Gordon Freeman je teoretický fyzik pracující ve výzkumném komplexu Black Mesa v USA. Stejně jako každý jiný den přijíždí do práce, obléká si ochranný oblek a jde vykonat sadu experimentálních testů. Tentokrát se však ozve hrozivá rána a systém se zhroutí. Gordon je na několik okamžiků teleportován do jiného konce vesmíru, když se vrátí, je areál napůl zničen a na Zemi pronikla mimozemská rasa, která se rozhodně nechová přátelsky…
Half-Life je first-person shooter (FPS) vydaná v roce 1998, která se stala měřítkem pro další hry na několik let dopředu. Od dobových stříleček se odlišuje vyprávěním děje. Singleplayer neobsahuje hrané sekvence a není rozdělen na levely, mapy se namísto toho načítají podle pohybu hráče herním prostředím. Animace jsou nahrazeny naskriptovanými sekvencemi, v nichž se čas od času zjeví tajemný muž nesoucí záhadný kufřík, o kterém se hráč nedozví nic, ale postupem času nabude pocit, že on o něm ví úplně všechno. Převážná většina děje se odehrává ve výzkumném komplexu pod zemí, výjimkou ale není ani boj pod širým nebem, ve vyprahlém prostředí Nového Mexika. Hra obsahuje logické hádanky, pro postup hráč musí spolupracovat s neutrálními postavami - vědci a strážnými.
Protivníky ve hře jsou parazitní formy života, zombie, blesky metající příšery a vedle jiných mimozemských ras také lidští nepřátelé. Ze zbraňového arzenálu zmiňme pro Half-Life ikonické páčidlo, Glock 17, revolver, samopal, brokovnici, neotřelou kuši, inovativním způsobem zpracovaný raketomet, granáty, nástražné miny a v neposlední řadě dvě energetické zbraně. Half-Life v době svého vydání zaujal nutností nabíjet zbraň a na popředí zájmu hráčů se dlouho udržel divokým deathmatch multiplayerem. Mimoto se stal živnou půdou pro multiplayerově orientované modifikace, z nichž jmenujme Counter-Strike a Day of Defeat.
Half-Life se dočkal pokračování, mezi které patří datadisky Opposing Force a Blue Shift a dále druhý díl, jeho datadisky Episode One a Episode Two a spin-off pro headsety virtuální reality s názvem Half-Life: Alyx, zasazený mezi události prvního a druhého dílu.
V roce 2004 vydalo vývojářské studio Valve Half-Life: Source. Původní GoldSrc engine (silně modifikovaný Quake engine) tu je nahrazen Source enginem. Hra oproti originálu obsahuje lepší simulaci fyziky, kvalitnější nasvícení a stíny, vertex a pixel shadery, což se projevuje nejviditelněji na vzhledu vody. Kromě nových skyboxů zůstaly zachovány původní textury a modely, za což byla tato verze v době vydání kritizována. I do Half-Life: Source může být nainstalován High Definition Pack, původně obsah určený pro zrušenou Dreamcast verzi Half-Life. Vylepšuje modely postav personálu Black Mesy, nepřátel a také zbraní.
V roce 2020 po mnoha letech vývoje spatřil světlo světa titul Black Mesa od nezávislého studia Crowbar Collective, který je remakem prvního dílu v Source enginu dílu druhého. Na Black Mesa se přímo nepodíleli vývojáři z Valve, kteří však Crowbar Collective udělili své požehnání a z původně plánované freewarové modifikace se mohl stát plnohodnotný zpoplatněný titul.
Vyšel Source Fixed 3.0. Loni se mi starší verzi modu nepodařilo dohrát. Kéž by to bylo zbavené chyb a obsahovalo celou hru.
Titulky do klasické verze Half-Life.
Titulky do klasické verze Half-Life.
Pro: Design, příběh, atmosféra, prostředí, multiplayer, zkrátka vše.
Proti: Možná, že lze hru dohrát za 31 minut? :)