Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Arx Fatalis

80
125 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
08.11.2002 PC
23.12.2003 Xbox
Vývojáři:
, (Xbox verze)
Ve světě Arx Fatalisu začne vyhasínat slunce. Král se to dozví v předstihu, a tak nařídí přestěhovat království do nedalekého trpasličího dolu. Všechny rasy zanechají vzájemného nepřátelství a spolupracují na vybudování nového společného útočiště. Slunce vyhasne a všichni se přestěhují do podzemí, každá rasa bude mít své vlastní patro.

Několik let po přestěhování do podzemí už přestanou být vzájemné vztahy tak růžové, navíc královský astrolog objeví novou hrozbu - rodící se kult, který se pokouší na svět vyvolat děsivého démona. Proto neváhá a zažádá v dimenzi bohů Nodenu o pomoc, je však záhy zavražděn.

Vy se do světa Arxu probouzíte trochu nezvykle - ve vězení s bolestí hlavy a obligátní ztrátou paměti. Čeká vás klasické kobkovité RPG s objevováním sebe sama, prozkoumáváním podzemního Arxu a klasickým zachraňováním světa. Postavu si můžete vylepšovat dle libosti, Arx je mimo jiné zajímavý i unikátním systémem magie, kdy se každé kouzlo skládá z několika run, které musíte nejprve myší nakreslit.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Arx Fatalis je hodně speciální titul. Jde o jeden z posledních dungeonů, ale v několika ohledech se vydal nepříliš prozkoumanou cestou a dorazil na dosti zvláštní místo; jen škoda, že jej už téměř nikdo nenásledoval. Celý se odehrává v podzemí, ani na chvíli neuvidíte slunce či hvězdy, ale prostředí ani náhodou nejsou kobkařsky stereotypní [a na čtverečkovaný papír zapomeňte rovnou :-)], ba naopak je fascinující, jaké roztodivné krásy dokázali autoři v hlubinách země vytvořit. Např. z návštěvy podzemní krypty mě mrazí v zádech dodnes, a že už je to hodně let!

Už úvodní procitnutí ve vězení napoví, že nepůjde o žádnou RPG rubanici, jak snad na první pohled vypadá, ale dočkáme se zřetelného příklonu k adventuře. Autoři trefili pro mne nejšťastnější (o to bohužel neobvyklejší) úroveň obtížnosti, která je kompromisem mezi starými, k hráči kolikrát pořádně bezohlednými dungeony a novodobými RPG, v nichž člověk nemůže problém nevyřešit, ani kdyby chtěl.

Arx Fatalis nelze jednoduše žánrově zařadit, je to zvláštní hybrid, který některé očekávatelné prvky postrádá (např. více soubojů či propracovanější vývoj postavy), naopak jiné, zdánlivě neupotřebitelné, má neobvykle propracované. Tím mířím zejména na kulinářské možnosti: je úžasné, co všechno a jakými způsoby můžete uvařit, usmažit či upéci, a nejednou i využít pro splnění nějakého úkolu. Těch je spíše méně, ale o to jsou podařenější - vlastně se mi nevybavuje mnoho po této stránce lepších her. Uplatnění v nich nalezne tradiční práce s předměty, důvtip a v neposlední řadě systém magie, kvůli němuž je škoda magii se nevěnovat. Kreslení run v reálném čase (pár kouzel si můžete namemorovat do zásoby) je ohromně efektní a zároveň i čaroděje upozorní, že v souboji jde o život; pryč je pohodička AD&D kouzelníků, u nichž kliknu na ikonku a při čekání na výsledek popíjím kávu. Zde udělám ve stresu špatný pohyb myší, a bude mi pořádně horko.

Arx Fatalis je prostě nezvyklým dobrodružstvím s nezvyklými pravidly; hra na jedné straně staromódní, na druhé moderní: nejlépe je přistupovat k ní bez jakýchkoli předsudků, jak co má nebo nemá v podobném typu her být a jak to má fungovat.

Pro: nádherný a atmosferický svět; questy; kouzlení

Proti: hlavní příběh pokulhává; nepřehledná mapa

+35
  • PC 90
Tak jsem dohrál další ze svých mnoha restů a musím říct, že jsem byl nadmíru spokojen, protože s takhle hutným RPG jsem se za posledních x let nesetkal. Zdejší pochvalné komentáře jsou bezpochyby na místě..

