Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Crysis

Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
16.11.2007
Vývojáři:
CryTek
Oficiální stránky:
http://www.crysis.com/us/crysis-1
Ve hře se zhostíme role člena U.S. Army Delta Force týmu Jacka Dunna, přezdívaného též Nomád. Ten, stejně jako zbytek týmu, dostal rozkazy – analyzovat dění na jednom ostrově v jižním Pacifiku. Užije si však nejen tepla a slunce, ale také zmražených plání ohraničených ledem, kde byly objeveny nejprve korejskou, později americkou armádou mimozemské aktivity. Jelikož obě strany mezi sebou nemají zrovna příliš dobré vztahy, dá se říci, že budete v průběhu hraní převážně sami proti všem. Byť dojde také na nějakého člena z vašeho týmu asistujícího vám v boji. Je tedy jen na vás, abyste objasnili, jaké věci se ve zdejší džungli dějí.

V multiplayeru staví tvůrci před hráče klasický Deathmatch a mód Power Struggle pro až 32 hráčů. V něm jste rozděleni do některého z dvou týmů a máte za úkol zničit formou obsazení kontrolních stanovišť základnu nepřítele.

Hra vyšla exkluzivně pro platformu PC a o rok později se dočkala rozšíření Crysis Warhead. To vypráví paralelní příběh původního dění akorát očima jiné postavy, konkrétně Psycha, parťáka Nomáda, na opačné straně ostrova. Dnes tato série zahrnuje už i plnohodnotný druhý a třetí díl.

Podpořte Databázi a kupte si hru na Xzone.cz … nebo přes Heureka.cz

Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře


Před malou chvíli jsem dohrál po čtvrté Crysis. Dohrál jsem ho postupně na všechny čtyři obtížnosti a musím říci, že jsem si ho opravdu užil až na teprve tu poslední, Deltu.

Příběh Crysis je správně béčkový. Skupina amerických vojáků se vydává na tropický ostrov, aby zkontrolovali tísňové volání zdejších archeologů. Tam narazí na dvojí odpor. Nejdříve na hlídky Korejců a později na mnohem hrozivějšího nepřítele. Hra se tedy dělí na dvě části a každá se docela liší. Celkově je ale příběh nevýrazný a hraje až druhou strunu.

První 2/3 hry (až na pár výjimek) strávíte v džungli s cílem likvidovat šikmooké. A tato část je dle mého názoru nejlepší. Za prvé máte docela volnost v pohybu. Můžete se buď prostřílet jako Rambo anebo ji projít stealth stylem. Já jsem fanoušek plížení, a proto jsem hru hrál takhle. AI je v Crysis na jednu stranu dobrá, ale jakmile si dáte Cloak, tak jsou nepřátelé úplně tupí a vyděšení. Proto je s neviditelností hra hodně lehká i na nejtěžší obtížnost. Já v prvních 2/3 hry vidím jednu z nejlepších stealth akcí co jsem hrál. Hraní si s nepřáteli a vochcávání jejich demence mě hrozně bavilo i na počtvrté. A pak ty kukadla, když se před nimi zjevím a čapnu je pod krkem. Funny. On se i stealth prvek hodí ještě z jednoho dalšího důvodu. Nepřátele mají dosti neadekvátní výdrž. Když jsem hrál na Deltu, tak ti blázni vydrželi pomalu víc než já (někdy i 2 zásobníky do hrudi), a to byli bez Nanosuitu. A právě díky stealth stylu jste nuceni dávat headshoty. Áno, Crysis je hra u které jsem dal snad nejvíc headek za celou dobu hraní. Datadisk pak naštěstí tento neduh vysoké odolnosti opravuje. Docela jsem si užíval plížení lesem k vykopávkám, kde jsem nejprve opatrně odstranil snipery ve věžích a pak potichu hlídku před vchodem do základny. Zbytek už stačilo jen obejít. Takových situací je více a mě tohle fakt bavilo. Navíc, pokud půjdete potichu, můžete narazit po cestě na nepřipravené vojáky. Třeba hlídku válející se u ohníčku anebo třeba na chcajícího ho-či-minha u malebného vodopádu. Je toho ale víc víc. Crysis je hra trochu jiná. Pokud nejste alespoň krapet kreativní, budete brzy žrát hlínu. A na vyšší obtížnost to platí dvojnásob. Takže tu hraje roli taktika. Graficky to vypadá fakt skvěle. Bodejť by ne, je to Crysis! Navíc se mi tu zamlouvala optimalizace. Na mé mašině to jelo všechno na úplné maximum takřka bez trhnutí.

