Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

DEU DEU

uživatel / 752 bodů

Komentáře

« Novější Starší »

Warhammer 40,000: Dawn of War III


Warhammeru 40.000 (dale jen WH40K) a vsemu okolo nej jsem se az do letosniho roku vyhybal. Kdyz jsem ale dostal moznost vyzkouset si treti dil s nazvem Dawn of War 3 (dale jen DOW3) na kamaradove Steamu, mel jsem velmi rychle jasno a hru zakoupil. Nemam zkusenosti s hranim predchazejicich dvou dilu a jedine, co jsem dosud o WH40K vedel je, ze jde o deskovou valecnou hru, ktera byla rovnez "zvideohernena".

Dej hry se odehrava v roce 40.000, kdy vrcholi tuhe boje nekolika ras ve vesmiru. DOW3 je zanrem RTS s RPG prvky, kdy mate na starost hned nekolik veci. Stavite a zvelebujete zakladnu konstrukci budov, vyrabite armadu slozenou z lidi a stroju a navic jeste ovladate hrdiny, kteri vam v bojich proti nepratelum mohou hodne pomoci. Pro vyrobu tezite dva typy komodit - rekvizici a energii, ktere shromazdujete kontrolou specialnich majaku. V DOW3 lze hrat za Vesmirne marinaky, Orky a Eldary. Vesmirni marinaci je lidska rasa, Orkove tupi barbari, kteri musi za kazdou cenu valcit a Eldari tajemna rasa vyuzivajici nejmodernejsi technologie. Surovinami i rasami je hra velmi podobna Starcraftu, ovsem propracovanejsim pribehem a veskerou omackou okolo hry se od sveho blizzardovskeho RTS kolegy vyrazne lisi.

Ve hre jednoho hrace mate k dispozici 17 odlisnych misi, pricemz si na stridacku osvojite vsechny tri rasy a cas od casu dojde i na boj proti vlastnim. Mise jsou rozmanite, odehravaji se na odlisnych planetach a dej se cas od casu zajimave zvrati. Kampan je doprovazena dialogy pred a po misich a kvalitnim videodoprovodem, ktery dokaze navodit spravnou atmosferu. Obtiznosti jsou tri, pricemz jsem jakozto ostrilenejsi hrac Starcraftu zvolil hned nejtezsi. Mise jsou na muj vkus nekdy az prilis zdlouhave, za coz "vdecite" zejmena odvodum zdroju na udrzbu vasi pocetne armady a nekdy i nutnosti znovunacteni ulozene pozice. Osobne doporucuji hru casto ukladat, klidne i do vice pozic. Protoze nejhorsi veci je, kdyz mate paradni postup hrou a vsechno si zruinujete neulozenim pozice po dobu hodiny i vic. Do nechranene zakladny vam muze znicehonic nabehnout pocetna armada nepratel a nez se stihnete vratit, vas hlavni stan se v prach obrati a muzete zacit celou misi od posledni ulozene pozice. Zaverecne mise jsou celkem tezke - musite casto rozdelovat armadu, branit na vice mistech najednou, celit drtivym utokum na vsech pozicich a jeste navic dobyvat. A uplne posledni mise je kapitola sama pro sebe a zaverecny souboj notne proveri vas um a trpelivost.

Hra vice hracu nabizi souboje 1v1, 2v2, 3v3 proti A.I. i lidem. Multiplayer je ale stale ve stadiu vyvoje a nektere jednotky jsou v urcite fazi hry prakticky nezastavitelne. Co se mi osobne nejvic libi na jednotkach je v mych ocich vetsi realisticnost. Napriklad tank s tezkym brnenim projde obycejnou pechotou jako nuz maslem a zejmena jeho pohyb, kdy se musi pomalu otacet, mi prave ve hrach od Blizzardu neuveritelne chybel. Tanky se ve Starcraftech otaci behem sekundy o 180 stupnu a pechota je rozstrili behem par sekund. V DOW3 nemate s pechotou sanci ani v pomeru 15:1. Stejne se chovaji i letecke jednotky. Hra klade velky duraz na pouzivani counter jednotek a premasovanim uspejete jen tezko.

DOW3 me velmi prijemne prakvapil a vzhledem ke slibum autoru o pridani dalsich ras se muzeme tesit na dalsi velkolepe bitvy v single i multiplayeru. Zcela jiste dojde i na vybalancovani ras. Vim, ze fandove WH40K jsou zklamani odklonem DOW3 vuci predchazejicim dilum, ale me konkretne hra bavi vic nez mnou nekolik let hrany Starcraft. Hra navic obstojne funguje i na starsich strojich. Rozdily mezi minimalnim a maximalnim nastavenim grafiky jsou pomerne male.

Pro: pomerne dlouhy a obtizny single, ozvuceni, tri rasy, do budoucna DLC zdarma, nenarocnost hry

Proti: odklon od predchazejicich dilu, hra je stale ve fazi vyvoje

+4+4 / 0

Battlefield 1


DICE vyslechli prani fanousku a poprve ve sve historii vypustili do sveta prvni svetovou valku. Kdo vsak ocekava klasickou zakopovou valku, taktizovani a pomale presuny, bude zklaman. Hratelnost si battlefield zachovava ze svych predchozich her. Cili ocekavejte opet chaoticka bojiste plna desitek vojaku, tanku, letadel, dobovych vozidel, tezkych kulometu a podobne.

Engine vychazi ze Star Wars Battlefront: Battle of Jakku a jeho posun k lepsimu je znat. Graficky kabatek se DICE jako vzdy povedl na vybornou a prvni svetova je zachycena skutecne verohodne. Budete bojovat ve francouzskych vesnickach s vetrnymi mlyny, pred kterymi se nachazi jiz vybombardovana cast krajiny, v hustych lesich, dobyvat pobrezni hrady a pevnosti, Suezsky pruplav, Sinajskou poust, Alpske vrchy ci mesto ve Francii. Mapy jsou velmi rozmanite, plne ruznych moznosti pro kryti, tezkych kulometu, protileteckych baterii a ruznych dalsich serepeticek.

K dispozici jsou stare zname mody Conquest, Rush, Team Deathmatch, Domination a dva nove War Pigeons a Operations. Ve War Pigeons se snazite napsat vzkaz se souradnicemi pro bombardovani, a ten nasledne skrz postovniho holuba dorucit spojenecke artilerii. Protivnici se pokousi o to same a obe strany o sestreleni vzletajiciho holuba. Prvni, kteri doruci tri holuby, vitezi. Osobne me tento mod odehravajici se na mape velikosti Team Deathmatche vubec nezaujal. Operations jsou vlajkovou lodi Battlefieldu 1. Tento zbrusu novy mod vychazi z historickych bitev prvni svetove valky. Cilem je z pozice utocniku kontrolovat soucasne vsechny body na nepratelskych pozicich, cimz je dobydete, donutite nepritele se stahnout a takto postupujete k dalsim pozicim dokud nezaberete cele nepratelske uzemi. Pokud nepritel odrazi utok, posili vase vojska tzv. Behemoth, coz je velmi silna podpora v podobe bud vzducholode, panceroveho vlaku nebo bitevniho krizniku (behemoti se stridaji v zavislosti na Operaci, kterou prave hrajete). Z pozice obrancu branite utocnikum ziskat uzemi a ve chvili kdy odrazite trikrat jejich utok, jste vitez.

Opet jsou k dispozici ctyri povolani, ktera doznala oproti Battlefield 4 (Hardline jsem nehral) zmen. Assaulta se svymi samopaly a brokovnicemi nejlepe vyuzijete pri boji zblizka bud v lesich nebo v baracich a na niceni nepratelske vojenske techniky diky protitankovym granatum. Medik slouzi vyhradne jako podpora a zdravotnik, skryty za prvni linii. Support je idealni na stredni vzdalenosti a hazejici svym kamaradum ve zbroji bedny s munici. Ctvrty do party je Scout, coz je odstrelovac. Autori vsak do hry pridali jeste dalsi tri samostatna povolani, kterymi jsou Pilot, Tankista a Kavalerie. Ano, v Battlefield 1 jezdite i na konich a muzete za jizdy na nepritele strilet, prejet je, pripadne a asi i nejcasteji je seknout savli. Tankista muze jako jediny rychleji opravovat poskozena vozidla a Pilot prekvapive letadla. Kazda klasa ma sve specificke druhy zbrani, ktere zadna jina nemuze mit (s vyjimkou pistoli a zbrani na blizko). V nekterych misich lze vyuzit Sentry Kit, kdy si obleknete tezkotonazni brneni a specialni tezky kulomet a diky vyrazne vyssi odolnosti se vydate kosit hordy nepratel.

Hratelnost hry je klasicky battlefieldovska. Na bojisti jde o jeden veliky chaos a pokud nehajete s kamarady pres voicechat, pripadne nemate v tymu inteligentni jedince, kteri nehraji na sebe, ale ozdravuji, ozivuji, hazi bedny s munici a predevsim hraji tymove, jste odkazani jen a jen sami na sebe. Bohuzel plati spis prvni varianta a her, kdy se skutecne da hovorit o takticky velmi dobre zvladnutych bitvach je vyrazne mene. Atmosfera hry je vsak paradni a mate pocit, ze jste v opravdove valce. Duvodem je jednak propojenost s historii, kdy valcite za konkretni strany na danych uzemich (napriklad za Osmanskou risi proti Anglicanum na Sinaji) a dale fakt, ze se jedna o konflikt, ktery v historii jiz probehl a neni fiktivni. Napriklad v Battlefield 4 jsem si nepripadal jako ve valce, ale spis jako pri hrani paintballu.

Bohuzel hra neni bezchybna a obsahuje hezkou radku bugu. Za nejvetsi nedostatek osobne povazuji jeste vic zmrseny net code. Dve vteriny palite do protivnika, ktery vas nasledne posle jednou ranou k zemi a zustane mu 20 HP a mene. Nebo viditelne trefujete protivnika, ktery vas opet jednou ranou skoli a zustane mu k naproste nevire celych 100 HP, prestoze jste jej viditelne trefovali. Dalsi usmevnou situaci je, kdy trefujete nepritele, ktery vas suverene nabodne bajonetem, pripadne k vam i pres zasahy dobehne a uboda nozem. V realite by nepritel po prvni rane samozrejme lehl k zemi. Tyto tri situace vyrazne kazi dojem ze hry a vyvolaji v hraci opravnenou frustraci. Pritom by stacilo zvysit pocet trade killu. Nastesti se autori poucili a nevydali hru zprasenou jako Battlefield 4. Ano, v dobe vydani se objevily chyby a hra obcas spadla, ale nestavalo se, ze by hra padala kazda hra a nezapocitavalo se dosazene skore. Single-player je o neco lepsi nez drive, ale stale velmi, velmi slaby. Tupi protivnici chodi ve velkem jako ovce na porazku. Jde o cisty koridor bez volnosti stylem jed sem, pobij nepratele, pokracuj tam. Kampan mela obrovsky potencial, ktery zustal nedotazeny a predevsim nevyuzity.

