Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Crysis 2

Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
22.03.2011
Vývojáři:
CryTek, CryTek UK (sekundární vývojáři)
Oficiální stránky:
http://www.crysis.com/us/crysis-2
Tři roky po událostech prvního dílu se situace zcela vymyká kontrole a už se dávno dostala mimo rámec malého tropického ostrova, kam bylo zasazeno dění prvních dvou her ze série. Mimozemšťané si nyní troufají útočit na hustě zalidněné oblasti a klíčová lidská města. Takovou aglomerací je i New York. Civilní obyvatelstvo již bylo evakuováno a velkoměsto se stává bojištěm mezi armádou a mimozemskými silami. Ty se za tři roky dokonale přizpůsobily klimatickým podmínkám na Zemi a jsou pro lidi smrtící, aniž by musely ochladit okolní prostředí hluboko pod bod mrazu. Dosáhly toho díky exoskeletům, které si tito křehcí tvorové vyrobili po vzoru lidských těl.

Hráč se ujímá kontroly nad novým hrdinou - Alcatrazem, který získává oblek druhé generace, Nanosuit 2. Ten poskytuje svému nositeli neobyčejnou odolnost, sílu, rychlost nebo neviditelnost. Problémem je, že oblek chce zpět jeho výrobce, Crynet Systems. Alcatraz se tak stává štvanou zvěří a kromě mimozemské hrozby se musí vypořádat i s vojáky Crynetu.

Pokračování graficky přelomové FPS Crysis a paralelního datadisku Crysis Warhead z let 2007 a 2008 přichází s novým grafickým enginem - Cryengine 3, který přináší nejen nové efekty, ale také lepší optimalizaci. Crysis 2 je první hrou ze série, která vychází i na konzole (Xbox 360, PS3) a podporuje 3D zobrazení.

Plnohodnotný třetí díl vyšel o 2 roky později.

Podpořte Databázi a kupte si hru přes Heureka.cz

Poslední diskuzní příspěvek

Korbitch
Korbitch

CrocoRay: O tom komiksu vím a neberu to. Měli ho vyřešit ve hře. Jen ve trojce je seznam Cellu, kde jsou všichni agenti, co se s nimi stalo. U…


Nejlépe hodnocené komentáře


Přišla jsem, viděla jsem, zvítězila jsem!
Crysis 2 mě raflo do kaťat a nepustilo.
Napsáno o této hře bylo dost a dost, proto nechci plýtvat slovy, ale jen vyjádřit své rozvášněné emoce. Pro mě je to prostě zatím nejlepší herní zážitek, soudě podle toho, že hru hraji již poněkolikáté a stále nemám dost!

K této náloži libých pocitů mi stačil "pouze" audiovizuální nářez,
který zaplavil můj mozek endorfiny, takže čokoládu nebudu potřebovat alespoň 20 let!

Merci Crysis 2 za to, že jsi!
+57+78 / -21

Crysis je tu podruhé. Tentokrát už ne v klasické jungli ale v té betonové. Tento přesun hře velice prospěl, protože vracet se na tropický ostrov už počtvrté by nemuselo být to pravé.

Přesun do města si vyžádal trochu změnit přístup. Jistě, sandbox styl od Cryteku zůstal zachován ale bojiště se muselo o něco zmenšit (do šířky, do výšky se naopak zvětšilo). Pořád je možnost si plnit úkoly jak chci, kdy chci a v jakém pořadí chci. Pokud mám náladu si pořádně zastřílet, není problém. Když nemám na střílení chuť, můžu si hru procházet potichu a klidně bez jediného výstřelu. Aspoň teda většinu hry, jsou situace, kdy to nejde.

