Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Need for Speed: Shift

Slightly Mad Studios •  Piranha Games (PS3, X360)
15.09.2009
76
190 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Další díl oblíbené závodní série Need for Speed (NFS) nám hráčům přináší opravdu velké změny. Po neúspěchu předchozích dílů bylo rozpuštěno studio EA Black Box a série byla svěřena do rukou vývojářů, kteří z velké části pochází ze studia SimBin. Právě díky těmto vývojářům se z čistě arkádové série NFS stal téměr simulátor.

Shift nabízí opravdu velké množství změn. Místo volného ježdění po městě se proháníme na skutečných závodních okruzích, plus na několika vymyšlených. Místo naleštěných a vytuněných bouráků jezdíme se závodními auty, u kterých můžeme (a při tom nemusíme) nastavovat různé serepetičky, jako hustotu všech kol apod. Velký důraz je ve hře kladen na požitek z jízdy. Všechny auta ve hře mají detailně zpracovaný interiér a můžete se přepnout do pohledu z kabiny řidiče. Při zatáčení se kamera reálně nahýbá, při srážce se řidiči na okamžik zatmí před očima, při velkých rychlostech se zúžuje obraz atd. Ve hře je konečně zpracován model poškození, u kterého si můžete vybrat, jestli má mít vliv na jízdu nebo ne.

Kariéra pro hráče nabízí spoustu možností. Začínáte jako nováček, končíte jako špičkový závodník. Během závodů získáváte body a hvězdy. Hvězdy slouží k dalšímu postupu ve hře a dostáváte je za umístění v závodu. Dostáváte je za různé manévry během závodu (dobře zajetý čas kola, předjetí protihráče apod.). Za body potom postupujete na další řidičskou úroveň (ve hře je jich 50). Mimo to můžete ve hře sbírat různé "achievementy", tedy ocenění, když třeba jezdíte jenom s německými auty, dlouho po sobě vyhráváte závody nebo hrajete hru online.

Aut je ve hře více než dost a každé z nich lze lehce vizuálně vylepšit. Závodíte např. s BMW M3, Dodge Viper, Aston Martin, Mazdou RX8 a hromadou dalších.


Poslední diskuzní příspěvek

Fascinují mě ty detaily v tom kokpitu. Každý budík je funkční (ne jako TDU2, že...), dokonce i každý displej, a to včetně těch, co nemohly být v době vydání v tehdejších rozlišeních vůbec k přečtení.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Naprosto jedinečný pocit z jízdy, a to i na X360 controlleru. Vůbec to není hra, která by vás chytla na první zahrání, je třeba dlouho se rýpat v nastavení, aby jste našli styl řízení, který vám vyhovuje. Já ji odsoudil po pár zahráních, ale potom mi to nedalo a zahrál jsem si demo, ve kterém bylo řízení nastaveno naprosto perfektně a závodění mě začalo bavit víc, než GRID, který jsem do té doby považoval za nepřekonaný. Nevýhoda hry je v tom, že je na ní moc vidět, jak se autoři soustředili na autentické pocity pilota při jízdě a zanedbali ostatní aspekty hry. Ať už to je prakticky nepoužitelná kamera zpoza automobilu, krkolomné umístění vinylů na automobil (nelze umisťovat zrcadlově na obě strany), nemožnost prohlédnout si vlastní auto někde v garáži pod libovolnými kamerovými úhly, jak tomu bylo v dílech předchozích...atp. Graficky je hra na výši; je to prakticky nejhezčí závodění na PC a k fotorealismu nemá daleko.

Pro: Naprosto autentické pocity z jízdy, Bugatti Veyron v 300 km/h už je vcelku nápor na reflexy:) Dokonalá grafická prezentace. Množství světových okruhů a automobilů. Příjemná kampaň s motivujícím systémem Tierů a hodnocení. Naplňující pocit z vítězství.

Proti: Nedodělky v podobě maličkostí, jedno velké mínus má hra u mně osobně, a tím je absence automobilu Toyota Supra.