Grafika je opet dal a hratelnost si uchovava standard sve serie. Na druhou stranu nejsem si jisty, zdali je moudre platit autorum pres dva tisice za reskin predchazejiciho dilu s jinym tematickym zamerenim a vylepsenou grafikou plus Premium. Z ackovych titulu jsou jiz delsi dobu dojne kravy, ktere dle meho za penize neodpovidaji nabizene kvalite.

Pro: paradni grafika, prvni svetova, novy mod Operations, nove mapy, prekopane classy, zbrane

Proti: zpraseny net code (viz predposledni odstavec), chybejici cestina, Operations nelze hrat v Hardcore modu, chaos na bojisti, reskin puvodniho dilu, vysoka cena

+3+4 / -1

Pro Evolution Soccer 2016


Jeden z nejslabsich dilu cele serie, ne-li vubec nejslabsi. Pryc je atmosfera dilu 6, 09, 2010, 2011. Ve 2016 PES nabizi tuctovy fotbal, ktery nezachrani ani EURO 2016. Chybejici soupisky nevadi, jelikoz na netu jsou mraky aktualizaci sestav. I k EURU 2016, kdy ani narodni tymy nejsou aktualni od KONAMI k datu zahajeni turnaje. Mnohem vetsim problemem je gameplay a AI.

Pocitac hraje na vysoke obtiznosti strojove presne, vsechny tymy vas tlaci jako Barcelona a i naprosto neznami hraci jsou schopni vymetat z kroku opakovane sibenice. Rozhodci jsou kapitola sama pro sebe. Evidentni fauly pousteji a naopak ve vapne piskaji penalty za naprosto nevinne kontakty telem. Fyzika mice je spatna uz nekdy od dilu 2010 a balon porad leta nerealne jako vystreleny z kanonu. Graficka stranka je na urovni roku 2013, menu neskutecne neprehledne, soundtrack dil od dilu horsi a horsi. Matne vzpominam na paradni ozvuceni od trojky az po 2011.

Korunu vsemu nasazuji neustale nekolikasekundove loadovaci obrazovky, ktere se vyskytuji temer vsude a neskutecne dlouhe nabihani hry. Ozvuceni hry rovnez tragicke. Ti dva sasci za mikrofony rvou jako pominuti. Vim, ze jde o oficialni komentatory, ale rovnez o suverenne nejhorsi dvojici ve fotbale, co jsem kdy slysel.

Hra je fotbalovym zklamanim roku 2015. Z meho pohledu jde o vyhozene penize, protoze i starsi dily jsou mnohem lepsi.

Pro: snad jen turnaj EURO 2016

Proti: vse - grafika, fyzika, spatni rozhodci, mizerny soundtrack, zvuk, neprehledna a neoptimalizovana hra

+5+5 / 0

F1 2012


Nejsem zaryty fanda formuli, ale par her tohoto zanru mam za sebou. Codemasters pred lety prevzali serii F1 a tento dil potvrzuje, ze ji vzali za spravny konec. Nehral jsem predchozi dily s vyjimkou F1 2000 (tehdy jeste pod hlavickou EA), ale z diskuzi a od bratrance (ktery hru hral na volantu) mam informace, ze jizdni model se timto dilem opet vic priblizil realite a uz se nejedna o arkadove formule jako pred lety.

Formule logicky reaguji na deni na trati. Kdyz vletite do zatacky jako blazen, jdete do smyku nebo pokud date prilis mnoho otacek pri vyjezdu do zatacky, auto jde do hodin. A toto vse je mnohem citlivejsi nez v predchozich dilech, cili uspesne projizdeni zatacek vyzaduje zejmena cvik a soustredeni. Samozrejmosti je taktika pred zavodem, volba z nekolika typu pneumatik, mnozstvi paliva a nastaveni ruznych serepeticek. Upravou predniho a zadniho spoileru napriklad docilite snizeni nebo zvyseni odporu vzduchu. Nemohu opomenout grafickou a zvukovou stranku hry, kdy jsou monoposty nadherne osvetlene a zvuk motoru dodava pocit, ze jste na realnem okruhu. Trate jsou aktualni danemu rocniku a vypiplane do nejmensich detailu.

Ovsem hra obsahuje i par chybicek. Napriklad pri narazu do zdi dojde pouze k deformaci spoileru. Kolo zustane nedotcene. Stat se toto v realu, neujedete uz ani metr a zavod pro vas konci. Zrejme jde o zamerne zjednoduseni hry, aby neodradila velke mnozstvi hracu. Nejvetsi chybou je ale naprosto nespravedlivy system penalizaci. Stalo se mi, ze do me zezadu narazil zavodnik, ja diky tomu vytlacil auto pred sebou a dostal jsem kvuli tomu deset sekund navrch. O penalizacich za drobny kontakt po predjeti na brzdy bez nasledku pro predjeteho ani nemluve. Agresivita AI jezdcu je na muj vkus nedostacujici. Napriklad na trati v Monacu, kde se v realu neda prakticky predjizdet jsem hned v uvodni zatacce z posledni pozice opakovane predjizdel snad polovinu jezdcu a predjizdeni se i v dalsich pasazich trati nejevilo problemove. Stacilo jezdce predjet "na brzdy" pricemz vetsim problemem bylo jej dojet. Chovani jezdcu o kolo zpet rovnez neni nejrealnejsi. Safety car jsem ve hre nikdy nevidel, ani pri hromadnych kolizich. Kapotolou samou pro sebe je absence klasickeho Grand Prix modu, ktery ve hre nahradil jakysi hybridni sampionat. A kdo chce, muze zkusit ruzne typy vyzev. Napriklad predjet urciteho jezdce behem do predem daneho poctu kol nebo udrzet pozici v zavodu behem zmeny pocasi par kol pred cilem. Podminky se meni v zavislosti na obtiznosti.

I pres pomerne vyrazne neduhy hra zabavi na desitky, fajnsmekry na stovky hodin. Na zacatku doporucuji zapnout nejake asistenty a behem hrani je postupne vypinat. Pocit z vyhraneho zavodu na maximalni delku na nejtezsi obtiznost je nezapomenutelny. Hru jsem hral snad 100 hodin, ale pouze na klavesnici.

Pro: chovani vaseho vozu, trate, pohravani si s autem v boxech, ozvuceni, atmosfera, grafika

Proti: naprosto nespravedlivy system penalizaci, odlehcene kolize, chovani AI

+8+8 / 0

The Incredible Machine


Uz je to davno, co jsem hral tuto unikatni logickou hru. Musite spojovat ruzne typy soucastek a dilu, abyste zdarne splnili zadany ukol. Cilem hry je dopravit mic nebo kouli na misto urceni. Hra vyzaduje zejmena logicke mysleni a trpelivost, jelikoz pokrocile urovne uz jsou propracovane a tudiz i tezke. Dnesni decka u hry vzhledem k jeji obtiznosti zrejme nevydrzi. Vse musite vymyslet sami, neexistuji zadni asistenti, kteri vas budou vodit za rucicku.

Pro: kvanta soucastek a dilu, trenink logickeho mysleni

Proti: nic pro dnesni decka

+6+7 / -1

Stronghold


Dej teto intuitivni RTS se odehrava ve stredoveke Anglii, kde po unosu krale vladne chaos a vyhnanstvi. O moc totiz spolu vede lity boj hned pet vudcu. Krysa, Had, Prase, Vlk a samozrejme vy. Cilem hry je projit vsech jednadvacet misi a sjednotit Anglii pod vasi vlajku. Nez vsak dospejete ke zdarnemu konci, ceka vas rada rozmanitych ukolu v jedinecnych misich.

Hra nabizi v zanru RTS intuitivni prvky. Uz nestaci jen klikat na budovy a stavet armadu. Abyste ve hre vubec prezili, musite se naucit pracovat s propracovanym systemem surovin a jejich provazanosti. Napriklad ze ziskaneho obili (ktere musite samozrejme posekat) vyrobi mlynar mouku, z mouky pote pekar upece chleb, kterym nakrmite hladove a vecne nespokojene obyvatele. Toho muzete docilit i sberem jablek. Sladek obili vyuzije pro vareni piva v hospode, ktera slouzi i jako zabava pro obyvatele vaseho mesta. Krava vam dava syry a v pripade jejiho zabiti ziskate kuzi, kterou vyuzijete pro vojsko v podobe brneni.

Pokud mate jiz zabehnutou ekonomiku a populaci, muzete si dovolit vybirat dane od obyvatel a davat jim vetsi porce jidla. Ale beda, pokud se vam zachce ozebracit obyvatele uplne o vse. Seberou se, odejdou a v pripade utoku na vas nebude mit kdo branit vesnici. Tvorba armady vyzaduje tezbu dreva, kameni, kovu, odpovidajici a vzrustajici populaci a neustalou spotrebu jidla. Cim silnejsi jednotka, tim samozrejme nakladnejsi na cenu a pocet potrebnych komodit. Vyhodou je, ze v pripade prebytku jedne komodity ji muzete prodat a nakoupit tu, ktere mate nedostatek. Pocitejte vsak se zidovskymi cenami v pomeru okolo 1:4 minimalne. Cas od casu vasi urodu zplundruji divoci kralici, zautoci na vas vlk nebo medved. Proste stredovek na kazdem kroku.

Mise jsou rozmanite. Zpocatku se vyhradne branite utokum nepratel, ale ke konci hra graduje a vy sami se budete davit ve vlastni medicine. Dobyvani hradu je beh na dlouhou trat, kdy vyuzivate katapulty na zniceni hradeb a lucistniky nebo kusijniky na ostrelovani nepratelskych strazi strezicich hradby. Musite vsak pocitat s pastmi jako je rozlevani oleje, horici sipy, prikopy s ostrymi hroty a podobne. Zaverecne miste vas notne proveri a rozhodne si u nich casto zaloadujete. Hudebni doprovod se meni v zavislosti na dane situaci. Kdyz je klidek, hudba hraje klidne, ale jakmile na vas utoci nepritel, hudba zrychluje a je dramatictejsi. Stonghold je i po letech kvalitni hra o cem svedci i vydani HD remaku po letech.

