The fight against the Combine begins.
Od incidentu ve výzkumném komplexu Black Mesa uběhlo již mnoho let a mezihvězdné impérium Combine od té doby utužuje podmanění planety Země. Soustavné genocidium, násilné transfery obyvatel a teror policie Overwatch se stejně jako nechvalně proslulé potlačovací pole bránící lidstvu v reprodukci staly běžnými součástmi života za mimozemské okupace. Naděje na změnu je mizivá, přesto i v tak chmurném čase existují tací, kteří se nehodlají vzdát bez boje. Jste Alyx Vance, dcera vědce Eliho Vance, odbojářka a poslední naděje na zvrat bezútěšné situace lidstva...
Half-Life: Alyx je sólovým zážitkem na míru technologii virtuální reality. Díky VR se hlouběji ponoříte nejen do přestřelek, interakce s prostředím a řešení logických hádanek, ale také do samotného příběhu, který je zasazen někam mezi události prvního (1998) a druhého (2004) Half-Life. Pomocí VR můžete například zvednout lahev, prohodit ji oknem a odlákat tím nepřátele. Stejně tak se lze při střelbě vyklánět z krytu či využívat objekty v prostředí. Znamená to i prohrabování regálů během hledání užitečných předmětů typu nábojů nebo léčiv. Navzdory cílení na specifickou ovládací periferii nabízí Alyx vše, co byste očekávali od plnohodnotného titulu včetně délky trvání srovnatelné s ostatními hrami z HL univerza.
@sten (komentář): Pokud chceme znát odpověď, tak musíme vědět, jak HL universum pracuje se změnami v minulosti. Za tu dobu, co v umění existuje cestování časem, se vyrojila řada způsobů, jak uchopit následky změny v minulosti (unforeseen consequences :) ).
V našem případě nás zajímá, zda se tvůrci přiklánějí k verzi, že změna v minulosti vytvoří v daném bodě novou paralelní linku nebo zda je linka jen jedna a tím pádem cokoliv od bodu změny je vynulováno a jede se od začátku (od toho bodu). A nebo se může jednat o mišmaš různých přístupů, který sice logicky hapruje ale často je kvůli záměrné dramatizaci akceptován. A to si myslím, že bude tento případ, protože několik aspektů ukazuje, že se universum chová tak i tak.
Celé je to navíc komplikováno jedním vtipným faktem - mluvíme tu o jedné změně nebo dvou? Je změna pouze záchrana Eliho nebo i samotný konec konec HL:A, který změnu iniciuje? Protože klobouk dolů před Valve, tohle bylo poprvé, kdy se vlastě neměnila minulost z budoucnosti ale budoucnost z minulosti :D. Respektive se pořád mění minulost vůči tomu co má nastat, ale v tomhle případě impulz přišel z minulosti, takže když se to řekne nahlas, tak to vypadá takto zamotaně.
Scénář 1: Změna znamená novou paralelní linku:
Fakt, že vidíme Eliho smrt v EP2 a pak i záchranu v HL:A ukazuje, že se tyto obě linky prostě odehráli. Pokud bychom byli hnidopichové, je to 100% důkaz, že vidíme dvě paralelní verze/linky. Protože jsou ale stejně na konci příběhu, tak nám nemění nic dalšího a Valve s klidem může tu se smrtí zahodit, přestože by ve světě, kde paralelní linky existují, běžela zároveň s tou kde žije. Ale protože mi nic dalšího neznáme, tak vlastně nic neztrácíme.
Pokud by existovala jedna linka, musí být vždy ve stavu, že funguje jako celek. Tedy nemůžeš jít zabít svého otce, protože bys tím zabil sebe a nemohl bys pak zabít svého otce a vytvoříš paradox přesně v momentě, kdy zabiješ otce (zjednodušeně). Pokud tedy nějaké příběhy používají jednu linku, tak je to většinou ta se sebenaplňujícím se poselstvím, kdy změna v čase funguje jenom proto, že funguje v rámci celku. Postava se většinou snaží nějak změnit svůj osud aby se na koni ukázalo, že to celou dobu směřovalo k tomu, k čemu mělo, aby se mohl kruh uzavřít. A nebo proto že to tvůrce jednoduše ignoruje.
