Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Escape from Monkey Island

08.11.2000
18.06.2001
69
33 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Sám veľký pirát Guybrush Threepwood a jeho žena Elaine Marley sa vracajú domov, aby zistili, že Elaine bola prehlásená za mŕtvu a jej úrad guvernéra ostrova sú vyhlásené voľby. A tak je na Guybrushovi, aby dostal Elaine naspäť do úradu a odhalil menšie sprisahanie, ktoré by rado premenilo Karibskú oblasť na turistický raj. Že sa tam niekde potĺka LeChuck, na to môžete vziať opicu, ehm.

Štvrtý Monkey Island bola poslednou adventúrov od LucasArts, a bežala na engine (GrimE), ktorý bol vyvinutý pre inú 3D adventúru od Lucasov – Grim Fandango. Hudby sa opäť ujal Michael Land.

Série pokračuje epizodickou hrou Tales of Monkey Island ovšem tentokrát již vytvořenou firmou Telltale Games.


Poslední diskuzní příspěvek

U tohoto dílu se mi chtělo modlit: "Rone Gilberte, vrať se". Teď už víme, že se vrátil, a mohu se těšit z Return To Monkey Island, který jsem včera rozehrál, nicméně je třeba ještě ohodnotit tu čtverku a tady to na více než milosrdných 50% nebude. Byť je to na 3Déčko graficky opravdu pěkné, z adventurního hlediska to je katastrofa a pokud bych chtěl změnit image, tak je to přesně hra, u které bych si vyškubal všechny vlasy. Katastrofální ovládání mi v podstatě sebralo veškerou radost z objevování, hledání, kombinování. Vše bylo tak otravné, že jsem každou chvíli nakukoval do walktrhrough, jestli jsem se nezapomněl k něčemu přiblížit a správně se tam natočit, aby mi naskočil text k možné interakci. Tím jsem si však odhaloval dopředu, co mám vlastně udělat, takže se to zvrhlo v návodové hraní a vůbec mi to nebylo blbé, protože jediná druhá varianta byla to nedohrát vůbec. Když jsem si ještě myslel, že tomu těch 70% dám, aby se neřeklo, tak to zabily naprosto katastrofální akční puzzly se skoky do bazénu, házením kamení a plaváním na člunu v lávě a úplně nakonec snad jeden z nejhloupějších final fightů, jaký jsem v historii her zažil. Nebýt celkem pěkné grafiky a celkem obstojně sestaveného příběhu s mnoha fajn vtípky, odpálil bych to jako úplný propadák za 10%. Pár kladných věcí tomu dává pár bodů navíc. Ale když přemýšlím, porovnávám, tak mi hra přišla na hraní ještě protivnější, než úplně první adventura Lucas Arts - Labyrinth. Takže ne, ani ta padesátka to definitivně nebude.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Po několika letech jsem dostal chuť na nějaký MI a jelikož jsem jistými přáteli a uživateli (Drolin) označený za konzumenta odpadu a sračkoidních her a filmů, tak jsem logicky šáhl po nejhůře přijímaném díle ze série. No tím je logicky čtyřka, jelikož mnoha lidí nedokázalo zkousnout 3D kabátek, který ale v porovnání s konkurencí jasně vypadá nejlépe. Když to například srovnáme s o dva roky mladším Simonem 3D, tak MI je tou nejkrásnější adventurou vůbec! Ne jako, na rok 2000 je tohle jedna z nejhezčích 3D adventur. Pre-renderované prostředí vypadá hezky a atmosféricky, charaktery jsou vzhledem zase správně švihlé a celé to má příjemnou atmosféru.

