Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mass Effect: Andromeda

Žánr:
RPG > nezařazeno *
akce > 3rd person akce
logická > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
21.03.2017
Vývojáři:
BioWare
Oficiální stránky:
https://www.masseffect.com/
Mass Effect: Andromeda je pokračování úspěšné série akčních sci-fi RPG Mass Effect. Děj je zasazen mimo události předchozí trilogie a odehrává se v nám nejbližší sousední galaxii, Andromedě. Galaktické společenství Mléčné dráhy se rozhodne Andromedu kolonizovat, aby byl zajištěn růst a přežití ras. To spočívá ve vyslání obrovské vesmírné stanice, podobné Citadele, a tří kolonizačních lodí, které k Andromedě poletí společně. Přes 600 let a bez možnosti návratu.

Hra začíná na konci dlouholetého putování, po probuzení z kryogenního spánku, na palubě kolonizační lodi Hyperion. Hráč si zvolí zda chce hrát za muže či ženu, stejně jako doposud, se změnou že ve hře bude i postava opačného pohlaví. Jako bratr nebo sestra. Ujmete se role velitele/velitelky jménem Ryder, budete velet hvězdné fregatě jménem Tempest a dělat vše co je nutné k přežití. Prozkoumávat planety, těžit nerosty a budovat váš tým, abyste se mohli účinně bránit novým nebezpečím, které se v nové a neprobádané galaxii nachází.

Hra nabízí strhující příběh, možnost prozkoumávat nový vesmír s více než sto planetami, dynamické souboje s nepřátelskými tvory a mimozemšťany, ale i zločineckými organizacemi, podobně jako v předešlých dílech.


Poslední diskuzní příspěvek

Charllize
Charllize

SilentWolf: to nemuzu, utloukli by me cepicema:) Uz tady, tajne za bukem dost riskuju:) M.a.t.t.: Jo, W3 neni spatnej.


Nejlépe hodnocené komentáře


Čtyři roky, čtyři dlouhé roky jsem já a hromada mých Biodroních kolegů očekávala nový přírůstek do rodiny, jenž je úžasná série/trologie Mass Effect. Tentokráte ale tvůrci původní trilogie a Kotoru z Edmontonu předali těžké otěže zodpovědnosti na bedra mladého studia Montreal, jenž doposud dělal pro Edmonton dodatečné práce. Nebudu se vám tady znovu svěřovat, co pro mne Mass Effect a Bioware znamená, vy, drazí kolegové, jenž mě znáte víte jak na tom jsem a proto přejdu rovnou k tomu důležitému. Protože jsem pozitivní osoba, tak začnu od toho nejpozitivnějšího a skončím u toho nejhoršího.

To nejpozitivnější je pro mne bezesporu soubojový systém, jenž z velké části měla na starost banda chlapíků, jenž stvořila gameplay keKingdoms of Amalur: Reckoning. A podobně jako v Amaluru je i zde skvělý. V kostce je to rychlý, dynamický, flexibilní a hlavně zábavný systém, jenž se z větší části oprostil od defenzivního a statického "covercentrického" stylu. Nyní vaše postava vlastní jet-pack, jenž vám dovoluje provádět věci, které doposud v Mass Effectu byly jen zbožným přáním. Uhýbání, vznášení, manévrování ve vzduchu je s kombinacemi schopností a variabilními zbraněmi parádní zábava. Krycí systém je dynamický/chytrý - říkejte si tomu jak chcete - a funguje parádně. Nikdy jsem nebyl vlhký z tohoto typu systému, jelikož je velmi nevyzpytatelný a tím pádem ne příliš spolehlivý. Ovšem zde jsem neměl absolutně žádný problém. Stalo se mi jen jednou, že jsem v chaosu bitvy (multiplayer) ztratil přehled a skončil jsem na druhé straně krytu. Navíc to dopomáhá jedné velké maličkosti a to té, že již vše s ovládáním spjato není nadefinováno na jedno tlačítko. Zní to jako malichernost, ale ve výsledku to neuvěřitelně nakopává dynamiku a pohodlnost při ovládání. Na trhu není hra, která by to dělala lépe a již ted vím, že se vracet k "lepidlovému" coveru z trilogie budu vracet velice nerad.

