Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Duke Nukem 3D: Plutonium Pak

Duke Nukem 3D: Atomic Edition

3D Realms •  Nerve Software (PS4, XOne) •  Abstraction Games (PS3, Vita)
01.11.1996
24.09.2008
06.01.2015
11.10.2016
kompatibilní
79
64 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ano

Plutonium Pak je datadisk, oficiálně nazvaný "placeným patchem", k Duke Nukem 3D, který přidává čtvrtou epizodu The Birth, tedy 11 levelů, 1 novou zbraň (v kontrastu s původním "zmenšovačem" (Shrinker) je to něco na způsob "zvětšovače" (Expander) - monstra se zvětší až prasknou), 2 nová monstra a nového bosse. Aplikování Plutonium Paku updatuje původní hru Duke Nukem 3D na verzi 1.4, či 1.5, a udělá z ní Atomic Edition, která byla mimo jiné prodávána i samostatně pro nevlastníky původní hry. Oba názvy se postupem času staly synonymy pro celou hru s datadiskem.

Levely se odehrávají na Zemi, ale dějištěm posledního je mimozemská vesmírná loď. Duke se např. podívá do provozovny rychlého občerstvení, nákupního centra, zábavního parku, nákladní lodě, nebo, v případě nalezení správné cesty, i do tajného levelu v Oblasti 51. Na datadisk bylo použito i několik neuskutečněných návrhů z původní hry. Level Derelict byl např. plně funkční už v prosinci 1994. Dvě nová monstra jsou: Protector Drone, vysoký hnědý mimozemšťan, který je velmi rychlý a obratný, jako útok používá zmenšovací paprsky a pokud se dostane až k Dukovi, tak ho velmi rychle dokáže rozpárat svými čelistmi a drápy. Dalším novým nepřítelem je Pig Cop Tank, starý známý prasečí policista z původní hry, který řídí odolný tank, jenž uštědřuje obrovská zranění. Po zničení tanku je možné, že jeho řidič přežije. Poslední novinkou je finální boss Alien Queen, podvodní modrá bytost s obrovským zdravím a možností šíření podvodních elektrických výbojů a spawnování množství Protector Dronů.

Celá epizoda se objevuje i v remasteru hry k 20. výročí vzniku: Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak to asi nebude iba môj problém, pretože v každej misii sa mi podarilo aspoň raz zakysnúť. Oproti pôvodným 3 epizódam mi prišli levely o mnoho horšie nadizajnované (dúfam, že je to správne slovo).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Označit Plutonium Pack jako datadisk asi nebude úplně přesné, ale nemůžu si pomoct – mě to k něčemu, co rozšíří herní dobu o 1/3 původní hry prostě sedí víc než nějaký patch. Krom toho, že PP updatuje základní hru na novou verzi, přidává celou jednu epizodu o délce jedenácti úrovní. Samotné úrovně jsou delší a navíc je zde jen jedna tajná úroveň, takže herní doba snadno přesáhne kteroukoli z původních epizod.

4. The Birth
Na designu úrovní se velkou měrou podíleli stejní tvůrci jako u základní hry, ale přibylo pár nových designérů a jejich díla. Svou laťku si naštěstí drží téměř všechny úrovně. Supermarket, Fast food, Pornostudio, Zábavní park… opět převážně městské prostředí, které jsem si u základní hry pochvaloval nejvíce. Jak už bylo řečeno, velikost úrovní je značná ale nejen to natáhne herní dobu. Objevují se zákeřné finty zračící občasné zákysy. Například pověstné zmenšení se střelou do zrcadla. Zmenšování je ale častým prvkem celé epizody. Jeden z nových emzáků je Shrinkerem natolik fascinovaný, že si jej vybral jako primární zbraň a ano – stačí být zmenšen, rozšlápnut a následuje loading.

