Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Need for Speed: Porsche 2000

Need for Speed: Porsche Unleashed

24.03.2000
84
296 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Porsche Unleashed je pátým dílem závodní série Need for Speed. Jako první Need for Speed upíná pozornost jen k vozům jedné značky - konkrétně vozů Porsche. Obsahuje spoustu technických dat o jednotlivých modelech vozů, např. o Porsche 911, a dobová videa. Hra se může chlubit tím, že má hned dva plnohodnotné singleplayerové módy, kterými jsou kariéra a tovární jezdec.

Mód kariéra mapuje historii Porsche od r. 1948 do r. 2000. Vítězstvími v turnajích hráč postupuje do dalších let, čímž se mu odemykají nové vozy, představené právě v pozdějších letech. V kariéře hráč hospodaří s finančními prostředky; kromě závodění auta nakupuje, opravuje, vylepšuje a prodává. Celý úsek 52 let je rozdělen mezi tři éry - klasickou, zlatou a moderní. Postupem mezi érami se zpřístupňují nové tratě. V lineárním módu továrního jezdce se hráč ujímá role nováčka týmu testovacích jezdců Porsche a plní úkoly připomínající kaskadérské kousky, či závodí s jinými členy týmu, a stoupá tak v hierarchii testovacích jezdců. Tratě jsou převzaty především ze západní Evropy. Hráč se podívá na Azurové pobřeží, do Monte Carla, Normandie, Pyrenejí, na Korsiku nebo do Alp. Většina tratí je typu "z bodu do bodu", nejedná se tedy o okruhy.

Hra po vzoru svých předchůdců podporuje multiplayer, již však ne v podobě split-screen a tentokrát už pouze bez asistence policie.


Poslední diskuzní příspěvek

@Red (17.12.2022 20:46): Mě obecně vždy bavily víc ty starší , pomalejší vozy a platí to asi i u jiných her, jakmile se musí chytat každá desetinka reakce v naprosto předimenzovaných vozech, tak mě to závodění přestalo bavit.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Porsche je pro buzíky! Říkalo se. Alespoň do chvíle, než přišlo páté NFS. Reálný svět se na pár týdnů stal vycpávkou. Ve škole se nemluvilo o ničem jiném a buzík byl ten, komu nad postelí visel plakát Ferrari. Stali se z nás znalci historie automobilky, horliví diskutéři, kteří nad sklenkou vychlazeného mléka hodiny debatovali o specifikách jednotlivých modelů. Konzolisti měli Gran Turismo 2, my NFS Porsche! Oni měli kvantitu, my kvalitu!

Závodní simulátor je slovní spojení, které ještě před rokem 2000 nedávalo smysl. Závodní hry byly více či méně arkádové a za realistickou závodní hru se považovalo cokoliv, co nemělo na autech namontováno laserová děla. NFS Porsche nicméně závodním simulátorem byl. Navíc perfektně vyladěným. I na klávesnici nebyl problém (s mírnou křečí v ruce) si hru vychutnat. To, co jízdní model nabízel po připojení volantu se zpětnou vazbou, překvapí i dnes, po více než dekádě od vydání titulu.

EA při vývoji hry neuvěřitelně riskovalo, od sázky na jedinou automobilku až po mód kariéry. Předhodit stávajícím hráčům NFS, tedy zavedené značky spojené s arkádovým závoděním v supersportech, hru s fyzikálními zákony, jedinou tovární značkou a nutit je začínat se skutečnými veterány z konce 40. let a pomalu se prokousávat do současnosti, je skoro až neuvěřitelné drzé. Drzé, ale geniální. Jak rádi jsme se plahočili s klonem VW Brouk po venkovských scenériích Normandie při zapadajícím slunci!

Lokace, přes nevelký počet, mají vlastní charakter a silnou atmosféru. Trať v Alpách se svou proměnlivostí prostředí, počasí, sněhem a horskou vesničkou dodnes považuji za to nejlepší, co jsem kdy v závodních hrách viděl. Vzpomínka na labyrint v průmyslové zóně mě naopak stále deprimuje. Ostatní tratě více či méně balancují mezi pohodovou vyjížďkou a techničtějším závoděním. Je věčná škoda, že lokací není více. I přes jejich pozvolné uvolňování v kariéře se brzy okoukají.

