Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Verze hry

Ve zveřejněných verzích Doom před v1.4 , E1M4: Command Control byla na podlaze jedné místnosti svastika, měla to být pocta hře Wolfenstein 3D. Alfa verze této úrovně, byla datovaná k 2. dubnu a 22. květnu 1993, obsahovala stejnou místnost, ale neměla návrh svastiky. Svastika byla odstraněna ve verzi 1.4. Přítomnost svastiky by způsobila, že by byl Doom, zakázán v Německu podle Johna Romera, byl symbol odstraněn poté, co mu veterán z 2. světové války zaslal námitku proti její přítomnosti.

Vývoj

Cheat na procházení stěnami je IDSPISPOPD. ID je název vývojářské společnosti a SPISPOPD je zkratka pro "Smashing Pumpkins Into Small Piles Of Putrid Debris", což je reakce na jeden vtip v souvislosti s popularitou hry před jejím vydáním.
Robert Prince, který dělal do Dooma hudbu si "vypůjčil" (nebo se nechal inspirovat) pár melodii od různých jiných, většinou metalových, písní. Zde je menší seznam:
Např.

E1M1 - D.R.I. "Hooked", Metallica "No Remorse", Metallica "Master of Puppets", Alan Reeves "The Chase". Dále je inspirovaná těmito interprety: King Diamond, Pantera, Blackmayne a Slayer.
E1M3 - Slayer "Criminally Insane"
E1M4 - PanterA "Rise" nebo Helmet - "Unsung"
E1M6 - Believer "Sanity Obscure"
E1M9 - Alice in Chains "We Die Young" (hlavně bubny)
E2M1 - AC/DC "Big Gun", Metallica "Master of Puppets" a údajně trochu podobné Helstar "Burning Star"
E2M2 - Metallica "The Call Of Ktulu", Devil Doll "Mr. Doctor"
E2M3 - Pantera "Regular People (conceit)"
E2M6 - James Horner "Going After Newt", Candlesmass "Gothic Stone"
E2M9 - Pantera "Mouth For War"
E3M2 - Judas Priest "Leather Rebel"
E3M3 - Slayer "Behind The Crooked Cross"
E3M8 - S.O.D. "Sargent D & The S.O.D.", údajně podobné také Slayer "Silent Scream" a Venom "Red Light Fever"
Vůbec první teleport v Doomu se objevil až v páté mapě první epizody. Nachází se uvnitř jednoho secretu.
Modelem pro kompozici Doomguye na přebalu hry byl sám John Romero, který se do focení vložil poté, co byl nespokojen s pózami předváděnými určeným modelem.
Když se definitivně rozhodlo, že Doom nebude licencí, ale původním příběhem o mariňákovi zachraňujícím svět před invazí démonů, usoudil designer Tom Hall, že je třeba dát scénáři řád. Vznikl tak dokument nazvaný The Doom Bible – z něhož se ale kupodivu mnoho částí do finální hry nedostalo. Doom měl původně mít pět hlavních postav a podstatně zamotanější děj, jenže Carmack Hallovy nápady odmítl s tím, že příběh není příliš důležitý a "bible" je zbytečně detailní. Neshody postupně vyústily až v Hallovo úplné odstavení od projektu (připomeňme, že šlo o člověka, který navrhoval většinu levelů Wolfensteina 3D...) - zahozené nápady došly uplatnění až později ve střílečkách Rise of the Triad a Terminal Velocity.
Vývojáři této hry chtěli původně hru založit na prostředí z filmu Vetřelec, nicméně nakonec od tohoto záměru upustili, aby nebyla licencí svázána jejich tvůrčí svoboda.
Název hry Doom je převzatý z filmu Barva Peněz od Martina Scorseseho, v němž hraje hlavní roli Tom Cruise jako mladý kulečníkový podvodník.