I když se jedná o druhý díl, tak příběh začíná prakticky nanovo. Z jedničky se objevuje pouze jedna postava. Vysvětlění, co se stalo za ty tři roky mezi první a druhým dílem, se nedostaví. Je to škoda, snad si to autoři šetří na DLC nebo na datadisk ve stylu Warhead. Co se stalo s Nomádem a Psychem mě zajímá. Alcatraz, tedy hratelná postava je taky pěkná bukva. Zaprvé nemluví a zadruhé, to je hlavní, poslouchá rozkazy od kdekoho, kdo se mu nabourá do vysílačky. Oproti prvnímu dílu jednoznačně krok zpátky, dokonce i ten oblek je lepší postava než Alcatraz a jeho hlášky ke konci hry překvapí. Co se týče závěru, tak jsem spokojen (trochu wtf ale co už). Sice si taky nechává vrátka pro pokračování, ale dění tohoto dílu aspoň uzavře, což se dneska ve hrách často nestává.

Ve hře mi chyběla nějaká pořádná část s vozidly. Párkrát jsem se k řízení sice dostal ale nebylo to nic nezapomenutelnýho. Dodnes vzpomínám na tankovou bitku v prvním díle. Vozidla jsou obecně dost upozaděná ale vzhledem k umístění hry se to dá pochopit. Osobně jsem je ale vyhledával. Každé z nich mělo kulomet, který se dá urvat a je neskutečně silný. Sice se s ním zpomalí chůze, ale každá přestřelka je s ním vyřešena během pár vteřin.

Všechny hry od Cryteku jsou kritizovány za nástup mimozemšťanů nebo mutantů, který vždy změnil celou hru. V Crysis se mi to líbilo, ve Far Cry jsem to nesnášel a v Crysis 2 to není pomalu poznat. Emzáci jsou humanoidní a chovají se a vydrží prakticky stejně jako lidé. Jediné rozdíly spočívají v tom, že dokáží lépe skákat a vyskytují se mezi nimi bossové. Nepřátelé se ve hře pěkně střídají a už to není klasické první půlka lidé, druhá půlka zbytek.

Grafiku rozebírat nebudu. Mele se o ní všude a pořád. Jenom řeknu, že je to nejlépe vypadající hra poslední doby. Hlavně díky efektům.

Pokud jde o mé pocity, tak hra mě neskutečně bavila. Těch pár výtek, co jsem měl, už jsem ze sebe dostal. Bavila mě ta volnost, nanooblek, epické momenty. Například bitva na Time Square nebo útěk z Central Station. Zničený New York má taky něco do sebe, bořící se mrakodrapy jsou na denním pořádku. Prostředí se pěkně střídá. Zkrátka Crysis si jde svou vlastní cestou a nesnaží se jen kopírovat jiné, komerčně úspěšné, hry.

Na závěr se ještě musím zmínit o hudbě. Stačí dvě slova - Hans Zimmer. Pro hru sice vytvořil jenom hlavní motiv, ale ten je zkrátka parádní. Dal základ dalším dvěma autorům, kteří na soundtracku dělali. Ti se taky nemusí za nic stydět. Už dlouhou dobu mě soundtrack ve hře tolik neupoutal (naposled snad v MW2, ve kterém má Hans taky prsty).
+41+42 / -1

Crysis 2 mě mile překvapil a to v mnoha směrech. Úplně první milé překvapení přišlo se zjištěním, že mi běží snad plynuleji, než díl první a přitom ještě líp vypadá. To ale samozřejmě má svoje důvody a nemyslím tím zrovna optimalizaci - prostředí městské zástavby přece jen není tak narvané tolika detaily (fauna) a procesor si díky omezené zničitelnosti prostředí taky jistě nemálo oddychne.