Největší radost mi udělala temná atmosféra, která spolu s (od začátku) vyšší obtížností dávala tušit, že se bude jednat o něco vyjímečného..

Když jsem poprvé zavítal do City of Arx, tak se opět dostavill ten zvláštní tajemný pocit, který jsem kdysi zažíval při hraní svých prvních her a u kterého jsem už nevěřil, že se může ještě někdy objevit :). Bylo to pro mě jako zjevení, zahrát si po těch novodobých bezduchých "hitech" něco, v čem je opravdu cítit to správné HC pojetí, kterým si řada starších RPG titulů získala tolik oddaných fandů..

Nechci zde popisovat podrobnosti, protože dost výstižné komentáře tu v tomto ohledu jsou. Tuto hru bych chtěl hlavně doporučit všem, kteří ji zatím nehráli a žízní po tom, co kdysi bylo, protože svět Arx není pouze kouzelný a podmanivý, ale hlavně poctivý..

Doporučuji hrát verzi 1.21 v eng (běží na Win7 a ta angličtina není nikterak složitá)! Kromě grafických bugů jsem se nesetkal s ničím, co by mi mělo hraní znepříjemňovat..

Pro: Atmosféra, obtížnost, staré dobré oldschool RPG

Proti: Grafické bugy

+34
  • PC 80
Ta největší pozitiva hned v úvodu? Tak jo. Arx Fatalis je neskutečně chytlavý, a to zejména díky settingu a parádní atmosféře. Je velmi detailní (co se týče herních možností, plnění questů různými způsoby atd.), grafika je pořád fajn (jen škoda té absence alespoň několika monumentálnějších míst) a soubojový systém patří s přehledem mezi nejlepší (nebo alespoň nejzábavnější), co jsem kdy v RPG/FPS viděl a to nejen díky systému magie, ale i zjednodušenému akčnějšímu máchání mečem, které si člověk rychle osvojí. K tomu těch bojů ani moc není; kde by jiné týmy nasekaly do finálního dungeonu aspoň pět pater plných desítek nepřátel, tam umístí Arkane jedno jediné a nepřátel by na něm člověk spočítal na prstech jedné ruky, výborně. Plus speciality jako je obří červ blokující cestu dál, co dobrodruha vždycky potěší.

Za co jsem z hodnocení ubral? Hra je poměrně obtížná a to takovým nepěkným způsobem, že není vůbec těžké něco přehlédnout (třeba klíčový item) a pak procházet všechna patra krypty a zoufale jej hledat. Minimálně jednou mě pak hra nasměrovala úplně "opačným" směrem a já tak hodinu hledal něco, co jsem hledat vůbec neměl a řešení bylo přitom celou dobu doslova na dosah ruky. Dost jsem koukal do návodu a ke konci jsem se jen tak tak vyhnul cheatu, abych prošel jedny dveře, jelikož jsem zase jednu drobnost přehlédl.

Další věc jsou technické nedostatky - ona rychlost/pomalost (patrně kvůli dual core procesoru) byla jen drobnou nepříjemností ve stínu nahrávacích časů, kdy se pozice nahrává i 5 (slovy pět) minut, což je opravdu neuvěřitelné a jedná se mimochodem o dosti rozšířený problém. Pak jsou tu ještě nedostatky jako nepřátelé procházející zavřenými (zamčenými) dveřmi, přičemž zrovna tohoto detailu je dosti škoda, jelikož skýtá slušný potenciál - jednoduše si představte, jak se snažíte vyzrát nad přesilou nepřátel tím, že je někam vlákáte a tam uvězníte... prostory pro to tu jsou, ale zkrátka to nefunguje.

A v neposlední řadě za příběh - jeho ohranost či neovlivnitelné dialogy by nevadily, ale přeci jen by mohly být psány o dost lépe, některé scény jsou z tohoto hlediska totiž opravdu příšerné. Asi takhle - pokud bych měl brát v klišovitých fantasy RPG za uspokojivý standard třebas Baldur's Gate, byl by Arx Fatalis vcelku hluboko pod ním.