+20 +21 −1
  • PC 85
Paráda,paráda,paráda! Opravdu velký krok oproti zajeté,upadající NFS sérii,až se zdá že toto je úplně jiná hra. Vše je jiné od obtížnosti,ovládání,nastavení auta,pocit z jízdy a radosti z výhry či zákeřné přejetého oponenta!Vizuální a zvuková stránka také parádní, radost pohledět na zdeformované auta po tuhém závodu :) Hraju to na "střední" obtížnost, tj.reálné poškození, asistenti vypnutí a je to pro mne někdy tedy dost tuhé, je to výzva :)

Pro: pocit z rychlosti a jízdy,grafika,správně nastavené obtížnost

Proti: Já osobně nevidím žádné mínus

+20
  • PC 85
Tak jsem to konečně dohrál a můžu napsat komentář.
Byla to dřina! To je nějakých odjetých kilometrů, než se člověk prohrabe na konec.
Ve hře je spousta tratí, na kterých se může závodit, bojovat s časem, s protivníkem a taky driftovat. Ale simulace driftování je špatná, s některými auty se ani nedá jet rovně.

V prvních úrovních jsou samozřejmě slabší auta, která se ale nechovají nijak moc realisticky. Jezdil jsem ponejvíc s Porschem Cayman, které leckdy tak divně poskakovalo po dráze a při střetech s protivníky nemělo žádnou sílu. To až když jsem si koupil Murcielago a začal ho pořádně prohánět po okruzích. Tomu už by se jakž takž dalo říkat realistická jízda. A když jsem se ho naučil perfektně ovládat v zatáčkách, zvládl jsem s ním i přímý souboj proti CCX nebo Zondě.

Musím říct, že dosud jsem v žádné jiné závodní hře neměl pocit, že jedu opravdu rychle.
Takže jediné, co mě na hratelnosti u téhle hry vadí je to, že soupeři jsou s přibývající úrovní víc a víc agresivní a zatímco oni lecjakou šarvátku ustojí, já dřu svodidla.

Grafická stránka hry je parádní. Auta, tratě i jejich okolí vypadají moc hezky (hlavně tratě jsou hezčí, než ve hrách od SimBinu). Hra se nijak neseká, všechno běží pěkně plynule.

Hudba je dobrá, ale klidně bych se bez ní obešel. Při jízdě jí stejně mám vypnutou.

Pro: pocit rychlosti, grafická stránka, množství závodů

Proti: drift, agresivita soupeřů při nerovnosti v soubojích

+19
  • PC 80
Po zpackaném Undercover přichází zachránit slavnou závodní značku nový vývojářský tým. A v mnoha ohledech je hned na první pohled vidět zcela odlišný rukopis a vůbec přístup ke značce. Podobně jako v ProStreet se celá hra odehrává na profesionálních závodních okruzích, zcela chybí závodění v noci. Jinak vyhlášená arkádovka je mnohem blíže závodní simulaci než kdy dříve, je zde spousta možností nastavení řízení a vozu, což určitě ocení každý nadšenec do tohoto žánru.

Audiovizuál hry je zase o kousek blíže realismu, velmi mě potěšila přítomnost kamery z kokpitu, kdy si autoři krásně vyhráli i se zpracováním interiéru. To mě tak konečně donutilo vytáhnout a oprášit volant (předchozí hry jsem hrál na gamepadu). Hra je pro tento pohled vyloženě dělaná, při přepnutí na klasický pohled zpoza auta se chová zvláštně a řízení není vzhledem k odezvě moc příjemné.

Předchozí kousky série se mohly chlubit i přítomností příběhu nebo alespoň jeho náznaku. To zde není, máme tu sice kariéru, ale její podstatou je ve stylu Angry Birds sbírat hvězdičky, které hráč dostává za umístění v závodu a zároveň za vedlejší úkoly a postupně si tak odemyká další a další závody a svůj postup v kariéře. Nutno podotknout, že hra odemyká nové úrovně kariéry na můj vkus až příliš rychle - sotva jsem byl v půlce druhé úrovně a už jsem měl odemklou čtvrtou úroveň kariéry a zanedlouho i závěrečný turnaj, který se k mému zklamání nijak nelišil od předchozího průběhu hry.

