Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Doom II: Hell on Earth

86
478 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
10.10.1994 PC
23.10.2002 GBA
26.05.2010 X360
Vývojáři:
, (GBA verze), (X360 verze)
Oficiální stránky:
http://web.archive.org/web/20120830143550/…
Pokračování legendární 3D akce Doom od id Softu, která vyšla o rok dříve a položila základy tohoto žánru. Od té doby se podobným akcím z prvního pohledu říká "doomovky". Dvojka získala řadu světových ocenění a byla vydaná na několik platforem.

Opět se ujímáte role "Doomguye" a po soubojích s pekelnými zrůdami na Phobosu a Deimosu se vracíte zpět na Zemi. Zde vás ale čeká nemilé překvapení - peklo si našlo cestu i sem. Čeká vás 30 nepřáteli nabušených levelů (a 2 tajné), přičemž na konci podstoupíte souboj s největším bossem této série, který se jmenuje Icon of Sin. Doom II se od svého staršího brášky liší pouze minimálně - grafika je téměř stejná, gameplay také, pouze přibylo 8 nových monster a mapy jsou větší. Dále se ve hře objevila jedna nová zbraň - dvojitá brokovnice a jeden powerup - Megasphere, která přidává 200% života a štítů.

Ke hře vznikly ještě tři oficiální datadisky Master Levels for Doom 2, Final Doom, No Rest for the Living od id Software a jeden neoficiální Perdition's Gate. Částečná konverze Dooma II Hell to Pay už vyšla jako samostatná hra a stál za ní, stejně jako v případě výše zmíněného neoficiálního add-onu, vydavatel Wizard Works. Za některými počiny z řad moderské komunity pak stáli i sami profesionální vývojáři, jako například ti z Team TNT - spolutvůrci přídavku Final Doom z roku 1996.


Poslední diskuzní příspěvek

Měl bych tu takovou soutěž ;) https://www.high-voltage.cz/2018/soutez-tvorba-mapy-pro-doom-2/

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Jednoho letního nedělního odpoledne se vrací osmiletý klučík s rodiči domů po víkendu stráveném na chalupě. V předsíni si zuje botky a běží za tátou do svého pokoje. Vejde dovnitř a periferně zahlédne, že se cosi změnilo. Blesk! Táta stojí na druhém konci pokoje a fotí překvapení svého synka z jeho prvního počítače.

Upřímně, ta fotka je strašná. Vypadám na ní jako tonoucí oběť tsunami, zachvácená epilepsií. Ale to už se vzdalujeme od tématu. Na oblačné ploše s honosným logem Windows 95 přímo září ikonka s názvem Doom 2. Dvojitým kliknutím hranaté myši se otevře černé okýnko a zakrátko už onen památný obrázek mariňáka bojujícího s cyberdemonem. New Game a jde se na věc. Úvodní obrazovku v prvním levelu bych mohl nakreslit ještě teď nazpaměť. Ty dva legračně se pohybující zelenovlasé vojáčky čekající na první výstřel, trojúhelníkovité schodiště a za mnou balkon s překvapením. To vše se mi natolik vrylo do paměti, že mně to občas děsí.

Doom 2 byl pro mne naprostá bomba, grafiku jsem vnímal jako dokonalou a atmosféra se dala krájet motorovou pilou. S tátou jsme po večerech hrávali jak absolutní outsideři – jeden chodil, druhý střílel a otvíral vchody. Není divu, že jsme se tímto způsobem nikdy konce nedočkali. Tedy ne poctivou formou. Už nevím, kdo první z nás s tím přišel, ale cheaty jako IDDQD a IDKFA nezapomenu do smrti. Doom jistě ovlivnil i můj (přinejmenším – herní) život. Když se mamce zdálo, že hlasitost výstřelů z mého pokoje už přesahuje meze, přišla s geniálně jednoduchým řešením – koupila mi mírumilovnou adventuru GOOKA.

Tak skončila má závislost na krvelačných akcích a Doom se už nadále nedal brát jinak, než jako občasná kratochvíle. Našel jsem se ve hrách jiného typu a myslím, že je to dobře. I tak pro mne tento titul zůstává dodnes symbolem jakési rebelie, kdy člověk potají hraje noc co noc a modlí se jen za to, aby nevešla máma do pokoje a neodnesla ho v zubech zpátky do postele.