K tomu všemu tu je nespočet bojových, tech a biotických schopností, jenž se dají libovolně kombinovat, poněvadž nejste limitováni danými třídami. Funguje to opět velmi podobně jako v Amaluru. Můžete si vybrat jakoukoliv schopnost z již zmíněných tří skupin. Dle toho do jakých schopností vkládáte body se zpřístupňují příslušné - takzvané "profily" jenž se dají považovat za klasické třídy/klassy. Ty však můžete libovolně přepínat. Tyto profily se stále vylepšují v závislosti na tom, zda vkládáte body do určité oblasti. Takže pokud budu investovat bodíky do zbraní a techniky odemkne se mi profil "sentinel" Vyšší level profilu výrazně posiluje/boostuje efekty schopností a dodává exkluzivní bonusy. Např. profil průzkumník při úhybném manévru dovolí procházet hmotnými objekty. Tento systém vám v podstatě dovoluje si přirozeně vytvořit svou vlastní classu, která vyhovuje vašemu hernímu stylu. Některé classy podporují pohyb a útočný styl, některé jsou naopak defenzivnější a více využívají cover systém.

Aby toho nebylo málo, tak tu máme kraftování zbraní a brnění. Ve hře je něco přes 50 zbraní, každá z nich má unikátní vzhled, vlastnosti, ozvučení, žádný laciný reskin. Na tyto zbraně můžete nakupovat augmentace, které natrvalo znění vlastnost zbraně a navrch je můžete vylepšovat modifikacemi, které se dají měnit. Na pušku se dá přidělat granátomet, z pistole se dá udělat brokovnice či plamenomet, z brokovnice granátomet, odstřelovačka může střílet projektily, které se odráží od stěny. Připočtěte si různé typy munice, elementární, technická a biotická destruktivní komba, zbraně na blízko, groundpound a vznikne vám něco unikátního. Propracovaný, chytrý a zábavný combat. Ian Fraizer a spol si zasluhují potlesk ve stoje. Jediný "problém" jenž přisuzuji vybalancování hry a též možná i konzolím (ovladačům) jest ten, že nemůžete rozkazovat vašim společníkům, aby užívali schopnosti. Protože jednotlivé schopnosti mají samostatný cooldown, tak si jistě dovedete představit, jaký ohňostroj by to byl, kdyby jste mohli komandovat i své druhy. Je to subjektivní, mě to nevadilo. Co mi ale vadilo je nemožnost dávat svým space amigos jiné zbraně. Opět dokážu pochopit proč to osekali, vzhledem k tomu, že je do hry zabudovaný craft systém. Škoda. Opravdu jen probná kanka na jinak krásném a komplexním papíře.

Souboják mi dobře nahrává na mupliplayer, který je stejně jak v ME3 survival coop modem s různorodými úkoly. Z logiky věci je MP díky dynamice a souboji parádní zábavou, která se jen tak neomrzí. Veliký rozdíl mezi příběhovým putováním spočívá ve třídách, které jsou stejně jako v trilogii dané. Roster momentálně čítá 25 class z několika ras. Tyto třídy se odlišují nejen počtem HP a síly štítů, ale také unikátními schopnostmi. Je nezbytně nutné spolupracovat, aby jste přežili všech 7 kol, využívat správné schopnosti a zbraně, komunikovat a být hlavně v pohybu.

Je však nutné poukázat na jednu věc. Tím jsou mikrotransakce. Nebudu zde obhajovat tento styl...tuto vyžírskou modu, podle mě to do žádné full prize hry nepatří. Avšak, pokud je progresivní systém fér, nemám s tím osobně problém. A naštěstí mohu říci, že level/progress a celkový systém odměn je fér. Neustále jste vy a vaši spolubojovníci odmněnováni credity a zkušenostními body. I za předpokladu, že vaše mise selže, za rychlejší plnění úkolů dostáváte více peněz a čím těžší obtížnost máte tím rychleji "expýte" a dostáváte peníze, za ně si kupujete balíčky různých cen a cenností. Pokud dostanete postavu či zbraň vícekrát, tak se automaticky ona postava či zbraň vylepší, ergo nikdy se nestane, že by jste nevyužili něco, co jste s balíčku vyhráli. Upřímně vám říkám, vyzkoušejte si to. Přijdete opravdu o hodně, pokud budete MP v Andromedě ignorovat, protože nabízí opravdu hodně a díky němu dost možná budu navyšovat své finální hodnocení, stejně jako u ME3. Navíc BW plánuje neustále tento mod podporovat FREE DLC. Už po 5 dnech od vydání přidali jednu postavu a mapu.

Audiovizuál. Andromeda běží na Frostbite enginu, čehož hra využívá do míry značné. Světelné effekty jsou boží, dohlednost úctyhodná a částicové efekty nadupané, i když se jeden pán pracujícím na tomto aspektu svěřil, že musely onen efekt značně regulovat, jelikož by hráče postihl příkladný případ pakostnice. Prostředí je skvělé a místy nádherné. Lesní planeta s obřím plynným obrem na obzoru S Luminiscenční florou a měsíční září, jejíž paprsky protínají koruny stromů, červený les s bílými skálami, pouštní planeta..měsíc obklopen hejnem asteroidů mě málem vyhodil ze židle. Na prostředí pracovala většina lidí zodpovědných za DAI prostředí, takže zde žádné překvápko. Prostředí též podporuje dobrá práce s texturami a výborné ambientní ozvučení. Každá planeta je zajímavá, obrovská a členitá i za faktu, že se zrovna nacházíte na vyprahlé poušti. Můj vnitřní astronaut byl velmi uspokojen. Drobné detaily jako stopy v písku, bahně, sněhu a zašpiňování Nomadu a brnění jen zážitek umocňují.