Tohle je tedy dle mého jediná výtka kterou bych dokázal ospravedlnit špatné přijetí, přeci jen ranné 3D sedlo všeobecně málo komu. Jinak, ale krom tohoto "upgradu" tu máme opět bláznivý příběh, který sice tentokrát už více zabředává to kombinací Karibiku s moderní dobou, ale pořád to skvěle baví. Líbí se mi že celé se to točí kolem přebudování pirátských ostrovů na výdělečné rodinné rezorty skloubené s přeučováním pirátů na poslušné zaměstnance v daných resortech. Ano, ubyla díky tomu lehce pirátská atmosféra, ale dle mého tenhle příběh měl obrovský komediální potenciál a taky že ho docela dost scénáristé využili. Dokonce tu i více cílili na hráče co jsou se sérií od začátku a proto si tu užijete několik starých známých z jedničky, či hromadu odkazů na minulé díly.

Co ale tvůrci trochu nezvládli byl podle mě přerod Guybrushe z naivního blba na totálního dementního idiota co fakt i v konverzaci dělá strašně cringe trapasy. Fakt takhle dlouhý vedení nikdy neměl. I tak je ale pořád vtipný a baví, jen prostě zamrzí že tu z něj udělali naprostého kreténa.

Krom lehkého zprznění Guybrushe, tu taky tvůrci lehce zesrali ovládání. Které je prostě určeno pro PS2 ovladač a jo na klávesnici je to silný opruz, hlavně ze začátku a i v průběhu hry kdy se snažíte s Guybrushem točit aby zaměřil nějaký předmět, který chcete vzít. Jinak ale dá se na to zvyknout.

To co ale zůstalo beze změny je pořád neskutečně skvělý soundtrack a dabing.

Takže za mě je tento díl vtipnější než díl první a řadil bych ho určitě i k dvojce. Tedy co se týče humoru. Fakt mě to bavilo a určitě si dám opáčko i minulých dílů.

Pro: Atmosféra, soundtrack, dabing, příběh, dialogy, 3D grafika na tu dobu

Proti: Zdebilnění Guybrushe, místy ovládání

+20
  • PC 70
Čtvrtý díl je moje premiéra, při dřívějším hraní jsem tuhle hru nedokázal nikdy sehnat. Čtverka vyšla v roce 2000, kdy klasické adventury málem vymřely, místo desítek titulů, které vznikaly v půlce devadesátých let mám vypsaných za ten rok celých 8! titulů, včetně dvou českých. Žánr experimentoval s 3D, různými pseudodoplňky a že není mrtvý dokázal v té době snad jen legendární Longest Journey.

Escape from Monkey Island podle toho vypadá. První co Vás naštve je naprosto PŘÍŠERNÉ ovládání. Nechápu koho to napadlo, že místo tradiční myši se bude hrdina ovládat šipkami a jednotlivé akce půjdou vyvolat tlačítky. A tak tu pomocí U používáte předměty, P je berete, E prozkoumává, I vyvolává intentář. Kombinace předmětů v inventáři je za trest, stejně tak samotný pohyb. Zapomeňte na odladěné ovládání ala třeba Tomb Raider, hrdina si dělá co chce, neustále se otáčí a když jdete někam, kam nechce, odejde pryč. V jedné pasáži mi zarputile odmítal sejít na pláž a místo toho přešlapoval na místě. Grrr!

Pokud si zvyknete na ovládání, je tu grafika. Malebná, barvičková, kýčovitá a tak přeplácaná, že stylem připomíná různé Banjo-Kazoie či podobné hry z Nintendo 64. Neříkám, že grafika je špatná, jen mi moc nesedla.

Pod tím vším je to kupodivu stále celkem poctivá adventura. Opět je tu několik ostrovů, spousta kombinací, předmětů, také spousta lidí na prokecnutí. Bez návodu a trpělivým zkoušením se dá na spoustu věcí přijít, jenže hra nehraje fér a tak dříve nebo zakysnete. Proč? Protože je tu spousta předmětů co nemají využití, spousta aktivních míst, které svádí k tomu, že zde něco udělat, ale do konce hry jsou k ničemu. V jedné chvíli jsem asi z 10 orgánů sestavil monstrozitu, který mi trčela do konce hry v inventáři a k ničemu nebyla. Pak jsou tu jasné věci, které nejdou Důkaz nevěry jedné z postav musíte chytit do ruky a prohlídnout, jinak se nedá použít. Nebo koho by napadlo, že ve škole musí ne vyhrát, ale prohrát?. A nebo i bugy kokos na Hermana zafungoval až na potřetí.

