Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Resident Evil 4

Biohazard 4, Resident Evil 4: Wii Edition, Resident Evil 4 HD, Resident Evil 4 Ultimate HD Edition

11.01.2005
25.10.2005
22.02.2007
19.06.2007
20.09.2011
29.10.2015
30.08.2016
21.05.2019
kompatibilní
84
269 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Čtvrtý díl legendární série survival hororů byl původně určen exklusivně pro Nintendo GameCube, ovšem později se dostal ke slovu port pro Playstation 2 a nakonec díky studiu SourceNext i na PC. Hra je držitelem mnoha cen a je také jedinou hrou v sérii, kde se neobjevují zombie.

Ve hře se ujmete role Leona Scotta Kennedyho, který je po hrůzách v Racoon City v druhém díle povolán americkou vládou. Ta vyšle Leona do Španělska, kde má za úkol najít dceru prezidenta USA Ashley Grahamovou, jež byla unesena zcela neznámým a záhadným kultem. Jakmile Leon dorazí do vesnice, kde má být údajně Ashley držena, je okamžitě napaden jejími obyvateli. Vesničané jsou oddáni kultu Los Illuminados (Osvícení) a již nenesou známky lidskosti. V jejich tělech totiž roste nebezpečný parazit nazývající se Las Plagas, který tyto bývalé lidi ovládá a nutí je se kultu podřídit.

Velice podstatnou změnou je pohled kamery. Hra již není snímána z více úhlů, nýbrž z pohledu z třetí osoby, míření probíhá v přiblížení a přes Leonovo rameno. Míříte také pomocí laserového zaměřovače a zásahy do různých částí těla jsou rozdílně efektní. Střelba do nohou nepřátele zpomalí, do rukou je donutí upustit zbraně a do hlavy zase způsobuje obrovské poškození.

Hra si však zachovává část hratelnosti z původních dílů a tudíž i zde najdeme inventář, který se nyní nedělí na políčka, ale na jedno velké pole. Do tohoto pole si můžete různě naskládat své nálezy a zbraně, popřípadě je zkombinovat, či upustit. Další novinkou jsou rozsáhlé mapy, ale také interakce s prostředím. Můžete například vyskakovat z oken, vylézt nebo skopnout žebřík, hýbat s nábytkem apod. Do hry jsou také přidány quick-time eventy, ve kterých musíte v danou chvílí co nejrychleji zmáčknout nějakou kombinaci kláves, jež se pokaždé mění.

Hra nabízí širokou škálu zbraní od sniperky přes magnum až po minomet. Cestou můžete sbírat peníze, které vám přijdou vhod u obchodníka, na nějž narážíte v průběhu vaší mise. U něj můžete prodávat různé poklady, které najdete, koupit si lékárničky a další vybavení, ale také si vylepšit zbraně, dokoupit náboje, či si rovnou nějakou novou zbraň opatřit. Upgrade zbraní zásadně ovlivňuje boje s nepřáteli. Můžete si navýšit kapacitu zásobníku, rychlost přebíjení, poškození nebo kadence, jež vám pomohou se s nepřáteli co nejrychleji vypořádat. Ovšem na jeden typ nepřátel to vliv nemá, a sice na bossy. Ti jsou mnohem houževnatější než vesničané a tak je většinou musíte porazit s nějakou zvláštní taktikou a strategií.

27. února 2014 Capcom vydal speciálně pro Windows vylepšenou verzi hry - Resident Evil 4 Ultimate HD Edition. 24. března 2023 pak vyšel remake této této hry s názvem Resident Evil 4.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Fantastická videohra, kombinující pohlcující hratelnost, velmi dlouhou hrací dobu a specifickou atmosféru (neokoukaného prostředí). Takto si představuji ideální akční adventuru, která ještě posunuje už tak vysoko nastavenou laťku dnes již kultovní dvojky známé série.