Lidské postavy vypadají jako oživlé manekýny, jenž prodělali mozkovou mrtvici. Alieni vypadají velmi dobře, Krogané, Salariané a Turiané nikdy nevypadali lépe. Což je divné. Jako by na začátku produkce začaly modelovat a animovat alieny a na lidi jim pak nezbyl čas...

Questy jsou mimo ty hlavní a loyality mise koncipovány jako ty z DAI s tím rozdílem, že mají smysl z příběhového hlediska, každý sebemenší quest má kontext k příběhu, který je jasný. Vy, jako pathfinder najít a osídlit několik planet. Najít mimozemské vaulty, vyčistit planetu od špíny, změnit atmosféru atd. Na rozdíl od inkvizice tento koncept funguje dobře a já mám pocit, že to co dělám má nějaký význam. Mnoho lidí toto nemusí bavit, ale vzhledem k tomu, že mám explorer duši Jurije Gagarina, tak mě všechny ty odbočky, skenování a pátrání a ježdění v Nomadovi prostě bavilo. Nonad se ovládá suprově, jen tak mimochodem.

Než se dostaneme k tomu nejpodstatnějšímu problému, tak bych rád řekl něco o hudbě. Tu složil John Paesano, jediný skladatel ke score. Původní trilogie využívala služeb více než dvou hudebníků. Hlavní hudební motiv je skvělý. A celkově je z celého soudracku cítit Mass Effect, problém však je, že ve hře ji skoro neslyšíte. Na Nexusu ani Tempestu, když přistáváte na planetě. Chápu, zvukaři chtějí, aby se jejich ambientní dílo nepřekrývalo s music, ale pokud jde o implementaci hudby do akce, tak jsem docela zklamaný. Je to jedna z věcí, kde se ukazuje nezkušenost/špatná režie týmu.

Dabing je další věcí zklamání. Ač je většina dialogů zahrána přesvědčivě, tak sem tam se najde opravdu prapodivná chyba v Matrixu, kdy herci jakoby neměli dostatek kontextu k dané scéně, což je asi zapříčiněno tím, že se povaha Rydera a tedy i jeho věty mění v závislosti na tom, jaké odpovědi vybíráte. To musí být ve výsledku neskutečné množství práce a herci musí vyloženě na Rydera reagovat do jedné věci desetkrát. Celkem dobrý nápad, ale absolutně se nehodí do hry s namluvenými hrdiny, kvalita dabingu v tomto případě utrpěla. Neberte mě špatně stále se ve hře najde několik výborných momentů, ale i přes to celkově Bioware podprůměr. Caroline Livingstone již od Jade Empire odvádí naprosto precizní práci, ale nyní musel přijít při produkci dabingu problém nebo dva.

Ted se dostáváme k reaperovi Mass Effectu Andromeda. Tím je příběh a celková kvalita scénáře. Ano, jsem si vědom toho, že hra trpí animačními problémy, postavy často trpí tiky, epileptickými záchvaty a mrtvolným pohledem Marilyna Mansona, což se překvapivě - a budu se opakovat - netýká alienů. To může někdy naprosto zničit velmi citlivou scénu, kterou nebudu vyzrazovat. Ta scéna byla velmi přirozeně zahrána a skvěle nadabována, ale když se na vás najednou s parkynsnovým synrodem Ryder svým prázdným pohledem čumí do kamery, tak si musíte bušit kladivem do čela. Paradoxně animace v boji jsou naprosto plynulé a přirozené.

Každopádně story. Nemastné neslané se zajímavou premisou, málo důležitých rozhodnutí, chudý konverzační systém se omezuje většinou na dvě možnosti (opět dan za ten nápad s osobností Rydera) a navíc ne kdovíjak zajímavé. Doufal jsem v rozčíření systému Dragon Age: Inquisition který vlastní nejlepší konverzační systém, jaký kdy bioware mělo Parádně vás nechal vybudovat si svůj vlastní charakter. např naprosté trpasličí hovado s napoleonským komplexem.