Snad protože je Shrinker takovým symbolem epizody, tvůrci přichystali novou zbraň založenou právě na něm. Tentokrát ale nedochází ke zmenšení, nýbrž zvětšení a následné explozi nepřítele. Na efekt zdařilé, bohužel v praxi dost sebevražedné, protože i na nafouknutí obyčejného prasečího fízla je třeba asi 8 výstřelů.

Tvůrci se tentokrát vytáhli i s bossfightem. Zasadit jej pod vodní hladinu, nedodat dýchací přístroj, a ještě nechat bosse spawnovat nepřátele… to je solidní recept na hardcore bitku.

Potěší i obrovský počet odkazů na jiná díla (Mission Imposible, Vetřelec, Terminátor, Smrtonosná past, Simpsonovi…), stejně jako množství easter eggů na samotné autory. V tomhle jde epizoda ještě dál než ty tři předchozí.

PP, tedy konkrétně nově přidaná epizoda je velmi solidní počin, který se kvalitou vyrovná základní hře a v některých momentech ji i překoná. Pro někoho může být problematická spletitost úrovní a občasné zákysy. Mě to zase tak nevadilo, ostatně když hráč po dlouhém bloudění konečně najde cestu dál, hned mu to zvedne náladu a pomůže vrhnout se do dalších úrovní s větším elánem.

Pro: Nápaditost a pestrost úrovní, boss, noví nepřátelé, easter eggy

Proti: Slabá nová zbraň

+22
  • PC 80
Při příležitosti pařbexu Duke Nukem 3D: Anniversary World Tour jsem si zopakoval čtvrtou epizodu „The Birth“ z klasického Duke Nukem 3D, neboť tu jsem si pamatoval nejméně. Jak se následně ukázalo, nepamatoval jsem si ji vůbec, ale začneme od začátku… Vše údajně začalo Velkým třeskem. Následovala řada nepodstatných událostí a za necelých 14 miliard let vyšel Duke Nukem 3D. Nastala doba, kdy téměř každý pevný disk „čtyřiosmšestek“ a prvních Pentií musel obsahovat Duke Nukem 3D. A ti největší borci měli dokonce Duke Nukem 3D: Atomic Edition, která obsahovala navíc právě čtvrtou epizodu „The Birth“.

Nyní, po čtvrt století, mě překvapilo, že Duke Nukem 3D je vlastně velmi rychlá hra (se zapnutým autorunem), je trochu víc „doomovitá“, než jsem si pamatoval. Všude plno poměrně jednoduchých potvor, ale na vyšší obtížnosti dávají brutální damage a nábojů není přebytek. Avizované zákysy jsem naštěstí nezaznamenal, naopak kvituju, že i když se ve hře nachází klasický systém třech typů bezpečnostních karet, tak levely nejsou kompilovány stylem „na jedné straně seber kartu a na druhé straně mapy ji použij.“ V podstatě pokud se díváte kolem sebe, jdete pořád za nosem.

Epizoda The Birth se mi designově velmi líbila. Vůbec jsem si nepamatoval, jak byl každý level příjemně vtipný – od burgrárny, přes policejní stanici, strip club, supermarket a další. Musím říct, že v roce 1996 dokázala málokterá hra tak přirozeným způsobem vyobrazit reálné prostředí. Mapy byly ale poměrně malé, každá se dá profrčet za pár minut, např. konkurenční Blood se mi zdál nepatrně větší.

Přidanou novou zbraň raději nebudu hodnotit (na piču), myslím, že nároky na datadisk byly v roce 1996 nepochybně nižší, ovšem také záleží, za kolik se Plutonium Pak vlastně prodával. I když ono je to asi jedno, protože jste jej beztak všichni pirátili na disketách, jen já jsem si hru v 11 letech koupil za lidových 2299,- Kč, které jsem poctivě vydělal točením dětského porna.
+22
  • PC 65
Po dohrání Duke Nukem 3D jsem se rozhodl prodloužit si zážitek o Plutonium Pak, který nabízí hráčské obci novou epizodu s názvem The Birth. Přestože Plutonium Pak rozšiřuje původní Duke Nukem 3D na Atomic Edition obsahující všechny 4 epizody, bude se tento text a hodnocení týkat pouze poslední epizody The Birth.