Pro: propracovany system obzivy, ekonomicka stranka mesta, stylovy hudebni doprovod, atmosfera hry, typy jednotek

Proti: nepritel utoci porad ze stejneho mista

+15+16 / -1

Stunts


Proc jsou Stunts u nas dnesnich tricatniku (i starsich) dodnes popularni? Pro svoji jednoduchost, originalitu, kreativitu, PC Speaker, editor trati a predevsim, jelikoz jsou ve svem zanru dodnes (27 let!) neprekonanou hrou. Troufnu si rict, ze drtiva vetsina dilu NFS a soucasnych zavodnich her by Stunts nemohla ani zavazovat tkanicky od bot. Navazujici Trackmania i pres veskerou snahu tuto legendarni zavodni hru neprekonala.

Jedna se o netradicni zavodni hru, kde si vyberete z mnoha typu vozidel a snazite se dojet trat v co nejlepsim case. Musite prekonavat kvanta prekazek typu skokanku, tunelu, lopingu, bahennich ci zledovatelych cest, mostu, skokanku a podobne. Jako dekorace byla moznost vysazet na trat i kosmeticke prvky v podobe stromu, vetrnych mlynu, domu, kaktusu ci podobnych. Kolize s prekazkou ci pad autem strechou dolu se rovna bouracce a nutnosti restartovat. Stunts byla jedna z nejvice hranych her na mem nejstarsim PC.

Tehdejsi konfigurace 386/40 MHz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA se 256 barvami dnes patri do technickeho muzea, ale zacatkem devadesatek zazivala desitky hodin zavodu a kolizi. Myslim, ze jsem nebyl jediny, kdo vytvoril okruh po obvodu a snazil se vyvinout co nejvyssi rychlost. Dale jsem provadel snahy o co nejefektivnejsi kolizi, kdy jsem se napriklad v maximalni rychlosti roztocil v tunelu, nasledne byl vymrsten do vzduchu nejaky kilometr vysoko a zpet nebo se vystrelil lopingem kilometr vysoko a pak sledoval jak se auto pretaci a pada stremhlav dolu. Nebo jsem v co nejvyssi rychlosti napalil svodidla na moste a pote letal snad minutu ve vzduchu. Tyto bugy udelaly hru paradoxne jeste zabavnejsi, pokud jste cilili na co nejzajimavejsi karambol.

Kapitolou pro sebe samou jsou zavody 1v1 s protivnikem. Kdyz ji/ho porazite, breci. Kdyz on(a) porazi vas, dela machra. Kdyz ji/ho sestrelite a nikdo nedojede do cile, nadava. Stunts i dnes po temer triceti letech nabizi stale to same dobre a cas od casu si jej pres DOSBox pustim.

P.S.: Kdo znal v devadesatkach v editoru trati zkratku Shift+F1, byl king ;)

Pro: editor trati, znovuhratelnost, kvanta druhu prekazek, kosmetickych doplnku trati, kvanta aut, zavody s protivniky, PC Speaker

Proti: obcasne bugy, jinak absolutne nic

+15+15 / 0

NHL 99


Jeden z nejlepsich rocniku NHL na PC. Do hry vas uvita paradni intro a pote hura na led. Hru jsem hral s jednorocnim zpozdenim a tehdy jeste s vypnutymi offside a prihravkami pres dve lajny. Po letech jsem se k ni znovu vratil a musel jsem uznat, ze i ve srovnani s tehdejsimi NHL 07, 08 nabizela 99 mnohem lepsi zazitek ze hry. Nevadila mi ani chybejici cestina v porovnani s pozdejsimi dily. Tehdejsi hardrockovy az metalovy hudebni doprovod byl naprosto dokonaly.

Pro: atmosfera, komentar, soundtrack, specialni pohyby hracu

Proti: starsi grafika

+7+7 / 0

Duke Nukem 3D


Za me zcela jiste nejlepsi nasledovnik legendarniho DOOMa. Motorova pila sice prekonana nebyla a podle me ani byt nemohla, nicmene Duke Nukem 3D vnesl do hry skrz svoji osobnost nevidane kouzlo.

Charismaticky drsnak v rudem havu, upnutych dzinach a predevsim vzdy nosici slunecni bryle po navratu na svoji rodnou planetu Zemi hlavni hrdina zjisti, ze ji emzaci napadli a vydava se ji zachranovat. Hra cerpa atmosferu z predchudce DOOMa a pridava do hry nove prvky jako skakani, letani a spousti dalsich serepeticek. Paleta zbrani je siroka od kopani kanadami pres pistoli, brokovnici, trihlavnovy kulomet, raketomet, granaty, zmensovac, devastator, zmrazovac a nastenne bomby. Nepratel jsou tuny od beznych pesaku s pistolemi pres zmutovane praseci policajty, chobotnice, po zdech se plazici slizy az k letajicim granaty vrhajicim kulatym monstrum.

Rozhodne potesi i moznosti nadopovat se steroidy, kdy pote hrdina utoci a beha 2x rychleji, vyleceni lekarnickou az do 100% a bryle pro nocni videni. Ve hre lze hlavni postavou provadet celou skalu zabavnych interakci jako napriklad vymoceni se na zachode, pousteni vody z vodovodu, rozkopani verejnych toalet, zrcadel a podobnych predmetu a ve finale si jako nejvetsi king stoupnout na podium, zazpivat do mikrofonu a pri one prilezitosti obdarovat okolni prostitutky par dolary a zhlednout jejich pekne hrudniky. Piti vody z okolnich hydrantu ci rozbitych WC vam navic doplnuje zdravi.

Celkem projdete tremi unikatnimi kampanemi, kdy prvni a treti jsou na Zemi a druha na vesmirne stanici. Na konci kazde z nich vas ceka finalni boss, ktery dokaze notne zatopit a po jehoz zdolani vas ceka stylova animacka. Za zminu zcela jiste stoji i stylove hlasky napriklad pri rozstriknuti skupinky nepratel granatometem. Duke Nukem 3D je poctiva FPS arkada, idealni na odreagovani a i po letech stale oblibena a hrana. Hlasky jako "Hail to the King, Baby!", "Let's Rock!", "Come Get Some!" i ostatni diky teto hre vicemene zlidovely.

Pro: hratelnost, pocet zbrani a nepratel, interakce s okolnim prostredim, hlavni hrdina je skutecny pan

Proti: nevyvazenost obtiznosti mezi jednotlivymi misemi

+13+15 / -2

Cities: Skylines


Za posledni roky jedna z nejlepsich (ne-li vubec nejlepsi) mestska strategie. Po zklamani z posledniho SimCity, ktere se po uspechu dilu 2000, 3 a 4 dle me vubec nepovedlo, prisla tato hra. Nevedel jsem, co od ni mohu cekat, ale po jejim vydani jsem cetl vyhradne kladne reference. Zakoupil jsem a nelitoval.

Hratelnost cerpa prave z dob Simcity z obdobi dilu na prelomu tisicileti. Opet budete stavet sit silnic, dalnic, vodovodni potrubi, elekticke vedeni, specialni budovy jako policejni stanice, hasice, nemocnice, plus jako novinku hrbitov, kanalizaci a skladku odpadu. Herni svet je obrovsky a zebere vam desitky hodin, nez si odemknete celou mapu. U MHD uz nestaci jen postavit zastavky, ale musite nastavit i trasy, po kterych se dopravni prostredky budou pohybovat.

Hra nefunguje stylem, ze se o jiz zabehnute ctvrti nemusite starat. Nekolikrat se mi stalo, ze jsem po letech vyraznych zisku zacal najednou prodelavat a musel zacit znovu. Hra vas nastesti upozorni na aktualni problem a nabidne i reseni. Casem je ve hre potreba rozsirovat silnice a ubrat dopravnim zacpam, inovovat elektrarny, pripadne postavit prehradni nadrz. Zde je dobre se vyhnout zatopeni mesta. Zvukovy a udebni doprovod hry je na vysoke urovni a celkove hra sveho predchudce serii her SimCity prebiji. Nevyhodou je stereotyp, kdy vas hra po case omrzi.

Pro: do detailu propracovany herni system, pridany nove prvky do hry (kanalizace, hrbitov, skladka odpadu), zvuk a hudebni doprovod

Proti: stereotyp

+10+10 / 0

Diablo II


Jelikoz jsem prvni Diablo hral pouze solo, pripadalo mi divne a dlouho jsem si zvykal na respawn monster pri ukonceni a znovunastartovani hry. Velmi rychle jsem si ale zvykl zejmena diky okamzitemu prechodu na multiplayer. Na vyber je z peti postav (Amazonka, Barbar, Kouzelnice, Necromant a Paladin) a cekaji vas ctyri naprosto rozdilne akty. Hrou vas doprovazi uzasny videodoprovod a epicka hudba.

Zacal jsem za Paladina a pustil se do hrani. System waypointu mi vyhovoval ale vyplyval z neho dalsi zakys, kdy jsem stravil hledanim waypointu i nekolik hodin nez jsem jej konecne nasel a hru mohl ulozit. Pribyla stamina, ktera vam umoznuje behat jen po urcitou dobu. Pak si musite dat pauzu a doplnit ji. Monster je ve hre nekonecne a meni se dle vami prochazenych lokaci, kdy kazda konci finalnim bossem.

Spolu s datadiskem, ktery vysel o rok pozdeji jsem u hry stravil snad pet let a dodnes na ni v dobrem vzpominam.

Pro: pet postav, ctyri akty, sety pro jednotlive postavy, znovuhratelnost, paradni videodoprovod a hudba

Proti: jen 640x480, neskutecne navykove

+8+8 / 0

Diablo II: Lord of Destruction


Datadisk Lord of Destruction posunul hrani Diabla 2 do uplne jine roviny. Pribehove hra navazala na puvodni hru a pridala paty akt odehravajici se ve meste barbaru pobliz hory Arreat, kde se Baal snazi znicit Worldstone a jediny, kdo mu v tom muze zabranit jste samozrejme vy.

K dispozici jsou dva novi hrdinove Assassin a Druid, nove sety, horadricka kostka a predevsim runy, ze kterych muzete tvorit runova slova a ziskat diky nim nejmocnejsi schopnosti do vasich predmetu. Graficka stranka hry sla zvysenim rozliseni na 800x600 vyrazne nahoru. Ostatni zustalo vse pri starem a dela z Diabla 2 i po letech stale stejne dobrou rubacku.

