Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Aliens versus Predator

81
257 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
25.04.1999 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://games.rebellionstore.com/en/product…
Neobvyklá sci-fi FPS od Rebellionu. Tato akce je hratelná za tři rasy (vetřelec, predátor, člověk-mariňák), kdy především kampaň za Gigerova slavného slizáka poskytovala, díky své perspektivě a odlišné taktice boje, celkem nevšední zážitky. Zbraně a některá místa ve hře odkazují na své populární filmové předlohy. Ačkoli AvP samozřejmě nabízí unikátní kampaň za každou rasu, jejich plány a pohnutky se (na rozdíl od pokračování) nikdy nezkříží.

Hra je věrna své předloze i tím, že se z velké většiny odehrává v temných, futuristických mapách (občas vtipně řízlých starověkou indiánskou architekturou). Ve své době disponovala bezkonkurenční grafikou (jedna z prvních her, která nefungovala bez 3D akcelerátoru) i fyzikou (vetřelec může lézt po stěnách a provozovat rozličné skoky).

Kromě singleplayeru disponuje Aliens versus Predator i freneticky rychlým, i když trochu sporně vybalancovaným, multiplayerem. Hra, která sama navazovala na o 5 let starší stejnojmenný titul z Atari Jaguar, se dočkala přímého následovníka v podobě stejně úspěšného Aliens versus Predator 2.


Poslední diskuzní příspěvek

borqw: Teďka jsem to rozehrál na steamu, Mrazíkova čeština nefunguje. Přidám se taky, kdyby někdo měl...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tak tohle je super hra. Mě uchvátila především atmosféra a tři různé rasy, jejichž styl boje je zcela odlišný:

Predátor je technologicky nejvýš, má nejvíc vychytávek jako neviditelnost, léčení neustále po ruce a módy pohledu (infravidění apod.), ale vše má jeden sdílený zdroj energie, který se použítím většiny výbavy vyčerpává.

Mariňák je oproti predátorovi mnohem slabší tělesné konstituce, jeho zbraně a výbava nejsou závislé na společném zdroji energie, ale mají svoji vlastní munici. Mají detektor pohybu, který ale vyvolává neustálý strach, než že by nějak přispíval.

Hra za vetřelce je nejtěžší. Může útočit pouze zblízka svým ocasem a pařáty, případně se léčit vykousnutím mozku. Nemá vybavení, ale svým syčením vyvolává v lidech paniku a disponuje velkou rychlostí, několika úhly pohledu a schopností se po kterékoliv stěně dostat takřka kamkoliv.

Nejvíce sem si oblíbil predátora (skoro nesmrtelnej) a mariňáka. Vetřelce však vůbec nemusím. Hra za něj je těžší než za mariňáka a navíc se mi z toho věčného pobíhání po stěnách (stropech) pořádně točila hlava. :-)

Kladem je určitě vysoká atmosféra, umocněná potemnělým prostředím a hudbou. Na svou dobu skvělá grafika a tři velice odlišní bojovníci.

Zápory jsou pro mě místy vysoká obtížnost a hlavně nemožnost ukládání, protože nemám na hraní zas až tolik času, jako kdysi.

Pro: Atmosféra, 3 odlišné rasy, grafika.

Proti: Nemožnost ukládání, místy vyšší obtížnost

+34
  • PC 90
Pamatuju si na dobu, kdy jsem listoval preview Aliens versus Predator v časopisu Score. Místo textů v tom článku byly otištěné velké obrázky a titulky s textem "Ticho před bouří...". Já tehdy v té době jsem neměl počítač, který by byl schopen rozchodit tehdejší novinky a tak mi nezbývalo nic než dál slintat nad obrázkama (ještě nutno dodat, že k oběma fenoménům - Predátorovi i Vetřelcům jsem si tehdy vybudoval silný vztah už jenom kvůli jejich kultovním filmům, které jsem znal zpaměti ještě dávno před samotným vydáním hry). Očekávání ale, stálo za to...

I přišla příležitost, já u svého starého PC otáčel dokola bezmyšlenkovitě Doom a ostatní klasiky devadesátých let a do toho jako rána z nebes přišla informace, že si můj otec bude kupovat na tu dobu hodně slušný stroj. Trvalo hodně přemlouvání, trpělivosti i času, ale nakonec k tomu došlo, měl jsem v ruce Alines vs. Predator, čerstvě naistalované a měl před sebou chvíli, na kterou jsem čekal tak dlouho.

