Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

DEU DEU

uživatel / 816 bodů

Komentáře

« Novější Starší »

StarCraft: Remastered


Blizzard vyslysel prani zejmena korejske herni komunity a jimi dodnes hranou RTS, ktera je v Koreji popularni asi jako ledni hokej v Kanade kompletne predelal do moderniho grafickeho kabatku. Vse ostatni zustalo pri starem, s vyjimkou prepracovaneho matchmakingu multiplayerovych her, ktery autori predelali na uroven dnesnich her. Hratelnost je stejna jako pred temer dvaceti lety. Nikomu neberu nadseni zahrat si puvodni StarCraft a StarCraft: Brood War v moderni grafice. Nicmene komplikace s kontrolou skupin, budov, obsluhou workeru a pathfindingu mi vadili uz pred dvaceti lety a a hru si kupovat nebudu. V dnesni dobe jsou RTS jiz jinde a pokud se budu z nostalgie chtit vratit k pribehu kampani puvodnich dvou dilu, pustim si Mass Recall pro Starcraft 2 a budu je mit s modernim ovladanim.

Pro: graficky vyrazne vylepseny puvodni Starcraft + Brood War, vylepseny matchmaking multiplayeru, zachovava si atmosferu puvodni hry

Proti: chyby z puvodni verze hry zustaly, zadny novy herni obsah, hra se chova typicky dobe sveho puvodniho vydani

+6+6 / 0

Path of Exile


Velmi zdarila alternativa, pokud vas omrzelo Diablo 3. Hra je od tvurcu Diabla 2, kteri pro me z neznamych duvodu skoncili v Blizzardu a vydali se jinou cestou. A za me rozhodne udelali dobre. Vysel diky tomu Path of Exile, ktery nam ukazuje, jak melo Diablo 3 vypadat. Prestoze ma o neco horsi graficky kabatek, hratelnosti sveho o rok mladsiho kolegu bez problemu predci. Hra je navic Free to Play.

Po vydani posledniho DLC pribylo sest novych aktu k puvodnim ctyrem a hra ma tedy neuveritelnych 10 aktu! Muzete jimi projit s celkem sedmi povolanimi (Witch, Duelist, Ranger, Scion, Marauder, Shadow a Templar) a pokud si troufate, muzete pustit Hardcore mode, kde se hraje na jeden zivot. Akty se od sebe lisi, ale v pozdejsich fazich hry se vracite zpet na stara mista a jiz jednou prosle akty prochazite nekdy stejnymi, nekdy jinymi lokacemi. Jde o poctivou Hack & Slash rezbu, kde napratele kosite po stovkach, obcas potkate nejake ty sampiony a nekolik velmi tuhych bossu, vcetne finalnich v kazdem aktu.

Zpocatku vam muze hra pripadat tezka, jelikoz jednak vyuzivate vice skillu behem hrani. A predevsim zpusob, jakym muzete vasi postavu smerovat je ciste na vas. Hra vas nevede za rucicku a neskatulkuje zadnou ze sedmi postav. Pravda, takovy Ranger ma horsi predpoklady stat se robustnim tankem nez napriklad Marauder, ale jde to. Strom dovednosti me na prvni pohled neuveritelne vydesil, ale po kratsim nastudovani jej se v nem vyznate. Samozrejmosti je sber lepsich a lepsich veci, legendarnich kamenu, ktere ve hre nachazite a postupem dal je vylepsujete. Navic se daji i kombinovat s jinymi, cimz muzete napriklad k primarnimu utoku ziskat bonus v rychlosti, vetsi sile a podobne.

V kazdem aktu mate nekolik ukolu. Nektere jsou povinne, jine nepovinne, ale za kazdy splneny dostanete zajimave odmeny. Nekdy se dokonce muzete rozhodnout na ci stranu se postavite. Po vydani posledniho DLC byly ze hry odstraneny vyssi obtiznosti a pribeh nyni trva celych deset aktu. Navic si jeste muzete behem postupu hrou otevrit specialni lokaci, kde po projiti deseti pater svedete boj s premiovym bossem. Odmenou za jeho zdolani bude zvyseni sily vasi postavy. Za zminku zcela jiste stoji hudebni doprovod, ktery se meni v kazde lokaci a ozvuceni, ktere reaguje v zavislosti na zmene prostredi (napriklad hucici vlny na mori).

Path of Exile ukazuje, ze poctiva RPG, kde vybijite tuny nepratel, jeste nevymrela a hra ma rozhodne potencial i do budoucna. Navic si ji zahrajete i na podprumernych strojich.

Pro: hratelnost, 10 aktu, 7 postav, ukoly, obtiznost, hudebni doprovod a ozvuceni, nenarocne na hardware

Proti: slabsi graficka stranka, po case muze omrzet

+8+8 / 0

Warhammer 40,000: Dawn of War III


Warhammeru 40.000 (dale jen WH40K) a vsemu okolo nej jsem se az do letosniho roku vyhybal. Kdyz jsem ale dostal moznost vyzkouset si treti dil s nazvem Dawn of War 3 (dale jen DOW3) na kamaradove Steamu, mel jsem velmi rychle jasno a hru zakoupil. Nemam zkusenosti s hranim predchazejicich dvou dilu a jedine, co jsem dosud o WH40K vedel je, ze jde o deskovou valecnou hru, ktera byla rovnez "zvideohernena".

Dej hry se odehrava v roce 40.000, kdy vrcholi tuhe boje nekolika ras ve vesmiru. DOW3 je zanrem RTS s RPG prvky, kdy mate na starost hned nekolik veci. Stavite a zvelebujete zakladnu konstrukci budov, vyrabite armadu slozenou z lidi a stroju a navic jeste ovladate hrdiny, kteri vam v bojich proti nepratelum mohou hodne pomoci. Pro vyrobu tezite dva typy komodit - rekvizici a energii, ktere shromazdujete kontrolou specialnich majaku. V DOW3 lze hrat za Vesmirne marinaky, Orky a Eldary. Vesmirni marinaci je lidska rasa, Orkove tupi barbari, kteri musi za kazdou cenu valcit a Eldari tajemna rasa vyuzivajici nejmodernejsi technologie. Surovinami i rasami je hra velmi podobna Starcraftu, ovsem propracovanejsim pribehem a veskerou omackou okolo hry se od sveho blizzardovskeho RTS kolegy vyrazne lisi.

