Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mortal Kombat 1

NetherRealm Studios •  QLOC (PC) •  Shiver Entertainment (Switch) •  Saber Interactive (Switch)
19.09.2023
87
9 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Série krvavých a brutálních arkádových bojovek přichází s dalším dílem a tematicky se vrací k samotným začátkům.

Příběh hry navazuje na předešlý Mortal Kombat 11. Bůh ohně Liu Kang stvořil nový vesmír, ve kterém působí jako jeho ochránce. Podobnou roli dříve zastával bůh Raiden. Časové linie se změnily, spousty událostí se odehrály odlišným způsobem, nebo se nestaly vůbec. Například Scorpion a Sub-Zero už nadále nepředstavují věčné rivaly. V současnosti panuje na Zemi mír, ale nepotrvá dlouho, než se tento stav naruší a hrdinové budou znovu bojovat na život a na smrt.

Hratelnost zůstává věrná svému jménu. Pořád se jedná o krvavou řež. Nechybí lámání kostí z rentgenového pohledu nebo uštědření finálního úderu kreativními způsoby jako je rozdrcením, naporcováním nebo usmažením protivníka. Novinkou jsou nehratelní Kameo bojovníci, kteří slouží jako podpora pro hlavní bojovníky ovládané hráči. Obě soupisky postav jsou rozdělené a neobsahují stejné postavy, až na pár výjimek. Využití Kameo bojovníku je omezeno pouze na pár pomocných úderů, které mohou během soubojů v kombinaci s pečlivě zvolenými chvaty způsobit značná poškození.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Kdo by to byl řekl, že při těch desítkách tisíc hodin strávených u strategií a stříleček to Mortal Kombat nakonec dotáhne na jednu z mých nejoblíbenějších herních sérií? Samozřejmě je to dáno i tím, kolik dílů taková série má – od prvních momentů seznámení s počítačem v dětském kroužku výpočetní techniky v 90. letech až do fáze rodinného života, kdy jako prošedivělý a vyplešatělý fotr uspím děti a v přítmí počítačového koutku zase jednou jdu střílet kopí na laně a chrlit oheň. V nadsázce mohu říct, že série Mortal Kombat je protkána mým životem – boj na život a na smrt je přeci můj život!

Mortal Kombat 1 je oficiálně 12. plnohodnotným dílem série, která už na poli bojovek předvedla opravdu vše. Stran příběhu tedy není divu, že poté, co nad supersilnými bojovníky stáli mágové a polobohové a starší bohové a titáni a strážci času a Memphis, tak už nezbývalo nic jiného, než příběh kompletně restartovat a začít od nuly, ehm jedničky…

Restart je však silné slovo, ve skutečnosti Mortal Kombat 1 silně těží z příběhu Mortal Kombat 11 včetně Aftermath, pouze restartoval časovou linii, kdy starým známým protagonistům přiřadil nové role. Musím říct, že zpočátku mi to nepřišlo nikterak urážlivé, a naopak nebývalé vtipné. Osobní patálie Johnnyho Cage, dětinské soupeření Raidena s Kung-Laem, zdvořilostní meetingy Liu Kanga se Sindel i Shang-Tsung jako pouliční podvodná babka kořenářka, to všechno zpočátku funguje. Bohužel ony neočekávané perličky, subtilní vtípky a všeobecná hravost, s kterou se setkáte první cca 2 hodiny singleplayerové kampaně v druhé polovině poměrně drasticky upadnou do šedivého průměru. Samozřejmě od MK neočekáváte Oscarový příběh, ale je zajímavé, že první polovina vám jasně ukáže, že to jde, přičemž ta druhá, že to nejde na dlouho.

