Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Alan Wake

81
413 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 3rd person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
14.05.2010 X360
16.02.2012 PC
17.03.2016 XOne
Vývojáři:
Remedy Entertainment
Oficiální stránky:
http://www.alanwake.com
Alan Wake je psychologický akční thriller s prvky hororu. Hlavní hrdina, úspěšný hororový spisovatel Alan Wake, trpí již dva roky tvůrčí krizí. Se svojí ženou Alice přijíždí na krátkou dovolenou na chatu do divoké přírody v okolí horského městečka Bright Falls, kde si chce odpočinout a utřídit myšlenky.

Avšak postupně zjišťuje, že poklidné městečko není tak úplně v pořádku. Jeho žena zmizí a Alan se probouzí po autonehodě v lese se ztrátou krátkodobé paměti. Všudypřítomná temnota, prostupující celý les, se ho snaží pohltit. V lese se nacházejí tzv. Taken - lidé pohlceni temnotou, kteří již nemají naději na záchranu. Pro jejich zneškodnění musí Alan použít přímé světlo své baterky a temnotu z nich vyhnat, až poté budou účinkovat kulky z revolveru. Světlo je hlavním prvkem hry. Představuje naději a jedinou šanci na přežití v temnotě. Bez příruční baterky, popřípadě světlic, Alan nepřežije ani krok.

Alan Wake se velmi inspiruje ve filmech Alfréda Hitchcocka, knihách Stephena Kinga a atmosférou často velmi cituje seriál Twin Peaks. Hra je rozdělena, po vzoru televizních seriálů, do šesti oddělených epizod. Každá epizoda je ukončena závěrečným zvratem a písní a posléze nová začíná sestřihem předcházejících událostí.

Hra původně vyšla exkluzivně na Xbox 360 v roce 2010. PC verze byla vylepšena o vyšší rozlišení, nové efekty, možnost stereoskopického 3D a hlavně obsahuje dvě placená DLC rozšíření - The Signal a The Writer.

První DLC - The Signal - začíná přesně tam, kde skončila původní hra. Alan zůstává uvězněn temnotou a jeho jedinou záchranou před tím, aby se zcela nezbláznil, je sledovat signál. Koncept hry zůstává zachován, ale je tu i pár novinek. Například síla lucerny se dá zesílit tak, že se světelný paprsek odrazí od zrcadel a získá tak na síle. I Alanova slova získají větší sílu a mohou se změnit na užitečné předměty (například náboje). Délka DLC je stejná, jako délka jedné epizody v původní hře, čili 60-90 minut.

Druhé (zároveň i poslední) DLC - The Writer - přímo navazuje na The Signal. Alan pokračuje ve své cestě, tentokrát i s lidmi a místy z jeho vzpomínek, které se ho pokoušejí zničit. Tak jako v prvním DLC, i zde se Alan opět vydá do Bright Falls, které bude o něco temnější.

Příběh Alana Wakea pokračuje ve hře Alan Wake's American Nightmare, ta není plnohodnotným pokračováním, ale spin-offem.


Poslední diskuzní příspěvek

leebigh: Těsně vedle. :-) Tohle je jedna z her, která mi občas dávala pěkně zabrat a kdy jsem některé scény řešil útěkem k první lampě.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Alan Wake je vcelku impozantní hra. V dnešní době takřka nevídaná. Na obalu hrdě hlásá "psychologický akční thriller" a ona jím, kupodivu, věru je. Remedy mají můj obdiv za to co dokázali a obzvlášť za to, že si hru prosadili přesně takovou, jakou ji chtěli.

Alan sází na atmosféru a příběh. Vše ostatní je vata. Příběh spisovatele s autorským blokem, který si se svojí ženou, přijíždí odpočinout do Bright Falls - zapadákova v úžasné horské krajině mezi lesy. To už všichni známe. Očekávaná idylka to nebude.

Alan vás okamžitě vtáhne naprosto pohlcující atmosférou, dobře známou z Twin Peaks. Však taky Remedy často oscilují mezí vykrádáním a poctou všemožných filmů a knih. Být to film, tak je za to nejeden odsoudí. Čehož jsou si naprosto vědomi. Proto taky nenatočili film, ale vytvořili hru, žejo. Akční hru! Tím pádem jsme na takřka neprobádané půdě. Ne, že by od teď bylo všechno odpuštěno, ale prostě... Alan je něco tak neuvěřitelně osvěžujícího! Důraz na propracovanou psychologii hlavní postavy, uvěřitelné vedlejší postavičky a fungující smyšlený svět. Nádhera.

