Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Need for Speed

Road & Track Presents: The Need for Speed, Road & Track Presents: Over Drivin, The Need for Speed: Special Edition

31.08.1994
31.08.1995
20.03.1996
06.07.1996
80
182 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Společnost Electronic Arts roku 1994 stvořila závodní hru, která už jen z vizuálního hlediska znamenala malou revoluci v oblasti grafiky. Ta hra se jmenovala The Need for Speed. Pro mnohé hráče dnes známá značka, jejíž první díl byl však diametrálně odlišný od všech novodobých Undergroundů.

Předně nešlo vůbec o tuning, ale o krystalicky čistý požitek z rychlosti v jedněch z nejnadupanějších a nejlépe vymodelovaných (včetně palubní desky) samohybech té doby, jako je Lamborghini Diablo nebo Ferrari Testarossa 512TR. Ke slovu přišly ale také, v porovnání s výše zmíněným, poměrně "fádní" kusy typu Acura NSX či Mazda RX-7 a jeden neexistující sci-fi kousek. Vše doprovázeno vlastním filmečkem a všemi technickými specifikacemi.

S těmito vozy jste se mohli prohánět v čistě arkádovém stylu buď po okruzích nebo úsecích silnic, třeba v Alpách či na Pobřeží, a to za plného provozu a s policií v patách. Nutno dodat, že ztvárnění všech tratí bylo na svou dobu povedené, stejně tak soundtrack namíchaný z elektra a rocku. Za zmínku stojí i zajímavé cheaty, kdy lze asfalt změnit na bahno, čímž se ze hry rázem stává rallye.

Hra vyšla nejdříve na platformu 3DO. Tato verze obsahovala pouze tři tratě – City, Coastal, Alpine. Vydání Special Edition z roku 1996 přineslo navíc dvě nové tratě, Burnt Sienna a Transtropolis, možnost měnit čas závodu a podporu Windows 95.


Poslední diskuzní příspěvek

@Crash (komentář): Jednicka byla prvni, kde jste se honili s policii. Trate paradni a dosud v jako jedine hre se jely useky trate po sobe. V te hre bylo vic veci k inspiraci do budoucna a obtiznost byla dost vysoka. A policie hodne drsna.

Mimochodem, dodnes mam na externim disku schovane updaty nutne pro rozbehani NFS II, NFS: Hot Pursuit, NFS: High Stakes a NFS: Porsche Unleashed pod Windows 10. Tyto dily jsou pro me nesmrtelne a kdyz mam cas a chut, rad se k nim vracim.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
První závodní hra, kterou jsem hrál. Ač se dnes může zdát, že hra vlastně nicmoc nenabízí (jen pár aut, okruhů a módů), tak byla dozajista revoluční. Projel jsem ji skrz na skrz a stávil s ní možná i stovky hodin, a stále mě bavila. Překonávání rekordů, či pouhá snaha o lepší projetí zatáčky mě nutilo nepřestat. Dnes už samozřejmě tuto hru moc nehraji, ale rád se k ní vrátím. Ač měla série dalších pár dobrých dílů, tenhle je asi nejlepší. Každému bych hru doporučil, ale novým hráčům už nebude asi pro své stáří moc vonět.

P.S. jet 202,5 mp/h s Diablem je stále skvělý pocit :)

Pro: auta, tratě, policie, rekordy

Proti: pouze stáří

+28
  • PC 70
The Need for Speed mě ve své době minul. Vyblbli jsme se s kamarády až u dvojky ve split screenu. Na počátek této slavné série jsem se tedy musel vydat až v rámci svých archeoherních výletů. A nutno kriticky přiznat, že dneska už hra skutečně nemá moc co nabídnout. Pár aut, pár tratí, pár herních módů, za dvě hodinky nemáte co dělat.

Jenže ono to tak není úplně pravda. Proháním tady ty extrapixelovaté supersporty po jednom z okruhů a najednou se přistihnu, že mě to vlastně baví. A že si dám ten závod ještě jednou, protože přece se kurňa od toho blbýho počítače nenechám porazit. A hlavně si dám bacha na tu ostrou zatáčku v druhý půlce trati ... sakra ona je tam ještě tahle šikana, na tu jsem zapomněl... tak znovu. :)

Ne na nějaké dlouhodobé hraní to dneska skutečně není, ale ve své době to byla fajn hra, tehdy i s pěknou grafikou. CD verze má i pěkné filmečky a spoustu informací o autech. Nicméně na rozdíl od některých jiných herních žánrů, k závodním hrám je bohužel čas nemilosrdný.

