Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Operative: No One Lives Forever

84
181 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
09.11.2000 PC
17.04.2002 PS2
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.lith.com/Games/No-One-Lives-Forever
V No One Lives Forever (NOLF) si zahrajete za špiónku Cate Archer, která je členkou tajné organizace jménem UNITY dohlížející na světový mír. V poslední době dochází k záhadným vraždám agentů UNITY a Cate je najata, aby zjistila kdo za nimi stojí. Vše vede k nové teroristické frakci H.A.R.M. kterážto se, jak to tak bývá, snaží o ovládnutí světa.

Už podle zápletky si můžete domyslet, že NOLF je inspirován béčkovými špionážními filmy 60. let a příběh se nese ve velmi odlehčeném duchu. Hrát za špiónku má svoje výhody, můžete využívat nejnovějších technologií a vychytávek, které pro vás, po vzoru filmů třeba s Jamesem Bondem, chystají vědci vaší organizace. Kromě klasických zbraní budete používat sluneční brýle s kamerou a infračerveným viděním, multifunkční vybuchující rtěnku, zapalovač propalující zámky, robotického psa či záchytnou kotvu. K tomu přidejte velmi originální levely (stav beztíže, potápění, vesmírná stanice atd.) a dostáváte opravdu netradiční střílečku. Hra obsahuje spoustu humoru, narážek a pro tichošlápky poměrně silné stealth prvky, které však, až na pár výjimek, není třeba využít ke zdárnému dokončení hry.

V roce 2002 bylo vydané pokračování s názvem No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way. O rok později ještě vyšel prequel k druhému dílu pod názvem Contract J.A.C.K.


Poslední diskuzní příspěvek

Red: Celkove mi prijde hra hodne podobna prave XIII. XIII je lepsi jako ciste strilecka, NOLF zase jako stealth kvuli vsem tem gadgetu. Hlavne…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Težko hledat chyby na této téměř dokonalé FPS v které najdeme jak vyborný příběh, skvělý level design i chytré nepřátele, ale to co je hlavním tahounem cele hry je humor od čehož se odvíjí desítky rozhovorů nepřátel, přátel i loutek :-) a řeknu Vám že u každého se budete nesmírně bavit a jen s překonáním zabíjet ony aktéry malé komedie, kterou jste si vyslechli za rohem. Vinu na tom má i výborný dabing. A vězte že hra je jimi prošpikována takřka celá a nejen to je i plná vizuálních vtípků, narážek a dělání si srandy s tématu ( hra je dalo by se říct parodie na bondovky kdy hrajete za agentku Cate Archer ) víc prozrazovat nebudu....běžte a zahrajte si ji, stojí za to :)

Pro: hratelnost, humor, level design, gadgety, dlouhá hrací doba, zbraně, dabing

Proti: horší grafická prezentace

+44+44 / 0
  • PC 90
Zase uzrál čas na nekritický komentář... po druhém dohrání No One Lives Forever potvrdil status jedné z nejlepších (ne-li nejlepší) FPS, jakou jsem kdy hrál. Samozřejmě, je tu spousta designových škrábanců, které výsledný dojem poněkud kazí, ale na druhou stranu, nejsou natolik výrazné, aby je nešlo přejít.

Čím NOLF nad ostatními hrami z žánru vyniká, je jednoznačně příběhová stránka, patří totiž mezi ten zlomek (zlomeček, abych byl přesný) akční produkce, u nějž jsem neměl pocit, jako by byl příběh plácán na poslední chvíli z naprosto tuctových klišé, ale že jeho autor (autoři) měli dostatek času i talentu k sepsání něčeho, co má hlavu i patu. Jistě, ve filmovém zpracování by asi děj z řady nevybočil, marně se však snažím vybavit si z posledních tří let akční hru, kterou "recenzenti" nepucovali pouze prázdnými termíny jako "next-gen grafika", "next-gen hratelnost" (tzn. stará hratelnost v next-gen grafice), ale občas poznamenali i něco opravdu významného jako "propracovaný příběh" anebo ještě lépe "kvalitní charaktery".