Postavy jsou takový mix mezi blbými a dobrými. Např. Liam mi přijde jako úplný retard, ale má známá ho zase miluje. Mě se líbí Jaal a Vetra, někomu se zase zamlouvá PeeBee. Celkově se nedomnívám, že je Andromeda scenáristický antikrist, ale co se Bioware standartu týče, hluboko pod normou. Já si myslím, že hlavní scénárista, který před tím pracoval na Halo 4 tomu opravdu moc nepomohl a jsem si jistý, že pod jeho vedením nastala hromada problémů (zřejmě důvod proč rok před vydáním vysmahnul) ostatní pisálkové jsou zkušení a talentovaní lidé. Mnoho z nich pracovala na SWTORu a další dva Mass Effect veteráni, jako např. John Dombrow zodpovědný za Wrexe, Garruse, Javika v ME3, Overlord DLC, a hlavně za lead pro Citadel DLC, takže ano, věřím, že chyba byla ve vedení, ale na tom teď již nesejde.

UI je naprostý bordel, horší než měl první mass effect. Zcela naprosto nepochopitelné nevyužívání prostoru pro text, neskutečné moc zbytečných obrazovek a zbytečných tlačítek, nedostatečné vysvětlení mechanik, naprosto nepohodlné nakupování, nudné skenování planet..jako by člověk, jenž navrhoval tento shit nikdy v životě nehrál žádnou hru.

Andromeda je nejhůře hodnocená hra Bioware historie, což mě samo o sobě docela ranilo, ten fakt, že Mass Effect je "jen" lehce nadprůměrná hra je pro fanouška jako já lehce skličující. A ten naprosto šílený hate bandwagon tomu také moc nepomáhá. Pokud jde o mě, mohu konstatovat jedno. Mass Effect Andromeda není špatná hra, je to titul s velkými ambicemi a to je asi ten hlavní problém. Nové studio si napeklo až moc velký dort, který nestačili sníst dříve než se začal kazit. Je vidět ambice a talent ale málo zkušeností. Nezlobím se na EA ani na bioware, že nesplnili očekávání a ani nelituji utracených peněz. Jen mě mrzí, že série, která mi změnila pohled na vyprávění ve hrách a otevřela mi dveře zájmu do scifi žánru najednou dopadla tak, jak dopadla. Prostě mě to jen mrzí. Celej ten tyjátr se mohl ušetřit. Značka, jakou je mass effect si zasluhuje daleko víc.

Doba hraní 45h 28min 55% complete.


Pro: Výborný soubojový systém s promakaným progressem postavy a MULTIPLAYER, Krásné světy k prozkoumání, Nomad, questy se vážou na hlavní příběhovou linku, ozvučení a celková grafická prezenzace, mnoho obsahu.

Proti: Průměrný scénář, některé hloupé postavy, jednoduchý dialogový systém, nekonstatní dabing, příšerný user interface.

+25+26 / -1

Mass Effect: Andromeda - nový začátek. Takto vývojáři proklamovali svoji novou hru. A proto jsem s hru přivítala s menším očekáváním (byť sem se na ni velmi těšila). A ve zkratce... byla sem mile překvapena.

Jen se dokončilo 42% stahování nutných ke spuštění, zapla sem hru a naskočilo menu s nádherným soundtrackem. Naskočila mi husí kůže. Pustila sem se s chutí do editoru své Ryderové. Po třech hodinách piplání a zjištění, že obličej je z profilu moc placatý sem se vrátila k defaultu... No a pak to začalo.

Nádherná grafika, jakou jsme u BioWare ještě neviděli. Hned z počátku bylo jasné, že cutscény opět hrají prim. Studio se očividně poučilo z negativního feedbacku na Inquisition a byť Andromeda stojí na stejných pilířích (obrovské lokace, vysílání jednotek, navyšování vlivu, budování oganizace...), výsledný pocit je úplně jiný.

Gameplay je plný možností a nekonečných kombinací. Což napomáhá znovuhratelnosti. Novinka - jetpack vás snad nikdy neomrzí. Vše je plynulé, jakmile si zvyknete na nové ovládání.

Každá planeta je rozsáhlá a unikátní svým podnebím, které vám lecos znepříjemní (skvělý způsob, jak se vyhnout "problému ala Hinterlands"). Prozkoumáváte je proto, že vás zajímají. Ne proto, že vás někdo nutí. A taková Aya, hlavní planeta nové rasy, je dokonalým pokladem, který prolezete odzhora dolů a zpátky hned několikrát a stejně jí nebudete mít dost (tedy pokud zbožňujete kodex). Podobně jsou na tom remnantské rujny. Vzpomínáte, když jsme v ME2 procházeli vnitřkem neaktivního Reapera, při hledání IFF? - přesně takový pocit ve vás nejednou toto prostředí navodí. Popravdě sem si jednou málem kákla do gatí a zanadávala něco o tom, jak nesnáším horory.

