Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

DOOM + DOOM II

90
13 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Jedna z nejznámějších a nejoblíbenějších počítačových her všech dob, Doom, se po více než 30 letech vrací na pevné disky nejen počítačů, ale i vybraných konzolí. Unikátní remasterovaná kompilace DOOM + DOOM II přináší kromě prvních dvou dílů také epizody z Ultimate DOOMu, Final Doomu, datadisky Master Levels for Doom II, No Rest For the Living, Sigil a nakonec i zbrusu novou epizodu Legacy of Rust.

Legacy of Rust obsahuje 16 úrovní (z toho 2 tajné) rozdělených do 2 epizod, na kterých spolupracovali tvůrci z ID Software a Machine games. Jde o první komerční rozšíření po letech, které obsahuje nové textury, zbraně (plamenomet, kuše) a nové nepřátele.

Mnohé z textur, ale i protivníci samotní byli vybráni z nepoužitých assetů původní hry, rovněž lokace, kde hráč začíná při stole s kartami – jde o odkaz na púvodní návrh Toma Halla z dizajnového dokumentu.

Hra je kompletně předělaná do úspěšného KEX enginu, který pohání i ostatní remastery od Night Dive Studios. Předností je tedy optimalizovanější kód umožňující vícevláknové renderování, 4K rozlišení a multiplayer až o 16 hráčích s novým balíčkem 26 map pro kooperaci nebo deathmatch.

Remaster plně respektuje extrémní množství uživatelsky vytvořeného obsahu pro sérii Doom, a proto má integrovanou podporu source portu BOOM a prohlížeč modů, umožňující běh většiny map vytvořených fanoušky. Třešničkou na dortu celého remasteru je pak IDKFA soundtrack s několika novými skladbami od Andrewa Hulshulta z 3D Realms.


Poslední diskuzní příspěvek

Nový update prý přináši multiplayer pro mody. Prostě thumbs up. Takto se dělá remaster tyjo.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Remasterovat původní Doom určitě byla jedna z největších výzev, které doposud masteři všech remasterů, Night Dive Studios, čelili… Proč? Protože Doom je modla. Kromě toho, že se může pochlubit konverzemi, které lze rozběhnout snad úplně na všem, čím proudí elektřina, tak Doom disponuje i ohromným množstvím fanoušky vytvořených levelů a modů, které nelze jen tak překonat a to ani, když jste profesionální vývojářské studio.

Přesto Night Dive opět překonali sami sebe, když dokázali vzdát hold originálu, vyslovit nebývalý respekt fanouškovské tvorbě a navrch přidat i něco nového a překvapivě užitečného. Z kompilace, netradičně kombinující názvy obou hlavních předloh DOOM + DOOM II, je cítit, že jejím cílem není jen jednohubkový nostalgický návrat do raných 90. let, ale také dosažení určité trvanlivosti. Ač nepatřím mezi ty, kteří by využili integrovaný prohlížeč fanouškovského obsahu, je třeba takovou featurku ocenit.

Osobně jsem více těžil z upgradovaného multiplayeru. Tvůrci se nechali slyšet, že naprogramovat do hry možnost plynulé řežby až 16 hráčů s možností samovolného připojování a odpojování v průběhu matche nebylo vůbec jednoduché. Líbí se mi, že si můžu kdykoli během pár vteřin založit hru na jedné z nových a docela zábavných deathmatchových map, chvíli si zastřílet a kdykoli to zase vypnout. S myšlenkou instantní, „namátkové“ řežby pro chvilkové rozptýlení původně přišel Quake Live, když v roce 2010 ještě běžel v internetovém prohlížeči. Ani ten však neumožňoval hráčům běžně/zdarma zakládat hry (servery).

Pokud však nejste multiplayerový typ, zbývá tady ještě zbrusu nová epizoda Legacy of Rust o rozsahu pěkných 4-6 hodin. Úrovně jsou rozlehlejší, variabilnější a s hromadou záludných secretů. K mému překvapení využívají spíše stísněné prostory, v kterých není vždy snadné manévrovat. Tvůrcům muselo být jasné, že megalomanské mapy typu Okuplok nelze překonat, to tedy nebylo cílem. Přesto závěr kampaně s několika desítkami Tyrantů (slabší verze Cyberdemona), Arch Vilů a Vassagů (nový démon házející oheň) byl parádní. U zbraní mě trochu zklamalo, že plamenoment i kuš zde nejsou navíc, ale nahrazují plasmu a BFG. S managementem výzbroje se uměla lépe vypořádat PC verze Doom 64.