Na herní poměry zvláštnímu příběhu pomáhá také bravurně provedené rozdělení na "seriálové" epizody s tradičním cliffhangerem na konci a závěrečnou písní na pozadí stylového "End of chapter". Výbornej nápad, provedení a hlavně výběr tracků. Ani jednou jsem nepřeskočil.
První tři kapitoly jsou naprosto fantasticky gradované a dějově a zpracováním to nejzajímavější, co jsem ve hrách za poslední dobu viděl. Tvůrci se totiž vůbec nezabývají žádným vysvětlováním a předhazují jednu divnější scénu za druhou. Bohužel v druhé půlce se už vysvětlováním zabývají jaksi moc a krapet to vrže. Samotný závěr je ale opět krásný.

Akční složka není vůbec špatná a není ji přehnaně moc (dobře, občas jo). Systém "posvítím si na vás a pak odkrágluju" funguje skvěle, je zábavný a umí vytvořit parádní momenty. Nízká obtížnost není problém, protože o tom hra není a i s ní je pěkně strašidelná. A Alan se má vychutnávat. A taky je tu... ehm... tma v lese. Existuje něco děsivějšího? Ne.

Alan Wake je pro mě svým zpracováním a obsahem zjevení v šedi vysokorozpočtových her. Ještě jednou. Remedy mají můj obdiv za to co dokázali. A vážně začínám mít rád jejich styl vkládání videi s reálnými herci přímo do hry. Nebo používání "foto" textur. Opět to působí v dnešní době tak nějak svěže... a přitom hrozně old school.
+72
  • PC 95
Alan Wake ma zaujímal už od prvého oznámenia, a preto ma naštvalo, podobne ako množstvo iných hráčov, oznámenie, že hra výjde len na Xbox 360. Tento problém bol vyriešený zakúpením Xbox-u a Alan Wake bol jeden z faktorov, kvôli ktorým som sa rozhodol pre Xbox a nie pre PS3 (prepáč MGS4). Ešte by som chcel dodať, že mám zatiaľ dohratú len verziu pre Xbox 360 a po dohraní PC verzie komentár upravím (ak to bude treba).

Takže ako zvyčajne, začnem príbehom. Alan Wake je spisovateľ, asi pred dvoma rokmi začal trpieť syndrómom vyhorenia a odvtedy sa mu nepodarilo napísať ani slovo. Preto sa rozhodol, že si spolu s jeho ženou Alice pôjdu oddýchnuť na dovolenku do mestečka Bright Falls. Ich dovolenka sa však už hneď na začiatku zmení na nočnú moru. Alice je unesená a Alan sa prebúdza v havarovanom aute uprostred lesa. Nevie ako sa sem dostal, ale vie jedno, musí zachrániť Alice.

V Bright Falls sa Alan zoznámi s množstvom ľudí a niektorí budú oveľa dôležitejší než sa môže na prvý pohľad zdať. Ale nie, že by sa celá hra odohrávala len v meste. Väčšinu času strávite v okolí Bright Falls, najmä v okolitých lesoch. Pozriete sa napríklad aj do lomu na ťažbu uhlia alebo do vodnej elektrárne.

Alanovým hlavným nepriateľom sa stane temnota. Temnotou budú ovládaní nielen ľudia, ktorí sa nazývajú „posadnutí“, ale aj veci, tzv. poltergeist. Keďže sú vďaka temnote nesmrteľní, jediný spôsob ako ich zabiť je „vysať“ z nich temnotu svetlom a až potom sa stanú smrteľnými. Pri boji môžete taktiež využívať úskoky, za ktoré budete pri správnom načasovaní odmenený efektným bullet-time-om.

Základ vášho zbraňového arzenálu budú tvoriť lampáše. Tých je niekoľko druhov. K ďalším zbraniam, ktoré súvisia so svetlom patria flashbangy, svetlice a svetlicová pištoľ. Okrem svetlicovej pištole a flashbangov však tieto zbrane vašim nepriateľom neubližujú, a preto budete mať k dispozícii ešte revolver, dva druhy brokovníc a loveckú pušku.