Výbornou vlastností hry, je vtáhnutí hráče do světa i mimo samotné závody v kariéře. Nakupování nových vozů, ojetin, jejich oprava, výměna komponentů, změna barevnosti, prohlídka vozů a interiérů, multimediální obsah a samozřejmě třešnička na dortu v podobě módu továrního jezdce, byly možnosti na svou dobu u PC hráčů nevídané a neslýchané. Herní nabídka už nebyla jen tupý seznam herních módů, byla příjemným prostředím, ve kterém se dal čas trávit nejen pasivně.

Páté NFS je dokonalou reklamou a prezentací tovární značky Porsche, encyklopedií, skvělým závodním simulátorem a paradoxně drzou černou ovcí i nejlepším momentem v sérii NFS. Má smysl se ke hře vracet a také se k ní už 15 let vracím. Stačí si vzpomenout, zahlédnout obrázek nebo i přečíst ke hře komentář, abych si dřív nebo později uvědomil, že zasněžená horská vesnička v Alpách na mě a mé čtyřstopé německé sporťáky stále čeká. Porsche není pro buzíky!
+39
  • PC 100
Hned na začátek musím napsat, že tohle je moje nejvíc nejoblíbenější NFS EVER!
NFS: Porsche jsem začal hrát v říjnu 2002. A hned se z toho stala závodní hra mého dětství, silniční hrou dodnes nepřekonaná (rally vévodí Colin McRae: DiRT 2). Takže máme zde hru, kterou hraji od 8mi let dodnes. No dodnes... Nedávno jsem vyhrabal z harampádí staré CDčko a řekl jsem si, že trocha nostalgie neuškodí. A dohrál jsem kampaň na jeden zátah. A nyní si to jako v každém mém komentáři rozeberem

HRA, HRATELNOST

Ach ano. Hned jak jsem tradyten komentář začal psát, přikázal jsem si, že nesmím moc srovnávat s letošními Need for Speed: The Run. Ale bohužel musím. Destrukční model - lepší, jízdní vlastnosti - lepší, možnost úpravy vozidel - lepší a přesto v normách (žádný neony, nitro a podobný blbosti jako Need for Speed: Underground 2). A ty úpravy jsou dobrý. Žádný Kit. Pěkně sání vlášť a já nevim co zvlášť.
Dále tu máme - ach ano, tratě a závody. Vzhledem k množství aut a jejich odlišnostem mi vůbec nevadí, že se dráhy často opakují. Ale zase je dobrá možnost "pozpátku" nebo "zrcadlově". Mapy jsou pěkné a když se to člověk naučí, tak dráhu projede bez bourání. Naučit se dráhy :D Hehe, ještě teď i pamatuju, jak jsem skoro 2 roky s tátou dávali vlastní závody. Vybrala se trať, auto a jelo se. měli jsme na to papír na zapisování. A největší boje byly v Monte Carlo Circuit 5, kde jsme se vzájemně předháněli v rekordech.
Jezdci - Dylan, Steel, Paris, Backlash... Vždycky v jednom a tom samém pořadí, samozřejmě s Karlosem na špici.
Málem bych zapomněl na Factory Driver. Občas pekelně zapeklité úkoly, ale nic co by se s pomocí nevyřešilo :)
Určitě placení za opravy je důležitý. Ne jako v těch novejch, kde to ve 300 napálim do stěny a největší hrůza je, že mě to zpomalí. To u starý verze Turba se to pekelně prodražilo. To auto bylo i na suchu neovladatelný, rychlý to bylo a skákalo. Bum a musim prodávat veterány (což je další obrovské plusko).

GRAFIKA
Na rok 2000 - paráda. Auta vypadají pěkně, model poškození se taky povedl a okolí (obvykle zpixelovaný obrázek) vypadá důstojně.

ZVUKY
Troubit jde, motory mají parádní zvuk a třeba v Auvergne se ozývají zvuky z domácností, Monte Carlo troubí jachty. Já s tim nemám problém.

CELKOVĚ
Moje milovaná hra, která si za pomalu 9 let zábavy 100% jasně zaslouží. hra mého dětství, nesčetné hodiny prosezené ve studené komoře s PC. Tolik vztekání s 914kama a potom nádherný přechod na 944ky, to mi nikdo nevezme.

Pro: Zábava, krása, dětství...

Proti: Dyk to ani bugy nemá :)

+32
  • PC 100
Toto je moje srdcovka v žánru závodních her, během posledních týdnů jsem si hru po letech opět projel a pořád mi má co dát. Dnes už to nejsou takové grafické orgie, jako před 20 lety, ale hratelnost je pořád skvělá.