Taky je možné, že Valve to bere z pozice "v EP2 jsme vám ukázali, tak příběh probíhal poprvé a jak v HL:A vidíte finální formu jak ho ovlivnila změna v minulosti". Což je pouze alibismus a nefunguje, ale jde na ruku hráči/divákovi, který se snaží linku uchopit lineárně, vizualizovat si, jak to šlo postupně (tam a zpět), což prostě při hrátkami s časem dělat nelze.
Pak se jde ale ještě dívat na bod změny ne v EP2, ale v samotném konci HL:A. Tj co udělala Alyx byla změna oproti "původnímu ději", kdy se rozhodla jinak (což nedává smysl, pokud považujeme vesmír za deterministický, aby se jednou rozhodla tak a pak jinak). Ale dejme tomu, že Konec HL:A je taková změna v minulosti (z pohledu hráče co je myšlenkově na konci EP2) a tím pádem máme Alyx, co ví o smrti svého otce a HL2 nikdy nebude probíhat tak, jak ho známe a máme tu tedy novou paralelní linku, kterou jsme ještě nezažili. Je to teoreticky možné, ale viz dále, si myslím, že to tak není.
Změna je jedna linka
Aby mohlo fungovat, že se HL universum nerozpadlo na paralelně běžící linky (a mohli jsme ho tedy smysluplně hrát), musí děj fungovat od začátku do konce. Jinými slovy, události v HL:A musí být nutně součástí toho, co známe z HL2 a epizody.
První co člověka napadne tedy je - Alyx ale během hraní HL2+eps neví nic o smrti otce. Jakto, pokud v HL:A osvobodila G-Mana? Neví, ale to by se dalo snadno vysvětlit tím, že po tom, co se rozhodla přijmout G-Manův návrh, jí G-Man vymazal paměť (už dříve manipuloval s myšlenkami). V samotných HL2+epd je dokonce pár krásných narážek, kdy postavy zažívají deja-vu, což by sem hezky zapadalo. Pak je logické, že uvolněný G-Man dále funguje (musí uvolnit Gordona ze stáze, však?) a děj může pokračovat až do momentu, kdy si G-Man Alyx "fyzicky" vezme v EP2.
I samotný fakt, že G-Man může jít přesně do momentu smrti ELI-ho znamená, že děj se 100% na atom přesně odehrával tak, jak my ho známe, když mohl dojít přesně do toho momentu. Je to to tedy důkaz, že HL:A je součásti univerza, který známe z hraní HL2+eps.
To že vidíme v EP2 smrt Eliho tedy není logicky správně (nikdy se to nestalo), ale je to dramatická úleva, je to vlastně ukázání toho, co by se stalo, kdyby se Alyx rozhodla jinak.
Jinými slovy, Alyx nikdy budoucnost nezměnila, ona se rozhodla tak, jak by se vždycky rozhodla.
Protože se zamysleme - jak vznikla varianta příběhu, kdy ELI umře? Znamená to, že se Alyx původně rozhodla Eliho nezachránit? To je určitě hloupost, protože samotná otázka nefunguje. Není nic jako "původně", není nic jako "měla dva pokusy". Ona prostě na jedné lince udělala jedno rozhodnutí které jí dovedlo až sem. Pokud by e rozhodla jinak, je absolutě nerealistické že za X let je v uplně stejném momentu.
Stejně tak víme, že Alyx vždy uvolnila G-Mana ze stáze, protože kdyby to neudělala, tak by G-Man nemohl v HL2 uvolnit Gordona.
Z tohoto pohledu to tedy vypadá, že Alyx je jen prequel k HL2 který kompletně zapadá do průběhu HL2+eps, jen na konci EP2 jsme viděli smrt, která vlastně nikdy neměla nastat a měli jsme rovnou vidět scénu, kdy je ELI zachráněn, protože to tak Alyx zařídila.