Ve hre jednoho hrace mate k dispozici 17 odlisnych misi, pricemz si na stridacku osvojite vsechny tri rasy a cas od casu dojde i na boj proti vlastnim. Mise jsou rozmanite, odehravaji se na odlisnych planetach a dej se cas od casu zajimave zvrati. Kampan je doprovazena dialogy pred a po misich a kvalitnim videodoprovodem, ktery dokaze navodit spravnou atmosferu. Obtiznosti jsou tri, pricemz jsem jakozto ostrilenejsi hrac Starcraftu zvolil hned nejtezsi. Mise jsou na muj vkus nekdy az prilis zdlouhave, za coz "vdecite" zejmena odvodum zdroju na udrzbu vasi pocetne armady a nekdy i nutnosti znovunacteni ulozene pozice. Osobne doporucuji hru casto ukladat, klidne i do vice pozic. Protoze nejhorsi veci je, kdyz mate paradni postup hrou a vsechno si zruinujete neulozenim pozice po dobu hodiny i vic. Do nechranene zakladny vam muze znicehonic nabehnout pocetna armada nepratel a nez se stihnete vratit, vas hlavni stan se v prach obrati a muzete zacit celou misi od posledni ulozene pozice. Zaverecne mise jsou celkem tezke - musite casto rozdelovat armadu, branit na vice mistech najednou, celit drtivym utokum na vsech pozicich a jeste navic dobyvat. A uplne posledni mise je kapitola sama pro sebe a zaverecny souboj notne proveri vas um a trpelivost.

Hra vice hracu nabizi souboje 1v1, 2v2, 3v3 proti A.I. i lidem. Multiplayer je ale stale ve stadiu vyvoje a nektere jednotky jsou v urcite fazi hry prakticky nezastavitelne. Co se mi osobne nejvic libi na jednotkach je v mych ocich vetsi realisticnost. Napriklad tank s tezkym brnenim projde obycejnou pechotou jako nuz maslem a zejmena jeho pohyb, kdy se musi pomalu otacet, mi prave ve hrach od Blizzardu neuveritelne chybel. Tanky se ve Starcraftech otaci behem sekundy o 180 stupnu a pechota je rozstrili behem par sekund. V DOW3 nemate s pechotou sanci ani v pomeru 15:1. Stejne se chovaji i letecke jednotky. Hra klade velky duraz na pouzivani counter jednotek a premasovanim uspejete jen tezko.

DOW3 me velmi prijemne prakvapil a vzhledem ke slibum autoru o pridani dalsich ras se muzeme tesit na dalsi velkolepe bitvy v single i multiplayeru. Zcela jiste dojde i na vybalancovani ras. Vim, ze fandove WH40K jsou zklamani odklonem DOW3 vuci predchazejicim dilum, ale me konkretne hra bavi vic nez mnou nekolik let hrany Starcraft. Hra navic obstojne funguje i na starsich strojich. Rozdily mezi minimalnim a maximalnim nastavenim grafiky jsou pomerne male.

Pro: pomerne dlouhy a obtizny single, ozvuceni, tri rasy, do budoucna DLC zdarma, nenarocnost hry

Proti: odklon od predchazejicich dilu, hra je stale ve fazi vyvoje

+6+6 / 0

Battlefield 1


DICE vyslechli prani fanousku a poprve ve sve historii vypustili do sveta prvni svetovou valku. Kdo vsak ocekava klasickou zakopovou valku, taktizovani a pomale presuny, bude zklaman. Hratelnost si battlefield zachovava ze svych predchozich her. Cili ocekavejte opet chaoticka bojiste plna desitek vojaku, tanku, letadel, dobovych vozidel, tezkych kulometu a podobne.

Engine vychazi ze Star Wars Battlefront: Battle of Jakku a jeho posun k lepsimu je znat. Graficky kabatek se DICE jako vzdy povedl na vybornou a prvni svetova je zachycena skutecne verohodne. Budete bojovat ve francouzskych vesnickach s vetrnymi mlyny, pred kterymi se nachazi jiz vybombardovana cast krajiny, v hustych lesich, dobyvat pobrezni hrady a pevnosti, Suezsky pruplav, Sinajskou poust, Alpske vrchy ci mesto ve Francii. Mapy jsou velmi rozmanite, plne ruznych moznosti pro kryti, tezkych kulometu, protileteckych baterii a ruznych dalsich serepeticek.

K dispozici jsou stare zname mody Conquest, Rush, Team Deathmatch, Domination a dva nove War Pigeons a Operations. Ve War Pigeons se snazite napsat vzkaz se souradnicemi pro bombardovani, a ten nasledne skrz postovniho holuba dorucit spojenecke artilerii. Protivnici se pokousi o to same a obe strany o sestreleni vzletajiciho holuba. Prvni, kteri doruci tri holuby, vitezi. Osobne me tento mod odehravajici se na mape velikosti Team Deathmatche vubec nezaujal. Operations jsou vlajkovou lodi Battlefieldu 1. Tento zbrusu novy mod vychazi z historickych bitev prvni svetove valky. Cilem je z pozice utocniku kontrolovat soucasne vsechny body na nepratelskych pozicich, cimz je dobydete, donutite nepritele se stahnout a takto postupujete k dalsim pozicim dokud nezaberete cele nepratelske uzemi. Pokud nepritel odrazi utok, posili vase vojska tzv. Behemoth, coz je velmi silna podpora v podobe bud vzducholode, panceroveho vlaku nebo bitevniho krizniku (behemoti se stridaji v zavislosti na Operaci, kterou prave hrajete). Z pozice obrancu branite utocnikum ziskat uzemi a ve chvili kdy odrazite trikrat jejich utok, jste vitez.