Když jsem tehdy v květnu 2000, poprvé spustil NFS Porsche, bylo to jako zjevení. Měl jsem sice za sebou pár závodních kousků v čele s The Need for Speed a Formula One Grand Prix, ale to už přeci jen byly trochu zaprášené tituly. Mezi různými sporťáky jsem už odmala obdivoval vozy Ferrari a Porsche a díky této hře se má přízeň překlopila na tu "správnou" stranu :)

Chvíli jsem si jezdil pár závodů s 911 z devadesátých let a kochal se tratěmi, odrazem slunce, a krásnými scenériemi. Pravá zábava však začala až když jsem nastartoval režim Evoluce. Osedlal jsem starou 356 z roku 1950 a vydal se zkoumat dějiny automobilky pěkně na trati. Soupeři mi bylo 7 jezdců, kteří už od začátku měli jasně danou výkonnost, takže vesměs dojížděli na stejných místech (z dnešního pohledu se to může zdát jako zápor, ale tehdy to pro mě představovalo jakýsi řád). Auto bylo samozřejmě pomalé a když jsem to občas na pár vteřin vymáčknul na 120 km/h, tak to stejně byl zážitek. Překvapila mě i jakási "arkádová realističnost", když jsem po nárazu viděl zprohýbané plechy, rozbitá skla, ale hlavně i zhoršené technické vlastnosti vozu, takže mi někdy auto více či méně zatáčelo k jedné straně, nebo bylo zkrátka pomalejší než nerozbité na startu, to jsem do té doby ve hrách nikdy neviděl a v následujících hrách mi to nikdy nepřišlo takhle vypiplané.

Po závodech, ale přišla další oblast, která mě nesmírně bavila, ač to pro někoho může být spíš jen nezáživná repetitivní činnost. Kromě nových aut, která se mi otevírala k nákupu po úspěšných závodech byly v Evoluci k dispozici i auta použitá, a použitá byla často hodně, protože takhle zprohýbané auto po bouračkách jsem já jako závodník moc často vytvořit nedokázal. Vtipné bylo, že některé kusy měly na tachometru najeto 0 km, ale byly to v podstatě totálky, asi spadly při převozu z továrny z kamionu, jinak si to neumím vysvětlit :) Ale kouzlo bylo v tom, že člověk takovou ojetinu, či spíše bouračku, koupil, pár kliky opravil a ihned poté prodal s cca 5-10% ziskem dál, to byl byznys. Občas jsem to vydržel dělat i hodinu v kuse a vydělal jsem tak dost peněz, abych si mohl pořídit každý model, který byl k dispozici, a pak se kochal :)

Takhle jsem si prokládal hraní, jedním závodním turnajem a pak nákupem nově otevřených aut, podle toho jak plynul čas. A najednou někdy v roce 1965 ty starý modely 356, začaly získavát na hodnotě a jejich cena se během pár let několikanásobně zvýšila, takže se mé zásoby aut opravdu vyplatily. Získal jsem i závodní speciál Porsche 550 Spyder, to je taková nádhera a jak krásně jezdí, James Dean se v něm nezabil pro nic za nic :) Ale přišel jiný problém, najednou jsem přestal v závodech stíhat, když jsem v předchozích turnajích většinou bez větších problémů dojížděl na prvním místě, tak najednou mi s vypětím všech sil a jízdou bez chyb nešlo získat víc, než místo třetí. To bylo nemilé, bez internetu, ale naštěstí kamarád poradil, že stačí nakoupit nové závodní součástky, vyměnit za ty sériové a zas mi to najednou šlo, ovšem je zajímavé, že na to hra vlastně vůbec neupozorní, dnes věc nepředstavitelná.

Postupoval jsem hrou a z 356 přesedlal na 911, vyzkoušel pár slepých linií jako např. 914 a 928 a najednou se dostal k moderním strojům v čele s Porsche 911 Turbo z roku 2000, rychlosti už šplhaly k třístovce, soupeři přitvrdili, ale povedlo se mi vše vyhrát a byl to slastný pocit (od té doby jsem ho už 4x nebo 5x zopakoval, to se neomrzí).