Alan bude počas svojej cesty nachádzať strany zo svojej knihy, na ktorej písanie si nepamätá, ale má rovnaký názov aký chcel použiť pre svoju novú knihu. Vďaka tomu budete dopredu vedieť, čo sa stane. Okrem toho budete môcť nájsť aj „balíky prvej pomoci“, ktoré obsahujú veci ako baterky, svetlice, náboje atp. Ďalšími vecami, ktoré budete môcť nájsť sú termosky, ktoré sú poskrývané po jednotlivých úrovniach. V prvom DLC ich vystriedajú budíky a v druhom DLC hra Night Springs. Okrem toho budete môcť občas nájsť rádio a vypočuť si večerné vysielanie alebo si v televízii pozrieť seriál Night Springs.

Hra je koncipovaná ako seriál. Skladá sa zo šiestich epizód, z ktorých má každá dĺžku zhruba 60-90 minút a končí sa cliffhangerom. DLC sú bonusové epizódy. Práve DLC sú hlavnou výhodou PC verzie, pretože sa obe nachádzajú v hre bez nutnosti ich samostatne kupovať.

Po grafickej stránke je hra stále na pomerne vysokej úrovni aj napriek tomu, že vyšla už pred dvoma rokmi. Ešte by som chcel spomenúť soundtrack, najmä ten inštrumentálny, ktorý skvelo dotvára atmosféru. Z pesničkového soundtracku by som chcel spomenúť len Poets of the Fall.

Záporov som na hre veľa nenašiel, ale najväčším je určite nízka obtiažnosť. Aj na najvyššej obtiažnosti Nightmare nepriatelia znesú asi o 1-2 rany viac ako na obtiažnosti Normal. Taktiež sa moc často nestáva, že by vám došli náboje (mne sa to ale podarilo dvakrát).

Na Alan-a Wake-a som sa tešil a nesklamal ma. Hlavne, aby vyšiel aj druhý diel...

Obrázok Limited Collector's Edition.

Pro: Príbeh, atmosféra, soundtrack, spôsob boja, bullet-time, prostredie, Bright Falls, grafika.

Proti: Nízka obtiažnosť.

+50
  • PC 90
„Alan, wake up!” Když bylo před dvěma lety oznámeno, že Remedy pracují pouze na verzi hry pro Xbox, ztratil jsem o ni zájem. Nakonec jsem přece jen moc rád, že PC verze hry vyšla, i když s docela velkým zpožděním. S podobnou hrou jsem se zatím nesetkal, možná se trochu podobá hře Fahrenheit svým filmovým pojetím, ale jinak mě jiná nenapadá.

Nevětším kladem je určitě příběh, který je velice zajímavý, dobře propracovaný a hodně atmosférický, místy až doslova hororový. Hra vám dá chviličku oddechu jen na pár místech a většina děje se odehrává v noci. Bez světla, které je důležitou součástí hry, se vlastně nemáte jak ubránit nepřátelům. Takže vás čeká téměř okamžitá smrt.

Graficky se mi hra velice zamlouvala, vytknul bych jí jen místy trochu rozmazané prostředí, ale to není zase tak zásadní problém. Mnohem více mi třeba vadily na některých místech špatně rozmístěné kontrolní body, protože jsem několikrát musel zbytečně lokaci procházet vícekrát, protože jsem před ukládacím bodem zemřel.

Největším mínusem je ale ovládání, trvalo mi docela dlouho, než jsem si na něj zvyknul a na umístění kamery za postavou jsem si zvyknul asi až ve čtvrtině hry. Taky uhýbání postavy před útoky nepřátel nejsou řešeny nejlépe, hlavně kvůli tomu jsem většinou umíral, protože stačilo jen pár ran schytaných od nepřátel a následně smrt.

Závěrem bych rád pochválil výborný soundtrack ve hře, nejvíce jsem si oblíbil píseň The Poet And The Muse a chystám se i v brzké podívat na seriál Bright Falls, který je prequelem ke hře.