Protože jsem byl jako dítě odkojenej na filmech o Predátorovi, tak byla jasná volba, že začnu právě za něj. Konečně, právě v téhle chvíli se proměnily pouhé obrázky z časopisu do reality (nebo spíš - virutální reality :)). Ten pocit, když vidíte z predátorovy termoperspektivy a probíjíte se vojenským objektem doslova jako nůž máslem. Učíte se používat jednotlivé zbraně, od shoulder canonu (který má různé stupně intenzity střel podle množství energie, kterou použijete), po spear gun, ruční čepele, vrhací disk atd. Brzy ale však i jako hráč poznáte, že i predátor není nesmrtelný a od toho momentu budete vážit každých svých kroků, zejména před místy, kde jsou těžce vyzbrojení vojáci granátomety, raketometem, automatizovanými kanóny apod. Hra za predátora je prostě radost!

Alieni (Vetřelci) byli vždycky pro mě úchylná rasa. Co bylo dechberoucí, byla autentičnost, kterou autoři použili a vytáhli z původních filmů (tj. nejen charaktery samotné). U vetřelců máte speciální a takový podivný zorný úhel a možná chvíli někomu potrvá, než si na něj zvykne. Vetřelec coby potvůrka je hodně zranitelný i běžnými mariňáky, proto zde není prostor pro promenádu chodbami jako v případě predátora, ale je třeba volit rafinovanější postupy - lézt po stropech a vymetat každou ventilační šachtu, což mimo logiku má i své ovoce, mnohdy takhle dorazíte na místa, kam by se za běžných okolností měl problém dostat predátor. Škoda jen, že v celé hře můžete hrát jenom za klasického vetřelce (oproti dalším asi 3 verzím, které můžete potkat pouze jako protivník...). Když už těžce a náročně se probijete levelem plným mariňáků, tak Vás čeká třešnička na dortu, hladový predátor. Ale pozor, jediná trefa jeho canonem může způsobit, že je po Vás a tudíž musíte strávit dalších dvacet minut, než s k němu znovu dostanete. Ani si nevzpomenu, kolikrát mi trvalo, než jsem tohle byl schopný dát. Ono rozsápat predátora může být problém i pro zkušeného veltřelce.

Našinec jsem si nechal na konec. Více či méně jde doplnění hry o klasiku, kterou znáte ze spousty jiných her, takže je v podstatě zbytečné to nějak rozvádět. Mariňák má největší sortiment zbraní od sapomalů až po granátomety, plamenomety, raketomeny - prostě klasika. Když už jsme u těch plamenometů - vetřelci velmi, ale velmi neradi hoří. Kdybyste se jich někdo reálně bál, doporučuju mít jeden při sobě. Mariňák je postavičkou v porovnání ostatními velmi slabou, za to ale jeho sortiment mu umožňuje vypořádat se s ostatními a to, jestli se mu to povede, záleží už jenom na hráčových shopnostech, taktice a trpělivosti.

Závěrem, pokud byl někdo do Vetřeců i Predátora úchylný natolik jako já a měl možnost si tuto hru (v době vydání) zahrát, nemusím zmiňovat, že jde zážitky, které se řadí k nezapomenutelným.

Pro: Veltřelci, Predátoři, termovize, červená i zelená krev nastříkaná na zdech

Proti: Některé pokročilejší mise za mariňáka jsou až nepřiměřeně obtížné

+27
  • PC 90
Na svou dobu to byl trhák - to si přiznejme. Kdo zažil dobu, když avp vyšel, ví o čem mluvím. Opravdu horror jak má bejt. Vždy, když jsem slyšel ten divnej zvuk co vydává facehugger, zmocňovala se mě panika. Samozřejmě že jsem už moc dobře věděl jakej pohled mě čeká, když se mu zadaří, přesto sem se pokaždé neskutečně leknul.

Na druhou stranu rozhodně bych hře vyčetl i na tu dobu některý prvky. Například absence baterky (celou hru nic pořádně nevidět - to zamrzí), nebo automatickej respawn vetřelců, kterej sice na jednu stranu vzbzoval ještě větší úzkost, na druhou stranu podvědomě nutil celý levly proběhnout "s nohama na ramenou" což mi dost kazilo atmosféru a zbytečně posouvalo hru od survival horroru k zběsilé běhačce.

Nakonec dám slušnejch 90%. Už kvůli kooperaci v multiplayeru (Mariňáci proti alienům), které sme si na střední užili až až.

Pro: Atmosféra, 3 kampaně, design, strach

Proti: Neustálej respawn vetřelců, absence baterky, jedmotlivý kampaně nejsou navzájem provázaný do jednoho celku

+22
  • PC 100
Za me suverenne nejlepsi dil boju Alienu s Predatory. Zadny dalsi dil ve mne nedokazal vyvolat tolik strachu jako tento a zadny dalsi jsem nedohral, jelikoz me chybela atmosfera z teto hry. Celkove zpracovani hry je nadcasove a zpusob, jakym autori vybalancovali vsechny tri odlisne rasy byl na svoji dobu srovnatelny snad jedine se StarCraftem.