Když jsem dokončil Evoluci, zapnul jsem si další režim, Tovární jezdec, projížděl různé soustavy kuželů, testoval nové součástky, špičkoval se s ostatními testovacími jezdci. Bylo to fajn, i když uznávám, že dnes už by to ve hře úplně neobstálo. Multiplayer jsem nevyzkoušel, ale to mě nemrzí, po dokončení hry jsme se s bráchou a strejdou předháněli v nejlepších časech na jednotlivých tratích a to byla taky paráda. Ono vůbec, ty tratě jsou skvělé, každá reprezentuje různé prostředí především ve Francii, nebo Německu, objeví se moře, kopce, déšť i sníh. I soundtrack je geniální, přiznám se, že bych ho nikdy dobrovolně neposlouchal, protože to není něco, co bych úplně vyhledával, ale do hry pasuje naprosto přesně.

Při aktuálním hraní jsem kromě výše zmíněných zkusil i tzv. Klubové závody, které se otevřou až po průchodu hrou a jsou ve své podstatě nepovinné a dřív jsem je téměř nezkoušel, ale i ty jsou parádní, protože se sejde mnohem víc typů aut a matadoři jsou najednou klidně poslední a naopak, to je hodně osvěžující.

Mrzí mě, že za 20 let nevzniklo nic podobného této hře, všude je to jen důraz na realističnost, nebo tuning, ale aby vznikla hra, která by kvalitně zpracovala historii některé světové automobilky (klidně už od roku 1900 dodnes) to ne, a přitom takové Ferrari se úplně nabízí, i Mercedes by byl fajn, nebo, jen si to představte, Škodovka, to by byl sen. Nezbývá než doufat, že ten den přijde. Pak bude na světě líp :)

Pro: Porsche, Evoluce, skoro 100 různých aut, krásné tratě, soundtrack

Proti: Neexistuje podobný nástupce, Tovární jezdec je malinko slabší

+32
  • PC 90
Tak takhle nějak si představuju výbornou závodní hru. Co na tom, že už je stará přes 20 let, pořád se na ni krásně kouká a hlavně se výborně hraje. Díky modu evoluce jsem si postupně zajezdil v historicky reálných modelech značky Porsche, od kolébajících se veteránů po v době vydání nejnovější 911. V modu factory driver jsem pak otestoval své řidičské schopnosti v rozmanitých úkolech. Oba tyto mody jsou výborné a v sérii do té doby nejlepší.

Oproti arkádovému High Stakes představuje Porsche značný posun v audiovizuálním zpracování (v době vydání muselo patřit ke špičce) a přiklání se více na stranu simulace, což v konečném důsledku vytváří velmi zábavný jízdní model, který však dokáže i značně potrápit, především svou přehnanou tendencí ke smykům, což zezačátku může dělat potíže, ale dá se tomu poměrně rychle přizpůsobit a pak si užívat nerušenou jízdu.

Mimo krásná auta musím vyzdvihnout i nádherné tratě a to především ty přírodního rázu, které nabízejí překrásné scenérie. To už ale neplatí o městském Monte Carlu, které je na můj vkus v kariéře příliš často a navíc v 5 takřka identických variantách, Je to však jediná trať, kterou jsem jezdil vyloženě nerad, všechny ostatní jsem si ihned oblíbil.

Oceňuji ten risk EA takto razantně změnit pravidla zaběhnuté série. Nevím, jestli se jim to nakonec vyplatilo a zda prodeje byly dostatečné, nicméně jsem přesvědčen, že dnes už by do takového risku nikdo nešel, což je velká škoda, protože bych si hru podobného ražení v moderní grafice rád zahrál a bylo by mi asi úplně jedno za kterou automobilovou značku by to bylo.

Pro: Porsche, audiovizuální zpracování, tratě, jízda, hratelnost, zábavné herní mody

Proti: Monte Carlo, smyky, chybí split screen

+32
  • PC 90
První a zároveň poslední NFS, který z řady opravdu výrazným způsobem vybočuje. Už jen tím, že je to velká reklama na Porsche. Mimo to byla hra o dost reálnější než její předchůdci a následovníci. Byl tady celkem povedený model poškození (opravdu nejlíp vypadali auta z bazarů připomínající kladivem namlácené popelnice) a i jízdní model byl reálnější.

Hodně mě bavila kampaň, kde jste mám dojem pracovali jako tester Porsche (pekelný začátky na cvičištích), jízdy v noci s policajtama za zadkem a také závody speciálních závodních modelů (ty jsem hrál opravdu dlouho, protože jsem se vždycky v poslední zatáčce zrušil).

NFS5 je hodně podařená, i když do série nezapadající hra, s kterou jsem si ve své době užil hodně zábavy

Pro: Velký výběr Porsche, kampaň, jízdní model a model poškození

Proti: Nevyvážená obtížnost

+26