A že Cate Archer mezi tou svalnatou-mlčící-tupě-se-tvářící hmotou, do které se slévají hlavní "hrdinové" valné většiny jiných stříleček, vyniká. Už jen fakt, že předobrazem stála skutečná (nádherná) žena slibuje, že realističnost opravdu nezačíná u fyzikálního engine, ba u něj ani nekončí. Realističnost na té nejvyšší úrovni totiž znamená, že máte tu čest vžít se do role postavy, která (pominu-li těžkou nadsázku, kterou celý scénář oplývá) působí jako živý člověk, což její původ právě umocňuje. Samozřejmě tu nechci tvrdit, že je živý model nějakou základní podmínku, je ale docela škoda, že tento trend nebyl následován. V podstatě všechny ostatní postavy (zejména záporáci) pak naopak vypadají jako naprosté karikatury, při jejichž navrhování si nejspíše tvůrci řekli něco jako "Což takhle sebrat ty nejstylovější archetypy špionážních příběhů a udělat je ještě stylovější?" A povedlo se.

Návrh úrovní už sice dnes patrně nikoho nenadchne, na druhou stranu jsem snad dosud neviděl lepší vyvážení striktně lineárního a nelineárního designu; hra tedy není zcela tunelová, zejména interiéry jsou mnohdy vcelku rozsáhlé, ale ne tak, abyste v nich hodiny bloudili. Navíc tu opět pracuje scénář, a přestože je hra opravdu nadprůměrně dlouhá, upadnutí do stereotypu zabraňuje nebývalá pestrost (které se mimochodem druhý díl blíží jen stěží); tu hledáte tajné dokumenty v kancelářích s nejvyšší ostrahou, následuje stíhání soka s padákem během volného pádu, pak loď a výuka plavání ve společnosti zřaloků i veselé harpunování dotěrných nepřátelských potápěčů. Mrakodrap, vesmírná stanice (samozřejmě s minibarem ve stylu 60tých let) a pak hodně akční finále v rozsáhlém hradním komplexu. Mezi tím jednak povedené souboje s bossy - byť ten (před)předposlední byl na úplně nejtěžší obtížnost opravdu přemrštěně tuhý - a spousta vydatných kecacích pasáží napěchovaných až po okraj chutnou porcí humoru ("A puppet?").

A to jsem s touto hrou dokonce kdysi váhal, jaký hřích!

Hmmm...
+31+32 / -1
  • PC 80
Cate Archer se mi dlouho vyhýbala. Asi nevedu tak dobrodružný život jakým bych ji zaujal. Po letech jsem si ji však našel já a prošel si s ní všechny útrapy, které provází práce špionky bijící se za dobro světa. Spolu jsme ruku v ruce odhalovali případ náhlých vražd špionů z řad mimovládní organizace UNITY, pro které Cate pracuje. Případ nás zavedl k teroristické organizaci H.A.R.M. A pořádná akce plná humoru, nadsázky a vtipných situací mohla začít.

Čím dokáže NOLF zaujmout i dnes? Především prostředím špionážních filmů, na což navazuje bohatý a opravdu barvitý arzenál zbraní a výzbroje. Z nichž mnohé mají několik zvláštních funkcí, které si musíte sami osahat až při hraní.

Bohatou výbavou ale hra nekončí. Nabízí velké množství různorodých lokací jako Alpy, Berlín, pád z letadla, výlet do vesmíru, do hlubin oceánu, do stavu beztíže, lanovku a další. Navíc plnění misí nepřináší pouze tupé prostřílení se z bodu A do bodu B. Cestou musíte občas i zapřemýšlet a důkladně prozkoumat okolí - tajné chodby. Navíc některé mise úspěšně splníte jen když se proplížíte v tichosti. Jinde to není povinné ale přesto to v tichosti zkoušíte.

NOLF se hraje skvěle, je to svižně plynoucí akce se skvělým námětem, vtipnými dialogy, špionážní výbavou, uvěřitelnou střelbou a hlavně nečekaně dlouhou herní dobou!

Na nic nečekejte a vyzvěte Cate k tanci!

článek

Pro: Cate Archer, dialogy, zbraně a výbava, různorodost misí....

+26+26 / 0
  • PC 80
Nejspíše je to tím, že jsem první díl hrál až po druhém, a to s velkým odstupem, ale dvojka pro mě bude vždy o malinko lepší, než její předchůdce. Zaprvé se mi Kačka z druhého dílu líbí víc a zadruhé má podle mě i lepší agentské vymoženosti, které se více využívají.

Přesto se jedná o velmi kvalitní počin a už intro se známou hudbou mě vtáhlo do děje. Ten je sice trochu zvláštní a srandovní, ale právě srandičky jsou hlavní devízou série, a tak o zábavu není nouze. Jsou to hlavně rozhovory důležitých i nedůležitých postav nebo různé dokumenty, vzkazy a kufříky, jejichž obsah je opravdu vtipný a bez kterých by NOLF nebyl takový, jaký je.