A když už sme u Ayi... nové rasy jsou dvě (vlastně tři, ale pššt) a - teď pozor - dává to naprostý smysl! Celou hru se pohybujeme v jedné hvezdokupě a Andromeda nemá žádné mass relé ani nic podobného. Tudíž je zcela normální, že potkáme max 2 inteligentní rasy. Tak, tím sme zavřeli pár nevymáchaných pus, co neustále prskají okolo.
Angarové jsou až doslova "krásnou" rasou. Plní emocí, lásky, míru. Dokonalý kontras oproti Kettům, kteří se zdají oškliví a zlí. Avšak tady ta černobílá končí, zbytek hry je mnohem komplexnější a víc šedivý.

Samozřejmě, nebyl by to Mass Effect, kdybychom neměli plnou loď skvělých parťáků. Každý má své TOP oblíbence, ale s klidem můžu říct, že sem si postupně oblíbila všechny (kéž by to jen Liam občas nepřeháněl... no co, tak si aspoň občas moje postava zakřičí). Můj TOP? Jaal, Peebee, Vetra, Drack, Kallo. Mimozemšťani opět vítězí.
Upřímně (a velmi mile) mě překvapilo, kolik "vstupů" vývojáři věnovali každé z postav a také všem hlavním romancím. Možná se to může zdát ne úplně mnoho v porovnání s obsáhlostí hry, ale porovnejte to s jakýmkoliv dílem z trilogie a je toho opravdu hafec.
Zajímavé postavy ale najdete i mezi více či méně důležitými NPC a není jich úplně poskrovnu. Charaktery jako Kesh, všichni Pathfindeři, Reyes apod. by se dali přirovnat k postavám jako byli Anderson, Aria, Rada atd.

A teď k druhé věci na které Mass Effect stojí - příběh. Držela sem se zpátky, protože sem neměla dohráno, ale ještě jednou uvidím něco ve stylu #jakštakšpříběhujde a dotyčného nakopnu do zádele.
Hlavní linka je emotivní, napínavá, epická a plná zvratů a záhad! Spoustu jich v tomto díle ani nevyřešíme a jsou skvělou přípravou pro další dobrodružství této série. A přesně odtud se bere velké plus oproti Inquisition, které bylo svým koncem spíš pro smích.
Ve vteřině, kdy jsem hru dohrála, sem měla okamžitě potřebu nového DLC/dalšího dílu a to přesto, že jsme dostali uzavřený konec se vším všudy. To je pocit, který ve hrách hledám.

A teď bych mohla hru ohodnotit 95%... ale bohužel, Andromeda není ani zdaleka dokonalá.
Pravdou je, že animace jsou opravdu místy tragické (nemám žádný patch). Hra má občas na Tempestu a v pár cutscénách o obrovské propady FPS. A v pár odlechčenějších momentech je scénář přes čáru (dívám se na tebe Liame!).
Sečteno podtrženo, za mě adekvátních 87% a jelikož mě MEA bavilo daleko víc než DAI, které hodnotím za 85%, tak zaokrouhluji nahoru.

Třeba se po patchích vyškrábe na 95%, uvidíme.

MP: Pro mě vždy bonus. Stejně zábavný jako v ME3 (ne-li víc), ve kterém jsem strávila stovky hodin.

Pro: příběh, postavy, nové rasy, grafika, level design, MP, vedlejší questy, jetpack, Nomad

Proti: propady FPS, ošklivé animace, soundtrack ok - ne však ikonický, zbytečně složitý crafting

+17+18 / -1

Původně jsem nějaký koment k Andromedě měl těžce v paži, ale mám vám včil jakous štíplavou chuť cosi sepsat, a lepší materiál pro ukojení této chutě momentálně satanužel nemám.

Hned zkraje předesílám, že až na vyjímky budu ME:A trhat zcela jako samostatné dílo, bez většího ohledu na původní trilogii a tím pádem i jakýkoliv výraznější faktor zklamání. Ale párkrát si popíchnu, né že ne. Sama o sobě je Andromeda taková...neškodně anti-působivá. Nic na ní není celkově vyloženě úžasné, stejně jako na ní není nic celkově vyloženě odporné. Prostě takovej ME:H.

Jo, ty pysky jsou děsný, je to šílená ostuda, a žádný růžobrejloun to pádně neobhájí. Ale člověk si zvykne, v takhle dlouhý hře se to ostatně okoukat musí. Co na tom, že to projednou znamená pozitivní změnu!

Writing není kolem a kolem zas o tolik horší, než v jiné tvorbě (včetně předchůdců, m'áno). Problém ale je, že když už je špatný, tak je špatný tak kurevsky mega, že to prostě člověka totálně vytrhne, a při následném rozjímání si právě tyhle incidenty člověk pamatuje, že. Jako třebas tuhle, když jsem se zeptal doktora, jak jistá osoba zemřela, a doktor na to "Jako hrdina!"...z toho se i mně ten ksicht ňák unavuje. Teď už věhlasný první kontakt s novými emzáky ani nezmiňuju. To samé platí i pro voice acting - většinově oukej, a pak najednou někdo jen tak z prdele zašišlá. M'kay.