Pro: novy akt, dve nove postavy, horadricka kostka, runy a runova slova, zvyseni rozliseni

Proti: neskutecny zrout casu

+6+9 / -3

Mad Dog McCree


Pomerne unikatne zpracovany titul, jeden z prvnich ve sve dobe co vysel na CD-ROM. Jakozto neznamy cizinec prijizdite do westernoveho mestecka, ktere spolu s jeho okolim terorizuje banda obavaneho bandity Mad Dogga. Cilem hry je postupne se prostrilet jednotlivymi lokacemi a nakonec sejmout samotneho hlavniho padoucha. Ovladate pouze kurzor v podobe ikony koltu a zabijite nepratele, kteri se pred vami vynoruji. Cestou jsou na vyber tri spolecnici, ktere musite nejprve osvobodit a pote chranit. Na nejtezsi obtiznost je hra uz celkem tezka, ale i presto vam nezabere vic nez hodinu. Za zminku rozhodne stoji filmovy videodoprovod a cas od casu vas nekdo vyzve na pistolnicky souboj.

Pro: filmove zpracovany western, tri spolecnici

Proti: jednoduchost, strohost a prilis kratke, chybi hudebi doprovod

+4+4 / 0

Aliens versus Predator


Za me suverenne nejlepsi dil boju Alienu s Predatory. Zadny dalsi dil ve mne nedokazal vyvolat tolik strachu jako tento a zadny dalsi jsem nedohral, jelikoz me chybela atmosfera z teto hry. Celkove zpracovani hry je nadcasove a zpusob, jakym autori vybalancovali vsechny tri odlisne rasy byl na svoji dobu srovnatelny snad jedine se StarCraftem.

Zacal jsem za Predatora, coz byla zivacka, pokud jste nepodcenili ubytek energie. Jeho smrtici zbrane (zejmena shoulder cannon) rozsevaly strach do srdci nepratel a zejmena marinaky jsem zabijel velmi snadno. Alieni byli tuzsi zejmena kvuli jejich rychlosti, tudiz jsem s nimi musel casto bojovat jako muz proti muzi. Zadne vetsi problemy jsem behem cele predatorske kampane nezaznamenal.

Za Aliena mi chvili trvalo naucit se spravne vyuzivat behani po stropech, zdech a sachet k ukryvani se. Ve chvili, kdy jste zvladali timing rychleho smrticiho utoku z ukrytu a okamziteho nasledneho uprku, hrani se vyrazne zjednodusilo. Marinaci byli problem jen pokud jich bylo hodne a vzajemne se kryli. Boj s predatorem uz ale byl skutecnou vyzvou a nekolikrat jsem musel restartovat.

Hotove peklo byl pro me Marinak. Neustale tuhe boje s minimem munice za zvuku pipajiciho radaru. Herni styl se defakto rovnal pomalemu taktickemu posunu ze strany na stranu. Na Alieny byl nejlepsi smartgun, ktery automaticky zameroval. Bohuzel munice bylo mene nez safranu, a tak jsem casto musel strilet a mirit sam. Slabsim povaham nedoporucuji hrat v noci. Hrani za Marinaka ma casto az hororove prvky, jelikoz nepratele casto vidite az na posledni chvili a nekonecneho pipani radaru kdyz se na vas riti nekolik kusu najednou notne postrasi.

Dohrani Marinaka me osobne zabralo nejvic casu. Postup hrou se uklada sam az pri skonceni mise a musel jsem nekolikrat restartovat kvuli umrti i tesne pred koncem levelu. Obtiznost hry je velmi vysoka a muze nektere hrace odradit. I dnes hra nabizi nadstavbu, je opravdovou vyzvou a mel by si ji zahrat kazdy, kdo holduje FPS.

Pro: misty az hororova atmosfera, ozvuceni, paradne zpracovane tri bojujici rasy, grafika hry je i po letech paradni

Proti: velmi vysoka obtiznost, hra nelze ukladat

+20+20 / 0

F29 Retaliator


Spolecne s Red Baron 2 jediny letecky simulator, ktery jsem kdy hral. Bud jsem si vzletl a nebo zacal rovnou od vzduchu. Co si pamatuji, 2xESC = katapultovani a hru jste museli nahrat do C: pouze do jednoho adresare, jinak se nedala spustit. Parkrat jsem se katapultovat nestihl a poslal letadlo stremhlav do skaly nebo zeme. Nikdy se mi ale nepovedlo pristat, aniz bych prezil. U hry jsem ale vzhledem k tehdejsimu nizkemu veku (-10) prilis dlouho nevydrzel.

Pro: zajimave zpracovane stihacky a prostredi

Proti: velka obtiznost

+2+2 / 0

Death Rally


Jo, tohle je poctiva automobilova arkada, predchudce Carmageddonu. Hral jsem ji jeste na 486/80MHz, 8 MB RAM a 256 barevne SVGA, na dnes vic nez usmevne sestave.

Cilem hry je umistit se na cele fiktivniho zebricku, k cemuz vede cesta pres vyhravani arkadovych zavodu. Zacinate s WW Beetlem (ve hre se mu rika Vagabond) a postupne se propracovavate k lepsim a lepsim vozum. Zavody maji poradne grady pokud mate zapnute zbrane. Vase protivniky muzete zasypavat davkami z kulometu, hazet jim pod kola miny a nebo hned ze startu kriticky vyradit nejrychlejsi auto. Zaber na okruh je shora.

Zpracovani zejmena single playeru je i na dnesni dobu paradni. Na vyber jsou tri obtiznosti a moznost zapnout nebo vypnout zbranove systemy. Diky tomuto dostava hra jednoho hrace naboj a dohrajete ji i vicekrat za sebou. Sest aut postupne prochazi upgradem rychlosti a vozi nadupanejsi zbrane. Trati je ve hre dost a navic se daji jezdit i pozpatku. Behem jizdy cas od casu smetete i divaky okolo trati. Hra muze po dohrani vsech obtiznosti omrzet.

Pro: atmosfera hry, soundtrack, auta, zbrane, trate, prejeti divaci, jmena nekterych protivniku

Proti: relativni kratkost singlu

+8+8 / 0

Official Formula 1 Racing


Jeden z mala simulator formuli, u ktereho jsem vydrzel desitky hodin. Na svoji dobu paradne zpracovane zavody graficky, ale predevsim hratelnostne. Moznosti si pohrat v boxech s nastavenim vozidla ohledne typu pneumatik, taktiky zavodu, poctu zastavek v boxech a mnozstvi paliva byly na svoji dobu prelomove. Behem samotne sezony Grand Prix, kdy jste zaujali misto jednoho ze skutecnych zavodniku, jste jednotlivymi velkymi cenami prochazeli dle jejich tehdejsiho poradi ve stylu trenink - kvalifikace - zavod. Na vyber byly tri obtiznosti, kde posledni byla skutecnou vyzvou. Stacila jedna chyba nebo aby do vas nekdo zezadu najel a bylo v lepsim pripade po umisteni, v horsim po celem zavodu. Nastavit sla i delka zavodu dle poctu kol ci procent. Behem zavodu vas okna ve hre upozornovala na pripadne kolize a zmeny v poradi. Samozrejmosti byl v pripade hromadne nehody safety car. Atmosfera ve hre je i dnes paradni. Pokud ozelite neaktualni portfolio jezdcu a trati, rozhodne si hru zahrajte. Dnes uz podobne kvalitni formule se skutecnou oficialne licencovanou sezonou prilis casto nevychazeji.

Pro: atmosfera hry, zpusob zpracovani sezony Grand Prix, oficialne licencovani jezdci a trate, omacka detailu okolo, obtiznost

Proti: starsi jezdci a trate

+5+5 / 0

Pro Evolution Soccer 6


Troufnu si rict, ze jsem dodnes nehral lepsi fotbalovou videohru. Z hlediska hernich moznosti, obtiznosti a diky fanatikum, kteri i nekolik let po vydani hry v roce 2006 vydavali jeden patch za druhym na aktualizaci soupisek vysel onehda dosud nenapodobitelny fotbalek. A vubec nic nevadila ani po letech horsi grafika a menu zkonvertovane z konzole. Na internetu se dala sehnat tuna utilit vylepsujici grafiku hry. Potesili i vyber dresu pred zapasem - hracu v poli i brankare, pripadne i ve vyberu moznost zamichat vice barvami. Od tohoto dilu jsem se odklonil az v roce 2012, kdy jsem presel na tehdejsi FIFA 12. Neuveritelne, ze jsem u ni vydrzel celych sest let a cas od casu se k ni vracim i nyni, protoze soucasne fotbaly me prilis neoslovuji. Dnes vede sice paradni grafika, ale fiktivni Ultimate Teamy ve FIFA. A hrat proti tymu se zrcadlovymi hraci me vazne nebere. PES 6 byl poctivy fotbal, ktery sice nemel plne oficialni licence, ale po projeti internetu jste meli licence behem chvile. Co jsme se s kamaradem nahrali proti sobe online. Hru jsme dovedli k dokonalosti, kdy jsme hrali proti sobe pratelaky a vysledky zapisovali do externi tabulky fiktivni Ligy mistru a v dobach Eura 2008 i tento turnaj. Sveho casu vychazel na fifacz.com (drive fifa.unas.cz) Czech Super Patch, ktery do hry pridal ceskou ligu a nutno podotknout, ze autori si tehdy davali sakra zalezet. Za me dodnes neprekonany fotbalovy simulator.

Pro: nezapomenutelna fotbalova atmosfera, po nahrani soupisek z netu se jednalo o dosud neprekovanou fotbalovou rezbu,

Proti: akce AI jsou po case naskriptovane, penaltu muzete prekopnout a neovlivnite to

+10+10 / 0

Warcraft III: The Frozen Throne


Nestava se prilis casto, ze datadisk prekona puvodni hru. U Blizzardu jde az na svetle vyjimky o pravidlo. Frozen Throne posunul Warcraft v singlu i v multiplayeru o level vys. V singlu jste dostali ke kazde rase dve nove jednotky (stejne jako ve Starcraftu) a doslo k vyraznemu navyseni obtiznosti, kdy jste prakticky od nejake treti mise disponovali vsemi jednotkami. Dale doslo k navyseni odvodu udzby na 50 a 80 a celkovy pocet jednotek se zastavil na 100. Nejprve jste z pozice strazkyne Maiev stopovali Illidana a snazili se ho za kazdou cenu vsadit zpet do cely. Pote jste pod vlajkou lidi prchly z Lordaeronu a spojili se prave s Illidanem a jaho rasou Nagu a uplne na zaver jste za Nemrtve bojovali za Arthase, ale rovnez za jeho "podrizene", ktere zanechal v Lordaeronu. Uplne posledni kampan za Orky, ktera je ve stylu RPG, byla predzvesti a defakto mustkem k pro nekoho dnes legendarni DOTe. Orkska kampan se po case dockala i pokracovani zdarma (dnes nevidana vec), kdy byly pridany dve dalsi mise s podobnym rysem. Datadisk Frozen Throne je stejne jako predchudce Reign of Chaos kompletne v cestine.