Opet jsou k dispozici ctyri povolani, ktera doznala oproti Battlefield 4 (Hardline jsem nehral) zmen. Assaulta se svymi samopaly a brokovnicemi nejlepe vyuzijete pri boji zblizka bud v lesich nebo v baracich a na niceni nepratelske vojenske techniky diky protitankovym granatum. Medik slouzi vyhradne jako podpora a zdravotnik, skryty za prvni linii. Support je idealni na stredni vzdalenosti a hazejici svym kamaradum ve zbroji bedny s munici. Ctvrty do party je Scout, coz je odstrelovac. Autori vsak do hry pridali jeste dalsi tri samostatna povolani, kterymi jsou Pilot, Tankista a Kavalerie. Ano, v Battlefield 1 jezdite i na konich a muzete za jizdy na nepritele strilet, prejet je, pripadne a asi i nejcasteji je seknout savli. Tankista muze jako jediny rychleji opravovat poskozena vozidla a Pilot prekvapive letadla. Kazda klasa ma sve specificke druhy zbrani, ktere zadna jina nemuze mit (s vyjimkou pistoli a zbrani na blizko). V nekterych misich lze vyuzit Sentry Kit, kdy si obleknete tezkotonazni brneni a specialni tezky kulomet a diky vyrazne vyssi odolnosti se vydate kosit hordy nepratel.

Hratelnost hry je klasicky battlefieldovska. Na bojisti jde o jeden veliky chaos a pokud nehajete s kamarady pres voicechat, pripadne nemate v tymu inteligentni jedince, kteri nehraji na sebe, ale ozdravuji, ozivuji, hazi bedny s munici a predevsim hraji tymove, jste odkazani jen a jen sami na sebe. Bohuzel plati spis prvni varianta a her, kdy se skutecne da hovorit o takticky velmi dobre zvladnutych bitvach je vyrazne mene. Atmosfera hry je vsak paradni a mate pocit, ze jste v opravdove valce. Duvodem je jednak propojenost s historii, kdy valcite za konkretni strany na danych uzemich (napriklad za Osmanskou risi proti Anglicanum na Sinaji) a dale fakt, ze se jedna o konflikt, ktery v historii jiz probehl a neni fiktivni. Napriklad v Battlefield 4 jsem si nepripadal jako ve valce, ale spis jako pri hrani paintballu.

Bohuzel hra neni bezchybna a obsahuje hezkou radku bugu. Za nejvetsi nedostatek osobne povazuji jeste vic zmrseny net code. Dve vteriny palite do protivnika, ktery vas nasledne posle jednou ranou k zemi a zustane mu 20 HP a mene. Nebo viditelne trefujete protivnika, ktery vas opet jednou ranou skoli a zustane mu k naproste nevire celych 100 HP, prestoze jste jej viditelne trefovali. Dalsi usmevnou situaci je, kdy trefujete nepritele, ktery vas suverene nabodne bajonetem, pripadne k vam i pres zasahy dobehne a uboda nozem. V realite by nepritel po prvni rane samozrejme lehl k zemi. Tyto tri situace vyrazne kazi dojem ze hry a vyvolaji v hraci opravnenou frustraci. Pritom by stacilo zvysit pocet trade killu. Nastesti se autori poucili a nevydali hru zprasenou jako Battlefield 4. Ano, v dobe vydani se objevily chyby a hra obcas spadla, ale nestavalo se, ze by hra padala kazda hra a nezapocitavalo se dosazene skore. Single-player je o neco lepsi nez drive, ale stale velmi, velmi slaby. Tupi protivnici chodi ve velkem jako ovce na porazku. Jde o cisty koridor bez volnosti stylem jed sem, pobij nepratele, pokracuj tam. Kampan mela obrovsky potencial, ktery zustal nedotazeny a predevsim nevyuzity.

Grafika je opet dal a hratelnost si uchovava standard sve serie. Na druhou stranu nejsem si jisty, zdali je moudre platit autorum pres dva tisice za reskin predchazejiciho dilu s jinym tematickym zamerenim a vylepsenou grafikou plus Premium. Z ackovych titulu jsou jiz delsi dobu dojne kravy, ktere dle meho za penize neodpovidaji nabizene kvalite.

Pro: paradni grafika, prvni svetova, novy mod Operations, nove mapy, prekopane classy, zbrane

Proti: zpraseny net code (viz predposledni odstavec), chybejici cestina, Operations nelze hrat v Hardcore modu, chaos na bojisti, reskin puvodniho dilu, vysoka cena

+3+4 / -1

Pro Evolution Soccer 2016


Jeden z nejslabsich dilu cele serie, ne-li vubec nejslabsi. Pryc je atmosfera dilu 6, 09, 2010, 2011. Ve 2016 PES nabizi tuctovy fotbal, ktery nezachrani ani EURO 2016. Chybejici soupisky nevadi, jelikoz na netu jsou mraky aktualizaci sestav. I k EURU 2016, kdy ani narodni tymy nejsou aktualni od KONAMI k datu zahajeni turnaje. Mnohem vetsim problemem je gameplay a AI.

Pocitac hraje na vysoke obtiznosti strojove presne, vsechny tymy vas tlaci jako Barcelona a i naprosto neznami hraci jsou schopni vymetat z kroku opakovane sibenice. Rozhodci jsou kapitola sama pro sebe. Evidentni fauly pousteji a naopak ve vapne piskaji penalty za naprosto nevinne kontakty telem. Fyzika mice je spatna uz nekdy od dilu 2010 a balon porad leta nerealne jako vystreleny z kanonu. Graficka stranka je na urovni roku 2013, menu neskutecne neprehledne, soundtrack dil od dilu horsi a horsi. Matne vzpominam na paradni ozvuceni od trojky az po 2011.

Korunu vsemu nasazuji neustale nekolikasekundove loadovaci obrazovky, ktere se vyskytuji temer vsude a neskutecne dlouhe nabihani hry. Ozvuceni hry rovnez tragicke. Ti dva sasci za mikrofony rvou jako pominuti. Vim, ze jde o oficialni komentatory, ale rovnez o suverenne nejhorsi dvojici ve fotbale, co jsem kdy slysel.