Poslední 1/3 hry strávíte bojem s emzáky, kterým já říkám prostě chobotnice. Všimli jste si, že ti v lodi mají držku jak Predátoři? Se někdo pěkně inspiroval :) Celkově už mi ale tato část přišla slabší. Je o mnoho lineárnější. Na druhou stranu je ale zase o hodně intenzivnější a milovníci veliké řežby si jí užijí možná i více. Zamrzlá džungle zde vypadá fantasticky. Tady ale musím zkritizovat zpočátku vychvalovanou optimalizaci. V této čáti se hra nehorázně zpomaluje a vrcholem je závěrečná bitva, která je chvilkami opravdu trhavé peklo. Je to škoda. Warhead mi v podobných situacích běžel o mnoho lépe na stejné detaily. Navíc, jak mě, tak JackoviCZ se v poslední misi podivně propadala do lodě ta megachobotnice. Oběma nám to udělalo poprvé, takže to může být jak náhoda, tak nejvyšší obtížností. Nevím. Docela otravnej bug. Klišé závěr se mi fakt líbil a skvělá hudba to jen umocňovala. Škoda jednoduchých závěrečných titulků běžících v menu hry.

Památné herní momenty:

1. Počáteční výsadek.
2. Východ Slunce hned na začátku a pohled na blízkou vesnici Korejců.
3. Objevení zmrzlé lodi uprostřed džungle.
4. Začátek mise Assault.
5. Bitka s tanky u rozpadající se hory.
6. První bitka s prvními korejskými nanotechňáky (tak jím říkám)
7. Vstup do pevnosti emzáků (i když je to na druhou stranu naprosto debilní mise)
8. První vstup do zamrzlé džungle.
9. Bitva s VTOLy.
10. Závěrečný souboj a animace.


Verdikt: Crysis byla hra děsně vyhypovaná. A myslím, že to ani neměla zapotřebí až v takové míře. Mnoho lidí to i dost znechutilo, protože čekali od ní víc, než mohli dostat. Má to mnoho much. Některé jsou menší, některé jsou už i docela velké masařky. Přesto mě hra chytla a nepustila až dokonce. Proto těch 90%.

Pro: Hratelnost v prvních 2/3 hry, béčkový příběh, nutnost taktizovat, vyšší obtížnosti, intenzivní akce a mnoho památných herních momentů, jedna z nejlépe vypadajících her herní historie, optimalizace prvních 2/3 hry

Proti: Bugy, neadekvátní odolnost korejců, helikoptéry jsou někdy fakt otravné, mise Core je hrozně nepřehledná, optimalizace 3/3 hry

+43+44 / -1

Graficky velmi povedená hra, v době vzniku hry bych si troufl říct, že z tohoto hlediska přímo nepřekonatelná, takže jsem si ji především z tohoto důvodu velmi užíval. Od začátku hry mě ovšem poněkud zarážela výdrž korejských vojáků, kteří po solidní dávce ze samopalu šli vesele dál proti mně, takže to působilo poněkud přehnaně, skoro bych řekl, že až trapně. Děj do 7.levelu, kde se výhradně bojuje proti korejským nepřátelům, byl zábavný, ovšem pak bohužel přišly na scénu létající chobotnice, které mi záživnost hry citelně pokazily, přestože jsem na ně po přečtení děje byl připraven.

Celkový dojem ze hry však i nadále zůstává dobrý, jsou však hry, k nimž se vracím s větší chutí.

Pro: excelentní grafika, do 7. levelu pěkný děj a akce

Proti: výskyt nadpřirozených protivníků

+35+37 / -2

Když se teď někdy sekl Steam a já byl odstřihnut od (v podstatě) jediné FPSky, kterou v poslední době hraji, LEFT 4 DEAD 2, zabrousil jsem do bratrova (ViRus) rozsáhlého archívu a vytáhnul tento kousek. Že by mě prej mohl bavit. A že taky ano…

Chvíli jsem si zvykal na vícero kláves (ehm, mám v oblibě hlavně RTS), ale ke konci už jsem měl levačku nad klávesnicí v charakteristicky širokém “pavouku“ a prsty jen kmitaly. Rychle přebít, vzít předmět, skrčit se, utíkat, hodit granát, použít dalekohled… Uff, jedem, jedem, jedem!

Musím říct, že grafika mě hodně chytla a chytl mě i příběh, který rezonuje seriálovými ZTRACENÝMI a MATRIXEM. Tím prvním především ve formě prostředí (ostrov s tajemnou aktivitou), tím druhým podobou chobotničkovských vetřelců, kteří své řádění soustřeďují do poslední třetiny hry, kdy tempo hry zhutní o dobrou polovinu z původního nasazení. Obě části hry mají něco do sebe, jak eliminace severokorejských jednotek (skvělá tanková bitva), tak vetřelčí čistka (sestřelovat chobotnice z nebe = žádná prdel), přičemž příběhem je všechno pěkně pospojované. Etapa mezi propojením obou částí hry, severokorejské i vetřelčí, odehrávající se uvnitř mimozemského komplexu, je potom skutečně velmi působivá, je krásně designovaná, má výbornou atmosféru a vůbec, nechybí jí nápad. Je to tak mimo, až je to geniální.