Pro: ctyri nove kampane, orkska RPG kampan, nove jednotky, nove mapy, vyssi obtiznost, kompletne v cestine

Proti: RPG orkska kampan nemusi potesit vsechny

+5+5 / 0

Warcraft III: Reign of Chaos


Dlouho ocekavany treti dil Warcraftu prinesl kyzenou 3D grafiku a zejmena dve nove rasy - Pohromu Nemrtvych a Temne Elfy. Dej se toci okolo navratu Plamenne Legie, ktera se vraci do Azerothu za ucelem jej naprosto pohltit. Hra vas vede pres zoufalou snahu lidi o odvraceni pohromy v Lordaeronu, vyvrazdeni Elfu v Quel Thalasu Pohromou Nemrtvych az pres zabydlovani Orske Hordy v Kalimdoru k porazeni Plamenne Legie Temnymi Elfy s pomoci Aliance Lidi a Orku. Hra skrz ctyri na sebe navazujici tazeni dokonale zabavi na desitky hodin. Na vyber mate dve obtiznosti, z nichz druha je v zaverecnych misich hotove peklo. Zejmena posledni mise braneni postupu Legie vstric Stromu zivota byla serii nekonecnych loadu. Kazda rasa dostala po vzoru Starcraftu unikatni a odlisne schopnosti kazde jednotky. Pribyl odvod surovin na udrzbu armady od 40, respektive 70 jednotek. Za velkou chybu povazuji vyrazeni boju na vode, ktere mi pri hrani chybely. Oproti tomu mate za kazdou rasu az dva hrdiny, kteri na rozdil od Starcraftu mohou zemrit a ozivite si je v Oltari bouri. Hra dostala paradne zpracovany cesky dabing s ucasti znamych ceskych daberu (napr. Martina Stranskeho nebo Jana Stastneho). Samozrejmosti je multiplayer pres LAN a battle.net. Suma sumarum dustojny nastupce predchozich dilu, ktery ale zklamal odklonem k pozdejsim hram typu DOTA.

Pro: lepsi grafika, dve nove rasy, najimani zoldaku, zvraty v pribehovych liniich, paradni profesialni cesky dabing, hrdinove

Proti: vyrazeni boju na vode, odklon z RTS smerem k MOBA

+8+9 / -1

Kingpin: Life of Crime


Po Outlaws ma druha nejoblibenejsi FPS z hlediska pribehove single kampane. Nejde jen o cistou FPS, ale okorenenou adventurnimi prvky, prvky hry RPG. Ve hre je kvanta zbrani od olovene trubky pres pacidlo, pistoli, brokovnici, tommy gun, tezky kulomet, granatomet a bazuku. Nepratel je cela rada od klasickych poulicnich vandraku s pistolemi az po zuby ozbrojene, brneni nosici a tezke zbrane drzici drsnaky. Role penez ve hre je alfou a omegou vaseho putovani. Za penize si kupujete lepsi zbrane, upgrady, lekarnicky, brneni, ale predevsim najimate zoldaky na svou ochranu. Muzete jim udelovat prikazy a sledovat stav jejich zivota. Prostredi je spravne spinave, nechutne az depresivni. Autori se inspirovali nejvetsimi shitholes v New York City a podobnych americkych mestech. Zaplivane dvorky okoli ruin baraku, vsude spina, strach, drogy, alkohol. Spisovna slova v konverzaci s postavami byla spise vyjimkou. Soundtrack z dilny Cypress Hill do hry skvele zapadl. Hru jsem dohral na nejtezsi obtiznost a bylo to hotove peklo. Vetsinou jsem se kryl za bodyguardy, po kazde vetsi bitce nekolik minut cekal, az se uzdravi, savoval, loadoval a pokracoval dale. Nejhorsi cast byla predposledni mise, kde jste celou dobu byli sami. Protivnici totiz mirili neuveritelne presne a jakmile jste neměli minimálně Tommy Gun, mohli jste jít akorát lovit krysy.

Hlavni hrdina se probouzi zmlaceny ve spine. Nevi kde je ani jak se jmenuje. Vi vsak moc dobre, kdo ma na svedomi jeho stav a vydava se ihned za pomstou. Nebyl jim jikdo jiny nez samotny kral mistniho podsveti - Kingpin.

Pro zacatek si hlavni hrdina (dale "Thug") nasel alespon olovenou trubku. Po zjisteni, ze jej vetsina lidi v teto ctvrti nema prilis v lasce planuje presun do jinych koncin. Zaplati si tedy jednoho na rohu postavajiciho typka, aby mu kryl zada. Projdou do stoky, kde bohuzel v radiovce odeny ochrance jiz padne pred presilou Kingpinovych nohsledu. Jiz s pistoli v ruce, prostrili se hlavni hrdina pekne potichoucku za asistence tlumice az do mistniho baru. Zde si najme dva rezniky, kteri odvedou poradny kus spinave prace. Po dalsim putovani ctvrti Skidrow nakonec Thug nalezne baterii do chopperu a konecne se vyda na ztec za Kingpinem.

Jeho dalsi zastavkou je Poisonville, kde mistnimu mafianskemu kapovi Louiemu chlapci Nikky Blanca "prevzali" jeho sejf i s cennymi dokumenty v ramci vyrizovani uctu. S kasarem se tedy Thug vydal sejf vyloupit. Po prostrileni se skrz armadu Nikkyho chlapcu a po vyhozeni pojistek bylo dilo uspesne dokonceno. Jako argument pro dohodu se strazi dostatecne poslouzila brokovnice. Za odmenu se k vam pridali pekne drsni Louieho chlapci, oba dva ozbrojeni Tommy Guny. Pout skrz cisticku odpadnich vod rozhodne stala za to. Vsude cihalo plno nepratel a ve sladkem zaveru sam Nikky Blanco, ktery behal jako sileny a palil plamenometem vse, co se hybalo. Nakonec vsak stejne ujel svym nadupanym bourakem pryc.

Po presunu do pristavu a zajimave interakci se ridicem kamionu, ktery vas vzal stopem, byl Thug rychle vtazen do mistniho velkeho prusvihu. Williemu nekdo jednak vyrazne upravil vizaz a navic unesl jeho holku. I pres maximalni snahu se vam ji nepodarilo zachranit celou. Prinesli jste tedy Williemu alespon jeji kousek, coz ho vyrazne rozrusilo a pridal se k vam na ceste za tim parchantem. Pote, co jste jej v kajute jeho lodi vlastnorucne zlikvidoval jse si zajistil Willieho nehynouci dik.

Nasledoval Steeltown, kde vas pohledna Bambi poprosila o zachrani jejiho bratra Davida. Toho odvedl Moker jako otroka pracovat do slevarny. Cestou slevarnou jste potkali jeste nekolik detskych otroku a po vystrileni snad pulky zamestnancu ucinili pritrz Mokerovemu byznysu. David vas pote doprovazel az k zeleznicni stanici za samotnym Mokerem, ktery rozpoutal hotove raketometove peklo, ale ani to mu nebylo nic platne.

Cesta vlakem nakonec skoncila vykolejenim a putovanim stokami, tunely az k zastavce metra. Byla to pekna fuska, ale slova jako grilovani, opekani a BBQ tou dobou nabyla naprosto novych vyznamu. Plamenomet je skvela vec, ale je u toho zbytecna spousta revu a smradu.

A prisel vrchol - Radio City. Ve stanici metra se k vam pridali zdarma clenove mistniho gangu Jokers. Museli jste ale projit testem - vymlatit stoky metra od bezdomovcu bez pouziti strelne zbrane. Jokers vedli boj proti Dragoos a prohravali. Vy jste ale jejich pozici vyrazne vylepsil a Dragoonum vypaloval rybnik za rybnikem. Cesta vedla az k samotnym Central Towers, k obrovskemu mrakodrapu, k sidlu samotneho a velkeho Kingpina. V baru vam chlapek prodal listek na Skytram a slo se na vec.

Ani smecka vernych psu rabiatu, ani patolizalove s raketomety vas od konfrontace s Kingpinem nezastavili. Mnohem sladsim soustem se nakonec stala jeho partnerka Mary, ktera po jeho zabiti vydesene prchla na strechu a ulitavajici ve vrtulniku prisahala pomstu. Hra konci animackou, ve ktere z drive Kingpinovy zidle prepocitavate penize ve spolecnosti krasnych zen. Bravo, stali jste se mafianskym bossem!

Pro: unikatni FPS z gangsterskeho prostredi, role penez ve hre, vylepsovani zbrani, najimani poskoku, obchody se zbranemi, bary, soundtrack, paradne zpracovane az nechutne prostredi, sprostota na kazdem kroku

Proti: ultimatni obtiznost a chirurgicky presni nepratele, hranate textury nepratel

+13+13 / 0

Warcraft II: Beyond the Dark Portal


Datadisk navazuje na konec puvodni hry a pridava hrdiny. Obtiznost hry vsak narostla do extremnich rozmeru. Dosud a ani pote jsem jeste nikdy nehral takto obtiznou RTS proti A.I.. Jeji dohrani vyzadovalo nekolik desitek restartu misi, savu, loadu a predevsim kupu trpelivosti. Dej hry se odehrava predevsim v Dreanoru, kam lidska aliance vytlacila orkskou hordu. Hra nic neztratila z predesle casti co se tyce atmosfery a chytlaveho pribehu. Naopak diky vyraznemu narustu obtiznosti se jedna o hotove peklo, ktere bych prirovnal k obtiznosti Vietcongu na vietnam. Otazka je, zdali jde o plus nebo minus.