Graficky je ale Crysis 2 každopádně dál. Sice ne na cestě za realismem, protože scény jsou často vyloženě absurdně přesvícené, ale právě to vypadá obvykle moc hezky. Hlavní pokrok ale vidím hlavně v přístupu k tvorbě prostředí: V prvním díle se téměř celá hra odehrávala v relativně stejné a nudné džungli, která tak na nejvýš v závěru změnila barvu ze zelené na bílou a to je tak asi všechno. U dvojky, i když je to de facto všechno "ulice New Yorku" se ale autoři vytáhli a v rámci možností nám předhodí tu přístav, tu ostrov/park, onde tunely metra, kanceláře, laboratoře, dálnici, zahrady na střechách domů, nebo parky a jak se NY během hry postupně rozpadá (což je samo o sobě žůžovní podívaná), pokochá se oko hráče i na bizarních údolích a kráterech protkaných emzáckými strukturami, polorozpadlých budovách a mostech a nejvíc se mi líbil právě asi závěrečný "ostrov". Tady prostě před autory smekám - z NY vyždímali opravdu hodně.

Řada lidí si stěžuje na "tunelovitost" a ano, Crysis je v podstatě lineární hra, ale chodba, ve které se pochybujete je obvykle docela široká, aby vás to nemuselo trápit a na "bojištích" (nebo chcete-li arénách), kterých je ve hře spousta, máte často prostoru pro manévrování tolik, že to podobným konfrontacím z prvního dílu opravdu ostudu neudělá. Osobně si myslím, že tohle rozumné zeštíhlení hře jen prospělo.

I gameplay si z mého pohledu značně polepšila - AI je u CryTeku tradičně na vysoké úrovni, souboje s emzáky jsou dobře namíchány se souboji s lidskými protivníky a nejsou už tak trochu nutné zlo jako dřív. Jednoznačně pozitivně vnímám i změny v používání obleku, kdy tentokrát máte možnost přepínat mezi armor a stealth módem (nebo je vypnout) a funkce zbylých módů se používají tak nějak automaticky, takže používání obleku je mnohem přirozenější.

Příběh je dobře napsaný a zajímavý, ale je bohužel pravda, že nemluvnost hlavního hrdiny často působí prostě debilně a to samé platí i o tom, s jakou samozřejmostí plní cokoliv se mu rozkáže. Takže - jak tu někdo trefně poznamenal - i samotný nano-suit je zajímavější postavou, než hlavní hrdina Alcatraz.

Co mi na Crysis 2 vadilo asi nejvíc, je absence quick savu. Dneska relativně běžná věc, ale přece jen, když máte vyčistit prostranství plné emzáků na jeden zátah... radši bych uvítal možnost si sem tam prostě quick-savenout. A pak pohyb myši. Hrál jsem s nižší citlivostí, než mám ve zvyku, protože při vyšších číslech odezva myši citelně lagovala, což bylo velmi wtf. A smrdělo konzolema. Stejně jako checkpointy. Stejně jako ovládání, ale to zároveň funguje na PC, takže to není problém. Každopádně kecy o tom, jak CryTeku záleží na PC hráčích, jsou trošku prázdné a záleží jim spíš na partnerství s nVidií.

Celkově jsem ale s Crysis 2 nad míru spokojen. Musím říct že předčila moje očekávání. Herní doba na dnešní poměry taky není zlá, hudba sice není můj šálek kakaa, ale kvalitu jí upřít nemůžu, no prostě horký kandidát na FPS roku.
+33+33 / 0

