Jestliže platí, že sequely obvykle bývají akčnější, megalomanštější, „větší“ a celkově chtějí nabídnout „více“ toho, co přineslo jejich předchůdci úspěch, pak Alan Wake II kráčí zcela opačnou cestou. První Alan Wake si vybavuji jako poměrně arkádou akční hru, co se týče herních mechanik, ale za to s neobvykle kvalitním a spletitou dějovou linkou. Dvojka nechává akci kdesi v pozadí a soustředí jen na tu dějovou, nebo přesněji narativní část.
Je příběh Alana Wake opravdu tak skvělý, úžasný a nepřekonatelný? Vidět to na papíře, nejspíš bych za to ruku do ohně nedal. Alan Wake II pracuje s tradičními hororovými tématy – zlo, temnota, mrtvá rodina, strašidla a Clicker, který ve své nedůvtipnosti představuje vlastně jen plastové tlačítko ze stolní lampy… Avšak ďábel tkví v detailu a způsob, jakým tvůrci dokázali příběh podat, je skutečně fascinující a fakticky bezchybný.
Jedna postava příběh v reálném čase vymýšlí a sepisuje, druhá tento fikční svět objevuje a snaží se v něm zorientovat. A mezi nimi můžete (ne zcela libovolně) přepínat. Těch momentů, kdy budete stejně jako protagonisté ve hře tápat a nevěřícně kroutit hlavou, je ve hře hodně a jsou skvělé. Speciálně pak oceňuji pasáže hrané herci. Z technického hlediska mě napadlo, že kruh se uzavřel – dlouho se hry snažily svými in-game animacemi vyrovnat hrané tvorbě až se právě tyto filmečky v herním enginu staly standardem. Alan Wake 2 ve vhodný moment přehraje hranou scénu a je to opět něco nečekaného, originálního a působivého.
Způsob vyprávění je skvostně integrovaný do herních mechanik. S postupným odhalováním indicií může Alan Wake dostat nápad a některé scény v reálném čase přepsat, čímž je kompletně změní. Puzzly mohou být tvořeny i tím, že Alan z určitých lokací přenese světlo a tím je „přestaví“. Saga se pak ponoří do vnitřního světa své mysli a Sherlockovskou dedukcí odhaluje zákonitosti světa, v němž realita splývá s fikcí. Obtížnost je spíše vyšší, je třeba opravdu dávat pozor a zkoušet veškeré možnosti, které vám hra nabízí. Odměnou je však plně imerzivní filmovo-herní zážitek!
Jestli jsem si něco neužíval, tak jsou to bohužel akční pasáže. Střílení přijde na řadu jen zřídka, ale když už, tak se mi to zdálo jaksi neomalené a dost obtížné. Stíny jsou schopny vás zlikvidovat během několika vteřin, přičemž o tom, že stihnete přepnout zbraň nebo použít lékárnu si můžete nechat jenom zdát. Zamířit světlem na správný bod také není vždy samozřejmost a celkově mi akce v průběhu celé hry přišla jednotvárná. Ve vícero momentech se nabízí srovnání s Resident Evil a zrovna po akční stránce bych přivítal inspiraci větší. Ty nejlepší díly Resident Evil nabízí mnohem vyhrocenější akční momenty, epické bossfighty a celkově i lepší pocit ze střelby.