Pro: nove mise, novi hrdinove, gradujici pribeh a atmosfera, opravdu az extremni obtiznost

Proti: opravdu az extremni obtiznost

+6+6 / 0

Warcraft II: Tides of Darkness


Malokdy se stava, ze pokracovani predci sveho predchudce. V pripade druheho dilu sagy Warcraft vsak doslo k posunu ve vsem. SVGA grafika, lepsi zvuky, hudebni doprovod, pocet jednotek, druhy krajin, pocet map a jejich editor - vse uvedene bylo vyrazne vylepseno. A nic nevadi, ze se u jednotek jedna defakto o zrcadlovy obraz opacne rasy s drobnymi odchylkami. Zejmena hratelnosti predci druhy dil i sveho nasledovnika, dil treti z roku 2002. Hru vyrazne obohatili boje ve vzduchu a na vode, kde jste tankery tezili i novou surovinu - ropu. Toto vyzadovalo vybudovani flotily lodi pro jejich obranu. Dalsi novinkou byla vodni transportni jednotka, vzdusni pruzkumnici idealni pro skautovani, schopnost utocit s workery a moznost vzit do skupiny devet jednotek. Mise byly rozmanite a jejich obtiznost stoupala jak dej pribehu psal svoji cestu. A mohli jste hrat i custom games. Suma sumarum druhy dil se povedl po vsech strankach a zabavil na dlouhe hodiny.

Pro: lepsi grafika, zvuky, hudba, vic jednotek, pocet map, jejich editor a druhy krajin, boj ve vzduchu, na vode, nova komodita - ropa, lodni transport, pruzkumnici, workeri utoci,

Proti: grafika na dnesni dobu, jinak nic

+8+8 / 0

FIFA International Soccer


Jojo, toto byl muj uplne prvni fotbalek na PC. Co jsme si s kamaradem tehdy uzili srandy pri jeho hrani. Podvodne goly s obiranim golmana jsme vyradili. Jednou vyhral turnaj on, jednou ja. V podstate jsme pouze nakopavali balon vpred. Prihravky do stran ci zpet nemely smysl. Prekonat golmana tvari v tvar byl nadlidsky ukol, naopak z velkych vzdalenosti to tam padalo o sto šest. Ze vzdalenosti nejakych petadvaceti, triceti metru stacilo vystrelit padajicim listem a golman byl bez sance. Nicmene atmosfera na stadionu a krik fandu byl v teto hre nejlepsi ze vsech fotbalovych her. Uz jen losovani minci pred vykopem melo svuj naboj. Nicmene hra, ktera nabizela jen 48 narodnich vyberu po case omrzela.

Pro: atmosfera, losovani minci

Proti: nelogicke zejmena pri strelbe

+5+5 / 0

UEFA Euro 96 England


Spolecne s FIFA International Soccer muj uplne prvni fotbalek na PC. Ukolem bylo vyhrat evropsky sampionat. Za tymy urovne Nemecka, Italie, Anglie, Spanelska nebo Danska neslo o nic pretezkeho. Ale za Cechy jsem se nejdale dostal do ctvrtfinale a musel jsem si do zakladni skupiny nalosovat Turecko a Svycarsko. Hra byla i na tehdejsi dobu jednoznacne arkadova. Golmani chytali vylozene sance v podobe strel do sibenic, naopak opakovane pousteli propagacni strely zdalky, pripadne z nulovych uhlu. Nebyl problem dohrat zapas se dvema, tremi vyloucenymi a stejne vyhrat. Hra nebyla na svoji dobu spatna, ale po case se dostavit stereotyp. Potesili pomerne presne soupisky tehdejsich tymu a licencovani rozhodci. Naopak chybela moznost zahrat kvalifikaci od zacatku. Hraje se na cisty cas, cili hra konci, kdyz casomira ohlasi presne 45' a 90', tudiz neexistuje nastaveny cas.

Pro: turnaj s realnymi soupiskami, licencovani sudi, moznost znovunalosovat skupiny

Proti: silena arkada, chybi moznost hrat kvalifikaci, cesky tym je neskutecne podhodnoceny, po case stereotyp a nuda

+5+5 / 0

Indianapolis 500: The Simulation


Po formulich od Accolade me prvni poradne formule, ktere jsem kdy hral. Jezdil jsem vzdy za cervene auto a po kvalifikaci nasledne startoval nekde od stredu skupiny vozu. Na zavody na delsi dobu jsem ve svych tehdy 6-10 letech nemel nervy. Zlute auto jsem se bohuzel nenaucil ovladat a vzdy s nim skoncil ve zdi. Nicmene svoji obtiznosti a realisticnosti se jednalo na svou dobu o nadprumerny herni kus. Potesily i historicke zabery v podobe fotek pri startu hry. Nostalgie.

Pro: realisticke zavodeni - trenink, kvalifikace, zavod, boxy, kvanta moznosti jak prijit k uhone, safety car se zakazem predjizdeni, moznost zmeny parametru vozu

Proti: grafika na dnesni dobu

+5+5 / 0

Vietcong 2


Po famozni praci na prvnim dilu a o neco horsi na navazujicich datadiscich prislo s vydanim Vietcong 2 obrovske rozcarovani. Hra naprosto ztratila atmosferu puvodni hry. Nemyslim si, ze by byl hlavnim duvodem jen presun bojiste z dzungle do mesta. Duvodu je vic. Hra byla ve sve dobe spatne optimalizovana, graficky minimalne vylepsena, omacka v podobe brifinku, vyberu zbrani, treninku byla znacne odflaknuta, stejne jako vas tym, hecovani vasich clenu mezi sebou, velitelem a podobne. Secteno a podtrzeno hra pusobila neslane, nemastne a spichnuta horkou jehlou bez emoci. Nevytrhla ji ani kampan za protistranu o ctyrech misich. Samotna americka citala 8 misi. Zlepseni se dockal multiplayer, kde jste mohli vyuzivat i vojenskou techniku, i kdyz v omezene mire. Kvalitou rozhodne potesi obtiznost, ktera sice byla lehci, nez v predchozich dilech, ale stale na velmi vysokem stupni. Celkove ale znacne rozporuplny dojem a bohuzel i pocit z nastavovane kase.

Pro: hrajete za obe strany, vojenska technika v multiplayeru, obtiznost stale na vysoke urovni

Proti: neoptimalizovano, nulovy graficky posun, odflaknuty interface a briefinky pred misi, o neco horsi hudebni doprovod

+11+11 / 0

Vietcong: Fist Alpha


Vietcong Fist Alpha je priklad datadisku, ktery nenavazal na sveho puvodniho predchudce. Hra se dejove vraci pred puvodni hru do doby, kdy je tabor na kopci Nui-Pek teprve konstruovany. Vedete tym z pozice predchoziho vudce Douglase a k dispozici mate stejne cleny s vyjimkou stopare, ktereho vam dela Nghuyen. Hra bohuzel nenabizi tolik napeti a necekanych situaci, coz je dano predevsim dejovym umistenim a jistotou konce clenu tymu a dale poctem misi, kterych je jen pet. A zejmena posledni ve stealth akci notne potrapi vase nervy. Hru na nejtezsi obtiznost doporucuji jen fanatikum nebo masochistum, jelikoz prave posledni mise vas bude strasit jeste nekolik dni po jejim dohrani. Ja osobne jsem ji hral snad deset hodin, nez jsem ji dohral. Problemem je ultimatni obtiznost, kdy vy nevidite pres housti nic, ale protivnici vam davaji pres pulku mapy jednou ranou headshoty. Zde by melo dojit na nerf. K pozitivum hry patri nove zbrane, mapy do multiplayeru a rychle bitky a ze jde stale o dobrou hru.

Pro: nove zbrane, mapy

Proti: vyrazne mensi atmosfera ve srovnani s predchozim dilem, posledni mise, kampan je utahana

+10+10 / 0

Vietcong


Vietcong pro me neznamena jen hru. Jde o srdecni zalezitost, o legendu, u ktere jsem stravil stovky hodin a na kterou mam spustu krasnych vzpominek. Zejmena se mi vybavuje pocitacova ucebna, kde jsme po skonceni vyucovani travili cas hranim. Autori z Pterodonu spolecne s Illusion Softworks byli mezi lety 2002-2003 na vrcholu a po prvni Mafii vysel druhy cesky herni klenot, ktery budeme jeste dlouho opevovat. Hra je po vsech strankach vypiplana temer k dokonalosti. Autori se sice nevyhnuli drobnym chybickam a bugum, nicmene v celkove atmosfere hry drobnosti jako obcasne zaseky o stromy a podobne naprosto zanikaji. Stejne jako Mafia je hra tvorena vyhradne srdcem a s maximalnim smyslem pro detail, coz je vic nez patrne.

"Tamhleten chlapek vam da munici. Co je k***a s vama? Jdete si vzit tu munici nebo vam kazdymu narvu do zadku par zasobniku!!!"

Dodnes jsem v zadne jine hre nevidel tak detailne zpracovany a v pripade zvoleni nejtezsi obtiznosti skutecne pekelne tezky single player. Uz jen pritomnost zakladniho vycviku (v nemz jste se minimalne seznamili se zakladnim ovladanim hry), kdy na vas vygumovanej zelenej velitelskej mozek fanaticky sproste rve dokaze navnadit paradni valecnou atmosferu. Zacinate na opici draze, kterou je treba dle instrukci velitele, ktery si behem vaseho behu neodpusti tuny sprostych a misty i nechutnych nadavek, zdolat. Pote se presunete na strelnici, kde si vyzkousite strelbu z Tommy Gunu na staticke a nasledne pohyblive terce. Treti cast je bunkr z nehoz budete odpalovat miny claymore, strilet z kulometu, hazet granaty a na zaver navigovat palebnou podporu. Posledni cast vycviku se odehravala na bojisti, kdy jste v arene podobne paintballove museli prezit a zastrelit vase protivniky. Osobne jsem se behem vycviku nekolikrat neudrzel a cholerickemu veliteli bud Tommy Gunem ustrelil kebuli, nebo jeho smerem hodil granat. Hlaska "Zmrde, ja te kurva zabijuuu!!!" me jeste dnes vhani slzy smichu do oci.

"Jo, obcas se to holt po**re, ale alespon to mel rychly. Kulka z akcka ho trefila primo do hlavy. Byl mrtvej driv nez padl na zem."