Začátek však může leckterého hráče, nezvyklého na gamepad a konzolové hry obecně, odradit. Po odehrané půlhodince jsem měl chuť čtvrtý Resident Evil odinstalovat a někomu krabičku se hrou věnovat, což by však byla chyba rovnající se zmagnetizování harddisku. Po základním obeznámení s principy a projití si do šera zahalené španělské vesničky nastává prudký růst křivky zábavy, která až do samotného konce osciluje v nejvyšších patrech videoherní zábavy. Jedním z hlavních pilířů je design, který patří k tomu nejlepšímu – vesnice a její okolí, hrad, doly i ostrov, tam všude hráč projde funkčně vytvořenou cestou, která i přes svůj koridorový obsah funguje. O zábavu a omezení stereotypu se také stará řada doplňujících aktivit, jako je jízda v důlním vozíku či překvapivě zábavné boje s bossy. Snad ještě větším plusem je to, že v Capcomu – jak je u japonských tvůrců zvykem – přidali spoustu obsahu navíc k už tak dlouhému titulu; s Resident Evil 4 je tak možno strávit několik týdnu dobré zábavy. Což podporuje i relativně vysoká obtížnost, kdy jsem po dohrání RE4 měl více jak 50x smrtí (ač většina pramenila z neuchránění Ashley). Příběh je pro sérií tradiční, a nijak nevybočuje za zavedených kolejí - stále jde o hororově laděnou akční hru. ve které se nešetří s bombastickými událostmi.

K technické stránce nemám výhrady, jelikož před samotným spuštěním jsem aplikoval hi-res patch (obsahující více jak 1,5 GB dat). Jedinou větší chybou tak je, že jde o port z PS2 a ne GameCube. To však během hraní přímo nevadí, respektive to hráč nepozná.

Skvělá hra, a výstavní perla designu akčních adventur z počátku 21. století.

Pro: hratelnost, vyvážená obtížnost, design, atmosféra, bonusy, ovládání (gamepad), systém nákupu

Proti: méně výrazná hudba

+40
  • PC 90
Resident Evil 4 jsem nejprve dohrál před hezkými pár lety na PC v původní verzi (zejména problematické ovládání znamenalo, že jsem hře udělil přes všechna její pozitiva 80 %), abych znovu dohrál Ultimate HD Edition včetně Separate Ways a Assignment Ada.

Resident Evil 4 znamenal ve své době z hlediska designu odklon od zavedených standardů série. Pevné kamery ve stylu klasiky Alone in the Dark vystřídal pohled přes rameno hlavního hrdiny (je možné se pomocí Cheat engine vrátit ke klasické kameře, stejně jako existují mody pro hraní ve First Person pohledu), ve hře neexistují zombies (což glosuje hlavní hrdina při setkání s prvním nepřítelem), je možné prodávat předměty, zvětšovat inventář a nakupovat/vylepšovat zbraně. Čtverka celkově znamenala odstartování výrazné změny ducha celé série (větší příklon k akci), kdy se po rozporuplné Resident Evil 6 autoři zase vrátili k hororovému pojetí, byť poprvé v sérii z hlediska hlavních dílů ve First Person pohledu. Při novém hraní jsem si uvědomil, jak přesně ve čtverce daný posun autoři trefili, aby nedošlo k opravdu výrazné změně, která by vyústila v zásadě v jiný herní žánr a jak pojetí čtverky (pomalé otáčení a míření, postava zabírající velkou část výhledu) ovlivnilo třeba další klasiku Dead Space.

Když jsem hrál hru podruhé, začal jsem ji ovládat gamepadem. Někde kolem části 1-2 jsem stále nebyl úplně spokojen s ovládáním (chápu pohled lidí, kteří tvrdí, že principielně nepřesné a krkolomné míření gamepadem je součástí zážitku, jen s ním zásadně nesouhlasím) a tak začal trochu s obavami experimentovat s myší (původní verze se lépe než na myši hrála i na klávesnici). Mé obavy se po nastavení citlivosti na 12 a typu ovládání na Modern rozplynuly a já si přes počáteční obavy tuto jízdu užil až do konce (a pravděpodobně ne naposledy, ještě mi chybí achievement za dohrání na Professional). Nemyslím si, že by použití myši eliminovalo onen stísněný pocit, záměrně vyvolaný zmiňovaným pomalým otáčením a nízkým FOV. Ano, zaměřuje se rychleji a pohodlněji, ale boje jsou stále pomalá a strategická záležitost.

Resident Evil 4 je neuvěřitelně pestrá hra. V bojích je možné sestřelovat vržené zbraně, vystřelit je nepřátelům z rukou, nepřátele cíleně shazovat na zem střelbou do nohou nebo naopak některé vyřadit jedinou ranou do hlavy. V některých pasážích je možné (na Professional pravděpodobně nutné) nepřátelům utéci, jindy proti nim lze využít pasti, shazovat je z žebříků nebo pomocí střelby do propasti v momentě, kdy ji přeskakují. Nepřátelé jsou velmi různorodí, od úvodních vesničanů s vidlemi, sekerami, noži a později i motorovými pilami přes vrhače dynamitu, střelce s kušemi, štítonoše a neviditelná monstra až po střelce z kulometu nebo kulometných věží.

