Třetí díl série Monkey Island je dvanáctou a zároveň poslední hrou, která využívá známý SCUMM engine. Také je to první hra ze série, která je kompletně nadabována.
Příběh pokračuje tam, kde skončil druhý díl. Hlavní hrdina Guybrush Threepwood už několik dní trčí v autodromovém autíčku uprostřed Karibiku a zapisuje si do svého deníku, když v tom ho náhoda zavede na Plunder Island přímo do konfliktu, jehož se účastní zloduch LeChuck se svojí nemrtvou posádkou a Guybrushova láska Elaine. LeChuck Guybrushe zajme a uvězní, ten se však dostane ven, hlavního padoucha zneškodní, loď potopí a navrch ještě dokáže ukořistit prsten s obrovským diamantem. Vše vypadá ideálně, Guybrush požádá Elaine o ruku a předá jí prsten, když v tom zjistí, že je prokletý a Elaine se změní ve zlatou sochu.
Stále se jedná o klasickou point&click adventuru, interface je od minula změněný (zmizela dolní lišta) - levým myšítkem chodíte, pravým otvíráte inventář a přidržením levého myšítka nad aktivním objektem se objeví zlatá mince, na které jsou tři ikony zastupující určité, podle objektu se měnící, akce - ruka (vzít předmět, strčit do někoho, otevřít dveře), lebka (prozkoumat) a hlava papouška (mluvit, vypít apod.).
Hra je rozdělena do 6 kapitol, během nichž Guybrush potká staré známé postavy (Wally, Voodoo Lady, Stan). Dodržuje "LucasArts Game Design Philosophy", tudíž hráč nemůže zemřít, ani se dostat do situace, kdy musí načíst starou pozici. Účelem je hráče bavit a ne ho trestat za chyby. Neobvyklá je také nabídka dvou stupňů obtížnosti, standardní a Mega-Monkey, ve které je pár hádanek navíc. Návrat slaví Insult Swordfighting známý z prvního dílu. The Curse of Monkey Island vyšel na 2 CD.
Série pokračuje hrou Escape from Monkey Island.
@Drolin (25.11.2018 16:17): Jo/jo, vsechno chvili, hnus.
Pro: vizuální stránka, hudba, dabing, hratelnost, atmosféra
Proti: kratší, nedodělané