Ve většině FPS jsou mise jednotvárné a snadno se mi pletou, ale v NOLF je každá mise jedinečná a většinu si jich budu pamatovat ještě hodně dlouho. Asi nikde jinde jsem neoperoval v tolika dopravních prostředcích, jako je vlak (dokonce 2x), letadlo, loď či potopená loď (se žraloky a potápěči) a na tak zvláštních místech (orbitální stanice, hrad), jako zde. Game of the Year edition dokonce obsahuje ještě jednu bonusovou úroveň Rest and Relaxation, kde se ukáže, že agent nemá volno ani na dovolené.

Ještě musím zmínit pár negativních prvků, které mohly být určitě vyřešeny lépe. Vůbec jsem nepochopil, co ve hře měly znamenat tři ženský „The Elite Guard“, ale když přišlo na věc, s radostí jsem je zlikvidoval. Pak bylo zajímavé, když má Cate holé ruce, tak je v jakémkoli zrcadle vidět, že je pořád připravena k boji, což mi například v baru přišlo dost zvláštní. Vadila mi také ovladatelnost vozidel, ale jak tu již bylo zmíněno, skútr i motorka se zde nevyskytují v takové míře, aby to byl nějaký velký nedostatek.

Nejvyšší obtížnost, v češtině označena jako superšpión, mi dělala potíže jen u jednoho bosse (Volkov), jinak jsem s ní neměl větší trápení. Jelikož ji ale lze během hraní měnit, nebyl to vůbec žádný problém, a tak jestli si první NOLF ještě někdy zahraji, určitě znovu jako SuperSpy.

Pro: Cate Archer, srandičky, agentské vymoženosti, hudba, jedinečnost misí, přiměřená obtížnost

Proti: The Elite Guard, Cate je připravena k boji i s holýma rukama, ovladatelnost vozidel

+26+26 / 0
  • PC 85
S postaršími 3D hrami to mám těžké. Já je totiž moc nedokážu zhodnotit, protože mě už tolik neberou, jako některé novější kousky. Vadí mi na nich často jistá technická zastaralost a vlastně i zastaralost herních mechanismů. Pokud tak nemá hlavní slovo nostalgie, nedokážu si je většinou ani moc užít. Avšak je tu hrstka 3D her, které jsem v minulosti nikdy nehrál a které ani po těch letech zas až tak moc nestárnou. Jednou z nich je No One Lives Forever…

Problém zpočátku byl hlavně hru pořádně rozchodit, protože si pochopitelně nerozumí s širokoúhlými monitory. Do rozlišení 1920x1080 se mi hru sice povedlo přes config přepnout, ale vynutit widescreen se mi nepodařilo. Graficky to sice žádné terno není, ale rozhodně neurazí. Hra neustále střídá lokace, takže se hráč nezačne ani na chvíli nudit. Osobně jsem se vždycky strašně moc těšil, kam mě hra pošle tentokrát. Moderní akce by se v tomhle ohledu mohly hodně učit.

Zpočátku mi dost vadila až moc vševědoucí AI. Mrzela mě například nemožnost se potichu připlížit za nepřítele, který mě slyšel jak při pomalé chůzi, tak při skrčení. Fungují tu malilinko jiné mechanismy než u moderních her (kde je AI často slepá a hluchá) a jakmile na ně přijdete, nebude problém. NOLF vás určitě nevede všude za ručičku, ale bloudit nebudete. Vlastně mě i docela překvapila hodně nízká obtížnost a to i přes to, že jsem hrál na střední. V roce 2000 rozhodně byla laťka trochu někde jinde. Já osobně to beru jako klad, protože NOLF se hraje velice pohodově, plynule a tedy nefrustuje.

Příběh hry je takovou parodií na špionážní filmy. Zpočátku mi vadily až moc karikaturní postavy a přehnaná snaha o vtipnost. Postupem času se to uklidnilo (nebo jsem si zvykl) a začal jsem si tuhle nevšední story užívat.

Pokud bych měl opravdu něco vytknout, tak vozidla. Jejich ovládání je nepříjemné, ale vzhledem k tomu, že se s nimi setkáte jen v několika málo scénách hry, nejedná se o nějaký veliký nedostatek.

Verdikt: NOLF je kvalitní akční hra, která je i přes své stáří hodně zábavná a určitě má co nabídnout i hráčům zhýčkaným moderními technologiemi. 85%

Pro: rozmanité lokace, zbrojní arzenál, výborná hratelnost, stealth pasáže, AI se sebou nenechá zametat, příjemný balanc obtížnosti, hudba, grafika neurazí ani dnes

Proti: pár technických bugů, špatná fyzika vozidel

+25+25 / 0