Hra je fotbalovym zklamanim roku 2015. Z meho pohledu jde o vyhozene penize, protoze i starsi dily jsou mnohem lepsi.

Pro: snad jen turnaj EURO 2016

Proti: vse - grafika, fyzika, spatni rozhodci, mizerny soundtrack, zvuk, neprehledna a neoptimalizovana hra

+5+5 / 0

F1 2012


Nejsem zaryty fanda formuli, ale par her tohoto zanru mam za sebou. Codemasters pred lety prevzali serii F1 a tento dil potvrzuje, ze ji vzali za spravny konec. Nehral jsem predchozi dily s vyjimkou F1 2000 (tehdy jeste pod hlavickou EA), ale z diskuzi a od bratrance (ktery hru hral na volantu) mam informace, ze jizdni model se timto dilem opet vic priblizil realite a uz se nejedna o arkadove formule jako pred lety.

Formule logicky reaguji na deni na trati. Kdyz vletite do zatacky jako blazen, jdete do smyku nebo pokud date prilis mnoho otacek pri vyjezdu do zatacky, auto jde do hodin. A toto vse je mnohem citlivejsi nez v predchozich dilech, cili uspesne projizdeni zatacek vyzaduje zejmena cvik a soustredeni. Samozrejmosti je taktika pred zavodem, volba z nekolika typu pneumatik, mnozstvi paliva a nastaveni ruznych serepeticek. Upravou predniho a zadniho spoileru napriklad docilite snizeni nebo zvyseni odporu vzduchu. Nemohu opomenout grafickou a zvukovou stranku hry, kdy jsou monoposty nadherne osvetlene a zvuk motoru dodava pocit, ze jste na realnem okruhu. Trate jsou aktualni danemu rocniku a vypiplane do nejmensich detailu.

Ovsem hra obsahuje i par chybicek. Napriklad pri narazu do zdi dojde pouze k deformaci spoileru. Kolo zustane nedotcene. Stat se toto v realu, neujedete uz ani metr a zavod pro vas konci. Zrejme jde o zamerne zjednoduseni hry, aby neodradila velke mnozstvi hracu. Nejvetsi chybou je ale naprosto nespravedlivy system penalizaci. Stalo se mi, ze do me zezadu narazil zavodnik, ja diky tomu vytlacil auto pred sebou a dostal jsem kvuli tomu deset sekund navrch. O penalizacich za drobny kontakt po predjeti na brzdy bez nasledku pro predjeteho ani nemluve. Agresivita AI jezdcu je na muj vkus nedostacujici. Napriklad na trati v Monacu, kde se v realu neda prakticky predjizdet jsem hned v uvodni zatacce z posledni pozice opakovane predjizdel snad polovinu jezdcu a predjizdeni se i v dalsich pasazich trati nejevilo problemove. Stacilo jezdce predjet "na brzdy" pricemz vetsim problemem bylo jej dojet. Chovani jezdcu o kolo zpet rovnez neni nejrealnejsi. Safety car jsem ve hre nikdy nevidel, ani pri hromadnych kolizich. Kapotolou samou pro sebe je absence klasickeho Grand Prix modu, ktery ve hre nahradil jakysi hybridni sampionat. A kdo chce, muze zkusit ruzne typy vyzev. Napriklad predjet urciteho jezdce behem do predem daneho poctu kol nebo udrzet pozici v zavodu behem zmeny pocasi par kol pred cilem. Podminky se meni v zavislosti na obtiznosti.

I pres pomerne vyrazne neduhy hra zabavi na desitky, fajnsmekry na stovky hodin. Na zacatku doporucuji zapnout nejake asistenty a behem hrani je postupne vypinat. Pocit z vyhraneho zavodu na maximalni delku na nejtezsi obtiznost je nezapomenutelny. Hru jsem hral snad 100 hodin, ale pouze na klavesnici.

Pro: chovani vaseho vozu, trate, pohravani si s autem v boxech, ozvuceni, atmosfera, grafika

Proti: naprosto nespravedlivy system penalizaci, odlehcene kolize, chovani AI

+8+8 / 0

The Incredible Machine


Uz je to davno, co jsem hral tuto unikatni logickou hru. Musite spojovat ruzne typy soucastek a dilu, abyste zdarne splnili zadany ukol. Cilem hry je dopravit mic nebo kouli na misto urceni. Hra vyzaduje zejmena logicke mysleni a trpelivost, jelikoz pokrocile urovne uz jsou propracovane a tudiz i tezke. Dnesni decka u hry vzhledem k jeji obtiznosti zrejme nevydrzi. Vse musite vymyslet sami, neexistuji zadni asistenti, kteri vas budou vodit za rucicku.

Pro: kvanta soucastek a dilu, trenink logickeho mysleni

Proti: nic pro dnesni decka

+6+7 / -1

Stronghold


Dej teto intuitivni RTS se odehrava ve stredoveke Anglii, kde po unosu krale vladne chaos a vyhnanstvi. O moc totiz spolu vede lity boj hned pet vudcu. Krysa, Had, Prase, Vlk a samozrejme vy. Cilem hry je projit vsech jednadvacet misi a sjednotit Anglii pod vasi vlajku. Nez vsak dospejete ke zdarnemu konci, ceka vas rada rozmanitych ukolu v jedinecnych misich.

Hra nabizi v zanru RTS intuitivni prvky. Uz nestaci jen klikat na budovy a stavet armadu. Abyste ve hre vubec prezili, musite se naucit pracovat s propracovanym systemem surovin a jejich provazanosti. Napriklad ze ziskaneho obili (ktere musite samozrejme posekat) vyrobi mlynar mouku, z mouky pote pekar upece chleb, kterym nakrmite hladove a vecne nespokojene obyvatele. Toho muzete docilit i sberem jablek. Sladek obili vyuzije pro vareni piva v hospode, ktera slouzi i jako zabava pro obyvatele vaseho mesta. Krava vam dava syry a v pripade jejiho zabiti ziskate kuzi, kterou vyuzijete pro vojsko v podobe brneni.

