Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Star Wars: Dark Forces Remaster

85
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Star Wars: Dark Forces z počátku roku 1995 se řadí mezi první střílečky z první osoby, přičemž díky své komplexnosti byl některými dobovými recenzenty označován za překonavatele kultovního Doomu. Ačkoli se o 2 roky později hra dočkala i svého druhého dílu, upadla v záplavu dalších 3D akcí 90. let do zapomnění. Vzkřísit se jí rozhodlo až Night Dive Studios, které je známé svými remastery starých her.

Remaster běží na KEX enginu, použitém třeba pro PC verzi Doom 64 a remastery System Shock: Enhanced Edition, Quake, Quake II apod., tedy je možno jej hrát až ve 4K širokoúhlém rozlišení při 120 fps. Vylepšeny byly textury, světelné efekty a modely, které jsou nyní plně 3D. Samozřejmostí je i moderní ovládání podporující plný rozhled myší, či gamepadem, skákání, skrčení, plazení a základní interakce s herními postavami a předměty. Pro pocit nostalgie byly zachovány dvě verze soundtracku - omlazená a původní MIDI.

Hra disponuje i na poměry 3D akce větším množstvím in-game animací a dialogů. Kromě originálních 14 propracovaných levelů, v nichž narazíte na mnohé logické úkoly, hra obsahuje i původně nedokončený level z pre-release verze, který vás vezme na vesmírnou loď Avenger.


Poslední diskuzní příspěvek

Znovu dohráno (se započítáním původní verze celkem popáté), hard, dle Steam 7 hodin (samozřejmě jsem až na výjimky dost přesně věděl co dělat a opakoval máloco). A něco mi říká, že jsem to nehrál naposledy :-)

Uplynulo 29 let a hra neztratila nic ze svého kouzla.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
„Já jsem tvůj otec“ bych mohl říct svému tehdejšímu já z doby, kdy původní Star Wars: Dark Forces vycházel… V 90. letech jsem paradoxně neznal nikoho, kdo by Dark Forces hrál nebo se o něm jen zmínil. V povědomí jsem měl jen historickou recenzi Jana Eislera ze Score, v níž Dark Foces vynášel až do vesmíru. Teprve nyní, jakožto skutečný otec, obalen moudrostí a trpělivostí života, jsem nastavil vesmírný kurz směrem k této legendární hře, která údajně překonávala i kultovní Doom

Na první ohmatání působí Dark Forces jako klasická „Doomovka“ – střelba je snadná, intuitivní a pohyb natolik rychlý, až jsem vypnul autorun. Po pár levelech se však dojmy ze hry začínají – ne měnit – ale vyvíjet. Každá mise působí poměrně uceleně, a i těch pár vět ve formě briefingu ve vás dokáže umocnit pocit určité důležitosti vytyčeného cíle. Ve výsledku sice stejně jen stačí vystřílet level a na konci něco zmáčknout, ale pocit je jaksi lepší – možná více pohlcující? Přihoďte do toho pár filmově laděných cutscén a najednou jste uvnitř univerza Hvězdných válek.

Tohle by však nefungovalo bez skvělého designu. Grafický engine je z mého pohledu naprosto srovnatelný z Doomem, ale o poznání lépe umí pracovat s barvami a zaoblenými tvary. Musím uznale pokývnout, že každý level má unikátní feeling a dá se říct, že trochu jinou architekturu nebo při nejmenším barevné podání. Přitom požitek z herního prostředí a pohlcení herním světem v průběhu hry stoupá jen vzhůru. Dark Forces jsou poměrně krátkou hrou, ale alespoň se neopakují. Zaručeně působí kompaktněji, než třeba „soubor levelů“ v Doomu, Hereticu, Duke Nukem 3D apod.

Celou dobu jsem si pokládal otázku, zda má Dark Forces blíže k Doomu nebo System Shocku, ale nejpřesnější srovnání se nabízí s Terminator: Future Shock. Obě hry skvěle přenáší filmovou tematiku na počítačovou obrazovku. Vzhledem k technickému omezení doby, v nich sice nespatříte přesné kulisy z filmů, ale onen „duch“ předlohy tam je bezpečně cítit. Je pravda, že ani jedna z těchto „filmových“ her neumí rozpoutat tak chytlavý a krvavý masakr (pocit ze střelby) jako Doom, ale jejich přednosti jsou zase jinde.

Za zajímavý herní prvek považuju nemožnost save/load. Je to něco, co mě osobně dost vytláčí z komfortní zóny, ale nakonec jsem si to dost užil. K dispozici máte obvykle možnost se 3x oživit a to jsou teprve nervy, když máte poslední život a před vámi se objeví boss s nemožností hru uložit. V 90. letech pro hráče méně sžité s hraním na myši, to muselo být peklo… 

Závěrem jen dodám, že, jak už zdejší herní profil napovídá, hru jsem hrál v její aktuální Remaster verzi. Paradoxně po shlédnutí srovnávacích videí se mnoho nezměnilo. Zatímco Remastery typu Quake přidávají i zbrusu nové efekty (RTX), popř. rovnou nové levely, tak Dark Foces prakticky jen po vzoru Doom 64 a Blood: Fresh Supply zvyšují rozlišení. Původní hru bych viděl na 85-90%, ale Remasteru musím za přepálenou cenu něco odečíst…
+12