Vysvětlení je jednoduchá realita, že prostě Valve na konci EP2 netušilo, že udělá Alyx, takže tam je konec jaký je a ta poslední scéna je hold sice nelogický kus na časové linii ale extrémně důležitý kus z pohledu dramatického vyprávění pro HL:A, který jim můžeme odpustit. Z našeho pohledu jsme žili cca 16 let s jeho smrtí, to byla naše verze reality, takže ta rychlá transformace do reality, kde žije, je mnohem údernější a dramatičtější než kdybychom v EP2 viděli jak přežívá, jenom jsme nevěděli proč a HL:A by nám to vysvětlilo.
Pokud měli Valve nějak naroubovat do původního děje a pouze tahle jedna scéna je nelogická, klobouk dolů.
Beru jakékoliv poznatky, hrál jsem to už fakt dlouho nazpět.
V našem případě nás zajímá, zda se tvůrci přiklánějí k verzi, že změna v minulosti vytvoří v daném bodě novou paralelní linku nebo zda je linka jen jedna a tím pádem cokoliv od bodu změny je vynulováno a jede se od začátku (od toho bodu). A nebo se může jednat o mišmaš různých přístupů, který sice logicky hapruje ale často je kvůli záměrné dramatizaci akceptován. A to si myslím, že bude tento případ, protože několik aspektů ukazuje, že se universum chová tak i tak.
Celé je to navíc komplikováno jedním vtipným faktem - mluvíme tu o jedné změně nebo dvou? Je změna pouze záchrana Eliho nebo i samotný konec konec HL:A, který změnu iniciuje? Protože klobouk dolů před Valve, tohle bylo poprvé, kdy se vlastě neměnila minulost z budoucnosti ale budoucnost z minulosti :D. Respektive se pořád mění minulost vůči tomu co má nastat, ale v tomhle případě impulz přišel z minulosti, takže když se to řekne nahlas, tak to vypadá takto zamotaně.
Scénář 1: Změna znamená novou paralelní linku:
Fakt, že vidíme Eliho smrt v EP2 a pak i záchranu v HL:A ukazuje, že se tyto obě linky prostě odehráli. Pokud bychom byli hnidopichové, je to 100% důkaz, že vidíme dvě paralelní verze/linky. Protože jsou ale stejně na konci příběhu, tak nám nemění nic dalšího a Valve s klidem může tu se smrtí zahodit, přestože by ve světě, kde paralelní linky existují, běžela zároveň s tou kde žije. Ale protože mi nic dalšího neznáme, tak vlastně nic neztrácíme.
Pokud by existovala jedna linka, musí být vždy ve stavu, že funguje jako celek. Tedy nemůžeš jít zabít svého otce, protože bys tím zabil sebe a nemohl bys pak zabít svého otce a vytvoříš paradox přesně v momentě, kdy zabiješ otce (zjednodušeně). Pokud tedy nějaké příběhy používají jednu linku, tak je to většinou ta se sebenaplňujícím se poselstvím, kdy změna v čase funguje jenom proto, že funguje v rámci celku. Postava se většinou snaží nějak změnit svůj osud aby se na koni ukázalo, že to celou dobu směřovalo k tomu, k čemu mělo, aby se mohl kruh uzavřít. A nebo proto že to tvůrce jednoduše ignoruje.
Taky je možné, že Valve to bere z pozice "v EP2 jsme vám ukázali, tak příběh probíhal poprvé a jak v HL:A vidíte finální formu jak ho ovlivnila změna v minulosti". Což je pouze alibismus a nefunguje, ale jde na ruku hráči/divákovi, který se snaží linku uchopit lineárně, vizualizovat si, jak to šlo postupně (tam a zpět), což prostě při hrátkami s časem dělat nelze.