Pokud mate jiz zabehnutou ekonomiku a populaci, muzete si dovolit vybirat dane od obyvatel a davat jim vetsi porce jidla. Ale beda, pokud se vam zachce ozebracit obyvatele uplne o vse. Seberou se, odejdou a v pripade utoku na vas nebude mit kdo branit vesnici. Tvorba armady vyzaduje tezbu dreva, kameni, kovu, odpovidajici a vzrustajici populaci a neustalou spotrebu jidla. Cim silnejsi jednotka, tim samozrejme nakladnejsi na cenu a pocet potrebnych komodit. Vyhodou je, ze v pripade prebytku jedne komodity ji muzete prodat a nakoupit tu, ktere mate nedostatek. Pocitejte vsak se zidovskymi cenami v pomeru okolo 1:4 minimalne. Cas od casu vasi urodu zplundruji divoci kralici, zautoci na vas vlk nebo medved. Proste stredovek na kazdem kroku.

Mise jsou rozmanite. Zpocatku se vyhradne branite utokum nepratel, ale ke konci hra graduje a vy sami se budete davit ve vlastni medicine. Dobyvani hradu je beh na dlouhou trat, kdy vyuzivate katapulty na zniceni hradeb a lucistniky nebo kusijniky na ostrelovani nepratelskych strazi strezicich hradby. Musite vsak pocitat s pastmi jako je rozlevani oleje, horici sipy, prikopy s ostrymi hroty a podobne. Zaverecne miste vas notne proveri a rozhodne si u nich casto zaloadujete. Hudebni doprovod se meni v zavislosti na dane situaci. Kdyz je klidek, hudba hraje klidne, ale jakmile na vas utoci nepritel, hudba zrychluje a je dramatictejsi. Stonghold je i po letech kvalitni hra o cem svedci i vydani HD remaku po letech.

Pro: propracovany system obzivy, ekonomicka stranka mesta, stylovy hudebni doprovod, atmosfera hry, typy jednotek

Proti: nepritel utoci porad ze stejneho mista

+15+16 / -1

Stunts


Proc jsou Stunts u nas dnesnich tricatniku (i starsich) dodnes popularni? Pro svoji jednoduchost, originalitu, kreativitu, PC Speaker, editor trati a predevsim, jelikoz jsou ve svem zanru dodnes (27 let!) neprekonanou hrou. Troufnu si rict, ze drtiva vetsina dilu NFS a soucasnych zavodnich her by Stunts nemohla ani zavazovat tkanicky od bot. Navazujici Trackmania i pres veskerou snahu tuto legendarni zavodni hru neprekonala.

Jedna se o netradicni zavodni hru, kde si vyberete z mnoha typu vozidel a snazite se dojet trat v co nejlepsim case. Musite prekonavat kvanta prekazek typu skokanku, tunelu, lopingu, bahennich ci zledovatelych cest, mostu, skokanku a podobne. Jako dekorace byla moznost vysazet na trat i kosmeticke prvky v podobe stromu, vetrnych mlynu, domu, kaktusu ci podobnych. Kolize s prekazkou ci pad autem strechou dolu se rovna bouracce a nutnosti restartovat. Stunts byla jedna z nejvice hranych her na mem nejstarsim PC.

Tehdejsi konfigurace 386/40 MHz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA se 256 barvami dnes patri do technickeho muzea, ale zacatkem devadesatek zazivala desitky hodin zavodu a kolizi. Myslim, ze jsem nebyl jediny, kdo vytvoril okruh po obvodu a snazil se vyvinout co nejvyssi rychlost. Dale jsem provadel snahy o co nejefektivnejsi kolizi, kdy jsem se napriklad v maximalni rychlosti roztocil v tunelu, nasledne byl vymrsten do vzduchu nejaky kilometr vysoko a zpet nebo se vystrelil lopingem kilometr vysoko a pak sledoval jak se auto pretaci a pada stremhlav dolu. Nebo jsem v co nejvyssi rychlosti napalil svodidla na moste a pote letal snad minutu ve vzduchu. Tyto bugy udelaly hru paradoxne jeste zabavnejsi, pokud jste cilili na co nejzajimavejsi karambol.

Kapitolou pro sebe samou jsou zavody 1v1 s protivnikem. Kdyz ji/ho porazite, breci. Kdyz on(a) porazi vas, dela machra. Kdyz ji/ho sestrelite a nikdo nedojede do cile, nadava. Stunts i dnes po temer triceti letech nabizi stale to same dobre a cas od casu si jej pres DOSBox pustim.

P.S.: Kdo znal v devadesatkach v editoru trati zkratku Shift+F1, byl king ;)

Pro: editor trati, znovuhratelnost, kvanta druhu prekazek, kosmetickych doplnku trati, kvanta aut, zavody s protivniky, PC Speaker

Proti: obcasne bugy, jinak absolutne nic

+15+15 / 0

NHL 99


Jeden z nejlepsich rocniku NHL na PC. Do hry vas uvita paradni intro a pote hura na led. Hru jsem hral s jednorocnim zpozdenim a tehdy jeste s vypnutymi offside a prihravkami pres dve lajny. Po letech jsem se k ni znovu vratil a musel jsem uznat, ze i ve srovnani s tehdejsimi NHL 07, 08 nabizela 99 mnohem lepsi zazitek ze hry. Nevadila mi ani chybejici cestina v porovnani s pozdejsimi dily. Tehdejsi hardrockovy az metalovy hudebni doprovod byl naprosto dokonaly.

Pro: atmosfera, komentar, soundtrack, specialni pohyby hracu

Proti: starsi grafika

+7+7 / 0

Duke Nukem 3D


Za me zcela jiste nejlepsi nasledovnik legendarniho DOOMa. Motorova pila sice prekonana nebyla a podle me ani byt nemohla, nicmene Duke Nukem 3D vnesl do hry skrz svoji osobnost nevidane kouzlo.