Ale jak už bylo řečeno, je to dost netradiční RPG a raději od něj některé věci vůbec nečekat, o to více pak v jiných ohledech mile překvapí.
+26
  • PC 90
Pochmurné prostředí, Slunce již vyhaslo a naděje na lepší život také. Nyní jsou všechny rasy odsouzeny žít v podzemí, kdy jediným světlem se jim stane ohěn a svit loučí které vrhají děsivé stíny na události ke kterým se schyluje.

Náš hrdina začíná ve vězení goblinů, a nic si ze svého předešlého putování nepamatuje. Tak díky této překážce ho spoluvězeň zasvětí do posledních událostí, a hned se také pustí do útěku z této zatuchlé kobky.

Celý svět Arx Fatalis je ve své zvrácené kráse nádherný. O místo k životu se zde na malé ploše musí dělat mnoho tvorů, goblini a trolové nejsou zde jen potravou pro Váš meč, ale mají zde svá vlastní společenství, vytvořené města a útočiště kde žijí své nelehké životy. Co ale rozhodně považuje za velký klad je že s mnohými vedete rozhovory někteří se dokonce mohou stát Vašimi přáteli a pomoci Vám s vaším posláním. Další možnost je že klidně daný úkol můžete provést více způsoby a záleží na tom jakým směrem se rozhodnete jít.

Hned když se dostane do první lidské osady které byla pod útokem,začně o to více na Vás dýchat atmosféra zmaru, smrti a bezmoci, kdy procházíte tvrzí kde vidíte známky po masakru. Hra je prostě jedinečná a nabízí tak zajímavý a pochmurný zážitek, který v hráči zanechá opravdu silný dojem.

Pro: Neuvěřitelná atmosféra zmaru a beznaděje která z tohoto světa dýchá, výborné úkoly, rozdělení království a možnost řešit situace více možnostmi

Proti: Občas se může hráč ztratit a nevědět kde má danou věc hledat, příběh je někdy trochu předvídatelný

+20
  • PC --
Zapadlé lahůdkové RPG pro všechny fanoušky žánru a obzvlášť pro ty, kteří jsou klasickou fantasy tvorbou již trochu znuděni. Během hraní se mi dostavily pocity, které jsem měl naposled snad u Gothica; je to fantasy, je to RPG a přece jen se to hraje (a ovládá) trochu jinak.

Za celou hru nespatříte světlo herního světa, neboť se veškerý děj odehrává v podzemí. Většina lokací doslova dýchá atmosférou osamění, notně dokreslenou skvělou hudbou a zvuky. V kobkách, kde je slyšet hvízdání slabého větru skrz zatuchlé zdi a ozvěny kroků bezejmeného hrdiny se člověk děsí každého vzdáleného zaúpění nebo skřeku. Děsivá atmosféra je jedním ze základních pilířů hry. Na druhou stranu nechybí ani humor. Vtipné hlášky goblinů typu "You is fight like girl goblin!", "You help me and me help me.. err... me help you" nebo třeba takový gobliní král udělující audienci na záchodě, protože mu nesedly koláčky. Vlastně se dlouho nestalo, aby jsem se při hraní usmíval už jen proto, že mě překvapila nápaditost vývojářů v různých herních situacích.

Puzzle jsou až na výjimky celkem zajímavé. Prostředí podzemí vhodně dokreslují všudypřítomné tajné chodby, skrytá tlačítka, průchody a poklady.Nechybí kraftování předmětů, alchymie nebo opékání kuřecích stehýnek :). Naprosto skvělý je systém kouzlení, který obnáší kreslení znaků run myší po obrazovce s možností zapamatování si tří kouzel pro rychlé seslání v boji.

Vadou na kráse je občasné zatuhnutí nepřátel na místě, padání hry při přecházení mezi lokacemi, menší počet zbraní a brnění a pak některé momenty v příběhu, kdy si hráč všimne, že vývojáři asi narychlo museli něco měnit a pořádně za sebou nezametli stopy.

Arx Fatalis je takový dungeon plně ve 3D prostředí a přestože mě klasické dungeony netáhnou, tahle zkušenost za to stála.

Pro: atmosféra, lokace, kouzlení, audio stránka, soubojový systém

Proti: momenty v příběhu, zasekávání nepřátel, padání hry, málo zbraní

+20