The Birth - 65% 

Hra začíná krátkým intrem představujícím jednoho z nových nepřátel - Protector Drone. Aby samotná epizoda 3D akční hry měla své intro nebylo v 90. letech právě standardem. Protector Drone (bratranec vetřelce) je zábavný nepřítel. Skáče daleko, má dva útoky (pařáty na blízko, zmenšovač na dálku), je rychlý a nebezpečný je i po smrti, protože po sobě může zanechat kyselinovou skvrnu. Druhým nepřítelem je Pig Cop Tank, neboli vepřová konzerva. Oba nováčci se povedli a je mi potěšením je porcovat. K tomu přibyla jedna nová zbraň, ale Expander jsem nakonec jen vyzkoušel a odložil.

Obtížnost šla oproti původní hře nahoru. Nepřátel je víc, na hráče čekají i nějaké ty pasti, levely jsou rozlehlejší a některé puzzly jsou hodně tuhé. Už první level nabízí jedno parádně výbušné místo, kde nepozorný hráč zaručeně vyletí do vzduchu. Konec prvního levelu je velice tuhý a zjistíme, že Protector Droni jsou tvorové společenští a nepohrdnou společností dalšího exempláře svého druhu.

Následují dva městské levely, přičemž kvituji, že v nákupním centru hraje standardní hudební vata, na jakou jsme zvyklí z našich nákupních center. Levely obsahují pár puzzlíků, ale nic, co by hráč nevyřešil sám. Čtvrtý level Babe Land nabízí fatální zákys, na kterém jsem vytuhl i jako dítě. Schválně, kdo nalezl červenou kartu bez návodu? Následující městský level obsahuje exit do tajného levelu Area 51. Tajný level je zábavný, ale závěrečný puzzle obsahuje hned OSM tlačítek. Jestli to někdo považuje za zábavu, tak já ne. Navíc mne zklamal standardní exit na konci levelu, tak trochu jsem tajně doufal, že mi hra dovolí odletět s ufem zaparkovaným v hangáru. Tak nic, no.

Další tři městské levely jsou zábavné, krátké, přímočaré a slupnul jsem je jako malinu. Ve druhé polovině The Birth build engine exceluje. Předposlední level je lahůdka. Odehrává se totiž na lodi. Level je obrovský, ale tentokrát mi to nevadilo, protože je poměrně přímočarý. Železné stěny působily klaustrofobicky, atmosféra se dala krájet a hraní ve mě vyvolávalo příjemné mrazení na zádech. Není-li to nejlepší level celého Duka, pak jde alespoň o herní vrchol datadisku.

Poslední level je opět zákysový. Tentokrát mne zradila trpělivost, třeba bych na řešení nakonec přišel sám, ale už jsem chtěl mít před koncem víkendu dohráno. Závěrečný boss celkem hodně vydrží, ale z hlediska útoků patří k těm slabším. Přestože se finále odehrává pod vodou, nepřišel mi souboj nijak složitý a ve druhé respektive třetí epizodě jsem se při bossfightu nadřel víc. Epizoda je zakončena dalším krutopřísným videem, byť nedosahuje kvalit toho z druhé či třetí epizody. Nejvíc pobavil v rámci gratulací k dohrání slib brzkého příchodu pokračování hry. Mělo se jmenovat tuším Duke Nukem: Whatever, nebo tak nějak.