Pak se jde ale ještě dívat na bod změny ne v EP2, ale v samotném konci HL:A. Tj co udělala Alyx byla změna oproti "původnímu ději", kdy se rozhodla jinak (což nedává smysl, pokud považujeme vesmír za deterministický, aby se jednou rozhodla tak a pak jinak). Ale dejme tomu, že Konec HL:A je taková změna v minulosti (z pohledu hráče co je myšlenkově na konci EP2) a tím pádem máme Alyx, co ví o smrti svého otce a HL2 nikdy nebude probíhat tak, jak ho známe a máme tu tedy novou paralelní linku, kterou jsme ještě nezažili. Je to teoreticky možné, ale viz dále, si myslím, že to tak není.
Změna je jedna linka
Aby mohlo fungovat, že se HL universum nerozpadlo na paralelně běžící linky (a mohli jsme ho tedy smysluplně hrát), musí děj fungovat od začátku do konce. Jinými slovy, události v HL:A musí být nutně součástí toho, co známe z HL2 a epizody.
První co člověka napadne tedy je - Alyx ale během hraní HL2+eps neví nic o smrti otce. Jakto, pokud v HL:A osvobodila G-Mana? Neví, ale to by se dalo snadno vysvětlit tím, že po tom, co se rozhodla přijmout G-Manův návrh, jí G-Man vymazal paměť (už dříve manipuloval s myšlenkami). V samotných HL2+epd je dokonce pár krásných narážek, kdy postavy zažívají deja-vu, což by sem hezky zapadalo. Pak je logické, že uvolněný G-Man dále funguje (musí uvolnit Gordona ze stáze, však?) a děj může pokračovat až do momentu, kdy si G-Man Alyx "fyzicky" vezme v EP2.
I samotný fakt, že G-Man může jít přesně do momentu smrti ELI-ho znamená, že děj se 100% na atom přesně odehrával tak, jak my ho známe, když mohl dojít přesně do toho momentu. Je to to tedy důkaz, že HL:A je součásti univerza, který známe z hraní HL2+eps.
To že vidíme v EP2 smrt Eliho tedy není logicky správně (nikdy se to nestalo), ale je to dramatická úleva, je to vlastně ukázání toho, co by se stalo, kdyby se Alyx rozhodla jinak.
Jinými slovy, Alyx nikdy budoucnost nezměnila, ona se rozhodla tak, jak by se vždycky rozhodla.
Protože se zamysleme - jak vznikla varianta příběhu, kdy ELI umře? Znamená to, že se Alyx původně rozhodla Eliho nezachránit? To je určitě hloupost, protože samotná otázka nefunguje. Není nic jako "původně", není nic jako "měla dva pokusy". Ona prostě na jedné lince udělala jedno rozhodnutí které jí dovedlo až sem. Pokud by e rozhodla jinak, je absolutě nerealistické že za X let je v uplně stejném momentu.
Stejně tak víme, že Alyx vždy uvolnila G-Mana ze stáze, protože kdyby to neudělala, tak by G-Man nemohl v HL2 uvolnit Gordona.
Z tohoto pohledu to tedy vypadá, že Alyx je jen prequel k HL2 který kompletně zapadá do průběhu HL2+eps, jen na konci EP2 jsme viděli smrt, která vlastně nikdy neměla nastat a měli jsme rovnou vidět scénu, kdy je ELI zachráněn, protože to tak Alyx zařídila.
Vysvětlení je jednoduchá realita, že prostě Valve na konci EP2 netušilo, že udělá Alyx, takže tam je konec jaký je a ta poslední scéna je hold sice nelogický kus na časové linii ale extrémně důležitý kus z pohledu dramatického vyprávění pro HL:A, který jim můžeme odpustit. Z našeho pohledu jsme žili cca 16 let s jeho smrtí, to byla naše verze reality, takže ta rychlá transformace do reality, kde žije, je mnohem údernější a dramatičtější než kdybychom v EP2 viděli jak přežívá, jenom jsme nevěděli proč a HL:A by nám to vysvětlilo.
Pokud měli Valve nějak naroubovat do původního děje a pouze tahle jedna scéna je nelogická, klobouk dolů.
Beru jakékoliv poznatky, hrál jsem to už fakt dlouho nazpět.
Pro: je to něco unikátního
Proti: předvídatelný konec (příliš to ale neubírá)