Příběhově to ohyzdně kopíruje sebe sama, a ještě se to líně vyhýbá dříve stanoveným pravidlům (jaktože lodě můžou najednou svištět mezi jednotlivými clustery BEZ mass relé? asi medžik, mno). Ale ke konci to má pár světlých momentek, třeba takové finále linky s fotrovými vzpomínkami mě vyloženě pohladilo po ledvince. Bylo to předvídatelné, ale zpracovali to pěkně. Postavy si více méně nepamatuju - nejvíc utkvěl Liam coby největší a nejnudnější šulin, a zároveň majitel toho zdaleka nejlepšího questu ve hře. To museli udělat naschvál.

Gameplay -> souboják = monstrózní prdel v mulťáku, ale v singlu jsem si občas dost zazoufal. Proč jen tři skilly? Proč jsou pryč týmové rozkazy? Proč ooouplně smazali týmovou kustomizaci? Proč v podstatě vzali ty nejzákladnější komba z předchozích dílů, a zrobili z nich hlavní fokus? :C ...ale když, Ryder má jetpack, soubojům přibyla vrstva vertikálnosti, a v kombinaci s dynamickým krycím systémem a přehazováním kamery mezi rameny to prostě fakt vytváří pompézní podmínky pro zábavné fajty. Fakt že jo. Ale kdybych do toho zároveň mohl upravovat svoje komrády a dávat jim rozkazy, umf!

V ostatních směrech to je vesmírná Inkvizice. Krásné, ale zbytečně velké světy, a na nich generická explorace. Pár dobrých nahodilých questů, většina ale vyložený busywork. Narozdíl od onoho fantasy protějšku se tu naštěstí člověk může po těch planetách prohánět v Nomadu (s čímž je úzce spjata moje vůbec nejoblíbenější momentka - projížďka po H-047C, to jsem nad tou atmosférou vyloženě slintal), takže se z toho nikdy nestává taková pruda. Narozdíl od onoho fantasy protějšku to ale naneštěstí dělá i hafo věcí hůř - od otřesné tvorby postavy přes hrozivě neuspokojivý crafting až po to absurdně zprasené UI.

Takže tak. Vrazil jsem do toho cca 75 hodin (z toho takových 10 šlo do mulťáku), prej jsem dokončil 94% hry, a...nemůžu úplně říct, že tý koupě lituju, ale že bych se za ni poklepal po rameni a dal si high5, to by taky byl kec. Prostě takové neškodné, neurážlivé meh.

Pro: Audiovizuál; soubojizmus; po četných upgradech je Nomad boží; H-047C!!; pár fajných questů; obstojný smysl pro humor

Proti: Lidské ksichty; většina questů; brutální lagy v konzistenci kvality writingu a VA; příběh; většinově generický obsah

+17+18 / -1

Mass Effect: Andromeda, byla jednou z nejočekávanějších her tohoto roku. Přinesla opravdu rozsáhlou oblast v galaxii Andromeda, která obsahuje značné množství pochybností, mnoho a mnoho novinek (místy hodně cizích a bizarních). Dohrál jsem ji zhruba po 76 hodinách, a přitom splnil 93% celé hry. V celkovém hodnocení si u mně vybojovala 85%, z toho lze vidět, že celou hru opravdu nepovažuji jako jeden veliký přešlap, právě naopak.

Andromeda mi příjemně navodila pocity, spojené s prvním dílem. Podobností je tu více než dost. Hráč prozkoumává neznámé prostředí, nové charaktery, zákonitosti a do toho jezdí obrněným vozidlem napříč planetou. Stejně jako původní "ME", má Andromeda nejblíže ke klasickým rpg, ať už množstvím skillů, variabilitou vybavení, či "tuctovými" úkoly. V tom vidím, proč Andromeda působí tak odlišným dojmem oproti předchozím dvěma dílům. Fanoušci spíše očekávali tu filmovou akčnárnu, v podobě "ME2" a "ME3".