Pro: bezkonkurenční hra - ve své době, atmosféra, množství zbraní, kreatur a levelů, multiplayer

Proti: těžko hledat

+54+54 / 0
  • PC 100
Doom byl a stále je esencí dokonalosti. Sesadil z trůnu 3D akcí stařičkého krále Wolfensteina, aby se stal jeho více než plnohodnotným nástupcem a až dodnes zůstává symbolem pro dokonalou 3D akci. Není divu, že jeho masivní úspěch podnítil autorský team id Softu, aby se vrhli na tvorbu pokračování. Tentokrát jako plně komerční release pod taktovkou GT Interactive. Žádná shareware epizoda, pouze “krabicovka”, kterou jste si mohli svého času pořídit za baťovskou cenu 1999 Kč.

Zdá se nemožné, aby druhý díl nastavil laťku kvality výše než jeho předchůdce, ale alespoň pro mě si stojí Doom II ještě o chloupek výše v žebříčku kvality a považuji jej za nejlepší pokračování herní série všech dob. Principy hry i použitá technologie zůstaly v podstatě identické, ale byly rozvinuty v podobě pestřejšího level designu a také v zařazení nových příšer, což umožnilo výrazně obohatit herní zážitek.

Doom II se odehrává na Zemi, což přináší s sebou širší možnosti při stavbě prostředí levelů i odlišnou atmosféru. Ta není tolik temná a hororová, grafika je spíše světlejší s bohatší paletou barev. Přibylo exteriérových lokací, které jsou daleko prostornější a v designu je více zastoupen i vertikální prvek. Využití výškových převýšení k různým přeskokům mezi budovami či sloupy vede nejen k objevení secretů, ale mnohdy je potřebné i k nalezení správné cesty, což vyžaduje dobrý orientační smysl. Navíc k balancování po úzkých cestičkách je třeba citu a jemnosti.

Doom II přinesl novou kolekci příšer. Každá z nich má specifický a snadno zapamatovatelný vzhled i způsob útoku. Mancubus, Revenant, Pain Elemental, Arachnotron, Arch-Vile, Hell Knight a Chaingunner. Tato squadra obohatila staré známé z prvního Doomu, aby splynuli v organickou symbiózu zla, jež se postaví neohroženému mariňákovi. Z jiných her nepamatuji, aby se nepřátelé tolik vryli pod kůži a již podle zvuků se dá poznat, kdo se nám postaví tváří v tvář. A nebo vypálí střelu, fireball, nebo spršku plazmové energie. Právě nová kolekce ikonických nepřátel je hlavním důvodem, proč mi druhý Doom vyhovuje více.

V armamentariu zbraní přibyla jako jediná novinka medvědobijka, dvouhlavňová brokovnice. Kanón k pohledání, který využívám nejraději, a s jeho pomocí se dají zlikvidovat prakticky všichni pekelní nepřátelé, včetně kyberdémona. V prvním Doomu bohužel chybí, což někdy poněkud zdržuje při akci. Pižlat nepřátele relativně slabou brokovnicí už prostě není ono.

Inteligentní osazení monster spolu s navýšením jejich počtu v mapách zapřičinilo citelné navýšení obtížnosti. Naváděné střely revenantů, kartáčová palba mancubů, záplava kousajících lebek chrlených z útrob pain elementálů a hlavně překotná palba kulometčíků, před kterou není úniku, to vše poškozuje schránku Doom Guye. A pokud se sejde více různých typů monster v kombinaci nebo osazených na nepřístupných místech, o zábavu je postaráno. Doom II již není taková procházka růžovým sadem a i v dnešní době portů a mouse aimingu některá místa vyžadují opakovaný reloading pozice, i při znalosti problematického úseku. Ale obtížnost je férově nastavena, na rozdíl třeba od brutální Plutonie z Final Doomu.

Všechny mapy se nakonec dají absolvovat úspěšně bez větších potíží, tím spíše, když mám Doom II již několikrát dokončený. Ale závěrečný level s finálním bossem, to je jiná káva a potrápí i zkušené hráče. Icon of Sin, samotný ďáblův mozek vtesaný do skály, vyžaduje jednak důvtip k nalezení jeho Achillovy paty a druhak nemalé úsilí bez cheatu zvládnout záplavu příšer, vyvrhovaných z ďáblova chřtánu. V rámci Crashovy herní výzvy, která mě vedla znovu absolvovat pekelnou jízdu na Zemi, jsem byl tentokrát úspěšný a Romerův mozek, jenž se skrývá za maskou démona, jsem úspěšně zničil i bez IDDQD.

