Doom je po Wolfenstein 3D zakladatelem a hrou určující směr žánru 3D FPS. Stanete se bezejmenným hrdinou, který byl vyslán na Mars, poté co byl napaden nadřízený důstojník, který nařídil své jednotce střílet na civilisty. Společnost UAC tajně experimentovala s teleportací mezi dvěma měsíci Marsu: Phobosem a Deimosem, otevřely se však brány do samotného pekla, démoni ovládnou základnu na Phobosu a vy se jako jediný přeživší musíte probojovat hordami démonů.
Hra ve své době způsobila poprask kvůli své brutalitě, krvavosti, okultním symbolům a obrovskému množství nepřátel, které jste likvidovali. K dispozici je široký arzenál zbraní čítající motorovou pilu, pistoli, brokovnici, kulomet, raketomet a několik zbraní skutečně hromadného ničení. Před vámi leží úctyhodný počet levelů rozmanitých prostředí a mnoha druhů nepřátel, od zombie vojáků až po barony pekel, a to vše v několika epizodách a obtížnostech.
Ke hře vyšla v roce 1995 re-edice The Ultimate DOOM, která byla zároveň jejím datadiskem a obsahovala jednu novou epizodu. Jejím plnohodnotným pokračováním byl ale už v roce 1994 vydaný Doom II. O tři roky později se na konzoli Nintendo 64 objevil poslední díl využívající starší engine, Doom 64. Celá tato série, nejen první díl, je pověstná velkou spoustou dostupných modů a portů, umožňujících si hru zahrát s řadou nových možností, o nichž si mohli tehdejší hráči nechat jen zdát.
V roce 2004 vyšel třetí díl následovaný o rok později datadiskem Resurrection of Evil. Roku 2012 se hra dočkala remasterované verze v rámci Doom 3: BFG Edition. Série pokračovala za další čtyři roky hrou Doom, která se tvářila jako reboot. Příběh neměnné hlavní postavy, tzv. Doom Slayera, oficiálně zakončil roku 2020 Doom Eternal společně se svými dvěma DLC – The Ancient Gods – Part One a Part Two.
@DeCode89 (komentář): Ahoj, zaujímavý komentár.
Dal som Ti plus, ale mám pocit, že v celom texte máš veľa faktických chýb (to by ma musel opraviť niekto, kto to má čerstvejšie v hlave, než ja, Masters of Doom už som čítal niekoľko rokov dozadu) + terminológiu používaš hala-bala:
- pokiaľ viem, ani Carmack, ani Romero drogy nebrali. Áno, robili dlho do noci, tuším aj prespávali v kancloch, určite sa nestravovali zdravo (pizza, energetické nápoje, etc), ale neviem o tom, že by brali drogy
- pôvodná hra bola Shareware, mala celú prvú epizódu, nie len jednu úroveň, a tá epizóda bola k dispozící na disketách s tým, že po zaplatení si si zvyšok hry dosťahoval (ak sa nemýlim)
Dal som Ti plus, ale mám pocit, že v celom texte máš veľa faktických chýb (to by ma musel opraviť niekto, kto to má čerstvejšie v hlave, než ja, Masters of Doom už som čítal niekoľko rokov dozadu) + terminológiu používaš hala-bala:
- pokiaľ viem, ani Carmack, ani Romero drogy nebrali. Áno, robili dlho do noci, tuším aj prespávali v kancloch, určite sa nestravovali zdravo (pizza, energetické nápoje, etc), ale neviem o tom, že by brali drogy
- pôvodná hra bola Shareware, mala celú prvú epizódu, nie len jednu úroveň, a tá epizóda bola k dispozící na disketách s tým, že po zaplatení si si zvyšok hry dosťahoval (ak sa nemýlim)
Pro: Temná atmosféra, grafika, ozvučení, soundtrack, revoluční hra
Proti: Dnes už jen stáří.