Jakkoli se jedná o povedený remaster, nad pár věcmi si musím postesknout. V prvé řadě ten, kdo hrál Brutal Doom nebo Doom II Ray Traced, nebude z old school vizuálu nadšený. Chápu potřebu zůstat věrný originálu, ale co takhle možnost přepínat mezi původní a „brutal“ verzí v menu? Ze stejného důvodu bych uvítal možnost zapnutí freelooku, byť chápu, že to umělé rozhlížení ve 2,5D enginech nevypadá dobře. Jde čistě jen o více možností, kterými by remaster dorovnal to, co již fanoušci ve svých projektech dotáhli k dokonalosti…
+27
  • PC 90
Kdo by neznal legendu jménem Doom? Za více než 30 let, co je tu s námi, se kolem hry a jejího druhého dílu vytvořila obří komunita, která vytvářela celou řadu nových úrovní a kampaní. O těch oficiálních jsem často slýchával, avšak nikdy jsem se k nim pořádně nedostal. Až díky této kompilaci obsahující standardní i prakticky všechny oficiální rozšiřující kampaně a megawady pohromadě jsem si tím vším mohl projít.

Jako pamětník původní dosové verze jsem vždy hrával Dooma jen pomocí klávesnice na šipkách. Zde tato možnost standardně není, naopak se nabízí moderní varianta pomocí myši a klávesnice s rozložením wasd. Ukápla mi při tom malá nostalgická slza, ale zvykl jsem si celkem rychle a nyní na toto ovládání už nedám dopustit.

Za tech třicet let od vydání prvního Dooma vyšlo několik dalších dílů a u těch posledních dvou jsem si obzvláště oblíbil metalový soundtrack. Bylo tak pro mě příjemným překvapením, že kompilace obsahuje přepracovaný hudební soundtrack, který je nyní v metalovém duchu. Původní midi hudbu mám hodně rád, ale ten metalový nádech tomu sluší mnohem víc. Během hraní jsem se tak hodně těšil, až uslyším mé oblíbené skladby Sign of Evil, Running from Evil a Opening to Hell. Zklamaný z jejich poslechu jsem v daných úrovních rozhodně nebyl.

Kromě zmíněného je zde i nová kampaň jménem Legacy of Rust, ta nabízí novou hudbu, nové grafické prvky, ale je specifická ještě ve dvou dalších věcech. Tou první je to, že během hraní nenarazíme na plasma gun a BFG, které nahradí na ohni postavené zbraně Incinerator a Calamity Blade. U nich je potřeba si dávat pozor, kam oheň letí, protože oheň na postiženém místě nějakou dobu zůstává a ubírá hráčovy životy. Druhým specifikem je šestka nových nepřátel. Vyzdvihl bych určitě skoro všude přítomné Ghouly, kteří mi často až nečekaně zavářeli, když jsem měl problémy je pořádně trefit. Pak bych ještě vyzdvihl Shocktroopery, kteří dokáží střílet až nebezpečně rychle a také oheň metající Vassagy.

Level design je ze začátku celkem příjemný a snadný, ale postupem slušně přituhuje. Když jsem v jedné úrovní viděl v popisku u automapy, že na mě čeká 552 nepřátel, jen jsem kroutil hlavou. Na druhou stranu, zabití doslova hordy impů na jeden výstřel z Calamity Bladu je velká satisfakce. Finále, kde je potřeba se utkat s hromadou Tyrantů a tunou Arch-vilů bylo slušně řečeno maso.

Snad jedinou výtkou je to, že mi hra v kampani Plutonium dost padala. Pomohlo až vypnutí Steam overlay. Jinak jsem s celou kolekcí nad míru spokojený. Je zde prakticky vše, co může klasický Doom nabídnout. Trvalo docela dlouho, než jsem se tím vším prokousal, ale přitom stále nepociťuji, že bych byl "předoomován".
+21
  • PC 95
Vydání této lehce vylepšené kompilace původních Doom her mě mile překvapilo. I když se vzhledem k vylepšeným verzím Quake I a II asi dalo něco podobného čekat. I v tomto případě je produkt pro majitele originálů k dispozici zdarma. DOOM + DOOM II přináší vylepšenou grafiku, ale stále zachovává ducha původní hry. Nečekejte žádnou velkou modernizaci, jde primárně o zvýšení rozlišení a pohodlné spouštění na moderních systémech. I ovládání stále ctí původní hru a nenabízí zdaleka takové možnosti jako některé source porty. Potěší ale možnost zvolit původní nebo vylepšený hudební doprovod.

Oceňuji, že je součástí kolekce opět i id Vault, sbírka obrazových materiálů z tvorby hry. Obsahem kolekce nejsou jen první dva díly, konkrétně Ultimate Doom a Doom II, ale i Final Doom (epizody TNT: Evilution a The Plutonia Experiment), Master Levels for Doom II, No Rest For the Living. Tím je pokryta kompletní oficiální tvorba, ale kolekce překvapí ještě dalším obsahem. Za prvé je součástí Sigil, nová epizoda od Johna Romera, což mě překvapilo. Bohužel druhý díl nenajdete. A za druhé, což se naopak dalo čekat, nové rozšíření Legacy of Rust. Přímo z hlavního menu je možné se dostat i k teď už obrovskému množství fanouškovských modifikací a rozšíření. Rozhodně jde o dobrou vstupní bránu do tohoto rozsáhlého světa, ale pro pohodlnější a kompatibilnější hraní bych doporučil využít spíše doporučené source porty.