A i samotný příběh je těžce přeplácaný a smrdí nastavovanou kaší. Ano vrací se staré známé postavy (samozřejmě Stan, Voodoo Lady, Murray) i postavy dávno neviděné, je to stále celkem vtipné (růžová loď, titulování hrdiny pan Marley), ale v druhé půlce tomu dochází dech. Zatímco Lucree Island s pátráním po zloději je skvělý, Jambalaya ala turistický ráj a kritika komerce je trapnost na n-tou. Na Monkey Islandu jsou skvělé puzzle, ale i naprosto šílený Monkey Kombat, kterým končí i finále.

Jinak příběh je o tom, že nějaký australský dobrák skupuje veškeré nemovitosti, aby vyhnal piráty a dostal do Karibiku turisty, do toho je tu nový kandidát na guvernéra Charles L. Charles (jeho pravá totožnost je "velkým" překvapením), pátrání po ultimátní urážce, jedno naprosto šílené odhalení identity Hermana Toothroota atd.. A až budete bojovat v obřím opičím robotovi s obří sochou LeChucka pomocí opičích skřeků a kung-fu, budete si už nejspíše ťukat na čelo. Navíc koho by napadlo, že nemáte vyhrát, ale remizovat?. Zkrátka slátanina.

I přes otřesné ovládání, z prstu vycucaný příběh a pár neférových záležitostí se jinak herně jedná stále o docela slušnou adventuru. Jen třeba takovému Longest Journey ze stejného roku se neblíží ani z rychlíku.

Pro: V jádru stále poctivá adventura, spousta humoru a starých dobrých postav.

Proti: Ovládání klávesnicí, přeplácaný a z prstu vycucaný příběh, příliš mnoho moderních odkazů.

+14
  • PC 65
Celé roky sa mi posledný diel v rade Monkey Island úspešne vyhýbal. A ja som sa celé tie roky snažil zabudnúť na to, čo sa o ňom hovorí, aby som nebol ovplyvnený cudzími názormi. Je tomu pár dní, čo som - konečne - Escape from Monkey Island dohral. Nemôžem byť viac sklamanejší, než som. Pravda, hra je to slušná, ba priam dobrá, ale nie je to Monkey Island! Prvá kapitola ešte nesie všetky znaky svojich predchodcov, je to zábavná pirátska a vtipná hra s tou pravou karibskou atmosférou, ktorú poznáme z predchádzajúcich dielov. Potom to však celé začne ísť dolu vodou, vtipy na konzumnú spoločnosť, Karibik á la turistický raj a celá tá pirátska atmosféra, ktorá robila Monkey Island, Monkey Islandom, je zrazu preč. Ostáva pár vydarených vtipov, a v konečnom dôsledku slušný príbeh a spád hry, avšak (a idem sa opakovať) má to ďaleko od Monkey Islandu. Engine hry nie je zlý, veď celkom dobre sa osvedčil v hre Grim Fandango, ale sem jednoducho nepatrí. Ak porovnám hru s predchádzajúcim dielom, je o hodne menej príťažlivá. Okrem toho, pohyb pomocou klávesnice je na vraždu. Zvyknúť sa dá, ale aj tak som sa do konca hry nezbavil toho pocitu, že chcem siahnuť po myši a kliknúť na miesto XY. :)

Skrátka dobrá adventúra, ale - ešte raz a naposledy - nie je to Monkey Island!

Pro: miestami vtipné, prvá kapitola, známe postavy, stále slušná adventúra

Proti: ovládanie, ono tajomstvo Opičieho ostrova, pirátska atmosféra je preč, monkey kombat

+8