Po absolvovani vycviku jdeme na kampan. Mam rad vyzvu, a proto jsem ihned zvolil nejtezsi stupen Vietnam. A slo o opravdovou vyzvu. Dosud a ani pote jsem nehral tak tezkou hru proti AI. Stacila jedna dobre mirena rana a bylo po vas. V lepsim pripade jste byli tezce raneni a jakykoliv dalsi zasah se rovnal smrti. Vasi kolegove sice vydrzeli mnohem vic, ale nesmrtelni nebyli. I jejich smrt a nebo napriklad vybuch granatu se rovnal jistojiste opetovnemu nacteni posledniho quicksavu. A aby byla hra jeste tezsi, meli jste k dispozici pouze ctyri moznosti prave quicksavu behem jednoho useku dane mise (s vyjimkou automatickeho ulozeni zejmena pri zmene cilu mise nebo podavani hlaseni vysilackou). Dodnes nevim jak, ale hecnul jsem se a hru po stovkach loadovani dohral. A uprimne, kolik nervu me staly zejmena mise, kdy jsem musel solo prchat drzungli radeji ani nechci vedet. Ale pocit po dokonceni celeho singlu se neda popsat. To uz dnes nemate sanci zazit, jelikoz dnesni hry jsou i na nejtezsi stupen ve srovnani s Vietcongem neuveritelne jednoduche. Jakozto Steeve R. Hawkins jste preveleni do tabora CIDG na kopci Nui-Pek, kde nahrazujete zabiteho velitele Douglase. Spolecne s tymem, do ktereho se pridate plnite ruzne pruzkumne a bojove mise. Vasimi kolegy jsou Le Duy Nhut - stopar, Vietnamec, ktery zbehl z Viet-Minh k LLDB, Hornster - kulometcik, Crocker - zdravotnik, Defort - radista a Bronson - zenista.

"Nazerte se olova rejzozrouti za***ny!!!"

Samotne mise se vyrazne lisi svym obsahem. Jednou se plahocite dzungli k vesnici mistniho vesnickeho kmene, pote se v tabore branite utoku mistnich partyzanu Vietcongu, osvobozujete zajate kolegy, dobyvate kopec, vyhazujete do vzduchu most za ucelem zpomaleni postupujicich nepratel, prolejzate sirokou sit tunelu a podobne. Krome mapy a kompasu nemate k dispozici zadny zpusob navigace, cili rychlost a spravnost postupu je jen na vas. Tehdejsi hry vyzadovaly i logicke uvazovani a nevedly vas za rucicku jako mala decka. Nepratel je cela rada, casto se zajistuji kryci palbou, behaji, kryji se, vykukuji a opet se schovavaji. K jejich odstraneni nestaci jen slepe strilet, ale i takticky hazet granaty, obchazet je, cilene se v nekterych mistech i plizit a predevsim byt hodne trpelivy. A granat jste museli sami nejdrive odjistit a az pote hodit. Behem postupu jednotlivymi misemi casto celite i typickym pastem jako jsou punji nebo vystrelovaci bodaky. Kazda z misi vam zabere peknou radku minut a chvili bude trvat, nez si ji osvojite. Autori hru vypiplali do detailu. Svedci o tom jednak briefinky pred misemi, kdy se vase parta spravne hecuje, navnazuje a nesetri humorem, ale i velitel tabora, ktery s chladnym klidem zejmena vecne nespokojeneho kulometcika Hornstera castokrat vtipne usadi. Dale vase "cimra", ve ktere hraje v radiu dobova hudba od skutecnych zahranicnich autoru hranych v dobe vietnamske valky, zpravodajstvi z fronty, a ktera casem obrusta vsemoznymi zabavenymi suvenyry. Ke konci kampan graduje, spravne houstne a vy z pozice hrace pomalu ale jiste zacinate tusit nevyhnutelny a trpky konec.

"Vic Vietcong!!!"

Po dohrani kampane mate moznost zahrat si tzv. Rychlou bitku. Jde o vycisteni zvolene mapy od vsech VC. Muzete si nastavit stranu, mapu, zdali pujdete sami, kdo vsechno vas doprovodi, kolika budete celit nepratelum a jako obtiznost budete hrat. Na nejtezsi stupen se jedna o hotove peklo, kdy castokrat dostanete jednu ranu ani nevite odkud a je po vas. Nicmene jako trenink presnosti a postrehu neni spatne si tento mod vyzkouset.

"Dalsi Charlie!!!"

Multiplayerove radeni je ve Vietcongu paradni. Na vyber mate hromadu map (me nejoblibenejsi byly NVA Base, Arroyo a Halong Port) a hernich modu (CTF, Deathmatch, Team Deathmatch a dalsi). Mohli jste si vybirat z velke skaly povolani. Napriklad vojak mohl mit vsechny strelne zbrane s vyjimkou kulometu a odstrelovacek, zdravotnik jako jediny umel lecit, zenista doplnoval munici a sniper vladl vsem odstrelovacim puskam. Hra byla ve sve dobe velmi popularni zejmena v Cesku a na Slovensku a temer vzdy jste se na bojisti setkavali s krajany nebo vychodnimi sousedy. Multiplayer zabavil na stovky hodin. Jedinou vytkou je, ze neexistoval system levelovani a hodnoceni, jako dnes.

"Hawkinsi, tebe dneska zase cekaj hajzliky!!!"

Suma sumarum, Vietcong je pro me spolecne s prvni Mafii nezapomenutelnou hrou, kterou si jeste dnes z nostalgie rad zahraji. Hra vas nejen pobavila, ale i jste se neco dozvedeli o vietnamske valce jako takove. A famozni dabing, ktery hre poskytli skutecni cesti daberi (napr. Svatopluk Schuller, Libor Hruska, Martin Stransky, Jan Maxian a dalsi). Jejich hlasky vas casto dostanou do kolen a rovnez hlasky jich i spojeneckych vojaku, kdyz do nich strilite. Priznam se ze jsem parkrat opakovane po dobu nekolika desitek minut strilel do kulometcika na vrtulniku, protoze jeho hlasky: "Blbce, co to delaaas???!!!" nebo "Nestrilej do me!!!" a predevsim zpusob, jakym byly pronaseny, me opakovane odrovnaval. A myslim, ze jsem nebyl jediny :D

"Aaa pozor to jsem jaaa!!!"

Uplnym zaverem jen hromada slz, ze dnesni FPS uz nejsou takto detailne vypiplane a vicemene kopie jedna druhe.

Pro: atmosfera, detailne propracovana hra, na dnesni dobu nevidane propracovany single, famozni soundtrack a zejmena hlasky vojaku ve hre, obtiznost Vietnam je hotove prave vietnamske peklo

Proti: neexistuje levelovaci system a tabulky, jinak vubec nic

+32+32 / 0

Ignition


Ignition jsou jednou z nejlepsich her pro odreagovani zavodniho typu. Hru jsem si zahral az v roce 1999, jelikoz jsem nemel predtim dostatecny pocitac. Dva roky po vydani plne hry jsem nejdrive vyzkousel demo za policajta na Moosejaw Falls a po case si poridil i plnou verzi. A nedavno, kdy jsem si ji po hodne dlouhe dobe znovu zahral, mi vykouzlila usmev na tvari. I po vice jak 15 letech vypada hra stale stejne skvele a citim obrovskou nadcasovost. Ano, rozliseni 800x600 je dnes spis usmevne, nicmene s prvnim zavodem hodite tento fakt za hlavu. Zpracovani zavodu je naprosto paradni. Kazda trat je jina, ale zaroven unikatne zpracovana a predevsim paradne vykreslena. Pasti jako blesky, tornado, padajici balvany, lavina, sopka, projizdejici traktor ci vzletajici letadlo a spousta dalsich atmosferu zavodu paradne prizivi. Vybirat muzete z cele rady typu vozu: od klasickych pres sportovni, policejni, hasicske, monster truck, skolni autobus az po kamion. Jedinou vytkou je pro me maly pocet trati a nasledny stereotyp, kdy odemknete vsechny trate a auta za jedno odpoledne. Pak nastava hra splitscreen a pote multiplayerove zavodeni. I presto se jedna o jednu z mych nejoblibenejsich her, ke ktere se cas od casu vracim. Jde o modelovy priklad, ze v jednoduchosti je sila.

Pro: grafika, spousta hernich modu, kazdy vuz je jiny, turbo, prekazky a pasti, splitscreen a multiplayerove zavodeni

Proti: malo trati, kratke, single player po case omrzi

+10+10 / 0

Doom II: Hell on Earth


Kral neni mrtvy, at zije druhy kral! Jedno z mala vice nez povedenych pokracovani puvodniho dilu ve forme samostatne hry. Po uspesne misi na Marsu se Doom Marine vraci na Zemi, kam ale necekane dosahlo stejne peklo, ktere predtim plenilo prave Mars. Vrhate se opet do viru jatek a ve 30 (+2 tajnych) levelech kosite co se da. Pribyly nova monstra, dvouhlavnova brokovnice a power-up, ktery vas upgraduje na 200% life i armor. Mise jsou rozlehlejsi a dobre na sebe navazuji. Hudba je paradni, za me jeste o neco lepsi nez v jednicce. Proste pokracovani jeste lepsi prvniho dilu se vsim vsudy. Opet tecou hektolitry krve demonu, sbirate kvanta naboju, lekarnicek, pachate masakr motorovou pilou a podobne. Opet povinnost pro vsechny fajnsmekry FPS.

Pro: vse co nabizel puvodni dil, nova monstra a jejich vetsi pocet, nove a vetsi mapy, dvouhlavnova brokovnice, megasphere

Proti: opet nelze skakat

+15+16 / -1

Doom


Po Wolfenstein 3D je Doom legenda vsech legend. Ne nadarmo se jeho nasledovnikum rikalo "doomovky". Hra, ktera urcila chod korodorovym FPS ve sve dobe ovladatelna vyhradne klavesnici bez free mouse looku. Jakozto Doom Marine jste vyslan na Mars, kde mate zabranit demonum prichazejicim z pekla ovladnout planetu. Jakozto jediny prezivsi se vydavate na nefalsovana jatka a kosite demona za demonem. Arsenal zbrani je rozmanity od pesti pres pistoli, brokovnici, rotacni kulomet, raketomet, plasmovou pusku az k legendarnim BFG 9000 a motorove pile. Vse do metaloveho, spise az satanskeho nadechu, kdy ve hre nechybi pentagramy, lebky, hektolitry krve, lebky a kosti. V porovnani s Wolf3D byly v Doomu mimourovnova patra propojena chody, vytahy, teleporty. Nepratel bylo pozehnane a zejmena neviditelna prasata, jak jim hraci s oblibou rikali, dokazala v temne chodbe pekne zavarit a rovnez i postrasit. Dale jste se setkali s klasickymi zombiky ozbrojenymi pistoli, brokovnici, milouckymi Impi, kteri po vas metali ohnive koule a zblizka skrabali svymi ostrymi drapy. Nechybeli oblibeni Cacodaemoni a Pekelni baroni, kteri byli uz tuzsi. Hra byla rozdelena na 3 kampane (pozdeji 4) a ve finale vzdy cekal nejaky Boss. V jednicce zejmena obrovsky pavouk. O popularite Dooma hovori i tuny modifikaci, ktere jej predelavaji do soucane moderni grafiky plus rada misi. Doom byl, je a i bude nezapomenutelnou legendou, kterou jsem mel cest hrat ve svych 10 letech. Kdo ji nehral o hodne prisel a nemuze se povazovat za znalce FPS her.