Legacy of Rust jsem sice hrál až naposledy, ale šlo o hlavní tahák této kolekce. Rozšíření se skládá ze dvou epizod, Vulcan Abyss a Counterfeit Eden. Nejde jen o dalších šestnáct úrovní, ale i nové zbraně, nepřátele i grafiku. Novinky jsou často založeny na nepoužitých konceptech. Plamenomet je sice zajímavý, ale moc jsem si ho neoblíbil. Calamity blade je něco jako nabíjecí plazmovka vystřelující řadu projektilů, velmi silná a zábavnější zbraň. Šest nových protivníků je spíše průměrného ražení, jen Shocktrooper založený na vzhledu Doomguye s plazmovkou je zajímavý (i když ne originální - doporučuji zahrát Scythe 2). Jednotlivé úrovně jsou dobré a je vidět zkušenost autorů s tímto stylem her.

Celkově tak jde opět o skvělou práci, díky které jsem si opět prošel i ty méně slavné části Doom historie a užil si i něco nového. Hraní mohu jednoznačně doporučit, je to obsah pro velkou část lidí zdarma a vydrží opravdu na dlouho.
+20
  • PC 100
Díky remasteru Doom + Doom II se mi nenásilnou formou otevřely dveře nejen do historie všech možných expanzí této legendární dvojice her a do historie moddingu, ale taky k raritním hrám, které byly na ID tech I enginu postaveny. Hacx je technicky vzato expanzí k Doomu II. Internet mi prozradil, že jej původně vyžadoval. Byl však zamýšlen jako samostatná hra a byl uvolněn jako freeware. Je tedy možné jej stáhnout v mod galeri zmíněného remasteru. No slovo hra bych možná dal do uvozovek, protože je to vlastně přeskinnovaný Doom II a připomíná spíš prastarý placený mod. Některé pozdější mody jsou tedy vlastně více samostatnými hrami postavenými na ID Tech 1 enginu než toto. Tolik k technické stránce hry:). Vůbec jsem netušil, že existuje takováto Cyberpunková rarita a já mám Cyberpunk velmi rád:).

V první řadě bych rád vyzdvihnul různorodost levelů. Některé levely se samozřejmě podobají, ale obecně se dá říci, že každý level má nějaký nápad a prostředí je velmi pestré počínaje městem s korporátními budovami, které by u takovéto žánrovky člověk předpokládal. Méně by už ale čekal Japano Samurai prostředí ala Shadow Warrior, skoro Egyptské pyramidy, apod. Hra mi volbou prostředí připomínala spíše hry postavené na build enginu a já hry postavené na build enginu rád:) Samostatnou kapitolu představují levely odehrávající se ve zdrojovém kódu počítače. No myslím, že je celkem dobře vystihnuly dva předchozí komentáře k této hře. Inu, je to haluz snad vyjma posledního levelu, který ještě docela ujde a je spíše tradiční procházkou s nepřáteli a hromadu switchů. Levely jsou obecně celkem snadné kromě levelu 12, který mě dost potrápil. Občas hra ráda prodlužuje herní dobou neviditelnými dveřmi, nebo ne zrovna snadno naleznutelným switchem nicméně skutečně extrémní je v tomto právě level 12 a přiznám se, že jsem se třikrát díval na Youtube jak jít dál. V podstatě jsem na to přišel sám, ale ono místo, kde sjížděly za sebou plošiny s texturou která byla černočerná vyústily v to, že jsem po dvaceti letech zadal IDCLIP a prošel zdí jinak bych z toho asi dostal epileptický záchvat. Paradoxní je, že tento level je jinak ale nejrozsáhlejší a patří mezi jeden z nejzajímavějších. Jen místy působí jako beta verze.

Zbraně kopírují ty z Dooma. Přesto jsou fajn a asi nemá cenu se k nim příliš vyjadřovat. Už zde bylo popsáno trefně. Ano UZI mě též bavila:). Nepřátele jsou taky re-skin, ale jsou taky fajn. Celkem pestrá paleta Cyborgů, robotů a “sexy” robotů (vampíru) v bikinách. Zajímavé je, že tu není žádný boss fight. Nevím jestli autoři nestihli udělat, nebo proč, ale boss tu není žádný.

Suma sumárum jsem Hacx projel s chutí. Mám pro takové rarity slabost a i takováhle vyloženě vykopávka mě dokáže bavit. Pokud to tak máte stejně tak nemohu jinak než doporučit!

Remaster je ideální pro hraní na mém ROG Ally. Ovládní je vyladěno perfektně!

Pro: Legendarní klasický Doom v maximalistické verzi.

+8