trochu odbyli. I tak se ale dá říct, že pokud by hra měla nějaký systém nápovědy (který v době vydání nebyl moc zavedený), v poslední době tak oblíbený u novějších adventur, tak by se jednalo o téměř perfektní adventuru. Tedy za předpokladu , že vám tento styl humoru sedne.

Pro: Audio-vizuální zpracování (soundtrack!), humor, návrat Insult-Swordfightingu, mluvící lebka Murray

Proti: občas trochu nesmyslné kombinace, useknutý konec, mohlo to být trochu delší

+17
  • PC 85
Třetí díl Monkey Island vyšel v roce 1997, tedy v době, kdy zlaté období adventur pomalu končilo a úpřimně většinu z těch co vyšly toho roku jsem nikdy nehrál. Snad jen druhý Broken Sword a první Atlantis. Nemám tedy moc s čím srovnávat, nicméně myslím že trojka nedělá předchozím dílům rozhodně ostudu.

Lucasové dali třetímu dílu cartoonový grafický kabátek, takže většina lokací vypadá trošku komixově, ale grafika je pěkná, roztomilá a dá se na ni bez problémů koukat i dnes. Kromě toho je tu spousta animací, kde už trošku vázne rozlíšení, ale čert to vem.

Po příběhové stránce se toho moc nezměnilo. Guybrush přijíždí na pouťovém autíčku doprostřed bitvy mezi Elaine a LeChuckem. Poté co se mu podaří opět LeChucka zlikvidovat, požádá Elaine o ruku, ale věnuje ji prokletý prsten, který ji promění v zlatou sochu (kterou navíc někdo obratem čmajzne). A tak se v šesti kapitolách vydáváme za její záchranou a opětovnou likvidací nezničitelného LeChucka. Upřimně, autoři se snažili jakžtakž vysvětlit poklad Big Whoop, zábavný park i podivný konec dvojky, ale moc se jim to nepovedlo, konec, resp. poslední dvě kapitoly jsou brutálně utnuté a likvidace LeChucka je dost trapná. Aspoň se konečně dočkáme svatby

Druhá mírná výtka je mírná recyklace. Opět nás čekají dva obrovské ostrovy na průzkum, opět je tu shánění lodi, mapy a posádky (která se stejně jako v prvním díle vzbouří), vrací se souboje na meče a shánění urážek. Nechybí spousta starých postav - voodoo kněžka žijící ve třetí bažině, Wally, Stan který je stále zavřený v rakvi a prodává pojistky. Nejlepší je ale tentokrát mluvící lebka Murray, toužící ovládnout svět :) Co se týče humoru, ten je sice stále parádní, bavit se budete od začátku až do konce ale na můj vkus je tu příliš narážek na budoucnost a vůbec takového toho pomrkávání že je to je jen hra. Což se mi nelíbí, první dva díly se obešly bez toho.

A jak se to vlastně hraje? Inu víceméně pořád stejně. Na ostrově se pohybujete mezi lokacemi, objevil se dvojklik na rychlý přesun, pravým tlačítkem otevíráte inventář, levým přepínáte tři akce (použít, prozkoumat, promluvit). Na spoustu věcí se dá přijít logicky, či metodou pokus omyl, ovšem v druhé půlce hra přituhuje a pořádně. Na vině jsou desítky předmětů, které sebou táhnete, přičemž většinu použijete jednou, ale z inventáře nikdy nezmizí. A taky je tu spousta věcí na které nikdy nepřijdete ženich pro mrtvou nevěstu, spřízněnost s rodinou Goodsoupů. Ke konci těch nelogických akcí a vyloženě haluzí bylo už trošku moc, bez koukání do návodu bych si ani neškrtl. Naopak mě moc bavila pasáž s ovládáním lodi, přepadáním pirátů a upgradem kanónů, konečně jsem si připadal jako pirát.

Shrnuto - trojka má své chybičky, ale jinak je to stále parádní klasická adventura se vším všudy.

Pro: Pirátská minihra, cartoonová grafika, opět obrovská hra se spoustou lokací, spousta humoru

Proti: Trošku recyklace starých nápadů

+14
  • PC 90
A máme tu další díl mé velice oblíbené serie o nešikovném pirátu s debilním jménem. příběh začíná že guybrush se plaví na autíčku z lunaparku až náhle narazí na svou milou elain jak valčí s pachnoucím Le Chuckem. Guybrushe zajmou a on z lodi ukradne vzácný prokletý prsten který nasadí elaine která z..... Ze začátku se může mírně zdát že už hra nebude taková sranda jako vždy ale zachvíly nabere hra ty správné grády a vy se u hry budete pořád uculovat nebo rovnou smát. Oproti minulému díly se tu zas vrátily pro některé oblíbené pro jiné nenáviděné šermířské souboje které nejsou vtipné jako v první dílu jelikož tu nemluvít humorné urážky ale prostě normální věty které se rýmují takže romě docela mínus. Vcelku Curse of Monkey Island potěšilo nabízí opravdu solidní porci zábavy i nato jak je hra stará grafika je pořád krásná kreslená. Občas se ve hře naskytnou nelogické kombinace a hra by mohla být i delší ale to je jen mála vada na tak užasné hře :)

Pro: Humor, lebka murray,Grafika a hlavně Le Chuck :D

Proti: Krátka herní doba občas nelogické kombinování předmětů

+9
  • PC 70
Jen krátce: Třetí Monkey Island mi sedl o něco méně, než předchozí dva remasterované díly. Vinu na tom nese hlavně trochu jiné grafické zpracování. To sice není nijak ošklivé, ale protože jsem si tak nějak zvyknul na kvalitu remasteru, trochu mě rušilo.

Další věcí jsou puzzly, které mi tentokrát nakopaly zadek. Naivně jsem si myslel, že zvládnu těžší variantu s vyšším počtem hádanek, ale opak byl pravdou. Kdybych neměl po ruce návod, téměř jistě bych se nedostal ani přes druhou část hry. Nejvíce mě asi naštval pixelhunting v podobě vší na kabátě v divadle.

Pokud jde o zvukovou stránku hry, nemohu si stěžovat. Všechny postavy jsou nadabovány, nutno poznamenat, že velmi kvalitně, a hudební podkres nepůsobí rušivě ani nevhodně.

Oproti starým dílům (těm původním) jsem uvítal vyvolávání kontextového menu, které opět trochu omezilo strategii pokus-omyl.

+8