Pro: Příběh, atmosféra, grafika, soundtrack

Proti: Špatné rozmístění kontrolních bodů, ovládání

+41
  • PC 90
Mokrý sen každého čtenáře Stephena Kinga. Jeho jménem hra začíná a autoři rozhodně nepřehánější - všechno je jako vystřižené z jeho knih. Slovem všechno myslím úplně doslova kompletně všechno - příběh, postavy, zápletku, atmosféru, humor, formu, prostředí, dialogy, "to," proti čemu bojujete, vzpomínky na dětství. Odehrává se to sice v Oregonu, ale to je v podstatě Maine západního pobřeží, navíc jméno Kingova rodného státu alespoň nese sympaťák DJ z místního radia. Hra je vlastně strašně neoriginální, protože všechno přejímá, na druhou stranu ale dnes těžko vytvoříte něco čistě originálního, takže rozhodnutí čerpat z osvědčené kvality a nesnažit se nic vylepšit je podle mě dobré. Kingovy romány jsou všechny podle stejného mustru - a ten funguje, takže proč to měnit. Pokud se vám jeho knížky líbí, nemůžete si Alana Wakea nechat ujít.

Já jsem se od toho doslova nemohla odtrhnout. Jak by vás taky mohl nezajímat osud městečka, jehož největší událostí je každoroční Jelení festival? Hra je rozdělená na kapitoly, bojové sekvence se střídají s povídáním a mnoha cutscénami, takže se pořád něco děje. Jste prostě zvědaví, co bude dál a tak vám to nedá, abyste nepostupovali. Příběh nejdřív působí komplikovaně a roztříštěně (cestou sbíráte útržky rukopisu), ale nakonec do sebe vše zapadne a vše dává smysl. Hra mistrně zvládá něco, co se česky pravděpodobně řekne předznamenávání (foreshadowing) - všichni a všechno, co potkáte, mají později svoji roli. Celá forma vyprávění ve vyprávění je skvěle meta a neomrzí.

Hlavní hrdina se ve tvídovém saku probíhá po turistických cestách přírodním parkem a bojuje s temnotou pohlcenými lidmi. Jsou to v podstatě takoví zombie, což je dobře, protože vám pak nepřijde zvláštní, že se chovají dost jednoduše (prostě na vás naběhnou, velcí drsní zpříma, malí rychlí ze strany). Nabídka zbraní je jednoduchá, navíc ještě musíte hledat zdroje světla a baterie. Přístup k nepřátelům je vlastně dvojí. Můžete se jim postavit čelem, nebo zběsile zapalovat jednu světlici za druhou a prchat. Někdy funguje jedno, někdy druhé, hodněkrát oboje. Obzvlášť ke konci mi přišlo, že se obtížnost hry dost snížila, protože vám brzo dojde, že se vyplatí hledat skrýše a syslit si všechny super zbraně typu granát ("tohle nevypadá na standardní lesnickou výbavů"), protože pak většinu situací vyřešíte úprkem a průběžným odpalováním světel. Stíny ovládají i různé předměty od pneumatiky po kombajn, takže jednotvárnost nehrozí. I když je pravda, že poslední boss - celkem impozantně vyhlížející tornádo - je zcela nenáročný, až se vám zdá, že tohle nemůže být poslední. Existuje i něco, co je v menu ambiciózně označováno jako minihra, ale myslí se tím jen občasné posunutí plošiny, abyste mohli přeběhnout.

Vývojáři jsou Finové, takže možná proto si v této hře zasazené do ryze amerického kontextu nemohli odpustit trefnou a vtipnou poctu severským bohům. Heavy metalové podium uprostřed lesů byl skvělý odlehčený moment, vyrovnal se mu snad jen váš komický kamarád ověšený světýlky na stromeček. Ještě mě napadá, že městečko Bright Falls působí tak trochu jako Ku Klux Klan kolonie, protože je 100% bílé, ale tak co už.

Pro: Stephen King

Proti: drobnosti, které neubírají z celkového dojmu

+41 +42 −1
  • PC 85
Herní výzva 2020 - Kategorie č. 5 - Moje jméno je… (Hardcore)

Jakkoliv příběhově zaměřené hry nejsou v mém herním zaměření prioritní a v odkazu na Carmackovo legendární tvrzení o herním příběhu a pornu dávám přednost těm zběsilejším akčním hrám, kde příběh hraje vedlejší roli, Alan Wake mi učaroval a autorům ze studia Remedy se podařilo, že jsem se naplno naladil na jejich notu.