Celková herní doba singleplayerové kampaně je skromných 6 hodin, z toho 4 hodiny jsou in-game animace. Dá se říct, že více času strávíte v tutoriálu, který je po vzoru předchozího dílu bezpochyby vynikající. Jen zopakuju ze svého předchozího komentáře, že takhle detailně vysvětlující, ale přitom vlastně zábavný tutoriál je nejlepším předpokladem pro to, aby vás hra motivovala k tomu se jí učit, abyste měli radost z vlastního zlepšování a zkrátka, aby vydržela…

Mým cílem stanoveným již v rámci předobjednávky bylo tedy pořádně šlápnout i na soutěžení online. Bylo mi jasné, že začátky budou krušné, protože s bojovkama zkušenost na kompetitivní úrovni rozhodně nemám, ale soutěživý jsem dost a esport mi není cizí. Přesto jsem si po 40 hodinách a cca 450 hrách online musel přiznat, že ač jsem tomu dal své maximum, nestačí to.

První, co mi přišlo zajímavé je, jak extrémně náročné jsou bojovky na postřeh a rychlost. Každý úder má svoje „frame data“, neboli počet snímků, po který trvá. V praxi tedy pokud zvolíte „silnější“ úder, jehož provedení zabere více snímků, je poměrně velká šance, že soupeř stihne zareagovat „slabším“, ale rychlejším protiúderem. Z Mortal Kombatu se na té nejvyšší úrovni stávají v podstatě šachy. Šachy, kde se nepočítá čas na hodiny, na minuty, ani na vteřiny, ale na snímky… A těch je 60 v každé vteřině.

Zpočátku je tedy důležité nacvičit si pár rychlých kombinací, kterými dokážete soupeře bleskově zasáhnout nebo dokonce „přerušit“ v náběhu na jeho speciální údery. A pak jedno masivní kombo, kterým seberete třeba i přes 40%, aniž by s tím soupeř mohl cokoli udělat (tedy kromě breakeru, který spotřebuje celý „meter“). Paradoxně nejtěžší úkol pro začátečníka je pořád blokovat. Pořád, pořád, pořád… A hýbat se nikoli plynulým pohybem, ale dashem s blokováním v mezičase. 

Jakožto hráč, který už není nejmladší, jsem se rozhodl naučit se pouze jednu postavu. Ano, byl to Scorpion, údajně dobrá postava pro začátečníky, ale nejslabší postava mezi profíky. Scorpion má výborné útoky na střední i delší vzdálenost, ale je nejpomalejší, takže např. Johnny Cage, který má naopak nejrychlejší „startery“ může prakticky čímkoli Scorpiona „jailnout“, neboli dostat ho do pomyslného vězení, v kterém Scorpion musí pořád jen držet block (a k tomu ještě správně střídat jeho verze nahoře/dole), protože nemá jediný úder, který by měl tzv. „frame advantage“ oproti rychlejší postavě soupeře.

Žádná situace však není beznadějná, po úspěšném zablokování určité sekvence následuje „block advantage“, tedy chvilka několika snímků, kdy můžete převzít otěže bitvy. Přehnané blokování lze navíc vytrestat „throwem“, ovšem na ten zase platí „escape“, je-li perfektně načasovaný. Systém kámen-nůžky-papír, kdy od každého existuje asi tak 10 druhů, mě nepřestává fascinovat. Tahle dobře fungující mechanika je základním předpokladem pro to, aby MK mohl uspět i v esportu.

Mortal Kombat 1 se ve svých promech prsil hrou za dvě postavy najednou, avšak ono „kameo“ znamená pouze pár drobných speciálních úderů navíc, které můžete jednou za čas aktivovat. Hráči je využívají většinou k prodloužení komba, nebo výjimečně k „zónování“ soupeře (získání odstupu). Rozhodně je to vítané zpestření a osobně jsem u Scorpiona využíval Cyraxe právě k „odstrkávání“ soupeře v případě, že mi zablokoval určitou sekvenci speciálních úderů. To bylo však de facto „opraveno“ v nedávném patchi, takže téhle taktice odzvonilo…