Zacal jsem za Predatora, coz byla zivacka, pokud jste nepodcenili ubytek energie. Jeho smrtici zbrane (zejmena shoulder cannon) rozsevaly strach do srdci nepratel a zejmena marinaky jsem zabijel velmi snadno. Alieni byli tuzsi zejmena kvuli jejich rychlosti, tudiz jsem s nimi musel casto bojovat jako muz proti muzi. Zadne vetsi problemy jsem behem cele predatorske kampane nezaznamenal.

Za Aliena mi chvili trvalo naucit se spravne vyuzivat behani po stropech, zdech a sachet k ukryvani se. Ve chvili, kdy jste zvladali timing rychleho smrticiho utoku z ukrytu a okamziteho nasledneho uprku, hrani se vyrazne zjednodusilo. Marinaci byli problem jen pokud jich bylo hodne a vzajemne se kryli. Boj s predatorem uz ale byl skutecnou vyzvou a nekolikrat jsem musel restartovat.

Hotove peklo byl pro me Marinak. Neustale tuhe boje s minimem munice za zvuku pipajiciho radaru. Herni styl se defakto rovnal pomalemu taktickemu posunu ze strany na stranu. Na Alieny byl nejlepsi smartgun, ktery automaticky zameroval. Bohuzel munice bylo mene nez safranu, a tak jsem casto musel strilet a mirit sam. Slabsim povaham nedoporucuji hrat v noci. Hrani za Marinaka ma casto az hororove prvky, jelikoz nepratele casto vidite az na posledni chvili a nekonecneho pipani radaru kdyz se na vas riti nekolik kusu najednou notne postrasi.

Dohrani Marinaka me osobne zabralo nejvic casu. Postup hrou se uklada sam az pri skonceni mise a musel jsem nekolikrat restartovat kvuli umrti i tesne pred koncem levelu. Obtiznost hry je velmi vysoka a muze nektere hrace odradit. I dnes hra nabizi nadstavbu, je opravdovou vyzvou a mel by si ji zahrat kazdy, kdo holduje FPS.

Pro: misty az hororova atmosfera, ozvuceni, paradne zpracovane tri bojujici rasy, grafika hry je i po letech paradni

Proti: velmi vysoka obtiznost, hra nelze ukladat

+19
  • PC 75
Začal jsem za mariňáka a pouze na střední obtížnost, hra bez savů musí být obtížná a odbudu si nejméně atraktivní postavu, říkal jsem si. Jak se ale brzy ukázalo, nebyla to nejmoudřejší volba. Po dohrání kampaně jsem totiž narazil na bonusovou misi, odemknutelnou pouze projetím kampaně na nejtěžší obtížnost. O stovku nadávek později a ukřivděný, že mi to nebylo oznámeno trochu dřív, zapínám kampaň za nesestřelitelného predátora. A hra mě znovu nepotěšila, hraní za "Chucka Norrisů" je celkem nuda, no aspoň mi kampaň rychle odsýpala. Natěšen, že si ještěrkou s žaludí hlavou spravím chuť, jsem rozjel poslední kampaň a hned v první misi narážím na tuhý odpor. Vetřelec vydrží zhruba stejně jako mariňák a navíc musí jít vždy na férovku. Celkem dlouho mi trvalo přijít na to, co se po mně vlastně chce a jak za aliena bojovat. Přišlo mi, že plížit se/takticky bojovat nemá moc smysl, úrovně jsou celkem dlouhé, boj zdržuje a pak mě za rohem stejně "polechtá" nějaký ťuňťa s rotačákem. Jednoduší je prostě běžet k cíli, ideálně po stropech a nepřátele kosit za sprintu. Hra se tak zvrhla v celkem zajímavou probíhačku. Nakonec se mi jeví kampaň za mariňáka nejzábavnější (ideálně nastavená obtížnost a nejhutnější atmosféra). Kampaň za mariňáka 90%, za vetřelce 70%, za predátora 60%.

Kromě zajímavých postav musím pochválit:
Atmosféru hustou, že by záviděla i mlha u rybníčka Brčálníka. Často mě od obrazovky odtáhl až bratr bušící na stěnu pokoje, reagující na mé hlasité půlnoční projevy (cucdržky jsou prevíti).

Level design. Úrovně jsou promyšlené a celkem mě překvapilo, jak jsou hratelné i z opačné strany (za jiné postavy). I když netvrdím, že jsem občas nebloudil.

A grafiku.
+18