The Birth je zábavná epizoda. Zejména městské levely se povedly a předposlední level je přímo skvostný. Herní zážitek bohužel brzdí a srážejí zákysová místa, která jsou na 3D akci zbytečně tuhá (mimochodem třeba tlačítkové sekvence bych očekával nalézt někde v průběhu předchozího hraní, byť v tajné chodbě, mačkání tlačítek nazdařbůh je nuda) a některé zákysy bych bez návodu nezlomil. Epizoda nicméně strčí do kapsy Lunar Apocalypse a některé levely dosahují kvalit top levelů Shrapnel City. Máte-li k dispozici Atomic Edition Duka, není důvod, proč tento přídavek nezkusit pokořit.

Pro: Městské levely a předposlední level. Zábavní noví nepřátelé. Lepší hudba než v původní hře.

Proti: Zákys na střelnici, ale nejen ten. Poslední level.

+19
  • PC 85
V zájmu plnění restů jsem se vrhl i na tento patch/datadisk. Byl jsem zvědavý na všechny novinky a level design.

Začátek se nám rozjíždí velice akčně, avšak s poněkud vyšší obtížností. Nová monstra jsou vcelku zákeřná ale postupem času lze přijít jak na ně. Mise jsou docela pestré, ale extrémně zakysové (jak už bylo řečeno v předchozím komentáři). Hledání správných klíčů, volení správné kombinace tlačítek - může člověka stát mnoho nervů. (Kdo by byl tušil, že hráč musí vystřelit zmenšovačem proti zrcadlu, aby se zmenšil a mohl pokročit dál).

Zhruba od šestého levelu jsem si začal užívat hru ještě více. Zpracování levelů bylo opravdu originální. Opět tu sice byla příšerná zakysovost a solidně drsná obtížnost, ale já se bavil (co se týká zakysů, pomohl mi návod).

Nová zbraň, tak ta je úplně k ničemu, párkrát si sice člověk zablbne ale jinak ji absolutně nevyužije.

Závěrem bych zmínil, že se jedná o velice zdařilou epizodu, kterou však trochu kazí množství zákysů. Stejný level desing v kombinaci s lineárním postupem, kašlající na složité hledání klíčových prvků ale upřednostňující jen nekonečnou střelbu a kosení emzáků, by byl lepší..

85%

Pro: Pokračování kultu, design a hodně emzáku na likvidaci

Proti: Zákysovost, místy obtížnost

+18
  • PC 70
Původní Duke Nukem pro mě byla celkem rozporuplná hra. Mise měli často docela pěkný design. Hra obsahovala zajímavé originální zbraně. Bohužel taky obsahovala spoustu záseků a spoustu času ve vodě. Což mi nesedlo.

Tady ve vodě, až na úlet na konci, nestrávíte mnoho času. Mise jsou designově a obsahově hodně slušné. Spousta nepřátel a o dost tužší obtížnost jsou taky rozhodně posun k lepšímu. Nepřátele jsou stejně jako minule dost přesní a pro zranění nejdete daleko. Nová zbraň má docela pěkný efekt. Škoda, že tolik žere náboje. Nový nepřátelé jsou dost nebezpeční.

Myslím prase v tanku s bombou u zadku a vetřelce s predátoří krví, který vydává super zvuky a neúčinkuje na něj zmenšovač. Bohužel jsou tady záseky v postupu ještě častější než dřív. Jak to, že v místnosti s přístupovou kartou se mi napíše "A found secret"? Jak bych se asi dostal na tu loď, kdybych si v předchozí misi vyplácal jetpack? Tyhle věci trochu kazí jinak pohodovou hratelnost.

Souboj s hlavním bossem taky nic moc. Hlavně z důvodu, že se odehrává ve vodě. Jasně, že si to nemohli odpustit ani tady. Vždyť je to hra z roku 1996, kde byla voda vcelku novinka. Alespoň, že hra pro pobavení obsahuje spoustu šovinistických vtípků a scének. Pirátská loď nemá chybu.

Pro: design většiny map, těžší, akčnější a snad i oplzlejší, nové monstrum je fajn

Proti: otravné záseky, někdy až secret postup, konečný souboj

+17