Moje strategie byly veskrze primitivní – ze střední vzdálenosti střídat útoky nízko a přes hlavu, které vyžadují odlišné blocky a spíše využívat krátké sekvence rychlých útoků než spoléhat na jedno velké kombo. Teoreticky by tento přístup měl slavit větší úspěchy, ale v praxi jsem neustále doplácel na své pomalé reflexy. Mám respekt k této hře a jejím top hráčům, v podstatě všem můžu tuhle promakanou bojovku doporučit. Všem kromě sebe…
+17
  • PC 90
Já se na restart série opravdu těšil a po opravdu hodně videích, které jsem sledoval, tak jsem byl odhodlaný ke koupi a neprohloupil jsem. Ten, komu tahle série není cizí tak určitě ví, o co se jedná. Hlavně jsem rád, že od MK9 tvůrci pokračují v příběhu, který je skvělé akční béčko. Krásně se na něj kouká, herci jsou přesvědčivý a kéž by takto vypadala aspoň jedna filmová adaptace. Sice příběh není nikterak dlouhý, tak zábava na pár hodin to je vzhledem k tomu, jakou obtížnost zvolíte. Po dohrání příběhové linky jsou tu další módy. Towers - to je prostě standart, nezhledal jsem nic špatného ale ani průlomového na tomto režimu.

Online režim nehraju, zkusil jsem jeden zápas a je to opravdu pro normální smrtelníky, kteří to hrají na odreagování po práci večer, naprosto nereálné zvítězit. Dostal jsem tak na budku, že nechápu jak to ti lidi dělaj.

Takže jsem šel do módu Invaze a i když ho ještě nemám dohraný, jsem potěšen. Určitě je to zábavnější než krypta, ale hlavně tu nejsou mikrotransakce. V podstatě jde o tahovou deskovku, kde postupujete z políčka na políčka a na každém vás čeká souboj nebo nějaká ta výzva jako test your might, uskakování různým překážkám, towery atd. Je to zábavná forma, kde sbíráte různé amulety, vylepšujete postavy a získáváte odměny jako např. odemknutí dalších kameo fighterů, skiny atd. Musím říct, že mne osobně to baví a těším se na další sezóny, které nás čekají v tomto módu.

Ve výsledku jsem fakt potěšen a ani jsem nečekal, že tvůrci zklamou. Graficky a i ovládáním je hra pořád přístupná a zábavná. Dobrý Mortal Kombat nikdy nezklame. A občas si říkám, kam až v tý brutalitě jsou schopni vyvojáři zajít.

Pro: grafika, ovládání, příběh, mód invasion

Proti: příběh by mohl být delší, postav mohlo být více, jsou tam spíše ty základní co známe, pro někoho může být režim invasion nezáživný, další režim by určitě neuškodil

+13
  • XboxX/S 90
Velice se mi líbí jak vývojáři přistoupili k restartovaní příběhu. Protože je to vlastně pokračovaní a restart dohromady. Funguje to kupodivu skvěle. Celkově mě tu příběh z posledních čtyř dílů série bavil nejvíce. Co rovněž musím silně pochválit je systém kameo bojovníků, kdy bojujete společně s parťákem, který vám na vaše pokyny během souboje pomáhá, je součástí ultimátních útoku nebo ho můžete použit na provedení fatalitky. V rámci série je to osvěžující. Sice kvůli tomu (pravděpodobně kvůli překombinovasti) zmizela možnost během souboje interagovat s okolím. Ale to mi nějak zvlášť nevadilo. Vizuálně je hra nádherná a má velmi pěkné efekty. Mapy jsou hodně propracované a modely postav taktéž. Nový režim invasion mi nepřisel nějak zvlášť zajímavý. Třeba v devátém díle z roku 2011 byl celkově výběr režimu o mnoho pestřejší. Celkově musím říct že NetherRealm opět nezklamal a přinesl zase kvalitní, propracovanou hru. Pro fanoušky takových her povinnost.

Pro: Zajímavý nápad na restart/pokračovaní, příběh, nový system kameo bojovníků, grafika, zajímavé mapy, kvalitní fatality

Proti: Režim invasion, chudý obsah režimů

+8