Charismaticky drsnak v rudem havu, upnutych dzinach a predevsim vzdy nosici slunecni bryle po navratu na svoji rodnou planetu Zemi hlavni hrdina zjisti, ze ji emzaci napadli a vydava se ji zachranovat. Hra cerpa atmosferu z predchudce DOOMa a pridava do hry nove prvky jako skakani, letani a spousti dalsich serepeticek. Paleta zbrani je siroka od kopani kanadami pres pistoli, brokovnici, trihlavnovy kulomet, raketomet, granaty, zmensovac, devastator, zmrazovac a nastenne bomby. Nepratel jsou tuny od beznych pesaku s pistolemi pres zmutovane praseci policajty, chobotnice, po zdech se plazici slizy az k letajicim granaty vrhajicim kulatym monstrum.

Rozhodne potesi i moznosti nadopovat se steroidy, kdy pote hrdina utoci a beha 2x rychleji, vyleceni lekarnickou az do 100% a bryle pro nocni videni. Ve hre lze hlavni postavou provadet celou skalu zabavnych interakci jako napriklad vymoceni se na zachode, pousteni vody z vodovodu, rozkopani verejnych toalet, zrcadel a podobnych predmetu a ve finale si jako nejvetsi king stoupnout na podium, zazpivat do mikrofonu a pri one prilezitosti obdarovat okolni prostitutky par dolary a zhlednout jejich pekne hrudniky. Piti vody z okolnich hydrantu ci rozbitych WC vam navic doplnuje zdravi.

Celkem projdete tremi unikatnimi kampanemi, kdy prvni a treti jsou na Zemi a druha na vesmirne stanici. Na konci kazde z nich vas ceka finalni boss, ktery dokaze notne zatopit a po jehoz zdolani vas ceka stylova animacka. Za zminu zcela jiste stoji i stylove hlasky napriklad pri rozstriknuti skupinky nepratel granatometem. Duke Nukem 3D je poctiva FPS arkada, idealni na odreagovani a i po letech stale oblibena a hrana. Hlasky jako "Hail to the King, Baby!", "Let's Rock!", "Come Get Some!" i ostatni diky teto hre vicemene zlidovely.

Pro: hratelnost, pocet zbrani a nepratel, interakce s okolnim prostredim, hlavni hrdina je skutecny pan

Proti: nevyvazenost obtiznosti mezi jednotlivymi misemi

+14+16 / -2

Cities: Skylines


Za posledni roky jedna z nejlepsich (ne-li vubec nejlepsi) mestska strategie. Po zklamani z posledniho SimCity, ktere se po uspechu dilu 2000, 3 a 4 dle me vubec nepovedlo, prisla tato hra. Nevedel jsem, co od ni mohu cekat, ale po jejim vydani jsem cetl vyhradne kladne reference. Zakoupil jsem a nelitoval.

Hratelnost cerpa prave z dob Simcity z obdobi dilu na prelomu tisicileti. Opet budete stavet sit silnic, dalnic, vodovodni potrubi, elekticke vedeni, specialni budovy jako policejni stanice, hasice, nemocnice, plus jako novinku hrbitov, kanalizaci a skladku odpadu. Herni svet je obrovsky a zebere vam desitky hodin, nez si odemknete celou mapu. U MHD uz nestaci jen postavit zastavky, ale musite nastavit i trasy, po kterych se dopravni prostredky budou pohybovat.

Hra nefunguje stylem, ze se o jiz zabehnute ctvrti nemusite starat. Nekolikrat se mi stalo, ze jsem po letech vyraznych zisku zacal najednou prodelavat a musel zacit znovu. Hra vas nastesti upozorni na aktualni problem a nabidne i reseni. Casem je ve hre potreba rozsirovat silnice a ubrat dopravnim zacpam, inovovat elektrarny, pripadne postavit prehradni nadrz. Zde je dobre se vyhnout zatopeni mesta. Zvukovy a udebni doprovod hry je na vysoke urovni a celkove hra sveho predchudce serii her SimCity prebiji. Nevyhodou je stereotyp, kdy vas hra po case omrzi.

Pro: do detailu propracovany herni system, pridany nove prvky do hry (kanalizace, hrbitov, skladka odpadu), zvuk a hudebni doprovod

Proti: stereotyp

+10+10 / 0

Diablo II


Jelikoz jsem prvni Diablo hral pouze solo, pripadalo mi divne a dlouho jsem si zvykal na respawn monster pri ukonceni a znovunastartovani hry. Velmi rychle jsem si ale zvykl zejmena diky okamzitemu prechodu na multiplayer. Na vyber je z peti postav (Amazonka, Barbar, Kouzelnice, Necromant a Paladin) a cekaji vas ctyri naprosto rozdilne akty. Hrou vas doprovazi uzasny videodoprovod a epicka hudba.

Zacal jsem za Paladina a pustil se do hrani. System waypointu mi vyhovoval ale vyplyval z neho dalsi zakys, kdy jsem stravil hledanim waypointu i nekolik hodin nez jsem jej konecne nasel a hru mohl ulozit. Pribyla stamina, ktera vam umoznuje behat jen po urcitou dobu. Pak si musite dat pauzu a doplnit ji. Monster je ve hre nekonecne a meni se dle vami prochazenych lokaci, kdy kazda konci finalnim bossem.

Spolu s datadiskem, ktery vysel o rok pozdeji jsem u hry stravil snad pet let a dodnes na ni v dobrem vzpominam.

Pro: pet postav, ctyri akty, sety pro jednotlive postavy, znovuhratelnost, paradni videodoprovod a hudba

Proti: jen 640x480, neskutecne navykove

+8+8 / 0

Diablo II: Lord of Destruction


Datadisk Lord of Destruction posunul hrani Diabla 2 do uplne jine roviny. Pribehove hra navazala na puvodni hru a pridala paty akt odehravajici se ve meste barbaru pobliz hory Arreat, kde se Baal snazi znicit Worldstone a jediny, kdo mu v tom muze zabranit jste samozrejme vy.