Pro: legendarni hra, atmosfera, muzika, zvuk, motorova pila, BFG 9000

Proti: dnes uz jen zub casu, nemoznost skakani

+15+16 / -1

The Lord of the Rings: The Return of the King


Po The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, ktery vychazel vyhradne z knihy prisla od tvurcu z EA mnohem lepe zpracovana co se tyce filmove predlohy. Hra zacinala v Helmove Zlebu, kdy jste se z uvodniho filmecku presunuli rovnou do pozice Gandalfa a pomohli vycistit pevnost od zbylych skurutu a nasledne ziskali pod svoji kontrolu zpet Zelezny pas. Pote jsou k dispozici tri pribehove vetve: 1) Gandalf, 2) Aragorn, Gimli a Legolas, 3) Frodo a Sam. Mise vychazi z filmove predlohy. S Gandalfem branite Minas Tirith pred invazi skretu z Mordoru, trio Aragorn, Gimli a Legolas projde Stezkami Mrtvych, dale jizni branou Gondoru az na Pellenorska pole, kde se opet spoji s Gandalfem pred zaverecnou bitvou pred Cernou branou. Frodo se Samem putuji Osgiliathem pres Cirith Ungol az do nitra Orodruiny. Samozrejmosti je originalni hudba a dabing, filmova kamera, ktera prechazi primo do hry. Jedna se o akcni hru z pohledu treti osoby, kde mydlite moba za mobem. Pokud se rozhodnete hrat hru na nejtezsi obtiznost, pripravte si kybl na nervy, protoze pujde o hotove peklo. Osobne jsem musel, zejmena posledni mise, nekolikrat restartovat, jelikoz jste museli jednak chranit spojence, branit se valicim se hordam a jeste sundavat bosse. Dychtivych lekarnicek padalo mene nez safranu a checkpoint byl ve hre jeden nebo dva. V pripade smrti jste museli restartovat od posledniho checkpointu. Ale pro zazitek ze hry prave nejtezsi obtiznost doporucuji. Logickych hadanek je ve hre pramalo, jedna se o nefalsovana jatka skretu. Urcite potesi COOP, ktery je ale jen na jednom PC.

Pro: atmosfera, bitvy, hudba a dabing, filmecky, COOP, bonusy po dohrani hry

Proti: ultimatni obtiznost hry v jejim zaveru, COOP jen na jednom PC

+5+5 / 0

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II


Druhy dil vic oceni ctenari nez filmovi fajnsmekri. Dej se odehrava z filmoveho pohledu v pozadi, zejmena se valci v radach trpasliku a elfu a na strane zla stoji samotna Usta Sauronova, cernoknezny kral z Angmaru, rozsevajici hruzu do srdci nepratel a pavoucice Odula. Misto Gandalfa vas hrou provazi sam velky Elronda soundtrack Howarda Shore. Budovy jiz muzete stavet libovolne, nejen na urcenych mistech. Pribyla nova kouzla, ale ubyla mapa Stredozeme a k dispozici jsou pouze linearni kampane za dobro a zlo. Hru nejvice srazi opet nizka obtiznost, ale predevsim neuveritelna kratkost obou kampani, kdy kazda cita pouhopouhych 8 misi. Vse ale vynahradil mod War of the Ring, kde je AI jiz vetsim oriskem a posila stovky jednotek. Hra je vylozene relax, ale fandy Pana Prstenu rozhodne potesi.

Pro: stale stejne dobry soundtrack, lepsi grafika, budovy muzete stavet kdekoliv, mod War of the Ring

Proti: vylozene stupidni AI, silene kratke kampane

+5+5 / 0

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth


Jedna z mala her dle filmove predlohy, ktera se povedla. Navzdory svemu stari se na ni prilis nepodepsal zub casu. Uvodni video komentovane Gandalfem vam nastini minulost, jak vse vzniklo a navede vas do pribehu. Muzete si vybrat bud stranu dobra (Rohan, Gondor) nebo zla (Isengard, Mordor) a vydat se do valky o prsten. Jedna se o RTS s ucasti hrdinu. Hra cerpa vse z filmove trilogie, kdy behem hrani vidite animacky z ni. Zejmena soundtrack, ktery je originalni od Howard Shore, do hry spravne navnadi. S vasimi hrdiny muzete dosahnout maximalni 10. urovne, cimz se zejmena z Gandalfa stane ultimatni cistic schopny sam ovladnout celou mapu. Klicem k uspesne zvladnutym misim je mit co nejvic farem (prijmu potravy), namaxovat armadu a vyhladit protivnika. Behem putovani za stranu dobra budete bojovat vsechny velke bitvy dle knih (Moria, Amon Hen, Helms Deep, Isengard, Osgiliath, Minas Tirith, Black Gate) a muzete zabrat temer celou mapu. Cim vic misi odehrajete, tim vice bodu ziskate a vice schopnosti odemknete. Jedinou kankou hry je nizka obtiznost AI, ktery i na nejvyssi stupen utoci v malinkych skupinkach, neresi oblehaci katapulty a stereotyp vedlejsich, mimopribehovych misich.

Pro: super soundtrack, vylepsovani hrdinu, dejova linie zachovana, Boromir muze prezit az do konce

Proti: budovy nelze stavet kdekoliv, nizka obtiznost AI

+5+5 / 0

Outlaws


Naprosto unikatni FPS, na motiv westernu prvni sveho druhu. Kdyz si odmyslime horsi grafiku, kterou spolehlive prebiji poutavy pribeh, kvanta filmecku a zejmena soudtrack, za ktery by se nemusel stydet ani sam slavny Moriccone, se i na dnesni dobu jedna o hru, co pridava nadstavbu. Vedle hlavni pribehove vetve, kterou doporucuji dohrat na nejtezsi obtiznost, jsou k dispozici jeste Historical Mission, kde z pozice serifa lovite mistni padouchy a bud je privedete zive nebo mrtve. Zbrani je cela rada, od pesti pres nuz, colt, pusku, brokovnici, dynamit az ke gatelingu. Zbrane pri dobrem trefeni zabijeji na jednu, dve rany, maji dva zpusoby utoku a predevsim se realne prebijeji. Mise jsou rozmanite, ale se stejnymi cili - vystrilet padouchy a nakonec i bosse. Cilem hry je osvobodit unesenou dcerku a pomstit smrt zabite manzelky.

Pro: famozni soundtrack ala spaghetti western, filmecky, atmosfera, zbrane

Proti: grafika a stejne ukoly v misich

+11+11 / 0

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring


Ke hre je nutne pristupovat s rezervou, jelikoz je zpracovana dle knizni predlohy a s filmem muze mit spolecneho pramalo. Zpocatku je dobre zpracovana, jelikoz vedle boje plnite i spoustu logickych hadanek. Postupem casu se ale hadanky vytraci a ze hry se stavaji na muj vkus prehnana jatka. Hratelni jsou Frodo, Aragorn a Gandalf a kazdy hrdina je jiny. Potesi lokace a postavy, ktere ve filmu nejsou, ale zde ano. Obtiznost hry je stredne tezka a delka nejakych deset hodin. Jedna se o hru pro vekovou skupinu 12+, ktera vas potesi, nebudete-li mit velika ocekavani. Zadne grandiozni putovani ale necekejte.

Pro: postavy a lokace primarne z knihy, logicke hadanky

Proti: chybi podoba s hlavnimi hrdiny z filmu, hra je misty chaoticka

+7+7 / 0

Robin Hood: The Legend of Sherwood


Anglie, leta pane a doba krizackych vyprav. Jako navrativsi se Robin z Locksley (dale Robin Hood) zjistujete, ze vas rodinny majetek byl zkonfiskovan serifem z Nottinghamu a vase nyni jiz byvale pozemky hlidaji vojaci. Po uniku a pri prijezdu do Nottinghamu se stavate nedobrovolnym svedkem pranyrovani vasich pratel a jejich druhu. Po jejich osvobozeni vsichni spolecne prchate do Sherwoodskeho lesa... Zde zacina vase vzpoura a rebelske tazeni proti usurpatorum, kteri vyuzili nepritomnosti krale a vysokymi danemi ozebracuji jiz nyni zdecimovane obyvatele. Hra ma opet famozni soundtrack, ktery se meni vzhledem k vaznosti situace v konkretnich misich, kterych je dost - deli se na hlavni, kde dobyvate hrady, kradete cenne relikvie, prepadove mise v lese, kdy kradete prepravovane zlato nebo osvobozujete zajatce a nakonec dobyvatelske, kdy bud podplacite nepratelska vojska, posilate zbojniky bojovat, ci sami bojujete. Hlavni clenove tymu pribyvaji postupne, zbojnici dle co nejmensiho zabiti nepratel. Mezi misemi muzete v Sherwoodu tezit suroviny nebo se trenovat v sermu ci lukostrelbe. Postupem casu se ale hlavni mise, odehravajici se na peti velkych hradech, opakuji a zacnou nudit. V boji namisto tiche akce casto nastava rezba, kdy bandu vojaku idealne omracujete tycemi a nasledne poutate. Pote jim muzete prosacovat kapsy a nalezenymi penezi uplatit mistni zebraky a ziskat cenne informace. Dalsim neduhem je system sermu, ktery mi prijde nedotazeny a pouze dve animacky za celou hru. Obtiznost na treti stupen je na nizsi urovni nez Desperados: Wanted Dead or Alive

Pro: soundtrack, tri typy misi, kradeni relikvii a pokladu, tezba surovin a trenink dovednosti

Proti: mise se opakuji, serm je nedotazeny, jen dve animacky

+13+13 / 0

Desperados 2: Cooper's Revenge


Jednicka nasadila latku hodne vysoko a dvojka mela velmi tezkou ulohu se svemu predchudci minimalne vyrovnat. Prinesla lepsi grafiku, filmeckove cut sceny behem hrani, ale atmosfery prvniho dilu bohuzel nedosahla. Prispela k tomu i nizsi obtiznost a 3D pohled, ktery se do podobnych her vubec nehodi. Mise byly ale rozmanite a potesil i novy clen do party - indian.

Pro: lepsi grafika, cut sceny ve hre, novy clen tymu

Proti: nizsi obtiznost, 3D pohled

+3+3 / 0