Velkou předností Shift je pocit z jízdy z již zmiňovaného pohledu z kokpitu - v kombinaci s volantem tak dostáváte ultimátní závodní zážitek. O adrenalinový pocit z rychlosti vás tato hra rozhodně neochudí, navíc vám dá pocítit každý náraz či jen kontakt se soupeřem.

Shift je osvěžujícím přídavkem do zaběhlé série, který si však jde svou vlastní cestou a není příliš věrný svým starším sourozencům z prostředí městského závodění, naopak se vrací až ke svým kořenům z 90. let. To však v tomto případě rozhodně není na škodu. Ve srovnání s předchozím Undercover je hra kvalitativně zcela na jiné výši. Dovolím si tvrdit, že v roce 2009 se tak vývojářům ze Slightly Mad Studios podařilo značku zachránit.

Pro: audiovizuální zpracování, licencovaná auta, tratě, jízdní model, pohled z kokpitu, pocit z jízdy

Proti: absence příběhu, nevyvážená obtížnost, příliš rychlý pokrok v kariéře

+17
  • PC 95
Fantastická závodní hra, která je pouze limitovaná loadingy a chybí jí do naprosté dokonalosti pár menších prvků, jinak se nedá téměř nic vytknout.

Definitivně přesný prototyp Gran Turisma, je mu daleko nejblíž a celková struktura šampionátu silně motivační. Neumíte si představit tu radost z každé perfektně projeté zatáčky, nebo ze samotné výhry. K autům chovám nesmírný respekt a je pro mě požehnání s Pagani či Bugatti jezdit v 400 km/h a kurevsky se modlit, abych nevyjel z dráhy a nezašil blackout po nárazu. Spolu s dokonalým pohledem zevnitř auta, se jedná o skvost, kterej disponuje neutichajícím adrenalinem. Blur efekt mi jindy vadí, zde to v plné rychlosti dodalo potřebný efekt.

Pestrá paleta soutěží vyšachuje z nudy a hlavně drifty, pokud se hráč naučí, jsou strašně zábavné. Závody s dobrou AI, která je agresivní a necheatuje, dokážou nadchnout ale nahnat strach zároveň. Na trať ve tvaru osmičky asi nikdy nezapomenu, takovej nářez, kde házelo AI salta vzduchem a připomínalo spíš derby show z Flatoutů mě skutečně dostalo, ale nebylo to tak frustrující, pořád se dalo na té trati jezdit. AI zpomaluje, pokud si hráč kryje vnitřek zatáčky a snaží se objíždět, ale nebojí se do vás řádně ťuknout. Je nevyzpytatelné, takže kolikrát i po startu hodí smyk a několikrát z důvodu nepozornosti, jsem to do nich napálil.

Soundtrack je fajn, nejvíce mě potěšil track Kasabian - Underdog. Sympatický kolegové ve vysílačkách, grafika, zvuky aut, optimalizace a i vizuální tuning je kvalitní. Chybí jen zrcadlovej efekt u vynilů. Požehnání se projíždět s Nissanem GT-R...

XP systém mě nutí jezdit čistě, férově, ale mnohdy i agresivně a riskovat. Odměny jsou neúprosné, obří a jsem zhruba v 70% kariéry s 13ti melouny na kontě. Nechybí ani Subaru či Mitsubishi, i když zde postrádám třeba Salen S7 či Supru, ale tohle řeší módy.

Chybí mi pouze víc palet počasí, trošku bych omezil loadingy a maličko upravil vizuální tuning, nějaké spoilery či nárazníky navíc, o tom však kořenové NFS nikdy nebylo a právě Shifty se nejvíce ke kořenům přibližují a čerpaj z nich. Protože NFS začínalo na pohledu z interiéru aut, s lincencovanými auty a legálních závodech.
+14