Pro: Zábavné závodění, licencované supersporty, zajímavé tratě, na krátko může zabavit i dnes

Proti: Strašně to zestárlo, jen pár herních módů, na delší hraní to není

+23
  • PC 85
  • 3DO 80
Po mnoha letech jsem si připomněl tuhle legendární hru a počátek stéle běžící série. Ve své době jsem nejvíce času strávil s původní DOS verzí, později už jen trochu se Speciální edicí. Vydání dvojky totiž těsně následovalo. Jednička si mě ve své době získala nejen grafikou, ale i bonusovým obsahem. Hrávali jsme Need for Speed tenkrát pravidelně a stejně tak často si pouštěli ty úžasné filmečky. Hra ale původně nepochází z platformy PC, ale 3DO. K té jsem se ovšem tenkrát nedostal a tak na ni došlo teprve nyní, při nostalgickém výletu.

Je překvapivé nakolik se hry liší. A to od první chvíle, už menu hry je jiné. Zarazí omezená nabídka 3DO - pouhé tři tratě, naštěstí ne ty okruhové. Vozový park je stejný a mé oblíbené Lamborghini Diablo se osvědčilo ve městě obou verzí. Liší se i jízdní model. Neřekl bych, že je jeden realističtější, ale změny si člověk všimne okamžitě. Nakonec se mi lépe jezdilo v 3DO verzi, respektive pro mě bylo snazší zajet slušný výsledek. Auta lépe poslouchají a není takový problém projet prudší zatáčky. Ke srovnání grafiky jsem pomocí YouTube přizval i jiné verze a PC jasně vede. Nejstarší 3DO je překvapivě na druhé příčce, PS1 a Saturn jsou nejošklivější. Zvuky má zase o chlup lepší 3DO. Celkově stojí za vyzkoušení obě verze. Need for Speed byly ve své době unikátní a svým zpracování, informacemi a videi o každém z vozů jsou zajímavou hrou dodnes. Na vážné i nevážné ježdění jsou už lepší hry, ale zde je i po 27 letech skvělá atmosféra a dojem exkluzivity.
+23
  • PC 70
Může být závodní hra z roku 1994 (resp. 1996) pořád ještě zábavná? První Need for Speed ukazuje, že ano. I když je potřeba hře leccos odpustit, především audiovizuální zpracování, které ve své době sice patřilo mezi špičku, je na moderních monitorech hůře stravitelné, zvláště u závodní hry. S přimhouřením obou očí se to ale dá, o rok později vydaný druhý díl je na tom však z tohoto pohledu mnohem lépe.

Byl jsem mile překvapen hratelností, čekal jsem mnohem větší arkádu. Jízdní model však poměrně dobře odráží podrobně popsané vlastnosti plně licencovaných vozidel, jen to brždění je takové zvláštní a zvlášť při něm má člověk občas pocit, že řídí traktor a ne sporťák. Hra navíc k jednotlivým vozidlům poskytuje nejrůznější technické informace, dále videa jak vypadají v reálu a dokonce i jejich historii v rámci automobilky. Milovníci dobových vozidel si tak přijdou na své.

Co se herního obsahu týče, na dlouhé hodiny to není. Tratě jsou povedené a dostatečně rozdílné, je jich však dost málo, stejně jako herních módů a aut. Se hrou jsem byl hotov tedy poměrně brzy, i přes to, že jsem si poctivě projel všechny tratě, vyzkoušel všechny vozy a módy. Avšak kvůli absenci kariéry/kampaně či obecně nějakého vyššího cíle nemám další motivaci ve hře pokračovat či se k ní někdy vracet. Jako kratičký retrovýlet jsem si ji ale užil.

Hru tak vřele doporučuji všem, kdo stejně jako já má zájem poznat prvopočátek této dnes již rozsáhlé série.

Herní výzva 2021 - kategorie č. 7 - Čas je relativní - Hardcore

Pro: licencovaná auta a informace o nich, tratě, jízdní vlastnosti

Proti: absence kariéry/kampaně, stáří, málo obsahu

+20
  • PC 95
Jeden z mých prvních kontaktů se závodním simulátorem mi dopřál titul The Need for Speed. A že jsem si s ním užil zábavy, i když nabízí jen osm aut a sedm tratí.

Těch osm aut totiž nejsou žádná prdítka, ale supersporty té doby. Objevil jsem a značně si oblíbil hlavně čtveřici Dodge Viper, Ferrari 512TR, Lamborghini Diablo (nejlepší do rovinatého města) a Porsche 911 Carrera, díky kterému nedám na značku Porsche dopustit.

Tratě jsou dobře vymodelované a různorodé od zasněžených Alp po písečné pobřeží. Když jsem se je naučil, projížděl jsem je celkem bez problému. V menu a během jízdy hraje parádní hudba, která umocňuje celkový zážitek.

Pro: auta, tratě, hudba

Proti: nabídka aut a tratí mohla být větší

+17