Všech 32 levelů Doomu II tvoří organickou kampaň, která až na několik příběhových screenů plynule odsýpá a tvoří dokonalý akční zážitek. Doom II se stal zlatým standardem pro tvorbu modů a většina nových moderských kreací už běží pod DOOM2 wadem. Na to, že svým životem proplouvá již 22. rok, je stále velmi dobře hratelný a pro fanouška akčních her, který to s hraním myslí vážně, je prostě Doom II povinností.
+47+47 / 0
  • PC 100
Hranie DOOMU 2 v dnešnej dobe mi prišlo ako pozeranie sa na starý akčný film.
Je vidieť, že už má nejaký ten rok za sebou, nad niektorými vecami som sa len pousmial ale aj tak jej nemôžte uprieť kvality, ktorými sa preslávila kedysi.

Atmosféra hustá ako pivná pena, kvantá nepriateľov, arzenál smrtiacich zbraní a to všetko v rovnej tridsiatke misii (plus nejaké tie bonusáče). Navyše vďaka enginu ZDoom si môžete nastaviť grafiku, zvuky, ovládanie k obrazu svojmu (vrátane mouselooku).

Neviem ako to vidia iní, ale ja som sa pri kosení pekelnej hávede bavil viac než dosť. A nebránil by som sa ani opätovnému hraniu.
Z mojej strany teda spokojnosť.

Pro: Atmosféra, akcia, správne parchantskí nepriatelia

Proti: občasné záseky (spôsobené mojou nepozornosťou)

+43+43 / 0
  • PC 100
Čistokrevná, frenetická, zábavná a originální. Taková je jedna z nejklasičtějších FPS, co kdy vznikly, Doom 2: Hell on Earth. A přestože jsem si ho prvně zahrál až šestnáct let po vydání, utvrdil jsem se v tom, že mi nedělá problémy se přizpůsobit, skákat v čase skrze hraní různě starých stříleček a soustředit se jen na to hlavní, tedy zábavu. A té jsem se ve druhém pokračování nabažil až až. Že jsem mnohdy nevěřícně zíral s otevřenou pusou na to, jak skvěle se této hře povedlo už tehdy zaujmout rozsáhlými úrovněmi, nápaditým designem a hratelností stoupající závratně nahoru s tím, jak jsem se dostával do dalších a dalších úrovní. Prostě zůžo, za nějž mají borci z id Softu můj neskonalý dík. A když si jen vezmu ty možnosti, které se mi hraním modifikací nabízí, nemůžu jinak a opět dávám 100%! Nutno říct, že zaslouženě.
+38+38 / 0
  • PC 100
Píše se rok 1995 a už několikátý den sedím ve studovně u našeho supermoderního Pentia I 90 MHz. Naše učitelka dějepisu v důchodu jen nevěřícně sleduje, co mě to sem každý den ráno před výukou žene. Nutno dodat, že na uších mám sluchátka, takže ta změť rychle se střídajících scén na monitoru, je pro ní velká neznámá.

O několik let dříve jsem stejným způsobem hledal volné místo u 286 a Wolfenstein 3D, jenomže tohle bylo přeci jen něco jiného. Pokročilý grafický engine a výborný hudební doprovod. Dnes už se to může zdát nepochopitelné, ale tehdy jsem na každý výjev koukal jako na obrázek svatého.

Počáteční pistolku velmi rychle nahradila motorová pila a o pár desítek metrů dále moje oblíbená kulovnice. Každý z impíků se zdál jako nepřekonatelný problém, kterému se musíte trefit mezi oči a jejichž typický řev mi naháněl husí kůži, protože jsem v tu chvíli věděl, že jsem se právě dostal do problémů a s tou rozstřesenou rukou se opravdu jen tak snadno netrefím. Každá místnost, každý level se postupně vrýval do paměti. Dnes mám za sebou odehráno mnoho moderních akčních her, ale jen u zlomku z nich si dokážu poskládat konkrétní scénu.

Je to zkrátka syrová akce s minimem technických vymožeností - na dnešní dobu. Nějaké rozumné rozhlížení? Pche, v základu moc možností nemáte. O pár let později to sice upravily enginy jako zDaemon, ale o tomhle Doom není. Doom se musí hrát v originále, aby si hráč na vlastní kůži prožil, co znamená, když ho pár "vystínovaných" kostiček pošle už po 10-té k zemi. A když už jsem si myslel, že mi to opravdu jde, kolega mi v multiplayeru ukázal, že to byl hluboký omyl.

Doom II jsem od té doby rozehrál ještě mnohokrát a byť to už není ten stejný pocit, pořád se u toho bavím a lekám stejně, jako tenkrát. Pro odpůrce nostalgie to možná není, ale kdo jim vlastně brání to zkusit?

Pro: atmosféra, hudba, dynamická akce

Proti: frustrace u posledního levelu ;)

+38+39 / -1