Jako první díl série hra obsahuje spolupráci dvou postav (někdy je nutné Ashley chránit střelbou na dálku, jindy ji bránit při akci typu otevírání dveří), aniž by autoři sáhli v zásadě k symetrickému co-op hraní jako v pětce nebo k nesmrtelnému sidekickovi.
Ve hře je skryt velký počet cenností, autoři zašli dokonce tak daleko, že je rozdíl mezi prodejem zašpiněného či čistého drahokamu nebo prodejem některých cenností po částech či najednou v celku po jejich spojení v inventáři. Je také jen na Vás, jaké zbraně budete používat a vylepšovat, není možné ani s maximální velikostí inventáře pobrat všechny, stejně jako nejsou finance na vylepšení všeho, co se Vám dostane při hraní do rukou.

Po dohrání hry se odemče možno hrát znovu s nashromážděnou výbavou (logicky na stejnou obtížnost, Professional by byl bez toho pravděpodobně příliš snadný) a bonusovým kostýmem, po dohrání bonusových kampaní Separate Ways a Assignment Ada se krom jiného odemče možnost hrát znovu s Chicago Typewriter, což ze hry opět dělá survival horror, tentokrát z pohledu nepřátel. Samotné dvě bonusové kampaně rozhodně stojí za to, Assignment Ada je sice kratší, ale Separate Ways jsem hrál herního času dobrých pět hodin.

Nakonec jsem si při druhém hraním ve vylepšené verzi s komfortním ovládání vrchovatě užil tuto jedinečnou záležitost a pochopil tak její kultovní status.

Pro: nakupování a vylepšování zbraní a dalších předmětů, celková obrovská pestrost hry

Proti: počátek odklonu série od jejích kořenů, některé pasáže už možná zbytečně akční

+29
  • PC 90
Resident Evil 4. Mnohými vyzdvihována, PC konverze naopak haněna - ať už pro ovládání, nebo pro hnusnou grafiku. Moje první pořádné seznámení se sérií.

Ke hraní jsem přistoupil zodpovědně a zabavil bratrovi gamepad :) Čímž odpadá problém s ovládáním. I když tu není žádný autoaim a munice není zrovna na rozdávání, musím se pochvalit, protože se mi tu na gamepadu střílelo hezky a i jsem vysbíral všechny ceny na střelnicích :) Po grafické stránce mě hra rozhodně taky nijak neurazila, snad jen filmečky mohly být uloženy v lepší kvalitě.

Samotné hraní pro mě byla poměrně osvěžující záležitost. Autoři poskládali lokace ze zajímavých úseku, hratelnost často obohacují o nové prvky a to je celé ještě prokládáno častými příběhovými cut-scénami, z nichž některé se můžou rovnat s těmi z MGS (souboj s předposledním bossem byl v tomhle naprosto boží). Součástí cutscén jsou i quicktime events, ktere (konečně někde) fungují jak mají. Obtížnost je přiměřená a nijak závratně nekolísá, systém nákupů a upgradů dobře motivuje k hledání pokladů.

Zvukově je hra naprosto perfektní, hlavně zbraně a jejich efekt na nepřítele zní naprosto skvěle a jejich likvidace je proto opravdu radost.

Mezi negativa bych plácnul vzádelenější rozestupy mezi save-pointy v podější části hry, hlavně kvůli technickým problémům se hrou, která krom toho že po několika hodinách hraní začne nepříjemně vyžírat paměť, taky občas vytuhne, nebo tak něco. No a pak musí člověk hrát od posledního savepointu... Jednou mi hra vytuhla po vstupu do místnosti s dalším savepointem, což prostě nasere.

Co není úplně negativum, ale poměrně mě zklamalo, je těžká linearita všech úrovní následujících po úvodní (a level-designově perfektní) Village. Ono i ve Village šlo jít dopředu jen jednou cestou, ale člověk se často vracel na stejná místa a je prostě hezké, když designéři umí lokace recyklovat. Všude jinde je hra až nechutná chodbovka.

Příběh je poměrně jednoduchý (neříkám že špatný, i když takový typicky japonsky klišovní) a stojí na nečekaných zvratech a komplikacích, což mi hlavně při cestě za exterminací Salazara lezlo krkem. Hra vám do cesty strká samé dlouhé odbočky a klidně narve další odbočky i nich. A je docela frustrující, když už se po několikáte blížíte k aktuálknímu cíli a najednou vás od něj něco odkopne bůhvíjak daleko.