V závěru nechávám hře původně zamýšlených 90% z čirého respektu k odvaze tvůrců přijít s něčím originálním, co navíc není hnáno akcí a efekty, ale skutečně kvalitním vyprávěním. Pokud jsme ale u efektů, zmíním zajímavost. Hra vypadá skvěle, to ano, ale z nepochopitelného důvodu je optimalizovaná jen na 6 GB VRAM. Na mojí GeForce 3050 Ti RTX s 4 GB sice jede naprosto plynule, ale po pár minutách vždy přepne textury do modu devadesátek. Proč nepřidat do hry něco mezi? Proč mít buď high-end vizuální opus magnum, anebo Duke Nukem 3D? Často jsem tedy hru po uložení vypnul a zapnul jen proto, abych hrál 10 minut s pěkným obrazem… A pak jsem si i na tu verzi Alana Wake 2 pro MS-DOS vlastně zvykl…
Je příběh Alana Wake opravdu tak skvělý, úžasný a nepřekonatelný? Vidět to na papíře, nejspíš bych za to ruku do ohně nedal. Alan Wake II pracuje s tradičními hororovými tématy – zlo, temnota, mrtvá rodina, strašidla a Clicker, který ve své nedůvtipnosti představuje vlastně jen plastové tlačítko ze stolní lampy… Avšak ďábel tkví v detailu a způsob, jakým tvůrci dokázali příběh podat, je skutečně fascinující a fakticky bezchybný.
Jedna postava příběh v reálném čase vymýšlí a sepisuje, druhá tento fikční svět objevuje a snaží se v něm zorientovat. A mezi nimi můžete (ne zcela libovolně) přepínat. Těch momentů, kdy budete stejně jako protagonisté ve hře tápat a nevěřícně kroutit hlavou, je ve hře hodně a jsou skvělé. Speciálně pak oceňuji pasáže hrané herci. Z technického hlediska mě napadlo, že kruh se uzavřel – dlouho se hry snažily svými in-game animacemi vyrovnat hrané tvorbě až se právě tyto filmečky v herním enginu staly standardem. Alan Wake 2 ve vhodný moment přehraje hranou scénu a je to opět něco nečekaného, originálního a působivého.
Způsob vyprávění je skvostně integrovaný do herních mechanik. S postupným odhalováním indicií může Alan Wake dostat nápad a některé scény v reálném čase přepsat, čímž je kompletně změní. Puzzly mohou být tvořeny i tím, že Alan z určitých lokací přenese světlo a tím je „přestaví“. Saga se pak ponoří do vnitřního světa své mysli a Sherlockovskou dedukcí odhaluje zákonitosti světa, v němž realita splývá s fikcí. Obtížnost je spíše vyšší, je třeba opravdu dávat pozor a zkoušet veškeré možnosti, které vám hra nabízí. Odměnou je však plně imerzivní filmovo-herní zážitek!
Jestli jsem si něco neužíval, tak jsou to bohužel akční pasáže. Střílení přijde na řadu jen zřídka, ale když už, tak se mi to zdálo jaksi neomalené a dost obtížné. Stíny jsou schopny vás zlikvidovat během několika vteřin, přičemž o tom, že stihnete přepnout zbraň nebo použít lékárnu si můžete nechat jenom zdát. Zamířit světlem na správný bod také není vždy samozřejmost a celkově mi akce v průběhu celé hry přišla jednotvárná. Ve vícero momentech se nabízí srovnání s Resident Evil a zrovna po akční stránce bych přivítal inspiraci větší. Ty nejlepší díly Resident Evil nabízí mnohem vyhrocenější akční momenty, epické bossfighty a celkově i lepší pocit ze střelby.
V závěru nechávám hře původně zamýšlených 90% z čirého respektu k odvaze tvůrců přijít s něčím originálním, co navíc není hnáno akcí a efekty, ale skutečně kvalitním vyprávěním. Pokud jsme ale u efektů, zmíním zajímavost. Hra vypadá skvěle, to ano, ale z nepochopitelného důvodu je optimalizovaná jen na 6 GB VRAM. Na mojí GeForce 3050 Ti RTX s 4 GB sice jede naprosto plynule, ale po pár minutách vždy přepne textury do modu devadesátek. Proč nepřidat do hry něco mezi? Proč mít buď high-end vizuální opus magnum, anebo Duke Nukem 3D? Často jsem tedy hru po uložení vypnul a zapnul jen proto, abych hrál 10 minut s pěkným obrazem… A pak jsem si i na tu verzi Alana Wake 2 pro MS-DOS vlastně zvykl…