V jedné scéně filmu přijde Cruise ke stolu a v černém pouzdru si nese své oblíbené tágo. "Co v tom máš?" zeptá se ho jiný hráč. Cruise nahodí ďábelský úšklebek a odpoví (otevíraje pouzdro): "V tomhle? Doom".
Port na platformu 3DO měl být hrou, která tuhle konzoli bude prodávat. Randy Scott ze společnosti Art Data Interactive (vydavatel tohoto portu) sliboval grafiku ve vyšším rozlišení, nové zbraně, monstra, úrovně a také tajné levely. Ovšem nic z toho nebyla pravda a port pro 3DO je hodnocený jako jeden nejhorších portů pro Dooma vůbec. Příčinou bylo, že na portu pracovala pouze jedna osoba, Rebecca Heineman, malé množství času, který na svoji práci měla, a také nižší výkon konzole 3DO v porovnání s tehdejšími PC. To zapříčinilo, že hra běžela na 3DO v malém okně a také ve velmi nízkém frameratu.

Podrobnější příběh vzniku portu pro 3DO je v odkazu na zdroj.
Pracovník id Software Kevin Cloud použil svou vlastní paži a předloktí pro DOOMguye (držení zbraní, střelba se zbraněmi a mlácení pěstí). Jeho předloktí je tak považováno za jedno z nejslavnějších v historií FPS stříleček.

Tvůrci

Doom byl údajně první hra, ve které se objevil termín Deathmatch a prý jej vymyslel John Romero. Někteří ale tvrdí, že se tento název objevil již v letech 1990 ve hře World Heroes 2.

Příběh

John Carmack o příběhu prohlásil: "Příběh ve hře je jako příběh v pornu. Očekává se, že tam bude, ale není až tak důležitý."

Hardware

Minimální systémové požadavky:
CPU: 386 (při příležitosti vydání re-edice The Ultimate DOOM oficiálně změněno na 486 50 MHZ)
RAM: 4 MB (při příležitosti vydání re-edice The Ultimate DOOM oficiálně změněno na 8 MB)
VGA grafická karta
HDD: 12 MB

Easter eggy

TCP/UDP port 666 je vyhrazen hře Doom. Můžete se o tom sami přesvědčit, když v textovém editoru otevřete: 
C:\Windows\System32\drivers\etc\services

Ostatní

Je odhadováno, že Doom byl v roce 1995 nejvíce instalováný software na PC, který porazil i Microsoft Windows 95
Zvuk, který při smrti vydávají Former Human a Imp, je výzva k páření velblouda dvouhrbého.
Cheaty:
IDKFA - Všechny náboje a klíče, 200% brnění a 199% zdraví
IDBEHOLDR - Vyzařovací oblek
IDBEHOLDI - Neviditelnost
IDBEHOLDV - Nepřemožitelnost
IDBEHOLDL - Větší jas
IDBEHOLDS - Boxer
IDCHOPPERS - Motorová pila
IDCLEVxy - Skok do epizody - x (1-3), levelu - y (1-9)
IDDQD - Nesmrtelnost (God mód)
IDSPISPOPD - Procházení zdmi
IDBEHOLD - Zobrazí výběrové menu
Herní soubory i soubory rozličných rozšíření mají příponu WAD, což je zkrácené "Where's All the Data" (kde jsou všechna data).
Film "Varan versus Cobra" z nejakého záhadného dôvodu používa zvuky z hry Doom.
Verze hry pro Super Nintendo byla první videohrou, které byl udělen rating Mature (pouze pro dospělé) od organizace ESRB.
Pokud na stránkách mapy.cz zadáte ikonické cheaty iddqd a idkfa, můžete si zahrát malou minihru. Ovládání je řešeno pomocí šipek a ctrl pro shazování bomb.
V jedné z prvních úrovní je zeď, kterou když posunete na podlahu, připomíná svastiku kterou používali nacisté v druhé světové válce.
Doom byl jednou z prvních her, na které vznikaly různé modifikace. Kromě zde již zmíněné Doom Perverse vznikla hned v roce 1994 i modifikace Simpsons Doom. Hrajete v ní v roli Homera, lékárničky a štíty byly nahrazeny sbíráním koblih a Duffu a jedním z nepřátel byl například Flanders, který po Homerovi házel bible.
V roce 1995 už byl titul nainstalován na více počítačích, než na kolika běžel systém Windows 95 (Doom běžel ještě na MS-DOS). Bill Gates tehdy dokonce zvažoval, že by studio koupil, nakonec k tomu ale nedošlo.
Od roku 1993 (1994 u DOOM 2) byly obě hry označeny jako škodlivé pro mládež. V praxi tedy ve stejné kategorii jako porno. DOOM již není klasifikován jako porno. Současný vlastník Zenimax se proti nařízení rozhodl odvolat a uspěl. Původní tvrdé rozhodnutí bylo překvalifikováno a hra získala běžný rating 16+. Žádost o rekvalifikaci je možné podat až po deseti letech od udělení.
V roce 2012 vznikla modifikace Brutal Doom, která upravuje Doom do podoby moderní střílečky. Krom podstatného vylepšení grafiky přidává do hry i ovládání zbraně myší, přidává možnost skrčení se, vyklánění se, všem zbraním přibyly sekundární módy střelby atd. Rovněž je ve hře větší množství nepřátel než původně a hra je mnohem krvavější. Více informací plus odkazy ke stažení a návod k instalaci jsou k nalezení zde:

http://plnehry.idnes.cz/brutal-doom-rece ... bw-plnehry-akcni_haj
Hra Doom je zmíněna v populárním sitkomu Přátelé. Konkrétně se jedná o osmou epizodu druhé série pojmenovanou "Rossův seznam". Chandler zde kupuje nový počítač (12 MB operační paměti, pevný disk o velikosti 500 MB, se zabudovanými schopnostmi vytvářet tabulky a modemem o rychlosti 28 000 bps). Na otázku "K čemu ti bude?" odpoví zahanbeně, že na hry, které tehdy vyžadovaly mnohem menší výkon než práce. Později v epizodě odhalí, že na něm má nainstalovaného právě Dooma, a ptá se přátel, jestli by si nechtěli zahrát.
stepankoby1, 11.06.2021, zdroj: vlastní
+17
Hra je obsažena v knize 1001 Video Games You Must Play Before You Die vydané nakladatelstvím Universe Publishing.
Ve hře existuje unikátní způsob, jak docílit vyšší rychlosti, než by bylo standardním běháním možné, tzv. straferunning. John Carmack dokonce přiznal, že tato anomálie ve výpočtu rychlosti hráče byla objevena až přibližně rok po vydání hry a designéři s ní při tvorbě map samozřejmě nepočítali. Mistrovské zvládání obou technik, zvaných SR40 a SR50, je základním předpokladem pro úspěšné soupeření ve speedrunech nebo v multiplayeru na expertní úrovni.

SR40 - Aktivuje se současným stiskem kláves pro běh, pohyb vpřed a úkrok stranou (vpravo/vlevo). Nebo méně komfortně stiskem kláves pro běh, pohyb vpřed, přepínač pro úkrok stranou (Strafe On) a klávesa pro otáčení vpravo/vlevo. Jak si lze odvodit, výsledkem je pohyb v úhlu 45 stupňů do zvoleného směru, hráč tedy nemůže střílet přímo před sebe. Výsledná rychlost je 128% běžné rychlosti.

SR50 - Aktivuje se kombinací obou výše uvedených způsobů pro SR40, tedy současným stiskem kláves pro běh, pohyb vpřed, úkrok stranou (vpravo/vlevo), přepínačem pro úkrok stranou (Strafe On) a klávesou pro otáčení vpravo/vlevo. V tomto režimu se opět hráč pohybuje v úhlu 45 stupňů do zvoleného směru a navíc ani nemůže zatáčet. Maximální rychlosti SR50, která činí 141% běžné rychlosti, je tedy možné docílit pouze na rovných úsecích mapy.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 13 minut a 8 vteřin. Údaj může být ve zdrojovém odkazu průběžně aktualizován.