K dispozici jsou dva novi hrdinove Assassin a Druid, nove sety, horadricka kostka a predevsim runy, ze kterych muzete tvorit runova slova a ziskat diky nim nejmocnejsi schopnosti do vasich predmetu. Graficka stranka hry sla zvysenim rozliseni na 800x600 vyrazne nahoru. Ostatni zustalo vse pri starem a dela z Diabla 2 i po letech stale stejne dobrou rubacku.

Pro: novy akt, dve nove postavy, horadricka kostka, runy a runova slova, zvyseni rozliseni

Proti: neskutecny zrout casu

+6+9 / -3

Mad Dog McCree


Pomerne unikatne zpracovany titul, jeden z prvnich ve sve dobe co vysel na CD-ROM. Jakozto neznamy cizinec prijizdite do westernoveho mestecka, ktere spolu s jeho okolim terorizuje banda obavaneho bandity Mad Dogga. Cilem hry je postupne se prostrilet jednotlivymi lokacemi a nakonec sejmout samotneho hlavniho padoucha. Ovladate pouze kurzor v podobe ikony koltu a zabijite nepratele, kteri se pred vami vynoruji. Cestou jsou na vyber tri spolecnici, ktere musite nejprve osvobodit a pote chranit. Na nejtezsi obtiznost je hra uz celkem tezka, ale i presto vam nezabere vic nez hodinu. Za zminku rozhodne stoji filmovy videodoprovod a cas od casu vas nekdo vyzve na pistolnicky souboj.

Pro: filmove zpracovany western, tri spolecnici

Proti: jednoduchost, strohost a prilis kratke, chybi hudebi doprovod

+4+4 / 0

Aliens versus Predator


Za me suverenne nejlepsi dil boju Alienu s Predatory. Zadny dalsi dil ve mne nedokazal vyvolat tolik strachu jako tento a zadny dalsi jsem nedohral, jelikoz me chybela atmosfera z teto hry. Celkove zpracovani hry je nadcasove a zpusob, jakym autori vybalancovali vsechny tri odlisne rasy byl na svoji dobu srovnatelny snad jedine se StarCraftem.

Zacal jsem za Predatora, coz byla zivacka, pokud jste nepodcenili ubytek energie. Jeho smrtici zbrane (zejmena shoulder cannon) rozsevaly strach do srdci nepratel a zejmena marinaky jsem zabijel velmi snadno. Alieni byli tuzsi zejmena kvuli jejich rychlosti, tudiz jsem s nimi musel casto bojovat jako muz proti muzi. Zadne vetsi problemy jsem behem cele predatorske kampane nezaznamenal.

Za Aliena mi chvili trvalo naucit se spravne vyuzivat behani po stropech, zdech a sachet k ukryvani se. Ve chvili, kdy jste zvladali timing rychleho smrticiho utoku z ukrytu a okamziteho nasledneho uprku, hrani se vyrazne zjednodusilo. Marinaci byli problem jen pokud jich bylo hodne a vzajemne se kryli. Boj s predatorem uz ale byl skutecnou vyzvou a nekolikrat jsem musel restartovat.

Hotove peklo byl pro me Marinak. Neustale tuhe boje s minimem munice za zvuku pipajiciho radaru. Herni styl se defakto rovnal pomalemu taktickemu posunu ze strany na stranu. Na Alieny byl nejlepsi smartgun, ktery automaticky zameroval. Bohuzel munice bylo mene nez safranu, a tak jsem casto musel strilet a mirit sam. Slabsim povaham nedoporucuji hrat v noci. Hrani za Marinaka ma casto az hororove prvky, jelikoz nepratele casto vidite az na posledni chvili a nekonecneho pipani radaru kdyz se na vas riti nekolik kusu najednou notne postrasi.

Dohrani Marinaka me osobne zabralo nejvic casu. Postup hrou se uklada sam az pri skonceni mise a musel jsem nekolikrat restartovat kvuli umrti i tesne pred koncem levelu. Obtiznost hry je velmi vysoka a muze nektere hrace odradit. I dnes hra nabizi nadstavbu, je opravdovou vyzvou a mel by si ji zahrat kazdy, kdo holduje FPS.

Pro: misty az hororova atmosfera, ozvuceni, paradne zpracovane tri bojujici rasy, grafika hry je i po letech paradni

Proti: velmi vysoka obtiznost, hra nelze ukladat

+20+20 / 0

F29 Retaliator


Spolecne s Red Baron 2 jediny letecky simulator, ktery jsem kdy hral. Bud jsem si vzletl a nebo zacal rovnou od vzduchu. Co si pamatuji, 2xESC = katapultovani a hru jste museli nahrat do C: pouze do jednoho adresare, jinak se nedala spustit. Parkrat jsem se katapultovat nestihl a poslal letadlo stremhlav do skaly nebo zeme. Nikdy se mi ale nepovedlo pristat, aniz bych prezil. U hry jsem ale vzhledem k tehdejsimu nizkemu veku (-10) prilis dlouho nevydrzel.

Pro: zajimave zpracovane stihacky a prostredi

Proti: velka obtiznost

+2+2 / 0

Death Rally


Jo, tohle je poctiva automobilova arkada, predchudce Carmageddonu. Hral jsem ji jeste na 486/80MHz, 8 MB RAM a 256 barevne SVGA, na dnes vic nez usmevne sestave.

Cilem hry je umistit se na cele fiktivniho zebricku, k cemuz vede cesta pres vyhravani arkadovych zavodu. Zacinate s WW Beetlem (ve hre se mu rika Vagabond) a postupne se propracovavate k lepsim a lepsim vozum. Zavody maji poradne grady pokud mate zapnute zbrane. Vase protivniky muzete zasypavat davkami z kulometu, hazet jim pod kola miny a nebo hned ze startu kriticky vyradit nejrychlejsi auto. Zaber na okruh je shora.