Od příběhu se samozřejmě očekává nejvíce, a na žánr sci-fi, není tento kousek špatný, ale v kontrastu původní trilogie, docela drhne. S tím, jde samozřejmě ruku v ruce i pojetí postav. Hned na začatku se objevuje opravdu ultimátní postava (která, by se snad mohla rovnat samotnému Shepovi), jediná chyba však spočívá v tom, že za Aleca Rydera si nezahrajem. Myslím, že hra za špatného rodiče, který řeší budoucnost lidstva ale zároveň i ochranu svých ratolestí v nepřátelském vesmíru, by přinésla několik opravdu hutných rozhodnutí a okamžiků. Nálézání cesty ke svým dětem, budování rodiných vztahů, nabízí opravdu velký potenciál (zvláště jako osvěžení oproti klasické romanciú Obě dvojčata docela jdou, ale nebezpečně to začíná připomínat teenagery ze školy čar a kouzel v Bradavicích. I z tohoto důvodu jsem do bojového týmu vybíral jen mimozemšťany. Kromě Suvi, mně žádný další lidský charakter nezaujal. Taky mně, zamrzel fakt, že kromě Angaranů a Kettů, se neseznámíme s žádnou novou rasou.

Opravdu mě zklamalo intro, tedy počátek cesty. Zarytě jsem odmítal sledování novinek, před vydáním jsem tak neměl skoro žádné informace, nechtěl jsem si nic předčasně vyzradit. Bohužel, jsem tak o některých věcech, snil jinak. Myslel jsem si, že hra začne v průběhu událostí "ME3", popravdě jsem si to představoval asi takto: "Civilizace se bortí, smrťáci ničí vše na co přijdou, poslední vojáci/vesmírná plavidla se snaží vykoupit drahocený čas. V prostorách archy kvíli bezpečnostní alarm, je potřeba jen pár dalších vteřín, během kterých běháte po arše, je potřeba aktivovat poslední panely, skočit do jiné galaxie. Úspěšnou prologovou misi, následuje absolutně epicky filmeček - únik archy, přežití civilizace je zajištěno a poslední obránci umírají s vědomím, že jejich smrt nebude nadarmo Na druhou stranu, všechny deníky, easter eggy a nové zprávy spojené s Milky way, mě velice potěšily. Zvláště volání o pomoc, které zakončuje ten nádherně děsivý zvuk reaperské zbraně

Rozsah Singleplayeru mi přišel tak akorát, zvláště mě potěšil fakt, že ve všech lokacích se objevují nové questy v průběhu celé hry. Prvky jako je vliv životních podmínek, členitost terénu, časová omezenost pro plnění questů v zamořené zoně - to vše zajištuje autentičtější požitek. Opravdu potěší, když se "viabilita" zvedne na úroveň kdy nezabijí radiace, či teplotní podmínky.

Hra přebírá mnoho prvku z Witchera III (možná jsou typické pro všechny nové hry - nevím). Možnost rozsáhlého craftingu, klíčovost surovin, styl mapy. Z mého pohledu to není zlé, na druhou stranu jsem ale vždy byl hráčem, který se těmito prvky nezdržoval déle, než bylo nutné. (víceúrovňová mapa dokáže čas od času zmást, shánění surovin je časově náročné)

Multiplayeru je zapotřebí vzdát hold. Propojit ho takovým způsobem s kampaní, jakým propojený je, byl vskutku mistrovský tah (opravdu málokde jsem hrál a užil si multiplayer, jako tady).

Samotný gameplay je bezpochyby nejlepší stránkou hry. Podobně, asi jako ostatní fanoušci, nevím jak se opět vyrovnám s tou omezeností v původní ME trilogii. Hra zkrátka potřebovala rychlejší tempo, jakmile si hráč poprvé "zablbne" s jetpackem, zjistí jak mu tento prvek chyběl dříve. Vývoj zbraní a modifikace jsou opravdu důležité, co se týka sestavy, poprvé jsem všechen boj netáhl jen přes útočnou pušku ale musel se připravit na proměnlivost situace. Nikdy před tím jsem nepoužíval brokovnici, zde se však ukázala jako nezbytnost. Stejně jako volba speciálních schopností, opravdu to rozhodovalo o přežití, i když jen na obtížnosti Hardcore. Zvláště podoba Tech a Biotic schopnosti, je správně drsná.

Samozřejmě Andromeda obsahuje dost chyb, může být vzneseno mnoho námitek. Všechno je to mnohem výraznější, zkrátka protože je tu kontrast předchozí trilogie.
Ale, já se u této hry bavil, byl jsem dokonale přikován u počítače. Za poslední čtyři dny, jsem naspal asi kolem 16ti hodin. Hra působí cize, přece jsme ale v jiné galaxii (a pro bizarní sci-fi mám slabost hlavně Warbreeds). Nedostatky v grafice, či některých herních mechanismech, nakonec doladí další patche. A všem nedostatkům, které se autoři snaží nyní kompenzovat, se v dalším díle snad vyhnou

85% - bylo by divné, kdyby hra takového rozsahu byla od začátku bezchybná, určitě ale také není záležitostí, jejichž kvality se blíží průměru padesáti procentům.
+12+12 / 0

Sérii Mass Effect hodnotím jako jednu nejlepších, kterou jsem hrál. Kvalita se, z mého pohledu, s každým dílem zvyšovala, věcí, které mě štvaly, ubývalo. Tempo bylo rychlejší, hry byly plné akce, propracovaných postav a vyjma pár momentů nelze než hodnotit pozitivně.