Kdybych se měl vyjádřit k hratelnosti, hrál jsem obtížnost ´normal´ a v této úpravě zdála se mi hra skutečně bezvadná. Principy speciálního nano obleku dostane člověk rychle do sebe a i když většinu času používá jen jednu funkci (lepší vstřebávání střel), v případě nutnosti je všechno otázkou rychlého a přirozeného pohybu (potřeba rozhodit vyvrácené dveře, výš vyskočit, atd.). Celou hrou jsem prošel v poklusu, s důrazem na kompletní vyčištění lokalit od protivníka, bez potřeby stealth (je mi jasné, že při těžší obtížnosti bych takový lehkovážný postup musel pořádně zvážit), věže a hnízda jsem sniperoval nebo bořil erpégéčkem, ale líbilo se mi, že má člověk celkem volnost a není striktně určeno, že tady bez vyvolání alarmu nepřežiješ nebo tady, když nepřejdeš přes tuto konkrétní lávku, tak máš smůlu. A taky dopravní prostředky můžete využívat podle libosti, takže tam, kde se vám zdá, že pochod trvá déle, sednete do jeepu (když je někde k mání) a už si jedete…

Kromě závěru, kdy jsem si musel dát pár dní oraz, protože začínat znovu po dvacáté už hrozilo trvalým poškozením některého z nervů (ale pak už to šlo na první dobrou), zakysl jsem v podstatě jen jednou, a to v misi, kdy sami řídíte přepravní modul. Ne že bych se nemohl zbavit těch zatracených chobotniček, v jedné chvíli mě ale pořád něco táhlo k zemi a nebyl jsem schopný pochopit proč. Asi jsem dobře neposlouchal informace okolo, ale to že tam v soutěsce řádí vzdušný vír, a že tedy musíte letět při okraji, jsem si přečetl až v některém z návodů na netu :-) Připadal jsem si jak pořádná lama…

Celkově musím hru hodnotit vysoce, protože mě neskutečně vtáhla do děje, nadchla mě grafikou a designem levelů (některé scenérie mi přišly vyloženě úchvatné) a skvěle se hrála. Do pokračování se samozřejmě pustím co nevidět…

Pro: epesní tanková bitva, solidní herní otevřenost, příběh + nápady, vizuální rozmáchlost

Proti: závěr pokoušel me křečové žíly

+35+36 / -1

Takže hru jsem odzačátku odsoudil , na Xzone jsem ji zhodnotil jako odpad (co jsem to proboha provedl) . Naprosto skvělá hra , nekonečně mnoho možností díky editoru . Stále nové mapy,příběh,dabing to všechno je parádní , hraju to uz po třetí a stále objevuju nové cesty.
1-Prostě jsem dal maximum speed a vybehl z auta a ten lanovy most preběhl (chtělo to štěstí ale nakonec jsem prežil)
2-Autem jsem sjel z útesu a vyskočil v půlce do vody , poté mě čekal asi 10minutovy boj s helikoptérou
3- Objevil jsem plně novou cestu podél toho útesu (dá se to celé objet) jsem si říkal jestli tam mám vůbec jít ale autoři mysleli i na to a poslali proti mĚ plné naložené auto (měl jsem C4 nanosuit a oni nevedeli kde jsem , pohodicka) sebral jsem zbraně a helikoptéru jsem zničil téměř hned a pak mě čekal výstup na vrchol.

Prostě od prvního okamžiku kdy vás to sestřelí skvělá hra.

Chápu lidi co to odsuzujou
1-Nemají na to compa
2-Jsou znechucení hypem , ale ať mi věři tohle jsem byl právě já , naštěstí jsem si našel čas projít to znovu a aŽ tehdy jsem pochopil že je to skvělé , neberte to jako revoluci ale jako hru.

Pro: Nanosuit,Zbraně,Dabing,Možnosti,Editor-Nové mapy,Sžití s týmem (až na aztéka ten tam řekl dohromady jen 3věty)

Proti: Moc lehké na DELTU , HW nároky ale to mě netíži , Zvuky zbraní (takové plivátka) , Chybí více destrukčních a sabotážních misí (jako Assault)

+31+34 / -3

Ne ne.Tahle hra vůbec není tak špatná, jak ji někteří líčí.A ne, není ani revoluční.Hype jí skutečně ublížil, protože čekat na něco 4 roky, být každou chvíli masírován neskutečně skutečně vypadajícími obrázky, a pak se dočkat vcelku obyčejné střílečky..no, některým se to (vcelku oprávněně) zdálo málo.Ale já dávám Crysis vysoké hodnocení - proč? Příběh je sice klišé, ale zato pořádně epické klišé.Hratelnost byla celou hru dost dobrá, hlavně prvních pár misí (proti korejcům) bylo skvělých - různé způsoby postupu, stealth nebo agresor, krásně doplněno nanosuitem.Druhá polovina hry je lineárnější, ale taky má něco do sebe - navíc atmosféra je místy opravdu super.Nenáviděná vetřelecká loď mi přišla skvělá.Poslední mise na lodi měla tak geniální grafiku, že jsem se hodinu kochal jenom sledování deště na palubě : ).Celkově mi Crysis přijde, co se technologie týče, o několik let před konkurencí (Unreal engine hry, Resistance..).Hratelností se jedná podobnou záležitost jako FarCry, ikdyž místy o dost lineárnější (ale zase místy variabilnější - létání, tanky, nanosuit).Takže v pohodě..

Pro: Technologie, nanosuit, zábava

Proti: HW nároky

+30+30 / 0