Zpracovani zejmena single playeru je i na dnesni dobu paradni. Na vyber jsou tri obtiznosti a moznost zapnout nebo vypnout zbranove systemy. Diky tomuto dostava hra jednoho hrace naboj a dohrajete ji i vicekrat za sebou. Sest aut postupne prochazi upgradem rychlosti a vozi nadupanejsi zbrane. Trati je ve hre dost a navic se daji jezdit i pozpatku. Behem jizdy cas od casu smetete i divaky okolo trati. Hra muze po dohrani vsech obtiznosti omrzet.

Pro: atmosfera hry, soundtrack, auta, zbrane, trate, prejeti divaci, jmena nekterych protivniku

Proti: relativni kratkost singlu

+8+8 / 0

Official Formula 1 Racing


Jeden z mala simulator formuli, u ktereho jsem vydrzel desitky hodin. Na svoji dobu paradne zpracovane zavody graficky, ale predevsim hratelnostne. Moznosti si pohrat v boxech s nastavenim vozidla ohledne typu pneumatik, taktiky zavodu, poctu zastavek v boxech a mnozstvi paliva byly na svoji dobu prelomove. Behem samotne sezony Grand Prix, kdy jste zaujali misto jednoho ze skutecnych zavodniku, jste jednotlivymi velkymi cenami prochazeli dle jejich tehdejsiho poradi ve stylu trenink - kvalifikace - zavod. Na vyber byly tri obtiznosti, kde posledni byla skutecnou vyzvou. Stacila jedna chyba nebo aby do vas nekdo zezadu najel a bylo v lepsim pripade po umisteni, v horsim po celem zavodu. Nastavit sla i delka zavodu dle poctu kol ci procent. Behem zavodu vas okna ve hre upozornovala na pripadne kolize a zmeny v poradi. Samozrejmosti byl v pripade hromadne nehody safety car. Atmosfera ve hre je i dnes paradni. Pokud ozelite neaktualni portfolio jezdcu a trati, rozhodne si hru zahrajte. Dnes uz podobne kvalitni formule se skutecnou oficialne licencovanou sezonou prilis casto nevychazeji.

Pro: atmosfera hry, zpusob zpracovani sezony Grand Prix, oficialne licencovani jezdci a trate, omacka detailu okolo, obtiznost

Proti: starsi jezdci a trate

+5+5 / 0

Pro Evolution Soccer 6


Troufnu si rict, ze jsem dodnes nehral lepsi fotbalovou videohru. Z hlediska hernich moznosti, obtiznosti a diky fanatikum, kteri i nekolik let po vydani hry v roce 2006 vydavali jeden patch za druhym na aktualizaci soupisek vysel onehda dosud nenapodobitelny fotbalek. A vubec nic nevadila ani po letech horsi grafika a menu zkonvertovane z konzole. Na internetu se dala sehnat tuna utilit vylepsujici grafiku hry. Potesili i vyber dresu pred zapasem - hracu v poli i brankare, pripadne i ve vyberu moznost zamichat vice barvami. Od tohoto dilu jsem se odklonil az v roce 2012, kdy jsem presel na tehdejsi FIFA 12. Neuveritelne, ze jsem u ni vydrzel celych sest let a cas od casu se k ni vracim i nyni, protoze soucasne fotbaly me prilis neoslovuji. Dnes vede sice paradni grafika, ale fiktivni Ultimate Teamy ve FIFA. A hrat proti tymu se zrcadlovymi hraci me vazne nebere. PES 6 byl poctivy fotbal, ktery sice nemel plne oficialni licence, ale po projeti internetu jste meli licence behem chvile. Co jsme se s kamaradem nahrali proti sobe online. Hru jsme dovedli k dokonalosti, kdy jsme hrali proti sobe pratelaky a vysledky zapisovali do externi tabulky fiktivni Ligy mistru a v dobach Eura 2008 i tento turnaj. Sveho casu vychazel na fifacz.com (drive fifa.unas.cz) Czech Super Patch, ktery do hry pridal ceskou ligu a nutno podotknout, ze autori si tehdy davali sakra zalezet. Za me dodnes neprekonany fotbalovy simulator.

Pro: nezapomenutelna fotbalova atmosfera, po nahrani soupisek z netu se jednalo o dosud neprekovanou fotbalovou rezbu,

Proti: akce AI jsou po case naskriptovane, penaltu muzete prekopnout a neovlivnite to

+10+10 / 0

Warcraft III: The Frozen Throne


Nestava se prilis casto, ze datadisk prekona puvodni hru. U Blizzardu jde az na svetle vyjimky o pravidlo. Frozen Throne posunul Warcraft v singlu i v multiplayeru o level vys. V singlu jste dostali ke kazde rase dve nove jednotky (stejne jako ve Starcraftu) a doslo k vyraznemu navyseni obtiznosti, kdy jste prakticky od nejake treti mise disponovali vsemi jednotkami. Dale doslo k navyseni odvodu udzby na 50 a 80 a celkovy pocet jednotek se zastavil na 100. Nejprve jste z pozice strazkyne Maiev stopovali Illidana a snazili se ho za kazdou cenu vsadit zpet do cely. Pote jste pod vlajkou lidi prchly z Lordaeronu a spojili se prave s Illidanem a jaho rasou Nagu a uplne na zaver jste za Nemrtve bojovali za Arthase, ale rovnez za jeho "podrizene", ktere zanechal v Lordaeronu. Uplne posledni kampan za Orky, ktera je ve stylu RPG, byla predzvesti a defakto mustkem k pro nekoho dnes legendarni DOTe. Orkska kampan se po case dockala i pokracovani zdarma (dnes nevidana vec), kdy byly pridany dve dalsi mise s podobnym rysem. Datadisk Frozen Throne je stejne jako predchudce Reign of Chaos kompletne v cestine.

Pro: ctyri nove kampane, orkska RPG kampan, nove jednotky, nove mapy, vyssi obtiznost, kompletne v cestine

Proti: RPG orkska kampan nemusi potesit vsechny

+5+5 / 0