I proto jsem čekal od ME: Andromeda další porci skvělé zábavy, přestože jsem předem věděl, že nepůjde přímo o čtvrtý díl.

Plusy
Ovládání a zejména souboje jsem si doslova užíval. Zejména použití jetpacku byl výborný nápad. Grafika lokací je skvělá a celkově se mi vizuálně hra, s výjimkou pár animací pohybu postav a trochu toporných obličejů líbí. Scénář také docela ujde, hra je poměrně citlivě a zajímavě zakomponovaná do událostí předchozích dílů. To je možná tak vše, co se o příběhu dá říci, protože při podrobnějším pohledu je poněkud toporný, ale budu ještě pod dojmem čerstvého dohrání hry méně kritický.
Nové rasy jsou skvělé, zejména angara mě překvapila svou propracovaností. Romance s dalšími postavami zůstaly zachovány, v tomto směru za mě taky plus. Osobní questy postav z týmu jsou taky docela zábavné. Jinak je ME:A relativně jednoduchá, pokud budete plnit i boční questy, tak se klidně dostanete na slušné desítky hodin.
Další poměrně zajímavý fakt je strategický prvek, kdy si díky získaným bodům uvolňujete lidi z oblasti vědy, armády a financí a díky nim získáváte přístup k lepším cenám v obchodech, surovinám apod. Je na každém, co preferuje. Určitě by to šlo rozvinout více, ale ME:A je přeci jen akční RPG a ne strategii. Podobným prvkem je i použití speciálních jednotek na plnění misí, kdy lze použít jak virtuální jednotku, tak odehrát misi v multiplayeru. Využíval jsem pouze první variantu, takže jako zpestření fajn, nicméně hodnotím neutrálně.
V neposlední řadě musím zmínit zbraně a jejich tunning, včetně využívání speciálních nábojů. Není to doména jednoho či dvou povolání, může si je dovolit každý. Ono ostatně povolání se dá vytvořit opravdu tak, jak člověk chce, protože lze body investovat do bojových, technických i biotických dovedností. A že je co investovat. Skill bodů je opravdu hodně, ve finále se snadno dostanete k tomu, že máte body i tam, kde je vlastně nepotřebujete, protože hádám většina lidí stejně použije 3 až 4 schopnosti, na které je zvyklá. Lze samozřejmě využít profilů a nastavit si několik variant, ale přepínání profilů mi přišlo příliš toporné. Třeba to ale někomu sedne. Poslední položkou, kterou bych zmínil v plusech, jsou comba. Právě díky možnost výběru schopností z různých směrů lze využít i jiná comba, než ke kterým by se člověk dostal pouze při možnosti např. biotických schopností.

Mínusy
Ve hře je řada chyb, které někdy nemají přímý vliv na hraní hry, ale pro perfekcionisty mého typu jsou frustrující. Za všechny bych zmínil nemožnost dotěžit některé zóny, přestože jsem je projel opravdu křížem krážem. Druhý podobný nedostatek je badge ikona u inventáře apod., která svítila, přestože jsem poctivě prošel všechny itemy v inventáři.
Občas je taky otravný respawn NPC pořád dokola, ale chápu autory, svět by pak byl po jedné návštěvě příliš prázdný. V tomto směru mi vadila nemožnost střílet z vozítka Nomad, nebo alespoň zabít otravné brouky přejetím.
Po pár hodinách už je to trochu nuda, když je hra defacto pořád jen o projetí mapy, splnění podobných questů a vytěžení surovin.

Neutrální
Neutrálně pak hodnotím možnost researche a developmentu. Možnost získat plány, vynalézt si vlastní zbraň a zbroj je celkem fajn, ale... V první řadě to nabourává nutnost research bodů, které jsou nerovnoměrně naškálovány. Těch "cizáckých" je hromada, lidských málo. Alespoň ze začátku. Nicméně hráč ani není nucen něco vyvíjet a vyrábět. Když už tak učiní, nemá to z mého pohledu přehnaný efekt a navíc se řada z vyrobitelných věcí dá najít v lootu. Hodnotím tedy neutrálně, jako prvek ve hře fajn, ale něco tomu chybí. To něco je důvod, proč to dělat. Já si ho našel v N7 armoru, ale to bylo tak jediné.

Pro: Systém soubojů, nové rasy, grafika lokací, zvuk a hudba

Proti: Občas toporné animace a grafika postav, nuda v pozdější fázi hry, chybový a příliš komplikovaný UI

+6+6 / 0