A poslední je asi nelogičnost co se týče množství všemožných krypt a mechanismů, ale to budiž. Level design mi prostě přijde takový kontroverzní - nápady, které na hráče autoři valí jsou skvělé a udržovaly mě po většinu času nadšeného, ale logika prostředí je... no.. pro mě neuspokojivá.

Ale nakonec dám stejně 90, hlavně díky Separate Ways :) (Který mimochodem už mám v tuhle chvíli skoro projetý a to prosím pěkně na klávesnici :))

Pro: nápady, hratelnost, zvuky

Proti: linearita, jistým způsobem tak trochu hloupé

+21
  • PC 85
Ačkoli je čtvrtý Resident Evil už relativní dědeček, aktuální HD verze ho příjemně omlazuje a co víc, po stránce hratelnosti má rozhodně pořád co nabídnout. Vlastně si ani nevzpomínám, jestli jsem někdy v poslední době hrál takhle poctivou a zábavnou akční adventuru.

Remaster prvního dílu jsem vzdal někde za polovinou, jelikož mě ten neustálý backtracking a hádankovitý design příliš nebavil (nehledě na frustrující systém ukládání). Čtyřka má ale přesně ty správné ingredience, které mě nakonec přikovaly k obrazovce na takřka 20 hodin. A že je to vydatná porce velmi kvalitního leveldesignu, mrtě zábavného střílení, fajnových bossfightů a v neposlední řadě chytlavého, i když nadmíru béčkového... nah, skoro až céčkového děje. Je to přesně tak debilní, jako filmová série, japonsky typicky lehce pedofilní, ale v tomhle případě mi to ani moc nevadilo a ke hře to docela i sedělo.

Zatímco první lokace na španělském venkově mě nadchla, následný hrad mé nadšení už mírně zchladil. Ovšem ne na dlouho, protože co tahle lokace ztrácela na originalitě, to doháněla leveldesignem. A to platí i o zbytku míst, kterými si hráč projde. V té hře není nic navíc, nepřátel je hodně, ale nikdy přehnaně moc, jsou tam bossfighty, ale nijak frustrující a to i navzdory ovládání. Je tam dokonce i nějaké sbírání pokladů, ze kterého má hráč pocit opravdového zadostiučinění, protože odměny za to stojí. Tvůrci přesně věděli, co hráče baví a namíchali to tak příjemně vyrovnaně, že jsem se ani na minutku nenudil. Obtížnost je nastavena celkem vysoko, hráč se musí docela ohánět, ale férově a pocity frustrace se dostavily maximálně tak z nemotorného ovládání (radši nechci vidět, jak se hrála původní verze). Ale i na to se dá časem zvyknout a nakonec se mi pohyb postavy zalíbil. Umocňuje to survival feel.

Aktuální HD verze vypadá graficky velmi slušně a hýbala by se i skvěle v UHD rozlišení nebýt mizerné optimalizace částicových efektů (prach, oheň) v některých lokacích. V cutscénách to rozhodí voice-over a samotnou hru to výrazně zpomaluje. V klasickém full HD to ale šlape normálně.

Pro: design, množství cutscén, hratelnost, pocit ze střelby, Ashley

Proti: otáčení postavy není upravené na analogové páčky, optimalizace částicových efektů

+19
  • PC 95
Jedna z mála her kterou jsem dohrál vícekrát. Už od začátku mě hra chytla svojí atmosférou. Zpracování i takových věcí jako je zkažená voda, jídlo na stole nebo zakrvácené prostěradlo. Lokace ve, kterých je spousta ukrytých věcí což mi dalo spoustu práce najít vše. Lineárnost mi ani moc nevadila až na nějaké trochu zdlouhavé pasáže. Vylepšování zbraní patří k těm lepším většinou jsem jsem se těšil až najdu dalšího obchodníka, abych si mohl vylepšit zbraně zase o něco více. Při znovu hraní jsem byl rád za nalezení věcí, které jsem přehlédnul.. Kampaň za Adu mě opravdu potěšila když jsem jen překvapeně koukal za čím stála ona.

Hru jsem hrál na konzoli a PC port jsem jen vyzkoušel, ale radši jsem to vzdal. Takže hodnotím její konzolovou verzi. Podle mě tento díl je ten nejlepší ze série. Rád bych se dočkal dalšího opravdu povedeného dílu z této série.

Pro: vylepšování zbraní, znovu hratelnost, lokace

Proti: lineárnost

+17