Konečně jsem si dal zálusk na tuto hru. Po upgradu PC s grafickou kartou podporující DX 11 jsem ani vteřinu neváhal a znovu nainstaloval Crysis 2, opatchoval, nainstaloval DX11 pack, HighRes Texture Pack a hurá do akce.
Milé překvapení se dostavilo hned na začátku. Druhý díl se odehrává ve městě New York. Žádná džungle. Kdyby se to vše mělo odehrávat opět v džungli, nevím jak bych byl nadšen. Takto tuto změnu prostředí velice vítám.
Tak a dostávám se k často debatované a kritizované stránce hry, a to grafice. Autoři nahypovali hru tím, že o ní mluvili jako o nejlepší supr graficky vypadající hře všech dob. V době vydání běžel Crysis 2 na DX9 a často se říkalo, že původní Crysis vypadal mnohem lépe. Nevím už, jak jsem na tento fakt reagoval tehda já, protože se mi hra neskutečně kousala a nehodlal jsem ji hrát. Až nedávno, posílen lepšími komponenty, jsem si mohl hru konečně naplno vychutnat ve stabilních hodnotách frame rate. Překrásné ztvárnění města, všechny ty ulice, budovy, super nasvícení , stíny, modely postav , efekty, výbuchy. Já nemám sebemenší námitku a řadím Crysis 2 mezi graficky nejpovedenější hry současnosti.
Co se týče hratelnosti, Crysis 2 je lineární o tom žádná. Ale že by to bylo nějak na škodu a byl bych z toho na nervy se nedá říct. Hra má velice dobrý spád, během postupování kupředu je Vám vyprávěn souvislý příběh a za celou dobu se mi nestalo, že bych se nějak zvlášť nudil. Samotné akce, kdy budete bojovat s nepřátelskými jednotkami, ať už mimozemskými, tak lidskými, jsou (jak se taky mnohokrát říká všeobecně) sandboxové. Já osobně jsem s tímto neměl problém. Vše je naskriptováno dobře, animace taktéž sedí tak jak mají, pohledy na bortící se mrakodrapy, ničící se cestu a vůbec tak celkově, jak mimozemšťané prorůstají městem, vše je monstrózní a nejednou se mi až tajil dech.
Celkově se řadí Crysis 2, co do délky hrací doby, mezi nadprůměr z mého pohledu. Nepočítal jsem přesně čistou herní dobu, ale pár dnů po večerech mi tato hra vydržela.
AI nepřátel je velmi povedená a nadstandardní. Konečně se dá skoro mluvit o inteligenci a nepřátele mi dali nejednou celkem i zabrat. Snaží se Vám přijít na kloub, nadbíhají vám, spolupracují mezi sebou, komunikují , schovávají se za bariéry a umí také zpoza bariér střílet naslepo. Hra je tak velmi návyková a i když se může zdát, že bitvy poté nabírají monotónní dech, nikdy jsem se jinak extra nenudil a nehrál žádnou část z donucení, abych se konečně dozvěděl , co mě čeká na konci hry.
Dostávám se ke konci komentáře. Než zmíním chybičky, které hra má z mého pohledu, tak znovu si připomenu a vychválím nanooblek. Oproti předchozímu dílu máte k dispozici pouze režim odolnosti a režim neviditelnosti. Je to zjednodušeno a mě to stačí. Stačí mačkat tlačítka Q a E a nikdy jsem nepotřeboval nic víc. Pro rychlejší běh zmáčknu shift, skoky byly vyřešeny taktéž solidně. Oblek má taky sloty na vylepšení, které si odemykáte za posbírané nanoduše po padlých emzácích. Nijak na prdel jsem si z toho nesedl, ani jsem to nijak extra nevyužil, jakmile jsem měl dost bodů, něco jsem tam napráskal a bylo :D až tak mě to nedonutilo taktizovat. Taky nesmím opomenout nanovizi (termovizi), kterou jsem využil snad 1x a to u konce hry, kdy bylo v určité fázi vidět dost velké prd. Zbraně a efekt jejich vylepšování je takřka stejný od minulého dílu. Já hru prošel se 3 druhy zbraní a stačilo mi to.
Na závěr ve stručnosti minimum chyb, které mě napadají. V prvé řadě je to němota hlavního hrdiny, pokračuje to občasnými technickými chybami. I když mi hra jela po většinu stabilně, nastávaly sem tam situace, kdy se hra podivně kousala a jakoby lagovala, špatně mi reagoval pohyb myši a velice špatně se mi mířilo na nepřátele. Sem tam zazlobila (jinak velmi kvalitní) zvuková stránka hry. Nepříjemné ozvěny, špatné koordinace hlasitosti apod. A poslední věc, co mě napadá, byly chybné skripty. Pár emzáků mi chodívalo čelem ke zdi a neustále naráželi do zdi, nebo se prostě sekli za bariérama.