Alan Wake je akční hrou, nicméně příběh zde hraje hlavní roli a je na něj kladen největší důraz. Jakoby vypadl přímo z pera mistra hororu Stephena Kinga, prezentován atraktivní a v dnešní době tolik módní seriálovou formou. Přináší mysteriózní story spisovatele, jenž uvízne ve zdánlivě malebném horském městečku Bright Falls obklopeném temnými hvozdy, poté, co hodlá spolu s manželkou načerpat inspiraci postiženou tvůrčí krizí. Městečko však pohlcuje temnota, Alanova manželka mizí a sám spisovatel se potýká s nočními můrami a chaosem ve svém nitru.

Během hry se postupně skládají střípky mozaiky příběhu, jenž je podávaný formou videosekvencí, in-game dialogů a útržků Alanova rukopisu, jež nacházíme při plnění herních úkolů a zkoumání prostředí. Nejde o žádný gore horor, ale temný psychologický thriller s dokonalou atmosférou. Žádné lekačky a masakry, ale perfektně ztvárněné pohlcování městečka Bright Falls temnotou, čemuž pomáhá dokonalé audiovizuální zpracování.

Uvěřitelné je nejen prostředí horského amerického zapadákova, ale také postavy, se kterými se ve hře potkáte. I podoba herního seriálu se mi líbila, přičemž v hlavní kampani odehrajete celkem šest epizod. K tomu dvě bonusové, jež byly šířeny jako DLC. Tato forma umožní katarzi a odpočinek po zakončení příslušného dílu, vstřebání získaných částí story linky a nádech před dalšími boji s temnotou. Navíc má každá epizoda zajímavou písničku v závěru, zejména tahle mi utkvěla v paměti,

Na pozadí odhalování záhady zmizení Alanovy ženy bojujete s četnými nepřáteli - temnotou posedlými postavami. Akční složka oplývá originalitou, neboť vaší hlavní zbraní je světlo. Nepřátele je nutno ochromit paprskem vaší svítilny a až poté je můžete zpacifikovat konvenčními střelnými zbraněmi. Paleta protivníků je poměrně omezená a nutno konstatovat, že základní bojové schéma je v pozdějších fázích hry lehce stereotypní. Odmyslíme-li si boss fighty, spočívající v likvidaci posedlé techniky, jako třeba kombajn či bagr, akce i nepřátelé se neustále opakují.

Nicméně i tak mě hra bavila. Některé souboje jsou totiž natolik adrenalinové, že se vyplatí mezi posedlými jen prokličkovat a utéci jim k nejbližšímu světelnému záchytnému bodu. Buď jste prostě obklopeni protivníky a neustřílíte je, nebo vám zkrátka dojde munice. Z předchozích komentářů totiž vyplývá, že ve hře se nachází přehršel střeliva i baterií do svítilny. Já jsem takový pocit neměl, zejména u nábojů, mnohdy se mi stalo, že jsem byl na suchu a musel jsem restartovat checkpoint.

Alan Wake je poměrně lineární a hra vás nenutí nikde šmejdit, směr vaší cesty vám neustále ukazuje směrovka kompasu. Ale střídá se prostředí, různé typy úkolů, v ději prožíváte i pohledy do minulosti, takže hra nenudí. K tomu navíc hra disponuje slušnou herní dobou, která včetně dvou bonusových přídavků může dosáhnout i 20 hodin. Milovníci sbírání předmětů mohou pátrat po termoskách s kávou, vyslechnete si rozhlasové zprávy nebo zhlédnete televizní programy, částečně doplňující příběh. A samozřejmě již zmíněné stránky Alanova příběhu. Překrásné přírodní scenérie jsou vám rovněž odměnou, pokud sejdete z autory připravené trasy.

Alan Wake je tedy takřka dokonalou tříáčkovou hrou, která je pro mne příkladem, že se dá kvalitně skloubit nejen akční, ale i atraktivní příběhová složka. Jsem zvědav na poněkud akčněji zaměřené pokračování.

Pro: Příběh. Forma seriálu. Atraktivní překrásné lokace. Soundtrack. Originální akce.

Proti: Stále stejné schéma soubojů.

+37