Pro: grafika, atmosféra, hratelnost, délka hry, závěr hry, zvuky

Proti: zvuky, občasné chyby ve skriptech, mírné technické problémy

+28+28 / 0

Já důrazně protestují! Bonmot o záměně džungle pralesního ostrůvku za džungli městskou byl mi uzmut autorem základního popisku! Žádám satisfakci! Ne, ne, dělám si prdel :-) Komparace dvou džunglí asi napadla každého s trochou toho citu pro sloh, to je jasné, ale pobavilo mě to…

Mezerník aktivuje defibrilaci! Mačkám jako kousnutý vzteklou fenou, máčkám a mačkám. Proč? Pro jistotu. Co kdyby někdo z Vás, kdo bude číst tento koment dostal zástavu srdce z toho, jak jsem třeskutě vtipný. Nic? Všichni v cajku? Ou Kej…

Co ke hře (tedy k věci)? Komenty jsou zde loženy v jasné pozitivní shodě a tuto konstelaci nemíním rozvracet, Crysis 2 je skutečně výborným pokračováním výborného prvního dílu. Příběh pokračuje, zrada rýmuje si tu klasicky s překvapením a vy jedete a kosíte a kosíte a jedete. Hratelnost je návykovou jako v předchozím případě a propařená noc není nereálnou aktivitou, která by se s tímto dílem nedala spolehlivě identifikovat. To že ale pak hra moc dlouho nevydrží je jaksi nasnadě.

Co se týče mého stylu hraní, upřednostňoval jsem kompletní deratizaci konkrétní oblasti, až potom jsem se přesouval dál, v posledních kolech přeci jen jsem ale zakusil i trochu té stealth akce a nakonec mi ta kombinace dvou stylů celkem i seděla (někteří sépijáci tak unikli zkáze a pokud je nesfoukl závěrečný “větříček“, snad se hrou potulují dodnes). Z obvyklých důvodů (že jsem si chtěl zahrát a ne se stresovat) volil jsem potom obtížnost ´voják´.

Grafická stránka hry je vyloženě báječná, lítáte si tak po New Yorku jako Carrie Bradshawová po výprodejích, plníte neobtížná zadání, sem tam sejmete tužšího hlavonožce a těšíte se, co si pro Vás vývojáři vymyslí na závěr. Tam vás ale nečeká žádná pořádná bitva (jako v jedničce, kdy jste odporoučeli z oblohy mateřskou loď) a to se na mě nezlobte, to mě trochu zklamalo. Mezi výtkami se často objevovala i linearita a je pravda, že newyorská štace nano obleku (užití jeho specifických vlastností je pozměněno/zjednodušeno, účel ale zůstává) je o pořádný kus svázanější, než táboření v lesíku se soudruhy ze Severní Koreje, bral jsem to ale jako hendikep? Ani náhodou. Jednak nemám rád golf a pak budu radši vyčítat ten vlažný (z pozice obtížnosti) závěr.

Alcatraz je nemluva, to, co z něj pod nano oblekem zbylo, promluví až v závěrečné animaci, během hry jsem si ale jen tak mimoděk přemýšlel o možných inspiračních zdrojích tohoto titulování a osobně se mi nejvíc zalíbila představa, že někdo z vývojářů má jako svůj nejoblíbenější film Ptáčníka z Alcatrazu, kde se svého času tak zaskvěl Burt Lancaster. Nebo to mohla být Skála – ostatně Hans Zimmer, skladatel hudby pro tento film, složil hudbu i pro Crysis :-)

PS: Jak pořád pařím L4D2, v okamžicích, kdy jsem byl face to face nepříteli, instinktivně jsem mačkal právě pravé tlačítko myši :-)) Loket nefungoval...

Pro: příběh pokračuje a s ním i zábava, CZ lokalizace

Proti: závěr je hodně v odpočinkovém módu

+24+24 / 0